2015-09-29, 02:16
Bannlyst
Slår vad om att det finns moderatorer med invandrarbakgrund på flashback som förstås inte är rasister.
Citera
2015-09-29, 02:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Fast då kommer vi ju tillbaka till det som skrivits tidigare - alla varningar granskas av alla mods i en ohörsamhetspoll. Och om det gäller raderade inlägg i en tråd, inlägg som är raderade enbart för att moderatorn försöker att styra diskussionen, så tycker jag absolut att du ska be någon annan mod eller admin att kolla upp dem. Jag gör det gärna, om du vill.

I nuläget är det enda bevis vi har en tråd där modden i fråga gjorde fel då han blandade personliga åsikter och moderatormeddelande i samma inlägg, och det är något han redan bett om ursäkt för. Du däremot har hävdat att konton stängs av utan förvarning för att personen bakom är vänster. Det är en ganska stark anklagelse och jag skulle gärna se bevis för detta.
Om du nu inte är som alla andra moderatorer som ser till att bevis försvinner så skulle jag kunna presentera ett av alla bevisen vi håller på att samla på oss. Kan du då lova att när det beviset är undersökt & när du ser att jag hade rätt att du startar en tråd där du som moderator skäms över er verksamhet och att du inte hade en aning om att det gick till på detta sättet. Eller kommer du också bara att tysta ned det hela alternativt bli nedtystad av de tuffa grabbarna på politik?
Citera
2015-09-29, 02:55
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljuget
Om du nu inte är som alla andra moderatorer som ser till att bevis försvinner så skulle jag kunna presentera ett av alla bevisen vi håller på att samla på oss. Kan du då lova att när det beviset är undersökt & när du ser att jag hade rätt att du startar en tråd där du som moderator skäms över er verksamhet och att du inte hade en aning om att det gick till på detta sättet. Eller kommer du också bara att tysta ned det hela alternativt bli nedtystad av de tuffa grabbarna på politik?
Jag kanske inte startar någon tråd, men jag lovar att jag skulle skämmas om det visade sig att du har rätt. När du säger bevis nu, är du helt säker på att inläggen inte är borttagna pga OT? Du måste förstå att du inte verkar särskilt trovärdig eftersom att du ljög om de konton som hade blivit avstängda, så om jag ska sätta mig in i detta så vill jag att du ska vara helt ärlig mot mig.
Citera
2015-09-29, 03:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Jag kanske inte startar någon tråd, men jag lovar att jag skulle skämmas om det visade sig att du har rätt. När du säger bevis nu, är du helt säker på att inläggen inte är borttagna pga OT? Du måste förstå att du inte verkar särskilt trovärdig eftersom att du ljög om de konton som hade blivit avstängda, så om jag ska sätta mig in i detta så vill jag att du ska vara helt ärlig mot mig.
Jag har inte ljugit om något avstängt konto. Just det beviset hade jag tänkt att du kunde få. Tror dock att du nu får massa meddelande från moderatorer som berörs att du ska höra med de innan du gör något. Vill att du lovar att starta en tråd om bevisen. Eftersom ni hävdar att det inte finns några så borde inte det vara så svårt att lova det ju. Gärna med rubriken: Flashback erkänner: Vi orkar inte ljuga längre. Vi hatar vissa användare & vi gör allt vi kan för att hålla deras åsikter borta från forumet.
Citera
2015-09-29, 03:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Du har ju helt och hållet fått det här om bakfoten. Flashback är väldigt platt organisation där alla moderatorer har lika mycket att säga till om. Dom "tuffa grabbarna" (som kanske är vanliga snälla mammor, fabriksarbetare, författare eller vad som helst - det vet inte du) i Politik har inte mer att säga till om än dom snälla flickorna (här raljerar jag alltså för den som missar det) i Husdjur har. Ja, om det ens bara är snälla flickor där. Hur som helst har alla moderatorer lika mycket att säga till om och även om det vore så, så vore det ju jättekonstigt att mods i något så förhållandevis små forum som PI och PU skulle "styra" över hela forumet som nån sorts mobbare.
Citera
2015-09-29, 04:16
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Jag har inte ljugit om något avstängt konto. Just det beviset hade jag tänkt att du kunde få. Tror dock att du nu får massa meddelande från moderatorer som berörs att du ska höra med de innan du gör något. Vill att du lovar att starta en tråd om bevisen. Eftersom ni hävdar att det inte finns några så borde inte det vara så svårt att lova det ju. Gärna med rubriken: Flashback erkänner: Vi orkar inte ljuga längre. Vi hatar vissa användare & vi gör allt vi kan för att hålla deras åsikter borta från forumet.
Allvarligt talat människa. Du har problem. Det förvånar mig inte att du känner dig särbehandlad och att "alla andra är dumma" osv. Vet du varför? Du skriver en massa jävla blaj hela tiden, klart du kommer att få inlägg raderade när de inte håller sig till ämnet. Det har ingenting med eventuell rasism att göra.

På Flashback finns det regler. Reglerna är upp till var och en att följa. Vissa har svårt att följa dem och kommer ofta i kontakt med "dumma moderatorer" och klagar på ditten och datten. Antingen lär man sig att ducka för OT och andra regelbrott eller så straffar man ut sig. Du lär aldrig lära dig. Det är ju lättare att skylla på andra, gärna på påhittade strukturer.

Lägg ner. Du klarar inte av det klimat som råder på forumet.
Citera
2015-09-29, 08:37
Medlem
najass avatar
Citat:
Fast Chrille är det inte lite läskigt att precis alla moderatorer och fd moderatorer svarar utefter en mall hela tiden. Det är ju inte egna ord. Men kul ju om Lobengula, Tinuvei, Blomvattnare & Najas mfl roterar till trådarna "Mocka-skor nu och då", "Frimärken vi önskar att vi inte hade skaffat" & "Ven utan cykel" till nästa år då. Spännande med nya moderatorer i politiktrådarna. Litar på dig Chrille att rotation är på gång. För jag antar att moderatorer kan önska om förflyttning?

Been there, done that.

Jag antar att du tror att du har en poäng men tyvärr är det tvärtom eftersom verkligheten ser ut precis så som du raljerar om att den borde göra. Jag har tex modererat 20-30 olika delforum, bland annat så pass olika som:

Litteratur
Feminism & jämställdhet
Politik - inrikes
Rasbiologi
Opiater och andra opioider
Hemelektronik
Resor

För tillfället modererar jag detta delforum (Flashback) samt:
Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi
Ekologi, natur, djur och växter
Klimat, miljö och geovetenskap

Det sker hela tiden att moderatorer roterar bland forumen, oftast utifrån behov men också (för min del) att man tröttnar på ett visst forum och vill ha lite förnyelse.

Inget konstigt med det.
Citera
2015-09-29, 10:57
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Varför skulle du passa dåligt i de forumen du nämner? Det finns ju regler att följa så du borde väl kunna moderera där lika bra som i andra trådar. Kanske hade det därför också varit bättre att ha moderatorer som inte var intresserade av politik och inte hade någon politisk agenda att moderera i politiska trådar. Det finns ju ett regelverk att följa så vad kan gå fel? Chrille jag tycker att du kan föregå med gott exempel och byta med graffittimoderatorn imorgon.
Vad menar du med att vi "svarar utefter en mall"?

Givetvis så är det enklare att ha moderatorer som är intresserade av det de modererar, annars skulle nog aktiviteten bli betydligt lägre och det är ju som sagt idellt arbete det handlar om. Det blir ju också lite enklare att moderera ett forum om man har kunskap om ämnet eftersom man då lättare avgör vad som är offtopic eller inte. Jag skulle t ex ha svårt för att märka om någon diskuterar en opiat i Hallis-forumet.

Men - som najas säger ovan så händer det ju ofta att vi modererar forum där det behövs och inte alltid befinner oss i samma forum. Jag har också modererat en massa forum som för mig inte varit speciellt intressanta, just för att det har behövts kapacitet där. Av dem kan nämnas:
Det sekulära samhället
Ekonomi
Erotik och sexualitet
Feminism och jämställdhet
Flashback Lounge
Grafisk formgivning
IT-säkerhet
Kriminella nätverk och brottslighet
Liberalism och anarkokapitalism
Mode och livsstil
Reklam och marknadsföring
Sex och samlevnad
Systemutveckling

Det är väl inte så komplicerat att ta till sig?
Citera
2015-09-29, 11:08
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Det forandrar ju knappast det faktum att en mod endast foljer sina instruktioner på FB oavsett om han/hon är intresserad av tv program, matlagning, politik, onani eller ekorrar.

Snacka inte skit. Kanske följer instruktionen att det lönar sig att förneka.
Vi har sett exempel på PM och hur moderatorer följer instruktionerna, så mannen snacka inte skit.
(FB) Moderatorers dolda agendor,censurer och varningar/Flashback-Yttrandefrihet på vilkor!
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Vad menar du med att vi "svarar utefter en mall"?

Givetvis så är det enklare att ha moderatorer som är intresserade av det de modererar, annars skulle nog aktiviteten bli betydligt lägre och det är ju som sagt idellt arbete det handlar om. Det blir ju också lite enklare att moderera ett forum om man har kunskap om ämnet eftersom man då lättare avgör vad som är offtopic eller inte. Jag skulle t ex ha svårt för att märka om någon diskuterar en opiat i Hallis-forumet.

