2016-02-15, 16:48
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Specialkurser vid SU B-perioden HT-2016:

American and English Business Law 30 platser / 2 reserver
Central fastighetsrätt 30/71
Dynamic Competition Law 30/0 (endast 9 sökande)
European Intellectual Property Law 16/17
International Commercial Dispute Resolution 18/10
International Law and the Economy 23/0 (15 sökande)
Internationell skatterätt 35/23
IT-rätt 30/40
Juridisk metodlära 19/7
Migrationsrätt 30/84
Straffprocess 30/66
Straffrättens allmänna del 29/51
Successionsrätt 30/20
Terapeutisk juridik 30/28

Jag är bland de 5 sista reservera i de tre populäraste kurserna = ingen specialkurs för mig. Det är helt okej, jag får väl söka jobb istället.

Är det någon som gått IT-rätt, juridisk metodlära eller terapeutisk juridik och kan berätta hur dom kurserna var?

Måste vara VT 2016.
Citera
2016-02-15, 18:43
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Måste vara VT 2016.
Just det. Hehe observant där!
Citera
2016-02-16, 08:23
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Just det. Hehe observant där!

Jag blev lite rädd när jag inte såg min planerade B kurs i listan för HT-16!
Citera
2016-02-21, 14:04
Medlem
JackSm1ths avatar
Fan. Jag kommer att misslyckas på salstentan nästa vecka. Hinner inte tentaplugga så mycket som jag behöver, för att jag har en jävla massa annat som är viktigare. ÅNGEST. Nåja. Omtentor finns det alltid. Brukar ni få tentaångest?
Citera
2016-02-21, 14:54
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Fan. Jag kommer att misslyckas på salstentan nästa vecka. Hinner inte tentaplugga så mycket som jag behöver, för att jag har en jävla massa annat som är viktigare. ÅNGEST. Nåja. Omtentor finns det alltid. Brukar ni få tentaångest?
Jag läste i Uppsala. Hade inte nämnvärd tentaångest första terminerna men det växte fram allteftersom, i takt med att man fick högre och högre förväntningar på sig själv. Ångesten bestod dock inte att jag inte var tillräckligt väl förberedd utan berodde på mina egna prestationskrav.

Om du har "en jävla massa annat" som är viktigare kan det kanske vara på sin plats att se över dina prioriteringar, alternativt sänka dina förväntningar?
Citera
2016-02-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Om du har "en jävla massa annat" som är viktigare kan det kanske vara på sin plats att se över dina prioriteringar, alternativt sänka dina förväntningar?

Maslows (juridik)behovstrappa:

1. AB
2. Sommarjobb
3. Mat, luft, sömn
4. Stocken
5. Bra koll på seminariet
Citera
2016-02-22, 17:24
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Jag läste i Uppsala. Hade inte nämnvärd tentaångest första terminerna men det växte fram allteftersom, i takt med att man fick högre och högre förväntningar på sig själv. Ångesten bestod dock inte att jag inte var tillräckligt väl förberedd utan berodde på mina egna prestationskrav.

Haha precis tvärt om för mig, efter att ha "förstått" vad som krävs är jag betydligt mindre orolig, då vet jag att får jag inte AB så är det i alla fall inte på grund av för lite plugg utan någon annan faktor.
Citera
2016-02-22, 19:43
Medlem
Veasellls avatar
Någon som hört talas om möjligheterna att skriva en dubbeluppsats?

Fick höra att en tjej höll på att skriva en dubbeluppsats i ekonomi och juridik.. Så mailade Ekonomernas studievägledning (LU) och frågade lite om detta då jag är intresserad. Möttes av väldigt tvivelaktiga svar, där hon inte ville säga det rakt ut, men snackade som att det inte går (lät väldigt lögnaktigt).

Så om ni vet något om att göra detta, let me know!
Citera
2016-02-22, 19:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll

Fick höra att en tjej höll på att skriva en dubbeluppsats i ekonomi och juridik.. Så mailade Ekonomernas studievägledning (LU) och frågade lite om detta då jag är intresserad. Möttes av väldigt tvivelaktiga svar, där hon inte ville säga det rakt ut, men snackade som att det inte går (lät väldigt lögnaktigt).

Inte direkt samma sak, men jag har en vän som skrev i förvaltningsrätt och gjorde väääldigt små ändringar för att sedan skriva i statsvetenskap (inget fuffens eller så).
Citera
2016-02-22, 22:29
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Inte direkt samma sak, men jag har en vän som skrev i förvaltningsrätt och gjorde väääldigt små ändringar för att sedan skriva i statsvetenskap (inget fuffens eller så).
Hur fungerar det med plagiat och liknande när man (mer eller mindre) återanvänder något man tidigare skrivit? Jag har hört diskussionen förr men aldrig fått något svar som känns helt säkert.
Senast redigerad av theoverachiever 2016-02-22 kl. 22:35.
Citera
2016-02-22, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll

Vet folk som fått uppsatser inom juristprogrammet tillgodoräknade som en del av en ekonomiexamen. Det rörde sig då om förmögenhetsrättsliga frågeställningar.
Citera
2016-02-23, 14:48
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Citat:
Ursprungligen postat av Tjackianan
Vet folk som fått uppsatser inom juristprogrammet tillgodoräknade som en del av en ekonomiexamen. Det rörde sig då om förmögenhetsrättsliga frågeställningar.

Anade att så var fallet. Tack så mycket för bekräftandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in