2015-09-27, 18:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Att ha alibi från två personer, om än närstående, tycker jag personligen ger ett relativt starkt alibi.
Vem har ett starkare alibi än så en vanlig söndag kväll?
Jag säger naturligtvis inte att MGM är oskyldig, jag har ingen aning om han är oskyldig eller inte.
Men jag undrar ibland om man lika lätt bortsett från ett alibi från en ostraffad fru Svensson och en ostraffad bror Svensson?

Du gör ett klassiskt felslut. Ett alibi i sig själv är inte mer värt än vad övrig bevisning visar. Vad spelar det för roll om kungen, statsministern och ÖB ger dig alibi för ett mord om du har fångats på övervakningskamera när du skjuter, har dina fingeravtryck på mordvapnet, tidigare mordhotat offret och greps av en polispatrull bara några minuter senare i närheten av brottsplatsen?

Alibin är nog viktigare för att enkelt och säkert kunna avföra personer från en utredning så snabbt som möjligt. Ett exempel från denna utredning är att offrets fd pojkvän tydligen spelade en fotbollsmatch flera mil från platsen hon försvann på samtidigt som hon försvann.

Svagare alibin är också till nytta när det finns anledning att misstänka någon, men man hittar efter närmare koll inget som styrker misstankarna mer.

Självklart måste man i ett läge som i denna utredning försöka gå till botten med uppgifterna i ett alibi, även ett sådant som lämnas av nära anhöriga (knappast det bästa alibi man kan få). Ju mer bevisning det finns som talar mot alibit, desto mindre trovärdigt blir det.

I krimtrådarna har jag märkt att det också blir förvirring när alibibegreppet används på ett utvidgande sätt. Här har vi ju t ex det påstådda pizzainköpet en knapp timme efter offrets förmodade försvinnande som flera velat kalla för "alibit". Det är självklart inget riktigt alibi, eftersom det absolut finns tid för den misstänkte att begå brottet och köra bort kroppen till Martorp, även om man kan tycka att tidsmarginalerna blir lite snäva. Ett alibi måste - som jag ser det - om det är sant utesluta alla möjligheter för gärningsmannen att vara gärningsman.
2015-09-27, 18:22
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
De undersöker ju kroppen och om man hittat spår av jord, växtrester, damm o.s.v då så kan de genom analyser få vetskap om att en kropp flyttats, sen gäller att spåra resterna till rätt plats/område.
Så, det är nog inte jättesvårt med just bedömningen att en kropp flyttats.

Sen finns det ju likfläckar också:
Citat:
När cirkulationen upphör sjunker blodet till kroppens tyngst belägna delar. Inga likfläckar där hudens blodkärl r komprimerade pga tryck utifrån, tex understödsytor och livrem. Stor interindividuell variation.
Syns ffa i nacke och på ytteröron (om kroppen ligger på rygg) efter tidigast en halvtimme. Otvetydiga efter ett par timmar och fullt utvecklade efter ca 6 timmar.
Vändning av död kropp
•om kroppen vänds inom de första timmarna efter döden försvinner de likfläckar som ev hunnit bildas och nya uppkommer på de nu lägst belägna delarna
•om kroppen vänds ca 4-12 h efter döden, försvagas vanligen de ursprungliga fläckarna och nya uppkommer på de nu lägst belägna delarna
•om kroppen vänds först sedan mer än ca 12 h förflutit efter döden, kvarstår de ursprungliga likfläckarna (fixerade likfläckar) och inga nya bildas

Och likstelhet:
Citat:
Uppträder inom de första timmarna efter döden och är vanligen fullt utvecklad efter 6-12 h. Först små muskler, tex fingrar och käke. Hög muskelaktivitet omedelbart före döden och hög omgivningstemp gynnar. Låg omgivningstemp motverkar likstelhet. Likstelheten försvinner när autolysen sätter igång och kan därför bevaras i vatten. Stora variationer kan inte dra några säkra slutsatser om tidpunkt för dödsfall!
Om kroppen är likstel i ett onaturligt (inte understött) läge misstänk att kroppen flyttats postmortalt. DD: Antemortal ledstelhet. Likstelhet kan leda till postmortal ejakulation.

Utifrån det här kan man få en ungefärlig bild av händelseförloppet.
När det gäller liklukt så tar det minst femton minuter från dödens inträde innan den kan bli spårbar för hundar.

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=426&j=1
2015-09-27, 18:23
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vatchareeyas svenske karatetränare i Boden ansågs ha alibi. Det var hans likaledes svenska fru som gav det.

Karatetränaren hade heller inga som helst bevis som pekade mot honom som GM. Dessutom hade han till skillnad från den dömde styckdråparen spaning på sig under i princip hela det tidsspann under vilket offrets kvarlevor (eller delar av dem) flyttats.

