• 1
  • 2
2008-07-18, 15:20
Medlem
Igår botaniserade jag i min närbutiks ostdisk för att försöka hitta en något sånär smakrik ost som inte kostar 199 kronor kilot. Jag hittade en dansk ost som heter havarti, mellanlagrad till det trevliga priset 64.50/kilo. Jag köper ett halvkilo, och på kvällen öppnar jag osten för att smaka på den...och möts av en obeskrivlig stank. Det luktar som en blandning av gammal svettig gymnastikpåse och något som börjat ruttna, typ. Jag tror först att osten har möglat eller något, men bäst före-datum är om ett par veckor, och jag ser inga fläckar på osten. Jag smakar en liten, liten skiva, och det smakar ungefär som det luktar, och jag måste spotta ut skiten för att inte spy i vasken.

Ni som har ätit havarti tidigare - ska den verkligen vara såhär?

Jag bör kanske påpeka att ost i vanliga fall inte alls är ett bekymmer för mig, jag älskar gorgonzola och liknande smak- och luktrika ostar, och har hittills inte stött på någon ost som jag verkligen inte KAN äta, men det här var för mycket. Den ligger just nu och inväntar sitt öde i mitt kylskåp - innesluten i tredubbla plastpåsar, vilket var vad som krävdes för att lukten inte skulle smita ut och förpesta allt annat i kylskåpet.
Citera
2008-07-18, 17:16
Medlem
Ja, havarti ska lukta som en mogen soppåse. Antar att du inte provat en del danska ostar som Svarta Sara och Gamle Ole tidigare? Dom är snarlika.
Citera
2008-07-18, 17:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Ni som har ätit havarti tidigare - ska den verkligen vara såhär?

Haha, jo, den skall lukta så. Ät och njut!

~Paul~
Citera
2008-07-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, jo, den skall lukta så. Ät och njut!

~Paul~
Jag smakade på den igen, och när jag inte luktade för mycket på den först så var smaken faktiskt ganska angenäm. Lite mild kanske, jag hade förväntat mig något starkare med tanke på doften.
Citera
2008-07-19, 09:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag smakade på den igen, och när jag inte luktade för mycket på den först så var smaken faktiskt ganska angenäm. Lite mild kanske, jag hade förväntat mig något starkare med tanke på doften.
Det är själva finessen med Havarti. Den luktar fränt men smakar milt.

~Paul~
Citera
2008-07-19, 09:23
Bannlyst
Testa en lagrad Havarti på en bit rågbröd med smör och rå lök.

Citera
2008-07-19, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Ja, havarti ska lukta som en mogen soppåse. Antar att du inte provat en del danska ostar som Svarta Sara och Gamle Ole tidigare? Dom är snarlika.
Nej, det har jag inte. Fram till nu så har jag bara sett Danmark som en barriär mellan Sverige och Hitler, typ. Definitivt inget land som bjuder på några kulinariska läckerheter.
Citera
2008-07-19, 12:23
Medlem
Då har du missat en del. Smörrebröd kan vara fint.
Citera
2008-07-19, 12:31
Medlem
Johnny_Yens avatar
Ja, fy fan! Minns när jag kände stanken första gången. Men det roliga med dansk ost är ju att när man börjar gilla smaken, så börjar man tycka att den luktar helt ok också.
Citera
2008-07-19, 12:59
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
...på kvällen öppnar jag osten för att smaka på den...och möts av en obeskrivlig stank. Det luktar som en blandning av gammal svettig gymnastikpåse och något som börjat ruttna, typ.

Låter som en riktigt bra ost -
Citera
2009-05-16, 05:15
Medlem
Fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Posh
Testa en lagrad Havarti på en bit rågbröd med smör och rå lök.

Herregud man lar fisa rejalt efter en sadan behandling!
Citera
2009-05-16, 05:31
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fellatio
Herregud man lar fisa rejalt efter en sadan behandling!
Lita på det!

Själv äter jag alltid (året runt) min surströmming med vällagrad havarti.
Faktiskt senast igår.

PM:a din adress, så kan jag komma å lägga en rökare genom brevlådan, så får du uppleva tårgasen IRL
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in