2015-09-17, 14:51
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erak
Du verkar ju åtminstone gå att prata med, till skillnad från DoÅ och många andra. Men känns ändå fruktlöst, då du omöjligt kan ha resonerat dig fram till att det inte finns bildbevis före år XX, och att kondensstrimmor inte kan vara "persistent", utan bara blint accepterat någons utsago att, så är det, utan argument varför. Då blir det också svårt att resonera dig ur sådant nonsens. Dessa är återkommande påståenden, varför det inte är något du själv kommit fram till. Precis som påståendet att man "försökt" att leta, utan lycka. Isf är du en otroligt dålig googlare.

Vill du verkligen "gå till botten" med det kan du väl försöka få tag på någon av nedanstående böcker innehållande kondensstrimmor:
A Colour Guide to Clouds. Scorer & Wexler, 1963.
Cloud Studies in Colour. Scorer & Wexler, 1967.
Clouds of the World. Scorer, 1972.
A Field Guide to the Atmosphere. Schaefer, 1981.
Peterson First Guide to Clouds and Weather. Schaefer & Peterson, 1991.

Här är även några filmer du kan leta upp gamla kopior av:
Irma la Douce, 1963
Joe Kidd, 1972
Gizmo!, 1977

Men visst, allt går att manipulera. Är konspirationen så omfattande som vissa påstår kanske allt ovanstående är fejk, men då behöver man ju heller inte efterfråga bevis som man ändå inte tror på.

Och varför kan vanliga moln "hänga kvar"? Trodde bara kemikalier kunde det...

Moln kan hänga kvar, dock inte kondensationsstrimmor, såtillvida att de inte utgörs av mer än kondens.

Är faktiskt en ganska fin googlare. Utmanar vem som helst att hitta artikel eller texboksutdrag från fordom som pratar om kondensationsstrimmor efter flygplan som hänger kvar i timmatal och sedemera breder ut sig som dis.

Att manipulering av sanningen/historia pågår för att stötta rådande önskad ordning är inte bara en Orwellsk mardröm utan pågår i detta nu. Det betyder inte att man har fördel av att lapa i sig allt vad Alex Jones gormar om, t.ex.
Jag tycker det är synd att det ska behöva vara så vansinnigt polariserat. Ännu mer synd att det tycks vara påtagligt utmanande att hålla en vettig dialog kring det material man har i ämnet.

Vad vi helt säkert kan veta är att det släpps ut något i atmosfären, av vilket ett av syftena är att modifiera väder. I tyskland har det medgetts att de experimenterat med att slå ut radar, i alla fall så hette det så officiellt.
Vad vi inte kan veta är vad exakt som sprutas ut i atmosfären och hur det påverkar oss, om det gör det. Därikring finns alldeles för mycket ståhej för att kunna vara helt säker, i alla fall jag.
Diskrepansen kommer i frånvaron av transparens. NÅgot pågår, men vi får inte veta vad. Det borde ligga i varje engagerad intelligenst människas intresse att veta att allt är ok.
Jag skulle hemskt gjärna få det bevisat att allt är ok. Det vore trevligt.
Det är inte för mitt nöjes skull jag tror på existensen av chemtrails, eller för att jävlas med någon som helst av allt inte vill tro på att regeringar i alla tider fram till nu rövknullar sin population bäst de vill om det är dem till gagn.

Jag är inte så passionerad att jag kommer beställa några böcker, men vid tillfälle när jag har tid ska jag kika lite kring källorna du postade.

På en halvt relaterad not; vi är alla bröder och systrar på den här planeten. Vi måste ta hand om varandra. Ingen annan kommer göra det.
Citera
2015-09-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Moln kan hänga kvar, dock inte kondensationsstrimmor, såtillvida att de inte utgörs av mer än kondens.

Men för bövelen.... Moln är inget annat än kondens, och de kan hänga kvar väldigt länge, då hur du då få i hop det att kondensstrimmor inte skulle kunna hänga kvar länge, om de inte innehåller mer än kondens....

Moln och kondensstrimmor består ju i grunden av samma saker, vattenånga.

http://tellus.science.gu.se/fokus_arktis/klimatsystemet/molnbildning
Citera
2015-09-17, 15:17
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
https://kvalificerathemligt.wordpress.com/2015/08/11/avsnitt-1-chemtrails/
KH-podden är rätt trevlig. Pratar om chemtrails.

Visserligen skulle detta aldrig sjunka in hos ärkeidioter som till exempel Död och återfödd.

Skummade igenom http://contrailscience.com/a-brief-history-of-chemtrails/

Intressant läsning. Å ena sidan kan man roas åt att någon lägger så mycket tid på att debunka en urban myt.. det i sig skulle kunna antyda att det faktiskt finns något som behöver förklaras bort.
Den tanken åsido så är det ju bra att någon tagit sig tid att verkligen rota i och koncisera en massa material och historik.
Med utgångspunkten att vi gemensamt har för avsikt att komma fram till vad som verkligen är sant är det nyttigt med kritisk granskning av påståenden.

För att göra ett exempel; Det är vedertaget att MkUltra existerat och att man pysslat med experimetn på människor och deras medvetanden.
Det betyder inte att alla som hänvisar till att vara offer för detta faktiskt är det. Majoriteten lider antagligen av psykos av ett eller annat slag. Då är det bra med kritisk granskning av saken, så man kan reda ut vem som lider av psykos och var sanningen ligger, så att vi som inte lider av pyskos kan förhålla oss till vad som verkligen pågår på ett underättat sätt.

Tycker det är ganska onödigt att kalla folk för idioter. Ingen är hjälpt av det.
Citera
2015-09-17, 15:26
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men för bövelen.... Moln är inget annat än kondens, och de kan hänga kvar väldigt länge, då hur du då få i hop det att kondensstrimmor inte skulle kunna hänga kvar länge, om de inte innehåller mer än kondens....

Moln och kondensstrimmor består ju i grunden av samma saker, vattenånga.

http://tellus.science.gu.se/fokus_arktis/klimatsystemet/molnbildning

Är det så? Har för mig att jag läst att moln kan bildas av att vatten binder mot andra partiklar och ju finare dessa partiklar är, desto lättare kan vattnet binda mot dem och desto tätare blir molnen.
Nu var det många år sedan jag höll på och läste om det, så jag minns inte exakt vilka ämnen det pratades om.

Från artikeln du länkade till:
"Morgondagens moln

Hur kommer morgondagens moln att se ut? Det vet man inte exakt eftersom molnbildningsprocessen är så komplex. Däremot vet man att molnbildningen kommer att påverkas av hur jordens temperatur förändras och hur förekomsten av partiklar i luften varierar. Förändras temperaturen kommer även mängden vattenånga i atmosfären att förändras – varmare klimat medför mer vattenånga. Förekomsten av partiklar varierar starkt beroende på plats och tidpunkt eftersom partiklar bara blir kvar i atmosfären i upp till några veckors tid. Den här variationen gör det mycket svårt att förutsäga hur molnbildningen kommer att se ut längre fram i tiden."

Om vi leker med tanken att strimmor efter flygplan inte bara är kondens, utan även avgaser, så kan mann tänka sig att strimmornas karaktär definieras av vad som finns i avgaserna, inte bara höjd, luftfuktighet och temperatur, inte sant?

Om vi ponerar att helt vanliga kondensationsstrimmor har förmågan att bilda dis över hela himlen, är det i sig inte ett problem, skitsamma i chemtrails?
Om så var fallet tycker jag det känns att kondensationsstrimmor i sig skulle vara lite av en het potatis.

