2015-09-29, 14:46
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5

Denna generalisering utmärker ett sektsystem där allt anses vara fel förutom ett regelverk som i sig är en intressant diskussion. Du hävdar på allvar att dessa strukturer är påhittade, då vill jag säga att du inte vet mycket om juridiska problem som jurister dagligen brottas med.
Nej, jag hittar inte på något och försöker bara förklara för dig hur man egentligen kan komma åt och synliggöra dessa rasistiska strukturer. Det finns vetenskapliga arbeten som gjorts och som visarhur människor bedöms olika pga deras ras, utseende, ursprung eller politiska åsikter. Vill du envist hävda att vissa moderatorer inte har dolda agendor handlar det snarare om dig som person och även dina erfarenheter och meriter.

Rasism är dock ett kulturellt problem i länder som Sverige. Man kan alltså inte skylla allt på FB. Men strukturer som ger upphov och upprätthåller sådana tendenser bejakas i regelverket.

Juridiska problem? Jag trodde vi pratade om moderering på Flashback. Länka gärna vidare till dessa vetenskapliga arbeten, om de är relevanta för trådens frågeställningar.

Du tycker att jag generaliserar när jag säger åt din meningsfrände att det finns regler att följa. Det är ju du själv som uppvisar sektbeteende. Jag kan inte se hur man på ett anonymt forum kan kunna dömas strukturellt pga sin ras, utseende, ursprung eller politiska åsikter. Du hör väl själv hur det låter? "Rasistiska tendenser bejakas i regelverket", jaha men då så...
Citera
2015-09-29, 14:58
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ja många av oss har varit och är forskare.
Men lägg märke till att det finns olika metoder lämpliga för att kartlägga olika fenomen. Att det finns ett samband mellan moderatorers ideologiska övertygelser och modereringen beror också på vilka trådar som åsyftas i sammanhanget.

Trådar där politiska åsikter ventileras och inte "min pappa handlade på tempus på 80-talet".
Så begränsningen är underförstådd i sammanhanget med tanke på föregående inlägg.

Sedan kan kvantitativa materialet kompletteras med en del kvalitativa metoder som i fallet rasism förklarar orsakerna lite djupare.
Här har du "beteendeobservationer" som förklarar hur moderatorn ljuger om användaren för att misstänklighetsgöra honom för att i samma veva få andra att anfalla användaren, samtidigt som han växlar mellan moderatorrollen och sin användarroll.

Vidare kan du parallellt till detta upptäcka att det råder ett samband mellan regelverkets kryphål och taktiska beteendet.
Du kan även finna samband mellan hur moderatorn lätt missar alla som anfaller användaren med OT och hur den utsatta användarens inlägg noga granskas.
Så bra skrivet!Naturligtvis speciellt viktigt,när det är fråga om åtgärder.Det är då viktigt att bedömaren inte släpper helhetsperspektivet utan försöker sätta observationerna i relation till analysen.
Citera
2015-09-29, 16:17
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Du tycker att jag generaliserar när jag säger åt din meningsfrände att det finns regler att följa. Det är ju du själv som uppvisar sektbeteende...
Okej, men om man följer reglerna och reglerna plötsligt *abrakadabra* blir otydliga då?
Va fan, fattar du trögt eller? Reglerna är otydliga.

Citat:
0.03. Trams och off-topic

Inlägg som är off-topic eller trams kan raderas utan förvarning och motivering.

Vad är trams?

0.06. Moderatorsåtgärder

Moderatorsåtgärder ska inte kommenteras i tråden. Vid frågor och synpunkter ska berörd moderator kontaktas via PM.

Citat:
0.09. Falsk ryktesspridning

Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.

Visst!!
Säg bara iranier är apor och håriga. Helt ok.

Citat:
1.03. Hets mot folkgrupp

Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Visa förtydligande av denna regel.

Nedsättande uttalanden mot en eller flera utpekade folkgrupper är tillåtet, förutsatt att kritiken är saklig och vederhäftig. Däremot kan generaliseringar av en hel folkgrupps beteende eller egenskaper vara förbjudet, ifall syftet är att avhumanisera eller att sprida fördomar med syfte till att nedvärdera hela gruppen.

På den här kan man egentligen haffa många. In my ass att det där tillämpas.
Citera
2015-09-29, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Okej, men om man följer reglerna och reglerna plötsligt *abrakadabra* blir otydliga då?

Vad är trams?

0.06. Moderatorsåtgärder

Moderatorsåtgärder ska inte kommenteras i tråden. Vid frågor och synpunkter ska berörd moderator kontaktas via PM.

Visst!!

Bra skrivet. Det är otroligt att folk får skriva som de gör i trådarna om romer & tiggare utan att få varningar och bli avstängda. Här brukar moderatorerna böla och säga "Vi behöver hjälp att få inläggen anmälda, vi jobbar gratis, vi hinner inte bla bla bla". Samma gäller 1000 trådar till. Generaliseringar hela jävla tiden. Man
behöver väl inte ha varit moderator mer än 1 timme för att lära sig att tolka den reglen. Trams & off-topic-regeln är ju den som annars utnyttjas mest, detta genom att moderatorerna bara ser det de vill se. Det rasisterna fattar är att vi är så få att vi varken kan eller orkar hålla på att anmäla inlägg som borde bli raderade eftersom de pepprar hela forumet med sitt skit dygnet runt. Rasisterna däremot anmäler typ alla våra inlägg och det är där rasistmodereringen är som värst. Skulle ett inlägg ifrån oss vara svårbedömt så raderas det för säkerhets skull och vice versa om en rasist har skrivit ett enligt reglerna svårbedömt inlägg. Skulle jag försöka starta en tråd som hamnar i fel forum så åker tråden i papperskorgen & moderator säger att frågan inte var bra ställd med varning som följd. Man skrattar ju ihjäl sig av det. Om en rasist ställer en fråga med en värdelös jävla rubrik som det dessutom redan finns hur många liknade trådar av så flyttar moderatorn snällt tråden till rätt forum och inte fan delades det då ut någon varning. Jo jag vet detta eftersom jag ser det hela tiden och vi gjorde ett test häromdagen och mycket riktigt blev resultatet som förväntat. Det finns tusentals exempel varje dag där moderatorerna inte följer regelverket. De flesta i just dessa reglerna du nämner här. Nu får vi standardsvar ifrån 3 moderatorer och dess hejaklack igen inom kort också rullar allt vidare som vanligt och rasismen kan normaliseras här på Flashback för att sedan försöka spridas ut till allmänheten på andra ställle. Känner mest sorg inför er moderatorer som säger att ni inte gillar rasistmodereringen men inte gör ett skit för att stoppa den.
Citera
2015-09-29, 17:41
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram

Vad är trams?

0.06. Moderatorsåtgärder

Visst!!

Om du anser att en regel är otydlig så får du väl diskutera det hur mycket du vill. Jag må vara trögfattad, men det spelar ingen roll för det är inte det detta handlar om.

Tycker du alltså att det ska vara tillåtet att diskutera moderatorsåtgärder i vilken tråd som helst? Är det så man ska tolka din kommentar om 0.06?
Citat:
Ursprungligen postat av Ljuget
Bra skrivet. Det är otroligt att folk får skriva som de gör i trådarna om romer & tiggare utan att få varningar och bli avstängda. Här brukar moderatorerna böla och säga "Vi behöver hjälp att få inläggen anmälda, vi jobbar gratis, vi hinner inte bla bla bla". Samma gäller 1000 trådar till. Generaliseringar hela jävla tiden. Man
behöver väl inte ha varit moderator mer än 1 timme för att lära sig att tolka den reglen. Trams & off-topic-regeln är ju den som annars utnyttjas mest, detta genom att moderatorerna bara ser det de vill se. Det rasisterna fattar är att vi är så få att vi varken kan eller orkar hålla på att anmäla inlägg som borde bli raderade eftersom de pepprar hela forumet med sitt skit dygnet runt. Rasisterna däremot anmäler typ alla våra inlägg och det är där rasistmodereringen är som värst. Skulle ett inlägg ifrån oss vara svårbedömt så raderas det för säkerhets skull och vice versa om en rasist har skrivit ett enligt reglerna svårbedömt inlägg.

Att ett inlägg blir rapporterat betyder inte att det blir raderat. Offerkoftan är varm och skön eller?

Citat:
Skulle jag försöka starta en tråd som hamnar i fel forum så åker tråden i papperskorgen & moderator säger att frågan inte var bra ställd med varning som följd. Man skrattar ju ihjäl sig av det. Om en rasist ställer en fråga med en värdelös jävla rubrik som det dessutom redan finns hur många liknade trådar av så flyttar moderatorn snällt tråden till rätt forum och inte fan delades det då ut någon varning. Jo jag vet detta eftersom jag ser det hela tiden och vi gjorde ett test häromdagen och mycket riktigt blev resultatet som förväntat. Det finns tusentals exempel varje dag där moderatorerna inte följer regelverket. De flesta i just dessa reglerna du nämner här. Nu får vi standardsvar ifrån 3 moderatorer och dess hejaklack igen inom kort också rullar allt vidare som vanligt och rasismen kan normaliseras här på Flashback för att sedan försöka spridas ut till allmänheten på andra ställle. Känner mest sorg inför er moderatorer som säger att ni inte gillar rasistmodereringen men inte gör ett skit för att stoppa den.
Svammel, svammel och mera svammel.
Senast redigerad av crillecrille 2015-09-29 kl. 17:45.
Citera
2015-09-29, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Om du anser att en regel är otydlig så får du väl diskutera det hur mycket du vill. Jag må vara trögfattad, men det spelar ingen roll för det är inte det detta handlar om.

Tycker du alltså att det ska vara tillåtet att diskutera moderatorsåtgärder i vilken tråd som helst? Är det så man ska tolka din kommentar om 0.06?

Att ett inlägg blir rapporterat betyder inte att det blir raderat. Offerkoftan är varm och skön eller?

Svammel, svammel och mera svammel.
Om en rasist klipper ut ett sådant långt parti och kommenterar det med "Svammel svammel svammel" så tycker jag att just detta är ett exempel på ett inlägg som är ytterst tveksamt även om du råkade halka on-topic tidigare i ditt inlägg. Skulle jag göra något liknande i exempelvis en av alla tiggartrådar som ni gillar att starta och hetsa mot folkgrupper i så skulle det rendera varning för trams. Rasister behöver vara ca 25 % on topic på ett inlägg för att det inte ska raderas när en antirasist behöver vara minst 75% on topic. Hur lägger vi fram de bevisen tycker ni?
Citera
2015-09-29, 18:42
Medlem
Citat:
behöver väl inte ha varit moderator mer än 1 timme för att lära sig att tolka den reglen. Trams & off-topic-regeln är ju den som annars utnyttjas mest, detta genom att moderatorerna bara ser det de vill se. Det rasisterna fattar är att vi är så få att vi varken kan eller orkar hålla på att anmäla inlägg som borde bli raderade eftersom de pepprar hela forumet med sitt skit dygnet runt. Rasisterna däremot anmäler typ alla våra inlägg och det är där rasistmodereringen är som värst. Skulle ett inlägg ifrån oss vara svårbedömt så raderas det för säkerhets skull och vice versa om en rasist har skrivit ett enligt reglerna svårbedömt inlägg. Skulle jag försöka starta en tråd som hamnar i fel forum så åker tråden i papperskorgen & moderator säger att frågan inte var bra ställd med varning som följd. Man skrattar ju ihjäl sig av det. Om en rasist ställer en fråga med en värdelös jävla rubrik som det dessutom redan finns hur många liknade trådar av så flyttar moderatorn snällt tråden till rätt forum och inte fan delades det då ut någon varning. Jo jag vet detta eftersom jag ser det hela tiden och vi gjorde ett test häromdagen och mycket riktigt blev resultatet som förväntat. Det finns tusentals exempel varje dag där moderatorerna inte följer regelverket. De flesta i just dessa reglerna du nämner här. Nu får vi standardsvar ifrån 3 moderatorer och dess hejaklack igen inom kort också rullar allt vidare som vanligt och rasismen kan normaliseras här på Flashback för att sedan försöka spridas ut till allmänheten på andra ställle. Känner mest sorg inför er moderatorer som säger att ni inte gillar rasistmodereringen men inte gör ett skit för att stoppa den.

Det är vad den Fabianska strategin går ut på. De undviker avgörande inlägg genom att störa ut tråden. Det är tecken på att man är desperat eller inte på annat sätt kan möta en motståndare.
Här ser du också försvarsmekanismer som talar för att något utöver yttrandefriheten försvaras. Yttrandefriheten är endast en av färgerna på den här kameleonten, när den som bäst skyddar något av intresse.
Citera
2015-09-29, 18:51
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Om en rasist klipper ut ett sådant långt parti och kommenterar det med "Svammel svammel svammel" så tycker jag att just detta är ett exempel på ett inlägg som är ytterst tveksamt även om du råkade halka on-topic tidigare i ditt inlägg. Skulle jag göra något liknande i exempelvis en av alla tiggartrådar som ni gillar att starta och hetsa mot folkgrupper i så skulle det rendera varning för trams. Rasister behöver vara ca 25 % on topic på ett inlägg för att det inte ska raderas när en antirasist behöver vara minst 75% on topic. Hur lägger vi fram de bevisen tycker ni?
Tack för rasist-epitetet, snyggt. Var i inlägget hetsade jag mot någon folkgrupp? Det är tydligt att du inte kan skilja på innehåll och uttryck. Du ser alla som motståndare och då är det väl förståeligt att det blir mycket att gnälla på.

Vilka bevis?
Citera
2015-09-29, 19:19
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Har du rapporterat inläggen du menar bryter mot regelverket?

Alltså, jag ser ju att du är helt ny här och kanske har lite svårt att veta hur det funkar, men "rapportera" under inlägget är det du klickar på och sedan väljer du regelbrott som du - efter att ha konsulterat reglerna - menar att inlägget bryter mot. Kommentera gärna før att førtydliga vari du menar regelbrottet består.
Senast redigerad av Gromgutten 2015-09-29 kl. 19:26.
Citera
2015-09-29, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten

Alltså, jag ser ju att du är helt ny här och kanske har lite svårt att veta hur det funkar, men "rapportera" under inlägget är det du klickar på och sedan väljer du regelbrott som du - efter att ha konsulterat reglerna - menar att inlägget bryter mot. Kommentera gärna før att førtydliga vari du menar regelbrottet består.
En moderator med humor. Ska du verkligen hänga i denna tråden. Trodde ni hade gjort klart att ni bara ville vara i trådar ni behärskade. Precis som min kollega sa så är ju detta en del av er utnötningstaktik. Vi kommer ingen vart. Vi vet allihop att vi aldrig kommer att få rätt mot er oavsett eller hur? Svara istället på varför ni låter hets mot folkgrupp pågå i alla trådar. Ni kan väl radera saker utan att någon har anmält? Fast just det har ni inte tid med. Ni gör ju detta gratis. Ja vi vet det. Ibland har ni dock jättemycket tid.
Citera
2015-09-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten

Där igen!?
Han pratar om något som hela tiden upprepas. Vad pratar du om? Detta handlar inte om något som ni inte sett.
Du ser ju hur i denna tråd sprider falska lögner om mina inlägg på V&M. Vad gjorde ni åt saken?
Kan du sluta upprepa detta att folk ska rapportera andras inlägg när så många skriver skit och att ni lårsats att inte se..
Citera
2015-09-29, 19:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Fast det där stämmer inte. Jag har fått massor av inlägg raderade med motiveringen "trams och off topic", och de har inte handlat om rasfrågor överhuvudtaget. Det har varit sådant som att i en tråd om EN kunglighet får man inte dra upp den kunglighetens mamma eller syster...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in