Därmed bekräftade alibit - om än det var svagt - vad som i övrigt framkommit av utredningen. Som vanligt måste man göra helhetsbedömningar av saker - inte bara bedöma bevisen "ett och ett".
2015-09-27, 18:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Det gör hon nog, men vid fikatillfället ,vet vi vilken tid hon syftar på då
Ja, det är det tillfället jag pratar om: Hon bör rimligen ha avsett den tid i Sverige som personen hon pratade med (och som befann sig i Sverige) har uppgett för henne. Något annat vore högst märkligt och helt mot allt vad rimligt sammanhang heter: Saken gällde ju en iakttagelse i nära anslutning till LH:s försvinnande.
2015-09-27, 18:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Eller bara 60 meter med full insyn på fikaplatsen?
Ja, det är också en möjlighet. - Eller ha promenerat förbi, hälsat och gått vidare.
2015-09-27, 18:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Har också tänkt på det
Eller tex en GM som har för syfte att skada kvinna som hämnd för verkliga eller påstådda orättvisor som han utsatts för av kvinnor i sitt liv Gärningen är uttryck för ilska där offren symboliserar ofta ngn som GM hämnas på
Det kan finnas likheter mellan offren tex klädstil , frisyr , yrke , längd vikt osv

Speciellt om GM bara såg en kvinna med hjälm på huvet som precis hängt en påse på styret och satt nyckeln i låset.
2015-09-27, 18:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Karatetränaren hade heller inga som helst bevis som pekade mot honom som GM. Dessutom hade han till skillnad från den dömde styckdråparen spaning på sig under i princip hela det tidsspann under vilket offrets kvarlevor (eller delar av dem) flyttats.

Därmed bekräftade alibit - om än det var svagt - vad som i övrigt framkommit av utredningen. Som vanligt måste man göra helhetsbedömningar av saker - inte bara bedöma bevisen "ett och ett".
Jag konstaterar att det svenska paret gav varandra alibi, vilket utredningen konstaterade, och domstolen godtog utan bevisning. Övriga omständigheter i vatchareeyamålet hör inte hit. Det litauiska parets ömsesidiga alibi godtogs inte lika lätt, uppenbarligen. Är det för att de är litauer?
2015-09-27, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag konstaterar att det svenska paret gav varandra alibi, vilket utredningen konstaterade, och domstolen godtog utan bevisning. Övriga omständigheter i vatchareeyamålet hör inte hit. Det litauiska parets ömsesidiga alibi godtogs inte lika lätt, uppenbarligen. Är det för att de är litauer?

Vet du något om balternas eventuella alibi? Vad har de tre sagt att de gjorde? Och då menar jag vad balterna själva sagt att de gjort på kvällen när Lisa försvann.
2015-09-27, 19:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Eftersom det nu i media avslöjats att GM använt en "snara" när han mördade Lisa, så postar jag här info jag fick i ett PM i början av Juli, 2015:

"ryktet säger att fler, som jobbat i anknytning till Arne och gamla ladan vid caféet, är intagna på förhör och har blivit frågade om hur man binder upp slaktkroppar och hur man knyter knopar runt ben vid slakt."

Kan det vara härifrån ryktet om att hon skulle vara styckad kommer?

Förmodligen var det väl knoparna som var intressanta.
2015-09-27, 19:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Angående mordplatsen m.m.

- Fyndplatsen sägs ej vara mordplatsen, eftersom kroppen strax efter mordet fraktats till fyndplatsen. Då borde man kunna utesluta Martorp (bod, maskinhall m fl) som mordplats.

Skillnad på fraktats och flyttats:

Citat:
Uppgifterna gör gällande: Lisa Holm ska ha dött genom kvävning. Det ska inte ha funnits några tecken på sexuella övergrepp. Kort efter flickans död ska kroppen ha flyttats till en annan plats.
http://www.expressen.se/gt/ny-information-i-fallet-om-lisa-holm/
2015-09-27, 19:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kan det vara härifrån ryktet om att hon skulle vara styckad kommer?

Förmodligen var det väl knoparna som var intressanta.

Om polisen har hittat en snara som har med mordet att göra så är det såklart intressant hur knopen ser ut, folk knyter på olika sätt.
2015-09-27, 19:06
Medlem
develis avatar
Nu slog det mig vad jag delvis efterlyser då man letar alternativa gärningsmän. Hamnar man inte på följande så blir det ingen förankring i misstankarna. Man har kanske inget mer än ett namn i BO:s krets eller nån på orten, och det blir ingen riktigt bärkraft för det saknas för mycket sakfakta.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Alibin är nog viktigare för att enkelt och säkert kunna avföra personer från en utredning så snabbt som möjligt. Ett exempel från denna utredning är att offrets fd pojkvän tydligen spelade en fotbollsmatch flera mil från platsen hon försvann på samtidigt som hon försvann.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in