2015-09-27, 11:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Är du säker på det fetstilta?

http://www.expressen.se/gt/tva-kan-slippa-atal-i-lisa-holm-fallet/

Till 100 % kan man ju inte vara men det var en halvering av förlängandet mot tidigare. Det är nog ett tecken på att som åklagaren sa att de inväntar de sista resultaten.
Sen kan ju försvarsadvokaten behöva mer tid men från åklagarens sida är man troligtvis snart klar för åtal.
2015-09-27, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Lite sent kanske, men..det finns väl ingen uppgift från utredningen där man gått ut med att NB kan "bindas till gärningen", bara att NB:s DNA kan knytas till Lisas kropp.
Jag ger inte heller så mycket för Aro, han ville ju ha höga tittarsiffror till första programmet.
Även fast han själv ej är speciellt klok eller kunnig så har väl dock kontakter inom polisen, men jag har svårt ändå att tro att någon i utredningen skulle läcka.
Det han sa var i princip att "de fått uppgifter om" - att Lisa kvävdes till döds, att inget sexualbrott begåtts mot LH, att bevisningen mot MGM är god och att det blir åtal snart.
Han eller den kvinnliga reportern sade faktiskt inte "att inget sexualbrott begåtts mot LH". Jag har lyssnat flera gånger - kan du i så fall ange tidpunkten i videon på TV4 Play ?
2015-09-27, 12:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Är du säker på det fetstilta?

http://www.expressen.se/gt/tva-kan-slippa-atal-i-lisa-holm-fallet/

Man kan självklart aldrig säga i förväg med 100% säkerhet när ett åtal kommer att väckas.

En insats av något slag (ett husbygge, rensning av rabatt, konstruera en app, utreda ett brott etc) kan styras antingen utifrån tid, innehåll eller kostnad. Man ska aldrig någonsin tro personer som påstår att man kan styra på allihop samtidigt.

En räddningsinsats vid en olycka är ett exempel på en tidsstyrd insats. Det gäller att rädda så många som möjligt inom det tidsfönster man t ex har vid en brand eller vid akuta, livshotande skador utifrån de förutsättningar som finns på plats. M a o: Innehållet får bli så bra som det kan bli. Vi kan aldrig garantera samma förutsättningar som finns vid t ex en planerad, stor operation vad gäller tillgång till rätt personal, rätt utrustning, optimala säkerhetsförutsättningar etc.

Brottsutredningar är däremot innehållsstyrda: Vi ska komma fram till en viss, fixerad kunskapsnivå om omständigheterna runt brottet innan åtal väcks. Innan vi är där ska inte åtal väckas. En bra FU-ledare ska naturligtvis kunna göra goda uppskattningar av när man kommer att vara klar. Men ju större och komplexare utredning - desto svårare att göra den bedömningen. Inte minst är det svårt när man har externa beroenden man inte kan styra över själv. I detta fallet är det väl främst NFC som sätter käppar i hjulet.

Sen finns det i praktiken kostnadsmässiga överväganden i stort sett överallt, men det tror jag alla fattar. Vi kan t ex inte ha maxutrustade räddningsteam i beredskap att vara på plats inom 5 minuter från vilken godtycklig plats som helst i Sverige om en större olycka inträffar där.
2015-09-27, 12:01
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan finnas flera skäl, här är två:

1. Ombudet Rönnbäck läser mycket på FB, och kommer in med den ena invändningen efter den andra, som NFC och utredarna får avfärda efterhand.

(Här tror jag att Rönnbäck, som är proffs, kanske inte lyssnar på precis alla invändningar, men ett par förslag har hon säkert kommit med, troligen fullt kapabel att göra så på egen hand. Nackdelen är att varje "förbrukad" invändning snarare stärker misstankar och bevisning än tvärtom).

2. Åklagare och utredarna går först igenom allt de har mot den misstänkte (det bör vara en hel del, men det vet vi som sagts otaliga gånger, inte), därefter gör de alla kontroller man kan tänka sig, för att inte lämna öppningar för tvivel. I en del fall kommer då att krävas ytterligare undersökningar.

