2015-09-28, 09:51
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Ingenting kommer skrotas. Det som kommer hända är att man ändrar mjukvaran så
Adblue förbrukningen kommer öka. Eventuellt får de i värsta fall sätta dit en större SCR katalysator. Effekten på motorn kommer vara densamma o dieselförbrukningen likaså. I usa kan de t.o.m ta bort partikelfiltrena o köra lite mera egr då kraven på sot/partiklar är så låga.

Det är väl inte Adblue i alla berörda modeller? Sambon har en passat -12 och den har inte Adblue vad jag vet men är en av de fuskade modellerna.
Citera
2015-09-28, 10:00
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Det är väl inte Adblue i alla berörda modeller? Sambon har en passat -12 och den har inte Adblue vad jag vet men är en av de fuskade modellerna.

Nej mig veterligen så är det inte Adblue i någon av VW:s modeller med Euro 5.

Endast modellerna med Euro 6 har Adblue som tillsats och dom modellerna berörs ju inte av problemet.
Citera
2015-09-28, 11:51
Medlem
Snapcounts avatar
Och då är Audi indraget i fusket : Audi sier 2,1 millioner kjøretøy på verdensbasis er utstyrt med programvaren som morselskapet Volkswagen har brukt til å jukse i utslippstester i USA.

http://e24.no/bil/volkswagen/audi-si...sjuks/23532760
Citera
2015-09-28, 12:24
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Och då är Audi indraget i fusket : Audi sier 2,1 millioner kjøretøy på verdensbasis er utstyrt med programvaren som morselskapet Volkswagen har brukt til å jukse i utslippstester i USA.

Ja jävlar vilken stinkande fusksoppa.

Det är väl osannolikt att VAG går i konkurs av detta. Men det finns en klar risk att skadestånden kommer att bli så höga att aktiägarna kommer att bli helt utspädda av nyemmissioner för att täcka utbetalningarna.

Kanske kommer tyska staten att behöva gå in på samma sätt som man räddat banker?

Jag tror även styrelsen sitter mycket löst till.

Och när kommer första varslet pga vikande efterfrågan? Det borde komma ganska snart. 1 månad?
Citera
2015-09-28, 12:53
Bannlyst
Jag förstår inte detta. Det MÅSTE ligga en hund begravd här.
Varför skulle världens största biltillverkare behöva fuska om ingen annan behöver det?
Citera
2015-09-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Endast modellerna med Euro 6 har Adblue som tillsats och dom modellerna berörs ju inte av problemet.

Korrekt, just att slippa installera systemet för adblue men ändå klara gränserna var ju hela anledning till varför man fuskade. Ingen betalar mer för en bil med Adblue så länge den utan klarar kraven, snarare tvärtom eftersom det blir mer meck för konsumenten med att tanka i adblue etc. Samtidigt slipper VW installera adbluesystemet i bilarna vilket gör att man slipper en väldigt stor kostnad i tillverkningen av bilarna.

Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Varför skulle världens största biltillverkare behöva fuska om ingen annan behöver det?

Behöver och behöver. "Antingen installieren wir Adblue som alles andren oder vi fusken und massa mer pengar getjänen!".
Citera
2015-09-28, 13:12
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada

Det är väl ändå ingen som påstår att VW är ensamma om att fuska? Endast 3 av 23 bilar (eller vad nu det exakta antalet är, däromkring) bilar i ICCTs tester klarade sig. Genomsnittet var sju gånger högre än tillåtna gränsvärden för Euro 6.

VW bär för närvarande hundhuvudet för att man A) torskade i USA där myndigheterna har lite stake, och B) erkände att man hade fuskat.
Citera
2015-09-28, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det är väl ändå ingen som påstår att VW är ensamma om att fuska? Endast 3 av 23 bilar (eller vad nu det exakta antalet är, däromkring) bilar i ICCTs tester klarade sig. Genomsnittet var sju gånger högre än tillåtna gränsvärden för Euro 6.

VW bär för närvarande hundhuvudet för att man A) torskade i USA där myndigheterna har lite stake, och B) erkände att man hade fuskat.

Ahhhhh... det är därför volvo vägrar dela med sig av pinkoden till motorinställningarna, de kan fiffla precis som vw oxå.
Citera
2015-09-28, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Nej det var en med LNT och en med Adblue som testades... Bara läsa på icct rapporten. Vehicle A LNT and vehicle B and C SCR. Certified against US-EPA Tier2-Bin5 and California LEV-II ULEV.
Citera
2015-09-28, 18:14
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawnmover1
Ahhhhh... det är därför volvo vägrar dela med sig av pinkoden till motorinställningarna, de kan fiffla precis som vw oxå.

Som sagt, en artikel jag länkade tidigare länkar i sin tur en tysk artikel som skriver om ett test (är man jätteintresserad så kan man ju följa länkkedjan hela vägen) där Volvo var smutsigast.
Citera
2015-09-28, 18:29
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Om jag förstår saken rätt så ska de 2+ miljoner Audi-bilarna vara inkluderade i siffran 11 miljoner som nämndes tidigare. Det är alltså 11 miljoner bilar från VW-koncernen (VW, Audi, Skoda [säger att det rör sig om 1.2 miljoner bilar för det märket], Porsche, Seat) - inte nödvändigtvis 11 miljoner bilar med VW i fronten.
Citera
2015-09-28, 18:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon

intressant. Har du länk till dessa uppgifter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in