2016-02-16, 14:31
Medlem
TimAlans avatar
Kan man kastas ut ur läkarprogrammet om man är för kass?
Citera
2016-02-16, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niltom
Lider du av HEL och har problem med den kursen så kan jag endast säga, vänta bara... HEL är rena semestern jämfört med vad som komma skall.

På riktigt? Lider mest av meningslösheten med alla uppgifter och pedagogiska genidrag som seminarier med tänkarhattar. Känns det inte bättre när man faktiskt får plugga mer relevanta ämnen och med mindre krystad pedagogik?
Citera
2016-02-16, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
HEL1 är visserligen seg och flummig, men njut av tempot för T1b blir desto intensivare. Det är väl bara läsa på dina anteckningar till basgruppsfallen, KASAM osv. När jag läste HEL1 var tentan muntlig, men er är skriftlig vad jag förstår?

Annars kanske du får lite stimuli av att läsa cellstrimmakursen parallellt.

Ja, den är skriftlig. Det räcker med anteckningarna (vi skriver IBU, individuellt basunderlag till varje scenario) tror du? Tänker mest på vilken nivå det ska ligga på. Jag får höra att det "inte räcker att läsa kompendier (som tidigare studenter har satt ihop)" för att klara tentan så därför blir jag osäker. Det borde ju räcka med att få en grundläggande förståelse av teorierna med hjälp av kompendierna och sen applicera och reflektera utifrån dessa på tentan.
Citera
2016-02-16, 16:01
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doc.
Ja, den är skriftlig. Det räcker med anteckningarna (vi skriver IBU, individuellt basunderlag till varje scenario) tror du? Tänker mest på vilken nivå det ska ligga på. Jag får höra att det "inte räcker att läsa kompendier (som tidigare studenter har satt ihop)" för att klara tentan så därför blir jag osäker. Det borde ju räcka med att få en grundläggande förståelse av teorierna med hjälp av kompendierna och sen applicera och reflektera utifrån dessa på tentan.

Själva IBUn är vad jag förstår en sammanfattning av vad man läst (jag har aldrig skrivit IBU), är den tillräckligt utförlig så räcker det väl till tentan. Vi hade ett kompendium som en gammal läkarstudent skrivit, och förutom lärandedelen var det ganska bra.

Som du säger skulle jag satsa på att förstå de olika teorierna, kunna namedroppa dem och sätta in dem i sammanhang på tentan. Jag tror inte ens 10 % kuggar HEL1, så det går nog bra.
Citera
2016-02-16, 16:25
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimAlan

Ja, om man har för mycket rester och har inte fått beviljad dispans och inte heller tagit ett studieuppehåll inför nästkommande termin kastas man ut ur programmet!
Citera
2016-02-16, 16:50
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:

Det är inte ovanligt att vissa får gå om en termin på grund av misslyckade spärrtentor på KI. Vet ej hur det ser ut på andra universitet, men det handlar nog oftast om, enligt mig, att man helt enkelt inte prioriterat studierna rätt.
Citera
2016-02-16, 17:46
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doc.
På riktigt? Lider mest av meningslösheten med alla uppgifter och pedagogiska genidrag som seminarier med tänkarhattar. Känns det inte bättre när man faktiskt får plugga mer relevanta ämnen och med mindre krystad pedagogik?

Jo, det känns bättre. Vill du ha boktips mm är det bara att fråga.
Citera
2016-02-16, 20:36
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
I Umeå får man generellt sett ligga en termin bakom med tentorna, men om du har en rest för länge kan du helt enkelt inte börja på nästkommande termin innan du fixat det. Kanske innebär det att du tar ett uppehåll, grejar omtentan och försöker få plats i en annan termin som kommer, eller så hoppar du av.

Du har 3 tentatillfällen innan det kan komma käppar i hjulet inför nästa termin (beroende på kursen), och alla studenter har rätt till sammanlagt 5 tentatillfällen (för en och samma tenta) innan de kan vägra dig att göra fler försök.
Citera
2016-02-16, 23:59
Medlem
TimAlans avatar
Är läkarutbildningen som på greys anatomy serien? Alltså att man följer en ''handledare'' och får utföra operationer och dylikt med hen?
Citera
2016-02-17, 18:12
Medlem
Citat:
Är läkarutbildningen som på greys anatomy serien? Alltså att man följer en ''handledare'' och får utföra operationer och dylikt med hen?
Exakt så Alla har legat med alla också.
Citera
2016-02-17, 18:20
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z i n
Exakt så Alla har legat med alla också.

För att inte glömma blodet som droppar alt. rinner ner på golvet från bristar varje gång det kommer in en patient på akuten.
Senast redigerad av lighten-up 2016-02-17 kl. 18:23.
Citera
2016-02-18, 18:55
Medlem
CpPraktikantens avatar
Gick ekonomi på gymnasiet, så måste komplettera matte, fysik, kemi och biologi. Efter detta tänkte jag skriva HP och söka på det.

Läste att på t.ex KI kommer man garanterat in med 1.8 senaste tiden, har detta någon sanning i sig? Vad skulle ni säga är det bästa att söka med, folkhögskolas omdöme eller HP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in