Ett tredje skäl är att undersökningen kan vara betydligt större och bredare än vad som framgår av de magra kommentarerna i media. Bland annat kan "negativa undersökningar", till exempel ansträngningar för att avfärda andra tänkbara gärningspersoner ta mycket plats. Dessa ingår, helt naturligt, inte i FU-protokollet. Jag kan tänka mig att ett rätt stort antal människor topsats i detta ärendet, och bara att köra uteslutningsanalyser tar mycket tid och kraft. Får man sedan träff (vilket man verkar ha fått) blir det en mängd bekräftelseanalyser som skall göras. Förnyade, mer precisa analyssvar skall förberedas efterhand, ibland med specifika frågor som grund. (Hypotetiskt: Hur dog LH? Svar "strypt med någon sorts snara som inte finns kvar på kroppen", Ny fråga: Kan det ha varit ett buntband? Nästa fråga: Vilken sort? etc etc)

Erfarenhetsmässigt är dröjsmålet till åtal inte märkligt på något sätt. Möjligen är det uppgifterna om ett snabbt åtal som varit de mer överraskande, men ett solitt mordåtal tar tid att genomföra. Vi har dessutom exempel på åtal där den misstänkte erkänt som tagit längre tid.

Jag håller med dig, men det jag menade om bevisen har varit tillräckligt starka och tydliga då skulle man inte behövt utreda vidare. Jag tror att det ligger tvivel hos de i själva händelseförloppet och dödsorsak. Det klart, finns det inte ett erkännande eller avgörande ögonvittne då kommer det bli jättesvårt att fastställa MGM är den verkliga GM.(i det bevisläget som vi känner till)
Jag tycker att det borde läggas fler professionella insatser i fallet så att man kan se från olika vinklar istället för tunnelseendet som många tycker att utredare/åklagare har hamnat i.
Senast redigerad av MissJaneMarple 2015-09-27 kl. 12:29.
2015-09-27, 12:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissJaneMarple
Jag håller med dig, men det jag menade om bevisen har varit tillräckligt starka och tydliga då skulle man inte behövt utreda vidare. Jag tror att det ligger tvivel hos de i själva händelseförloppet och dödsorsak. Det klart, finns det inte ett erkännande eller avgörande ögonvittne då kommer det bli jättesvårt att fastställa MGM är den verkliga GM.
Jag tycker att det borde läggas fler professionella insatser i fallet så att man kan se från olika vinklar istället för tunnelseendet som många tycker att utredare/åklagare har hamnat i.

Du tycker utifrån vad andra tycker. Men dessa personer har ingen aning om hur utredningen bedrivs och vad utredarna fokuserat eller inte fokuserat på. Seriöst - INTE EN JÄVLA ANING har dom. De sitter bara med en "magkänsla" som för allt vad vi vet lika gärna kan bero på att de ätit något olämpligt som gett dom en olycklig gasbildning

Så frågan är vad ditt tyckande är värt?

Vidare: Det här är en riktig brottsutredning - inte ett fall med din lilla snälla tant som lägger pussel, räknar ut hur det gått till, kallar de misstänkta till biblioteket i prästgården och talar om vem av dom det var. Den utpekade erkänner undantagslöst och förs bort i handbojor av poliserna.

I riktiga brottsutredningar gällande grova brott - inte minst spaningsmord - så är det normala att den åtalade inte erkänner. Inte heller finns det några ögonvittnen till själva brottet. Ändå blir de allra, allra flesta fällda om fallet går så långt som till åtal. Varför? Därför att i verkligheten är det annan bevisning som fäller avgörandet: DNA. Kartläggning av mobiltrafik och den misstänktes rörelser vid tidpunkten för brottet. Fibrer. Krutstänk på kläder. Föremål som hittats på en plats de inte borde ha funnits på. Den totala frånvaron av alternativa förklaringar/gärningsmän som frikänner den misstänkte.