Snillen spekulerar; Om moln och kondensation från flygplan är samma sak, hur kommer det sig att flygplan inte alltid lämnar efter sig kvarhängande spår i närheten av moln?
Senast redigerad av LéKriss 2015-09-17 kl. 15:56.
Citera
2015-09-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ja, att himlen var knallblå flera veckor i streck är något som även jag mycket väl kommer ihåg
Ange bara plats och tidpunkt så kan vi för första gången i tråden kolla något som du påstår.

Citat:
Om moln och kondensation från flygplan är samma sak, hur kommer det sig att flygplan inte alltid lämnar efter sig kvarhängande spår i närheten av moln?
Vad är din definition an närheten? Aldrig sett moln som har ett slut (av någon outgrundlig anledning som vi nämnt några hundra gånger i tråden)?

På tal om nanopartiklar så vet vi ju nu att det är från båtarna sjukdomstillstånden kommer...
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/nanopartiklar-fran-sjofarten-halsofara
Citera
2015-09-17, 16:09
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1

Vad är din definition an närheten? Aldrig sett moln som har ett slut (av någon outgrundlig anledning som vi nämnt några hundra gånger i tråden)?

På tal om nanopartiklar så vet vi ju nu att det är från båtarna sjukdomstillstånden kommer...
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/nanopartiklar-fran-sjofarten-halsofara

Tja, närheten.. före, efter och emellan kanske? Vad tycker du?

Nanopartiklar från båtar. Vad är det för foliehatteri? Båtar kör ju runt i vattnet, det vet alla.
Citera
2015-09-17, 16:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Är det så?
Ja kondensationsstrimmor och cirrusmoln är i grund och botten samma sak: iskristaller. Fuktig luft som kondenseras för att därefter frysa.

Citat:
Om vi ponerar att helt vanliga kondensationsstrimmor har förmågan att bilda dis över hela himlen, är det i sig inte ett problem, skitsamma i chemtrails? Om så var fallet tycker jag det känns att kondensationsstrimmor i sig skulle vara lite av en het potatis.
En (1) kondensstrimma kan inte bilda ett täckande dis. Men många strimmor i kombination cirrus bildar ett dis.

Och om detta är ett problem eller inte är ganska svårt att svara på. Vill man ha en klarblå himmel så är det såklart ett problem. Men skiter man i det utan är mer intresserad av snabba flygtransporter så är det inte ett problem. Och om vi ska många eller få plan är en helt annan diskussion.

Citat:
Snillen spekulerar; Om moln och kondensation från flygplan är samma sak, hur kommer det sig att flygplan inte alltid lämnar efter sig kvarhängande spår i närheten av moln?
Av samma anledning som det inte alltid finns cirrusmoln. Om temperatur och luftfuktighet på 9-12 km höjd är gynnsam bildas cirrusmoln. Om luften är torrare eller varmare bildas inte cirrusmoln.

Och exakt samma förutsättningar gäller för contrails fast med undantaget att jetmotorer skapar vatten - det krävs alltså mindre luftfuktighet för contrails än cirrus. Är luften mycket fuktig och kall bildas "persistent trails". Är det lite varmare/torrare skapas strimmor som försvinner efter en stund. Och är det ännu lite varmare/torrare så blir det inga strimmor alls.

Du kan själv fundera på under vilka förutsättningar din andedräkt "ryker". Eller varför det bara ibland bildas rök vid ventilationstrummor.
(FB) Varför ångar det när vi har sprungit i kyla?
Citera
2015-09-17, 16:39
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja kondensationsstrimmor och cirrusmoln är i grund och botten samma sak: iskristaller. Fuktig luft som kondenseras för att därefter frysa.

Tycker du duckar lite för det här med förekomsten av partiklar och deras betydelse för uppkomsten av vattendroppar.
Citera
2015-09-17, 18:09
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Tycker du duckar lite för det här med förekomsten av partiklar och deras betydelse för uppkomsten av vattendroppar.

Hur står det still i huvudet på dig??? Varför ska vi prata om något som är totalt irrelevant som andra partiklar. vattendroppar uppstår av en kovalent bindnig mellan en syreatom och två väteatomer. Moln påverkas av andra partiklar men fortfarande lyckas du inte koppla samman det påstådda chemtrails med molnbildning. Lite eftertänkt tydlighet och mindre svammel vore önskvärt.

Jag har sett persistenta kondenstrimmor sedan 1979 så larvet om att det uppstått de senaste åren är rent och skärt trams!

Sedan använder du metallhattarnas vanliga resonemang om att "vi kan inte veta" en argumentaionsfel i den lägre skolan. Det har förklarats tidigare i tråden kolla in en Lidar!

Sedan använder du samma felslut med korrelationer, du skrev
Citat:
Du får jättergjärna hänvisa till var jag hittar hur geoingenjörande skiljer sig från kondensationstrimmor, men inte är chemtrails.
vilket är som att svara på har du slutat slå din fru.

Geoengineering eller Climate engineering är en medveten tanke och handling att påverka klimatet för att man hoppas motverka negativa klimatförändringar. Tankar som inte undgått kritik men detta diskuteras öppet i forskarvärlden.

Kondensstrimmor händer för så beter sig vattenmolekyler, finns ingen medveten tanke bakom det lika lite som det finns en medveten tanke bakom att solen skiner, den gör det för att det sker en kemisk process.

Chemtrails är ett påhitt av pårökta eller okunniga personer som tittar på kondensstrimmor och tror att kemikalier, bakterier /virus eller utarmat uran kan ligga i flygbränslet och klara genomgå förbränning och sedan kastas ut på flera tusen meters höjd och landa med precision för att påverka oss människor.

Ett alternativ som anges är att regulgärflyg har extra tankar med dessa ämnen, vilket om de tänkt, gett att då måste planen har extra allt för att lyfta personer, deras bagage och dessa tankar.

Så vill man förgifta eller göra folk sjuka så är sprayande på hög höjd dyrt och ineffektivt.

Sedan undrar du varför
Citat:
och svaret är enkelt, vad du uppfattar som i närhet kan vara allt från 50 till 300 m eller vad som helst, du kan inte avgöra det med blotta ögat. Och luften är inte homogen när det gäller temperatur och luftfuktighet vilket gör att förhållandena för planet och molnen kan skilja sig markant.

Så läs på om meteorologi och kemi så kan du själv källgranska och se vad som är rent dravel och hur och vad människan gör som kan påverka klimatet!
Citera
2015-09-17, 18:58
Medlem
madtops avatar
Citat:

Jag duckar inte utan väljer bort, jag tycker det är off-topic. Men visst, det krävs en kondensationskärna. Och det är något som dels finns i luften (damm och partiklar) och dels något som skapas av en jetmotor. Vid förbränning av fotogen skapas inte bara vatten och koldioxid utan även sot som är en utmärkt kondensationskärna. Så en contrail använder dels damm och annat skit som finns i luften och dels sot från motorn som kärna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensationsk%C3%A4rna
Citera
2015-09-17, 20:45
Medlem
KimNeilJungs avatar
O.t, trams och länkposter raderade.
//mod.
Citera
2015-09-18, 20:56
Medlem
Citat:
Tja, närheten.. före, efter och emellan kanske? Vad tycker du?

Nanopartiklar från båtar. Vad är det för foliehatteri? Båtar kör ju runt i vattnet, det vet alla.
Moln börjar och slutar. K-strimmor börjar och slutar. Ibland går de ihop, ibland inte. Men allt är vattendroppar som är frysta om temperaturen är rätt. Temperatur, fuktighet, tryck och vind spelar in som vi sagt några hundra gånger i tråden. Om du lär dig flyga får ditt liv en dimension till och du kan studera molnen närmare.

Båtar går på vattnet. Flygplans kondensstrimmor går på 10000 meters höjd. Med den logiken finns inga nanopartiklar på landbacken. Men tråden handlar ju bara om det kemiska ämnet vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in