Citat:
Ursprungligen postat av
LéKriss
Moln kan hänga kvar, dock inte kondensationsstrimmor, såtillvida att de inte utgörs av mer än kondens.
Det räcker inte bara att upprepa ett påstående, du måste svara på varför.
Citat:
Ursprungligen postat av
LéKriss
Att manipulering av sanningen/historia pågår för att stötta rådande önskad ordning är inte bara en Orwellsk mardröm utan pågår i detta nu./.../att regeringar i alla tider fram till nu rövknullar sin population bäst de vill om det är dem till gagn.
Allmänna påståenden om mörkningar eller andra/tidigare konspirationer går inte att använda för att bevisa något specifikt som chemtrails.
Citat:
Ursprungligen postat av
LéKriss
Jag tycker det är synd att det ska behöva vara så vansinnigt polariserat. Ännu mer synd att det tycks vara påtagligt utmanande att hålla en vettig dialog kring det material man har i ämnet.
Generellt håller jag med dig, men i fallet chemtrails förstår jag varför. Folk är ofantligt trötta på alla som enligt egen utsago är sanningssökare, undersökande, grävande... men istället, som "broken records", bara repeterar samma lösa påståenden som motbevisats in absurdum, helt utan egna resonemang. Du är inget undantag, med referenser till geoengineering, att kondensstrimmor inte kan hänga kvar, och att det inte finns några uppgifter om "persistent contrails" före år XX. Att det inte hålls en vettig dialog är för att det inte finns något vettigt material eller folk intresserade, trots påstådd passion, av att ta fram sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av
LéKriss
Vad vi helt säkert kan veta är att det släpps ut något i atmosfären,
av vilket ett av syftena är att modifiera väder. I tyskland har det medgetts att de experimenterat med att slå ut radar, i alla fall så hette det så officiellt.
Vet vi? Syftar du då på vid kvarhängande flygplansstrimmor, eller något annat?
Återigen, att man kan göra rök med rökmaskin innebär inte att all rök/dimma kommer från sådana. Geoengineering är ingen hemlighet, men dess existens bevisar inte att just dessa flygplansstrimmor är chemtrails.
Citat:
Ursprungligen postat av
LéKriss
Diskrepansen kommer i frånvaron av transparens.
Diskrepansen mellan vad?
Citat:
Ursprungligen postat av
LéKriss
NÅgot pågår, men vi får inte veta vad. Det borde ligga i varje engagerad intelligenst människas intresse att veta att allt är ok.
En intelligent människa tar inte till sig ogrundade påståenden, ännu mindre repeterar dessa utan eftertanke. Och ännu ännu mindre aktivt undviker motbevisande uppgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av
LéKriss
Jag skulle hemskt gjärna få det bevisat att allt är ok. Det vore trevligt.
Det går ju dock inte, då det är en form av omvänd bevisning.
Citat:
Ursprungligen postat av
LéKriss
Jag är inte så passionerad att jag kommer beställa några böcker, men vid tillfälle när jag har tid ska jag kika lite kring källorna du postade.
Nej så klart är du enbart tillräckligt passionerad för att rapa upp andras ogrundade påståenden, att kolla om de stämmer är inte lika roligt. Tidigare hette det
"Jag är väl insatt i chemtrailskonspirationen, argumenten både för och emot.", vilket då visade sig vara falskt, även intresset för argument mot.
Citat:
Ursprungligen postat av
LéKriss
Intressant läsning. Å ena sidan kan man roas åt att någon lägger så mycket tid på att debunka en urban myt.. det i sig skulle kunna antyda att det faktiskt finns något som behöver förklaras bort.
På det sättet ger man legitimitet åt precis alla konspirationsteorier. En enklare förklaring är att folk finner dumhet upprörande. Hade man istället ignorerat de troende hade det också setts som ett bevis, att man undviker att ge ämnet uppmärksamhet.