2015-09-28, 12:00
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nenneno
Nej, det tycker jag faktiskt inte han behöver. Han är anhörig och skriver krönikor, och har all rätt i världen att ge sin bild av det. Det finns många andra som skriver på ämnet som kan ta det bredare perspektivet. Mycket bättre att han skriver om hur han erfarit det och sett på saken än en tillkrystad "det är klart, dom menade ju ingenting så det kändes ju inte skit när jag trodde att min bror var allvarligt skadad".

Israelssons artikel är bra. Lite klemig, men så är det ju med alla anhörigperspektiv.

Det är först nu när den länkas och hyllas i all annan media som det blir uppförstorad och ganska fånigt, tycker ju jag.

Jag menade inte att han bokstavligt talat ska skriva utifrån ett större perspektiv, utan att han ska låta bli att skriva den här typen av texter i affekt. Det är klart att man blir illa berörd när en anhörig drabbas på detta sätt, men han måste inse att det ser märkligt ut. Känns lite som när Reinfeldt skulle hålla presskonferens för att just hans lag, Djurgården, drabbats av hot mot tränaren.

Jag vill inte ta ifrån honom sin rätt att uttrycka sig, men jag tror inte att texten bidrar speciellt mycket till debatten om attityder på läktarna, om det nu är en sådan han vill föra. Jag tror att han hade kunnat vänta några dagar tills han och Erik mår bättre för att sedan skriva en mer nyanserad text.
Citera
2015-09-28, 12:14
Medlem
Jaxxxs avatar
Verkar få det högsta publiksnittet i allsvenskan sen 2007.
Borde hamna över 10000 i år. Just nu 9797.

http://svenskfotboll.se/allsvenskan/statistikligor/?scr=spl

http://www.european-football-statistics.co.uk/attn.htm
Citera
2015-09-28, 12:47
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Visst är det så, samtidigt kan man tycka att han borde anamma ett större perspektiv innan han börjar skriva dikter i tidningar. Inse hur vanligt förekommande denna typ av ramsor är, att de inte är bokstavligt menade och att 99% av oss fotbollssupportrar inte vill ha ihjäl varandra.

Fast nu handlar ju inte texten om att sätta dit aik-klacken, utan det var snarare en hyllning till hans bror. Nu blev det så att ramsan i det läget var osmaklig och detta tyckte brorsan var illa såklart, även om han också innerst inne förstår att ingen i AIK verkligen ville se Israelsson död. AIK har iaf bett om ursäkt, och därmed är diskussionen färdig för min del iaf!
Citera
2015-09-28, 14:18
Medlem
Ja jösses, mycket ska man vara med om på en match. :-(

Tusentals av AIK fansen som för övrigt har en före detta Hells Angels medlem som ordförande skanderar "Låt han dö, låt han dö!" i samband med när Erik helt medvetslös får hjälp av sjukvårdare.

Om nu spelaren i fråga verkligen skulle dött så skulle hela Sveriges rykte som fotbollsnation för evigt svärtats ned, AIK med för den delen, de skulle väl tvungits byta namn eller något.

Det är ju inte direkt så att man känner någon rädsla eller fruktan mot de skrikande AIK fansen, det enda man känner är avsky och förakt?

Man undrar också hur bra AIKs sponsorer tycker att det är? Spelarna, känner de sig stolta och får de den rätta motivationen inför slutspurten?

Snacka om att förstöra för sitt lag.
Citera
2015-09-28, 14:46
Medlem
P.Gs avatar
En märklig sak är att Israelsson över en natt tycks ha blivit 'Erik' för alla vrak.
Citera
2015-09-28, 14:52
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
En märklig sak är att Israelsson över en natt tycks ha blivit 'Erik' för alla vrak.

För bövelen P.G! Glöm inte titeln "Kung" innan namnet också.
Citera
2015-09-28, 15:15
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msthlm37
Ja jösses, mycket ska man vara med om på en match. :-(

Tusentals av AIK fansen som för övrigt har en före detta Hells Angels medlem som ordförande skanderar "Låt han dö, låt han dö!" i samband med när Erik helt medvetslös får hjälp av sjukvårdare.

Om nu spelaren i fråga verkligen skulle dött så skulle hela Sveriges rykte som fotbollsnation för evigt svärtats ned, AIK med för den delen, de skulle väl tvungits byta namn eller något.

Det är ju inte direkt så att man känner någon rädsla eller fruktan mot de skrikande AIK fansen, det enda man känner är avsky och förakt?

