Citat:
Att ha alibi från två personer, om än närstående, tycker jag personligen ger ett relativt starkt alibi.
Vem har ett starkare alibi än så en vanlig söndag kväll?
Jag säger naturligtvis inte att MGM är oskyldig, jag har ingen aning om han är oskyldig eller inte.
Men jag undrar ibland om man lika lätt bortsett från ett alibi från en ostraffad fru Svensson och en ostraffad bror Svensson?
Vem har ett starkare alibi än så en vanlig söndag kväll?
Jag säger naturligtvis inte att MGM är oskyldig, jag har ingen aning om han är oskyldig eller inte.
Men jag undrar ibland om man lika lätt bortsett från ett alibi från en ostraffad fru Svensson och en ostraffad bror Svensson?
Du gör ett klassiskt felslut. Ett alibi i sig själv är inte mer värt än vad övrig bevisning visar. Vad spelar det för roll om kungen, statsministern och ÖB ger dig alibi för ett mord om du har fångats på övervakningskamera när du skjuter, har dina fingeravtryck på mordvapnet, tidigare mordhotat offret och greps av en polispatrull bara några minuter senare i närheten av brottsplatsen?
Alibin är nog viktigare för att enkelt och säkert kunna avföra personer från en utredning så snabbt som möjligt. Ett exempel från denna utredning är att offrets fd pojkvän tydligen spelade en fotbollsmatch flera mil från platsen hon försvann på samtidigt som hon försvann.
Svagare alibin är också till nytta när det finns anledning att misstänka någon, men man hittar efter närmare koll inget som styrker misstankarna mer.
Självklart måste man i ett läge som i denna utredning försöka gå till botten med uppgifterna i ett alibi, även ett sådant som lämnas av nära anhöriga (knappast det bästa alibi man kan få). Ju mer bevisning det finns som talar mot alibit, desto mindre trovärdigt blir det.
I krimtrådarna har jag märkt att det också blir förvirring när alibibegreppet används på ett utvidgande sätt. Här har vi ju t ex det påstådda pizzainköpet en knapp timme efter offrets förmodade försvinnande som flera velat kalla för "alibit". Det är självklart inget riktigt alibi, eftersom det absolut finns tid för den misstänkte att begå brottet och köra bort kroppen till Martorp, även om man kan tycka att tidsmarginalerna blir lite snäva. Ett alibi måste - som jag ser det - om det är sant utesluta alla möjligheter för gärningsmannen att vara gärningsman.