2015-09-27, 18:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brouge
Jag förstår inte riktigt hur jag tryckte till honom?

Det är mer eller mindre omöjligt att säga något utifrån det inlägget. Köper man ett par billighetschelsea för 500kr är allt över en säsong en bonus. Han skrev att 4200 var för dyrt. Vad betyder det? Att han är beredd att lägga 500kr? 1000? 3000? Det är rätt stor skillnad. Vidare säger inte chelsea inte så mycket mer än hur den ser ut. John Brommel har ordentliga vinterskor av chelseamodell som definitivt är för varma till hösten.

FeedHurleys fråga om hållbarhet i slutet av inlägget syftar ju på en specifik Carminamodell.
Vad är det som är absurt med den frågan?

Att FeedHurley inte åsyftar det du kallar billighetschelsea är underförstått eftersom frågan är postad i den här tråden, som ju handlar om kvalitetsskor. FeedHurley skriver också att han nog är beredd att slå till på Carminabootsen för 4200kr om han får svar på sin undran.

Jag föreslår att du läser FeedHurleys inlägg igen. Denna gång noggrant 😊
Citera
2015-09-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej, läs igen.
Hmmm, jag tolkade det som att han menade att det var för mycket, men jag kan ju ha fel.
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
FeedHurleys fråga om hållbarhet i slutet av inlägget syftar ju på en specifik Carminamodell.
Vad är det som är absurt med den frågan?

Att FeedHurley inte åsyftar det du kallar billighetschelsea är underförstått eftersom frågan är postad i den här tråden, som ju handlar om kvalitetsskor. FeedHurley skriver också att han nog är beredd att slå till på Carminabootsen för 4200kr om han får svar på sin undran.

Jag föreslår att du läser FeedHurleys inlägg igen. Denna gång noggrant 😊
Jepp helt sant.

Då blir mitt svar att just den modellen definitivt ska klara många säsonger om man sköter dem rätt, men man får räkna med hal sula vid stark kyla och att de inte är speciellt varma i sig själva. Om man ska ha dem på vintern bör man testa dem med en tjock strumpa.
Citera
2015-09-27, 19:13
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Då blir mitt svar att just den modellen definitivt ska klara många säsonger om man sköter dem rätt, men man får räkna med hal sula vid stark kyla och att de inte är speciellt varma i sig själva. Om man ska ha dem på vintern bör man testa dem med en tjock strumpa.

Jag håller med dig 😊

Själv har jag sedan flera år ett par Gresham från C&J som fortfarande är väldigt fina även om de använts flitigt. Priset för motsvarande herrmodell tror jag hamnar på dryga tusenlappen mer än Carminabootsen.
Citera
2015-09-27, 19:23
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Får man fråga vilken affär detta handlar om?

Grafford.se
Citera
2015-09-27, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Grafford.se
Du har PM.

Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Nejdå, uppfatta mig inte fel, jag har tjockare hud än så och kommer fortsätta gå till grafford om jag måste. Ville bara poängtera hur dumt det är att på ett forum kalla kunder saker som man aldrig hade gjort i butik då det finns ett rykte på spel.

Det är bra att veta vart man har folk och vad de går för.
Ah, men det har du helt rätt i. Även om girouf hade en poäng är det dumt att både säga det på det sättet han gjorde och även skriva att han är från den butiken.
Citera
2015-09-27, 21:19
Medlem
Citat:
Du säger inget om vad du har för budget, förutom att 4200 är för mycket. Att fråga om ett par chelsea tål svensk höst och vinter är en rätt absurd fråga. Det beror helt och hållet på märke och modell.

Är det ett par högkvalitativa chelsea från exempelvis Carmina klarar de lätt många säsonger så länge du sköter dem på rätt sätt. Dock kommer sulan bli rätt hal om det blir riktigt kallt.

Tror du missförstod mitt inlägg lite. Det är Carminas Chelsea jag är intresserad av och är beredd på att köpa de om de håller för vädret.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nu är jag ingen skofascist utan endast användare av kvalitetsskor, men jag svarar ändå ☺.
Carminabootsen kommer att hålla många år. Ta hand om dem bara.
Eftersom de ska användas under svensk vinter tror att jag att det är bättre med en grövre gummisula, som Dainite studded. Då slipper du halka.

Vet du om det går att ändra sula? Det är en "tomir"-gummisula på dem från början. Är dainite studded väldigt tjock och klumpig?

Om det är som ni säger att skorna håller bra under höst och vinter. Hur kommer det sig att man ser folk med galoscher när det regnar?
Citera
2015-09-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Tror du missförstod mitt inlägg lite. Det är Carminas Chelsea jag är intresserad av och är beredd på att köpa de om de håller för vädret.

Vet du om det går att ändra sula? Det är en "tomir"-gummisula på dem från början. Är dainite studded väldigt tjock och klumpig?

Om det är som ni säger att skorna håller bra under höst och vinter. Hur kommer det sig att man ser folk med galoscher när det regnar?
Sula kan absolut bytas, dock hade jag personligen nött ner den första sulan för att inte helt kasta pengar i sjön. Helomsulning brukar väl ligga på 1500kr eller nåt.

Galoscher kan bero på att det är jobbigt att ta hand om skor som ständigt blir fläckiga av regndroppar. Om det bara regnar lite blir ju skon oftast bara blöt punktvis och du får du runda små fläckar som inte ser så snyggt ut och kan kräva putsning av skorna.

För att se vad skor verkligen klarar av kan du googla runt på rengöringsvideor som ibland visar praktexempel på riktigt skitiga skor som ser ytterst fräscha ut efter grundlig rengöring och vård. Som någon sagt tidigare, kvalitetsskor är mindre känsliga än folk tror.
Citera
2015-09-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Jo, jag missförstod dig. Det är redan utrett några inlägg efteråt.

Antar att det är de här du menar:
http://www.skoaktiebolaget.se/collections/carmina/products/carmina-classic-chelsea

De kommer definitivt att hålla. Dock skulle jag knappast ha dem som primära vinterskor. Jag skulle absolut använda dem under vintern, men jag skulle definitivt komplettera med något rejälare.

Citat:
Det går att byta sula, men då blir det jävligt dyrt. Ska du lägga på en danitesula kan det gå på över 1000kr enbart för sulbytet. Att lägga på en sparsula är en sak, men att byta sula det första man gör? Då hade jag satsat på en sko med rätt sula istället. Här har du något liknande, men visserligen lite dyrare:
http://www.davidsonsskomakeri.com/crockett-jones/gummisulade-skor/boots/chelsea-5-dk-brown-antique-nubuck

Citat:
Det beror helt på vad det handlar om. Vissa skor är mer värda att skydda än andra, och sen finns det alltid folk som är rädda för att använda sina skor som just skor.
Citera
2015-09-27, 22:09
Medlem
Sapphiruss avatar
C&J:s chelseas är trevliga. Finns även Yanko på Skolyx med en hel gummisula för 3000 kr, kan ju också vara ett alterantiv.
Citera
2015-09-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
C&J:s chelseas är trevliga. Finns även Yanko på Skolyx med en hel gummisula för 3000 kr, kan ju också vara ett alterantiv.
Jepp, men första gången man köper skor i den prisklassen skulle jag då inte rekommendera en nätbutik.
Citera
2015-09-28, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Efter att ha tvättat och behandlat ett par mörkbruna carmina skor med div. lädertvål och Renomat så tycker jag mig se svarta partier/pigment framträda och blandas med den bruna färgen. Är det inbillning att det sitter i lädret eller kan det vara smuts som "åkt runt" ?

Ingen som har en aning?
Citera
2015-09-28, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Ingen som har en aning?
Länka en bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto