2015-09-29, 07:55
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
För första gången på juristprogrammet känner jag att jag inte vet hur jag ska plugga till tentan, den här gången är det rättshistoria. Materialet och den enda boken vi har suger. Materialet gör det snarare ännu mer oklart. Jag föredrar alltid gamla tentor, men nu finns det bara tentor med gamla studenters svar där alla svar inte är helt korrekta. Är sjukt trött på den här kursen. Kan lätt tänka mig att offra ett B och bara gå vidare. Arbetsgivare kommer väl ändå undra vad det är för fel på en om man kommer släpandes med ett AB i rättshistoria...

För att citera en kursare: tänk vad glad du kommer vara när ditt AB bekräftar att du med stolthet kan hjälpa dina vänner med praktiska rättshistoriska problem!

Jag hade fokuserat på att läsa på om historiska skolan och lagtolkningslära. Materialet är som du säger undermåligt, så kolla i annat material (eg, Google).
Citera
2015-09-29, 10:04
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitaminbjorn
Sobofied, oj sorry jag glömde visst att nämna att det är SU.

Stort tack för svaret! Ne fyf*n den där J.S aka studierektorn ska jag akta mig noggrant för. Kan han vara norra Europas torraste tvåbenta varelse? Jag tror det.
JS? En han va? Jag har lyckats undvika JS under hela min tid på SU. Är han ny? Jag vet inte ens vem det är....
Edit. Kollade på hans bild i personalkatalogen. Nej, han har jag aldrig sett.

Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
För första gången på juristprogrammet känner jag att jag inte vet hur jag ska plugga till tentan, den här gången är det rättshistoria. Materialet och den enda boken vi har suger. Materialet gör det snarare ännu mer oklart. Jag föredrar alltid gamla tentor, men nu finns det bara tentor med gamla studenters svar där alla svar inte är helt korrekta. Är sjukt trött på den här kursen. Kan lätt tänka mig att offra ett B och bara gå vidare. Arbetsgivare kommer väl ändå undra vad det är för fel på en om man kommer släpandes med ett AB i rättshistoria...
Jag ska göra samma tenta på måndag. Mitt fokus blir gamla tentor.
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
För att citera en kursare: tänk vad glad du kommer vara när ditt AB bekräftar att du med stolthet kan hjälpa dina vänner med praktiska rättshistoriska problem!

Jag hade fokuserat på att läsa på om historiska skolan och lagtolkningslära. Materialet är som du säger undermåligt, så kolla i annat material (eg, Google).
Vet inte när du gjorde RH, men jag tror att det är lite nytt material nu, ett kompendium/studiematerial. Betydligt bättre än för 5-10 år sedan.
Citera
2015-09-29, 10:08
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Vet inte när du gjorde RH, men jag tror att det är lite nytt material nu, ett kompendium/studiematerial. Betydligt bättre än för 5-10 år sedan.

Förra terminen. Folk har naturligtvis olika uppfattningar. Jag hade betydligt mer nytta av undervisningen och annan litteratur än den som fanns på kursen. Whatever works..
Citera
2015-09-29, 20:17
Medlem
flashbacktrolls avatar
Bland de kompisar jag har som pluggar juristprogrammet så hetsas det ganska mycket, och jag vet folk som sitter med näsan i böckerna nästan jämt. Samtidigt, är verkligen utbildningen svårare än t.ex. läkare, ind.ek, Handels, eller något annat? Har aldrig hört om folk som bränner ut sig eller mår dåligt i lika hög grad som på juristprogrammet.
Citera
2015-09-29, 20:36
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Bland de kompisar jag har som pluggar juristprogrammet så hetsas det ganska mycket, och jag vet folk som sitter med näsan i böckerna nästan jämt. Samtidigt, är verkligen utbildningen svårare än t.ex. läkare, ind.ek, Handels, eller något annat? Har aldrig hört om folk som bränner ut sig eller mår dåligt i lika hög grad som på juristprogrammet.

Nej, den är inte svårare; men pressen att prestera kan vara högre. Som jurstud får man tidigt veta att betyg är det viktigaste för framtiden (rätt eller fel är det iallafall en uppfattning många tar till sig). Lägg till det att folk som är vana att vara duktigast i klassen plötsligt är i en situation där alla har den erfarenheten och att folk i riskzonen för prestationsångest antagligen är överrepresenterade bland blivande jurstuds som det är och du får en osund miljö.

Det är ena sidan. Den andra är att betygshetsen kanske inte är fullt så stor och allvarlig som det sägs; de som hetsar hörs mest och jurstuds kanske inte har något emot att icke-jurstuds tror att deras linje är ett helvete. Men att jurstuds är överrepresenterade på skolhälsan är välkänt, och så har det varit länge.
Citera
2015-09-30, 11:54
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Jag vill påstå att juristprogrammet är betydligt lättare än läkarlinjen. Juristprogrammet handlar om att lösa ett problem, eller åtminstone komma med ett förslag på en lösning av ett problem. Ditt förslag behöver inte vara 100% rätt, bara du kan motivera dig väl.
Ett mord i tingsrätten kan i hovrätten vara ett dråp, men i högsta domstolen är inget alls.

Läkare har ett svar som är rätt. Är det benbrott så är det benbrott och inte en förkylning.

Men själva textmassan som ska läsas på juristlinjen är betydligt mastigare än den du läser på läkarlinjen.

Det är ganska många på juristlinjen som läser ekonomlinjen/handels parallellt och alla jag frågat vad som är svårast så har alla sagt att ekonomlinjen är så mycket "softare" än juristlinjen.
Citera
2015-09-30, 12:06
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Den ständiga frågan! Jag tror att det är olika för person till person. T.ex. vet jag ett syskonpar där en pluggar juridik och en pluggar till läkare. Juriststudenten säger att läkarlinjen är svårare, läkarstudenten säger att juristprogrammet är svårare.

Det vi dock borde kunna slå fast är väl att ekonomi är mycket lättare än juridik
Citera
2015-09-30, 15:36
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Det vi dock borde kunna slå fast är väl att ekonomi är mycket lättare än juridik
*thihi*
Citera
2015-09-30, 21:01
Medlem
Citat:

Nu kanske jag trampar typ hela tråden på tårna, men min erfarenhet (generaliserar grovt) är att många juriststudenter är tjejer som var duktig flicka i skolan och pluggade och var snäll, fick MVG i allt, men egentligen inte var så smarta. En sak att glida igenom gymnasiet, en helt annan sak att prestera bra på universitetet. Speciellt när många på juridik går sam på gymnasiet, till skillnad från t.ex. läkarstudenterna som gått natur och tvingats plugga lite mer redan då.

Fritt fram att såga mig nu
Citera
2015-09-30, 21:22
Medlem
JackSm1ths avatar
Jag har läst specialkurser där det varit 2-4 killar och 20-30 tjejer.
Citera
2015-10-01, 16:23
Medlem
Alter-egons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Jag har läst specialkurser där det varit 2-4 killar och 20-30 tjejer.

Kul att fler läst folkrätt.
Citera
2015-10-01, 16:30
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-egon
Kul att fler läst folkrätt.

Barnrätt: 25-2
Equality law: 11-1
Human rights: 16-2
Rättspsykologi: 23-3
Terapeutisk juridik: 22-5

"Manligast" är Marine Insurance (1-7) samt Maritime and transportation (1-16).

http://www.jurinst.su.se/polopoly_fs/1.239587.1434015067%21/menu/standard/file/Betygsstatisitk%202014.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in