Citat:
Ursprungligen postat av
smguld88
Såg precis filmen. Vem har lagt dit textningen? Väldigt störande att läsa hur ordet jätte särskrivs hela tiden. Jättemycket är ju ett exempel. Skrivs inte jätte mycket. Gör om, gör rätt.
Någon som inte gått på högskola i fyra år — dvs ordningsvakten
Jag tycker att det är konstigt att folk försvarar socionomen och klankar ner på ordningsvakten. Visst hade han kunnat bete sig lite mer diplomatiskt, men jag tycker inte han gör något direkt övertramp, till skillnad från socionomen. Det är nog rentav så att han är för snäll, han borde ha sagt åt henne att gå hem eller hotat med att ringa polisen för att kasta henne i fyllecellen, inte stå och tjafsa med henne. Han gör sitt jobb, hon hotar faktiskt med att utnyttja sin maktposition (även om det är ett tomt hot visar det ju ändå hennes inställning till arbete och makt).
Jag kan ju tillägga att jag rent generellt är ganska fördomsfull mot ordningsvakter och tror att det finns många som missbrukar sin makt i det yrket, men icke så i detta fall.
Jag blir ibland avvisad från krogen av en vakt för att jag druckit för mycket. Ofta tycker jag att vakten har fel och att jag inte alls är så full som han tror, men jag vet att det inte är någon poäng med att tjafsa, att vakten inte kommer att ge med sig vad jag än säger, och att det faktiskt kan vara så att den nyktra vakten, trots att han inte har någon universitetsutbildning, har en bättre bedömning av situationen.