Vidare: En utredning är klar när den är klar (se även ovan). Det är inte så att ett åtal kan lämnas in bara för att man har fått de bevis man tror man behöver för fällande dom. Man måste ha definitiva provsvar från NFC. Man måste ha stämt av och kollat olika uppgifter. Man måste - inte minst - ha sammanställt ett strukturerat och översiktligt förundersökningsprotokoll (Det material som ska in till domstolen och till försvarssidan). Det protokollet är i en stor utredning ett urval från tusentals och åter tusentals sidor med förhör, labbrapporter, pm av olika slag. Det är inget man snyter ur näsan.

Jag vet inte hur många inlägg vi försökt skriva nu på temat Att åtalet inte blev klart igår är inte ett tecken på att bevisningen är svag eller rentav inte håller Hundratals känns det som. Men vad ska man göra när det inte verkar gå in i huvudet på folk.
2015-09-27, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan finnas flera skäl, här är två:

1. Ombudet Rönnbäck läser mycket på FB, och kommer in med den ena invändningen efter den andra, som NFC och utredarna får avfärda efterhand.

(Här tror jag att Rönnbäck, som är proffs, kanske inte lyssnar på precis alla invändningar, men ett par förslag har hon säkert kommit med, troligen fullt kapabel att göra så på egen hand. Nackdelen är att varje "förbrukad" invändning snarare stärker misstankar och bevisning än tvärtom).

2. Åklagare och utredarna går först igenom allt de har mot den misstänkte (det bör vara en hel del, men det vet vi som sagts otaliga gånger, inte), därefter gör de alla kontroller man kan tänka sig, för att inte lämna öppningar för tvivel. I en del fall kommer då att krävas ytterligare undersökningar.

Ett tredje skäl är att undersökningen kan vara betydligt större och bredare än vad som framgår av de magra kommentarerna i media. Bland annat kan "negativa undersökningar", till exempel ansträngningar för att avfärda andra tänkbara gärningspersoner ta mycket plats. Dessa ingår, helt naturligt, inte i FU-protokollet. Jag kan tänka mig att ett rätt stort antal människor topsats i detta ärendet, och bara att köra uteslutningsanalyser tar mycket tid och kraft. Får man sedan träff (vilket man verkar ha fått) blir det en mängd bekräftelseanalyser som skall göras. Förnyade, mer precisa analyssvar skall förberedas efterhand, ibland med specifika frågor som grund. (Hypotetiskt: Hur dog LH? Svar "strypt med någon sorts snara som inte finns kvar på kroppen", Ny fråga: Kan det ha varit ett buntband? Nästa fråga: Vilken sort? etc etc)

Erfarenhetsmässigt är dröjsmålet till åtal inte märkligt på något sätt. Möjligen är det uppgifterna om ett snabbt åtal som varit de mer överraskande, men ett solitt mordåtal tar tid att genomföra. Vi har dessutom exempel på åtal där den misstänkte erkänt som tagit längre tid.

Tack för ett logiskt och informativt inlägg, instämmer helt i dina tankegångar, även om att uppgifterna om att ett snabbt åtal var överraskande - det är nog mycket p.g.a det som folk i allmänhet trott att det är något konstigt med att åtalet dröjer - vilket det absolut inte är.
2015-09-27, 12:14
Medlem
Citat:
Enligt Brottsplats Sverige finns det inte spår av sexuellt övergrep, och dit räknas sperma. Visste du inte det? Googla sperma.
Jag påpekade ju att detta, som jag kan höra, inte har sagts i det aktuella programmet och jag gav dig tidsangivelse på inslaget om Lisa Holms död samt bad dig lyssna igen. Om detta har du inte återkommit. Har du lyssnat igen ? Kan du i så fall ange tidpunkten då de säger det som du nu påstår ? Om du kan det, så ska jag ge mig, annars är jag besviken på sättet att argumentera.
2015-09-27, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Han eller den kvinnliga reportern sade faktiskt inte "att inget sexualbrott begåtts mot LH". Jag har lyssnat flera gånger - kan du i så fall ange tidpunkten i videon på TV4 Play ?

Ber om ursäkt om jag lämnat någon felaktig uppgift. Är inte säker på om det sades direkt i programmet och har ej möjlighet att kolla nu då jag just nu använder en gammal dator som laggar så in i h*lvete.
Minns i alla fall att det kom upp i samband med att programmet skulle sändas/hade sänds, kan ha varit i någon intervju med Aro också. Här är i alla fall en del som stod i GP efter sändningen, där advokaten var upprörd över programmet, att hennes klient utmålades som skyldig o.s.v.

Står i artikeln i GP b.la;
Citat:
Kritik: Poliskontakt med Hasse Aro
Uppgifterna gör gällande: Lisa Holm ska ha dött genom kvävning. Det ska inte ha funnits några tecken på sexuella övergrepp. Kort efter flickans död ska kroppen ha flyttats till en annan plats.

Länk till artikeln: http://www.expressen.se/gt/ny-information-i-fallet-om-lisa-holm/
2015-09-27, 12:37
Medlem
ME077s avatar
Angående mordplatsen m.m.

- Fyndplatsen sägs ej vara mordplatsen, eftersom kroppen strax efter mordet fraktats till fyndplatsen. Då borde man kunna utesluta Martorp (bod, maskinhall m fl) som mordplats.

- Enligt (möjligen osäkra) uppgifter i media är någon av ladubyggnaderna mordplats, dock ej mjölkrummet trots kvarvarande avspärrning. Något har troligtvis hänt både i lada och mjölkrum.

- Ladubyggnaderna inklusive mjölkrum genomsöktes av hund (självklart även likhund utgår jag ifrån) och tekniker under de första dagarna. Inget som tydde på mord/död kropp hittades.

- Förloppet sägs ha gått snabbt, att LH avled strax efter försvinnandet

- LH sägs ha kvävts till döds, diffusa uppgifter om att någon slags snara har använts

- Mordet sägs vara udda/annorlunda

- Det sägs att spår av sexuella övergrepp saknas

- NB´s internetaktiviteter tyder ev. på något sexuellt avvikande, inriktat på fetischism/bdsm

- Det har sagts att polisen inte förstår motivet för mordet

- Det finns inga vittnen, inget erkännande

- En plats (byggnad?) är fortfarande avspärrad förutom mjölkrummet

Vad är det som inte stämmer/känns märkligt?

- Hur vet de att LH avled snabbt, och innan frakten till Martorp? (En obduktion borde ej kunna klargöra om LH avled kl 18.30 eller 22.30).

- Hur kan polisen veta att mordplatsen inte är fyndplatsen?

- Om (de osäkra) uppgifterna i media stämmer om att mordplatsen är i någon av ladubyggnaderna - varför upptäcktes inte detta förrän långt långt senare? (Kadaverin etc)

- Hur kan NB inte lämnat några spår (dator/internettrafik) på sina sexuella/avvikande böjelser, vilket skulle kunna klargöra motivbilden? (Har NB lyckats radera allt?)

- Menas med ´avsaknad av spår från sexuella övergrepp´ endast spermier?

- Har kadaverin hittats i litauernas bil? I Blombergs Egendom 10? I Bäckatorpet? I ladan? (Dvs man gjorde ett gravt misstag första veckan). Var, eventuellt, förutom på fyndplatsen har man, sent omsider, hittat kadaverin?
2015-09-27, 12:58
Medlem
krackelerars avatar
Det är väl ingen här som vet om polisen har hittat material i litauerns dator som pekar mot udda intressen som skulle kunna göra honom och brottet lättare att förstå?
De kan ha hittat bilder och filmer med avvikande sexuellt innehåll, bundna flickor, strypsex, sadism eller vad som helst som ger en bild av vad som rör sig i GM:s inre tankevärld.
Radera filer för att dölja material hjälper som bekant inte, man kan ju för all del förstöra eller dumpa en laptop om man har sådant material och det börjar brännas.
Vem vet om polisen vid genomsökning har hittat material som pekar i en viss riktning, perversion, sadism etc.?
De som har sådana intressen har ju i regel det på den hemliga datorn med lösenord, tippar på att balten satt på sin kammare och trånade efter unga tjejer i situationer han drömde om och lekte med klippdockor.
Sjuk människa, garanterat.
2015-09-27, 13:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man kan självklart aldrig säga i förväg med 100% säkerhet när ett åtal kommer att väckas.

