Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Miljökrav? För någon som påstår sig jobba med jetmotorer är du pinsamt okunnig. Fast mer troligt är att sitter och ljuger.
När jetbränslet förbränns skapas vatten och om det är kallt och fuktigt kommer vattnet att frysa till iskristaller som i sin tur skapar det som vi kallar kondensationsstrimmor.
Att vatten är en restprodukt vid förbränning av kolväten är såklart ingenting som påverkas av några miljökrav. Du kan ställa vilka miljökrav du vill men det förändrar inte det faktum att det för varje liter bränsle som förbränns så skapas det mer än en liter vatten.
Och varför i hela världen skulle iskristallerna försvinna inom minuter när det är fuktigt och kallt? Det är som att påstå att moln alltid försvinner på några minuter.
Jag undrar vem som är okunnig, jag håller med att jetmotorer på åttiotalet och en bit fram gav mer kondensstrimmor, men välkommen till att dofta de moln som provhusen släpper ifrån sig, vid
provkörning av jetmotorer. Mig veterligt är inte kondensvatten fet och smetar på bilrutan när man kör förbi, eller luktar bränsle.
I nya motorer utnyttjar man mer luftflöde, mindre bränsle, och några nya tekniska lösningar som jag inte kommer att klargöra här.
men ett tips är att titta på filmen:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=mRjmzy9XcaY