2015-09-27, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Nästan. Brogue har tre år på sig att reklamera (från att han köpte skorna, §23 KKL). Felet ska ha funnits när köpet gjordes, och under de första sex månaderna (§20a KKL) är bevisbördan omvänd, dvs. det är säljaren som ska bevisa att felet inte fanns.
Har det någon gång varit 2 år? Rätt så säker att så varit fallet tidigare i alla fall. Storasyster jobbat hos Mannheimer Swartling så de flesta familjeträffar har innehållit en rätt stor andel lagprat och konsumenträtt.
Citera
2015-09-27, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Har det någon gång varit 2 år? Rätt så säker att så varit fallet tidigare i alla fall. Storasyster jobbat hos Mannheimer Swartling så de flesta familjeträffar har innehållit en rätt stor andel lagprat och konsumenträtt.
Vet ej. Så här ser lagen ut i alla fall:

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
Citera
2015-09-27, 15:49
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brouge
Beror lite på vad du menar med tre år på sig att reklamera. Jag kan inte reklamera ett fel efter tre år om felet visar sig inom ett år. Man måste reklamera inom rimlig tid från det att felet visar sig.

Självklart, jag utelämnade det medvetet eftersom du redan har pratat med butiken.
Citera
2015-09-27, 16:28
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon

Långt från ämnet detta så snart kommer Pörr med piskan, men det stämmer att det gällde under 1973 års KKL (1973:877, 11 §) som upphävdes när den nya togs i bruk år 1991. Sedan 2004 gäller 2 år endast för "köp av byggnadsdelar som är avsedda att utgöra en huvudsaklig del av ett en- eller tvåbostadshus" där säljaren bär ansvaret under den tiden.

Till brouge:
Självfallet ska du reklamera och få pengarna tillbaka, det kan omöjligt ses som skäligt att skorna inte håller i mer än 6 månader vid sparsam användning. Riktigt dåligt av säljaren att föreslå ynka 20% i rabatt på nästa köp.
Senast redigerad av ebqt 2015-09-27 kl. 16:31. Anledning: stavfel
Citera
2015-09-27, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Till brouge:
Självfallet ska du reklamera och få pengarna tillbaka, det kan omöjligt ses som skäligt att skorna inte håller i mer än 6 månader vid sparsam användning. Riktigt dåligt av säljaren att föreslå ynka 20% i rabatt på nästa köp.
Jo, till och med 20% på dessa skor hade varit åt helvete. Hade han sagt 50% på de skor som gick sönder hade jag fortfarande inte velat acceptera det, men det hade i alla fall varit skäligt. Alternativt 100% på ett nytt par.
Senast redigerad av brouge 2015-09-27 kl. 17:02.
Citera
2015-09-27, 17:50
Medlem
Jag går i tankarna på att köpa ett par chelsea-skor. De hade då blivit mina första läderskor och jag är osäker på hur bra de tål svensk höst och vinter med regn, snö och slask ...
Jag har kikat på ett par från Carmina hos skoaktiebolaget och de kostar 4200 kronor vilket för mig är mycket pengar. Jag tycker dock om designen väldigt mycket och är nog beredd på att slå till om jag vet att de inte ser ut som russin i mars.

Vad säger ni skofascister, är det något man får räkna med eller borde de hålla flera vintrar i rad?
Citera
2015-09-27, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Jag går i tankarna på att köpa ett par chelsea-skor. De hade då blivit mina första läderskor och jag är osäker på hur bra de tål svensk höst och vinter med regn, snö och slask ...
Jag har kikat på ett par från Carmina hos skoaktiebolaget och de kostar 4200 kronor vilket för mig är mycket pengar. Jag tycker dock om designen väldigt mycket och är nog beredd på att slå till om jag vet att de inte ser ut som russin i mars.

Vad säger ni skofascister, är det något man får räkna med eller borde de hålla flera vintrar i rad?
Du säger inget om vad du har för budget, förutom att 4200 är för mycket. Att fråga om ett par chelsea tål svensk höst och vinter är en rätt absurd fråga. Det beror helt och hållet på märke och modell.

Är det ett par högkvalitativa chelsea från exempelvis Carmina klarar de lätt många säsonger så länge du sköter dem på rätt sätt. Dock kommer sulan bli rätt hal om det blir riktigt kallt.
Citera
2015-09-27, 18:22
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Jo, till och med 20% på dessa skor hade varit åt helvete. Hade han sagt 50% på de skor som gick sönder hade jag fortfarande inte velat acceptera det, men det hade i alla fall varit skäligt. Alternativt 100% på ett nytt par.

Självklart ska du få full ersättning något annat skulle vara helt galet.
Som referens hanterade vi en kund med ett par 10år gamla chelsea var spruckna i skinnet under resåren. Skon i övrigt var väldigt fin och välskött, i detta fallet fann vi det passande att ge 50% rabatt på ett nytt par.
En spricka i skinnet på en sko som är under 5 år är utan vidare full ersättning så länge kunde kan styrka inköpsdatum med kvitto.
Citera
2015-09-27, 18:26
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Du säger inget om vad du har för budget, förutom att 4200 är för mycket. Att fråga om ett par chelsea tål svensk höst och vinter är en rätt absurd fråga. Det beror helt och hållet på märke och modell.

Är det ett par högkvalitativa chelsea från exempelvis Carmina klarar de lätt många säsonger så länge du sköter dem på rätt sätt. Dock kommer sulan bli rätt hal om det blir riktigt kallt.

Jag förstår inte vad ni skofascister får ut av att trycka till nybörjare inom området?
Klassisk stil borde väl innefatta ett gott uppförande, kan jag tycka.

Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley

Nu är jag ingen skofascist utan endast användare av kvalitetsskor, men jag svarar ändå ☺.
Carminabootsen kommer att hålla många år. Ta hand om dem bara.
Eftersom de ska användas under svensk vinter tror att jag att det är bättre med en grövre gummisula, som Dainite studded. Då slipper du halka.
Citera
2015-09-27, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Självklart ska du få full ersättning något annat skulle vara helt galet.
Som referens hanterade vi en kund med ett par 10år gamla chelsea var spruckna i skinnet under resåren. Skon i övrigt var väldigt fin och välskött, i detta fallet fann vi det passande att ge 50% rabatt på ett nytt par.
En spricka i skinnet på en sko som är under 5 år är utan vidare full ersättning så länge kunde kan styrka inköpsdatum med kvitto.
Får man fråga vilken affär detta handlar om?
Citera
2015-09-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag förstår inte vad ni skofascister får ut av att trycka till nybörjare inom området?
Klassisk stil borde väl innefatta ett gott uppförande, kan jag tycka.
Jag förstår inte riktigt hur jag tryckte till honom?

Det är mer eller mindre omöjligt att säga något utifrån det inlägget. Köper man ett par billighetschelsea för 500kr är allt över en säsong en bonus. Han skrev att 4200 var för dyrt. Vad betyder det? Att han är beredd att lägga 500kr? 1000? 3000? Det är rätt stor skillnad. Vidare säger inte chelsea inte så mycket mer än hur den ser ut. John Brommel har ordentliga vinterskor av chelseamodell som definitivt är för varma till hösten.
Citera
2015-09-27, 18:46
Avslutad
Citat:
Han skrev att 4200 var för dyrt.
Nej, läs igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto