Citat:
Ursprungligen postat av
flashbacktroll
Bland de kompisar jag har som pluggar juristprogrammet så hetsas det ganska mycket, och jag vet folk som sitter med näsan i böckerna nästan jämt. Samtidigt, är verkligen utbildningen svårare än t.ex. läkare, ind.ek, Handels, eller något annat? Har aldrig hört om folk som bränner ut sig eller mår dåligt i lika hög grad som på juristprogrammet.
Jag vill påstå att juristprogrammet är betydligt lättare än läkarlinjen. Juristprogrammet handlar om att lösa ett problem, eller åtminstone komma med ett förslag på en lösning av ett problem. Ditt förslag behöver inte vara 100% rätt, bara du kan motivera dig väl.
Ett mord i tingsrätten kan i hovrätten vara ett dråp, men i högsta domstolen är inget alls.
Läkare har ett svar som är rätt. Är det benbrott så är det benbrott och inte en förkylning.
Men själva textmassan som ska läsas på juristlinjen är betydligt mastigare än den du läser på läkarlinjen.
Det är ganska många på juristlinjen som läser ekonomlinjen/handels parallellt och alla jag frågat vad som är svårast så har alla sagt att ekonomlinjen är så mycket "softare" än juristlinjen.