Man undrar också hur bra AIKs sponsorer tycker att det är? Spelarna, känner de sig stolta och får de den rätta motivationen inför slutspurten?

Snacka om att förstöra för sitt lag.

Att man kan få in så mycket dynga i ett och samma inlägg, det förstår jag inte.

Blev Israelsson knivhuggen till döds av svetsaren, ackompanjerad av Carl Gustaf? Eller varför skulle en kollision på plan svärta ned Sveriges rykte som fotbollsnation?

Hur reagerade Bajens sponsorer när burkplockarna vevade bengaler mot läktare med barn? Alltså en handling som kan döda människor. Kan sång döda?

Jag var tidigt ute igår och fördömde många av våra supportrars agerande. Men jag har faktiskt svårt att känna någon upprördhet när man nu ser hur hela den samlade journalistkåren och samma personer som tidigare har bespottat Israelsson för hans fotbollskunskaper nu ska försöka kapitalisera på denna händelse. Precis som P.G skriver så är Israelsson helt plötsligt Erik och alla är tydligen vän med denna hjälte, som kämpade för sitt liv, sedan barnsben. Snacka om att sola sig i glansen såhär dagen efter.

Fullständigt patetiskt. Mitt smått ironiska inlägg om medieklimatet i supportertråden för en vecka sedan har återigen visat sig så fruktansvärt sant. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt allt bajenkrameri.
Citera
2015-09-28, 15:21
Medlem
InnesIs avatar
Derby igår. Vi i Hammarby vann som totala underdogs precis som i cupen. Känns bra givetvis men med en eftersmak som är allt annat än god. Såhär dagen efter när man vet att allt gick förhållandevis bra känns det såklart bättre men precis när det hände var det svårt att glädjas.

Naturligtvis kommer Erik Israelsson med detta för alltid vara inskriven som en lite mer speciell spelare i Bajen. Det är bara naturligt. Han blir derbyvinnare när han helt orätdd går för att nicka in bollen i en minst sagt hård duell. Vilken klubb hade inte satt honom på piedestal för ett sådant ingripande?

Det är givetvis skam av de delar av AIK-klacken som skanderar "låt han dö". Äckligt beteende. Då borde de om några veta bättre eftersom ett dödsfall inom den egna spelartruppen inte alls är speciellt långt borta - även om det inte skedde på plan. Jag tror inte på att man inte visste vad som hänt. Repriser rullade och sådan tillsyn av läkarpersonal (både från Bajen och AIK's stab) sker inte utan att något hänt på riktigt.

Men vi ska inte glömma att stora delar av deras klack också applåderade Israelsson när han sedemera kördes ut från arenan. Det blir lätt väl ensidigt. Kan också tycka att det var helt galet att börja bränna bengaler i Bajenklacken. Både då det ger helt fel signaler men också för att det möjligen kunde ha orsakat svårigheter för Israelsson om problemen han fått hade varit något som påverkat luftvägarna.

Slutsats: gott att spöa gnaget och förhoppningsvis snuva dem på guldet. Gott också att vara i princip klara utan att behöva beblanda oss i bottenstrid. Men överlag tråkigt med tanke på vad som hände Israelsson... eller jag menar, Kung Erik!
Citera
2015-09-28, 15:36
Medlem
P.Gs avatar
Inte helt oväntat så saknar asfaltsläggaren självinsikt.

Citat:
Jag får det på grund av mitt namn. Det är bullshit.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article21488252.ab
Citera
2015-09-28, 15:39
Medlem
Glantons avatar
Ikväll ska jag spela en hundring på att Sköteborg får straff och ytterligare en hunka för att Giffarna får en utvisning. Känns otänkbart om inget av detta skulle ske!
Om nu tur-Göteborg ges guldet (vilket det verkar som) så är Peking ändå moraliska mästare med sina egna produkter och sin (i sammanhanget) snäva budget.
Citera
2015-09-28, 15:48
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Inte helt oväntat så saknar asfaltsläggaren självinsikt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article21488252.ab

Hur går det resonemanget egentligen ihop med att den här händelsen inte ens blev frispark.
http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/kalmar/tv-pavey-attackerade-malskytten---fordes-till-sjukhus/
Citera
2015-09-28, 16:52
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Ikväll ska jag spela en hundring på att Sköteborg får straff och ytterligare en hunka för att Giffarna får en utvisning. Känns otänkbart om inget av detta skulle ske!
Om nu tur-Göteborg ges guldet (vilket det verkar som) så är Peking ändå moraliska mästare med sina egna produkter och sin (i sammanhanget) snäva budget.
"Moraliska mästare" vilket skitsnack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in