Men - som najas säger ovan så händer det ju ofta att vi modererar forum där det behövs och inte alltid befinner oss i samma forum. Jag har också modererat en massa forum som för mig inte varit speciellt intressanta, just för att det har behövts kapacitet där. Av dem kan nämnas:
Det sekulära samhället
Ekonomi
Erotik och sexualitet
Feminism och jämställdhet
Flashback Lounge
Grafisk formgivning
IT-säkerhet
Kriminella nätverk och brottslighet
Liberalism och anarkokapitalism
Mode och livsstil
Reklam och marknadsföring
Sex och samlevnad
Systemutveckling

Det är väl inte så komplicerat att ta till sig?

Det finns moderatorer som inte har kunskap men ändå modererar i ämnet.
Citera
2015-09-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Flashback är väldigt platt organisation där alla moderatorer har lika mycket att säga till om. Dom "tuffa grabbarna" (som kanske är vanliga snälla mammor, fabriksarbetare, författare eller vad som helst - det vet inte du) i Politik har inte mer att säga till om än dom snälla flickorna (här raljerar jag alltså för den som missar det) i Husdjur har. Ja, om det ens bara är snälla flickor där. Hur som helst har alla moderatorer lika mycket att säga till om och även om det vore så, så vore det ju jättekonstigt att mods i något så förhållandevis små forum som PI och PU skulle "styra" över hela forumet som nån sorts mobbare.
Alla användare är heller inte analfabeter eller djungelmänniskor. Många av oss har varit militärer, poliser, åklagare, forskare och akademiker. Många kanske klagar eftersom man känner ett ansvar. Vi skriver inte för att busa. Men det finns samband mellan moderatorers ideologiska övertygelser och modereringen.

Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
På Flashback finns det regler. Reglerna är upp till var och en att följa. Vissa har svårt att följa dem och kommer ofta i kontakt med "dumma moderatorer" och klagar på ditten och datten. Antingen lär man sig att ducka för OT och andra regelbrott eller så straffar man ut sig. Du lär aldrig lära dig. Det är ju lättare att skylla på andra, gärna på påhittade strukturer.

Lägg ner. Du klarar inte av det klimat som råder på forumet.
Denna generalisering utmärker ett sektsystem där allt anses vara fel förutom ett regelverk som i sig är en intressant diskussion. Du hävdar på allvar att dessa strukturer är påhittade, då vill jag säga att du inte vet mycket om juridiska problem som jurister dagligen brottas med.
Nej, jag hittar inte på något och försöker bara förklara för dig hur man egentligen kan komma åt och synliggöra dessa rasistiska strukturer. Det finns vetenskapliga arbeten som gjorts och som visarhur människor bedöms olika pga deras ras, utseende, ursprung eller politiska åsikter. Vill du envist hävda att vissa moderatorer inte har dolda agendor handlar det snarare om dig som person och även dina erfarenheter och meriter.

Rasism är dock ett kulturellt problem i länder som Sverige. Man kan alltså inte skylla allt på FB. Men strukturer som ger upphov och upprätthåller sådana tendenser bejakas i regelverket.
Senast redigerad av IR5 2015-09-29 kl. 12:31.
Citera
2015-09-29, 13:02
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Alla användare är heller inte analfabeter eller djungelmänniskor. Många av oss har varit militärer, poliser, åklagare, forskare och akademiker. Många kanske klagar eftersom man känner ett ansvar. Vi skriver inte för att busa. Men det finns samband mellan moderatorers ideologiska övertygelser och modereringen.
God dag yxskaft. Det här har ju ingenting att göra med det jag skrev.

Om många av er har varit forskare och akademiker så är ju tanken på att korrelation inte är samma sak som kausalitet något ni är väl bekanta med.
Citera
2015-09-29, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
God dag yxskaft. Det här har ju ingenting att göra med det jag skrev.

Om många av er har varit forskare och akademiker så är ju tanken på att korrelation inte är samma sak som kausalitet något ni är väl bekanta med.

Ja många av oss har varit och är forskare.
Men lägg märke till att det finns olika metoder lämpliga för att kartlägga olika fenomen. Att det finns ett samband mellan moderatorers ideologiska övertygelser och modereringen beror också på vilka trådar som åsyftas i sammanhanget.

Trådar där politiska åsikter ventileras och inte "min pappa handlade på tempus på 80-talet".
Så begränsningen är underförstådd i sammanhanget med tanke på föregående inlägg.

Sedan kan kvantitativa materialet kompletteras med en del kvalitativa metoder som i fallet rasism förklarar orsakerna lite djupare.
Här har du "beteendeobservationer" som förklarar hur moderatorn ljuger om användaren för att misstänklighetsgöra honom för att i samma veva få andra att anfalla användaren, samtidigt som han växlar mellan moderatorrollen och sin användarroll.

Vidare kan du parallellt till detta upptäcka att det råder ett samband mellan regelverkets kryphål och taktiska beteendet.
Du kan även finna samband mellan hur moderatorn lätt missar alla som anfaller användaren med OT och hur den utsatta användarens inlägg noga granskas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in