En insats av något slag (ett husbygge, rensning av rabatt, konstruera en app, utreda ett brott etc) kan styras antingen utifrån tid, innehåll eller kostnad. Man ska aldrig någonsin tro personer som påstår att man kan styra på allihop samtidigt.

En räddningsinsats vid en olycka är ett exempel på en tidsstyrd insats. Det gäller att rädda så många som möjligt inom det tidsfönster man t ex har vid en brand eller vid akuta, livshotande skador utifrån de förutsättningar som finns på plats. M a o: Innehållet får bli så bra som det kan bli. Vi kan aldrig garantera samma förutsättningar som finns vid t ex en planerad, stor operation vad gäller tillgång till rätt personal, rätt utrustning, optimala säkerhetsförutsättningar etc.

Brottsutredningar är däremot innehållsstyrda: Vi ska komma fram till en viss, fixerad kunskapsnivå om omständigheterna runt brottet innan åtal väcks. Innan vi är där ska inte åtal väckas. En bra FU-ledare ska naturligtvis kunna göra goda uppskattningar av när man kommer att vara klar. Men ju större och komplexare utredning - desto svårare att göra den bedömningen. Inte minst är det svårt när man har externa beroenden man inte kan styra över själv. I detta fallet är det väl främst NFC som sätter käppar i hjulet.

Sen finns det i praktiken kostnadsmässiga överväganden i stort sett överallt, men det tror jag alla fattar. Vi kan t ex inte ha maxutrustade räddningsteam i beredskap att vara på plats inom 5 minuter från vilken godtycklig plats som helst i Sverige om en större olycka inträffar där.
Jag är fullt medveten om att åtal kan skjutas upp, du behövde inte skriva en uppsats om det. Jag är även medveten om att åtal inte behöver väckas, trots att åklagaren har lovat det. Med min fråga ville jag invända mot att #PeoFallmo skriver att åtal ska väckas 7 oktober, trots att åklagaren har aviserat att det kanske blir en till förlängning.
2015-09-27, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Angående mordplatsen m.m.

- Fyndplatsen sägs ej vara mordplatsen, eftersom kroppen strax efter mordet fraktats till fyndplatsen. Då borde man kunna utesluta Martorp (bod, maskinhall m fl) som mordplats.

- Enligt (möjligen osäkra) uppgifter i media är någon av ladubyggnaderna mordplats, dock ej mjölkrummet trots kvarvarande avspärrning. Något har troligtvis hänt både i lada och mjölkrum.

- Ladubyggnaderna inklusive mjölkrum genomsöktes av hund (självklart även likhund utgår jag ifrån) och tekniker under de första dagarna. Inget som tydde på mord/död kropp hittades.

- Förloppet sägs ha gått snabbt, att LH avled strax efter försvinnandet

- LH sägs ha kvävts till döds, diffusa uppgifter om att någon slags snara har använts

- Mordet sägs vara udda/annorlunda

- Det sägs att spår av sexuella övergrepp saknas

- NB´s internetaktiviteter tyder ev. på något sexuellt avvikande, inriktat på fetischism/bdsm

- Det har sagts att polisen inte förstår motivet för mordet

- Det finns inga vittnen, inget erkännande

- En plats (byggnad?) är fortfarande avspärrad förutom mjölkrummet

Vad är det som inte stämmer/känns märkligt?

- Hur vet de att LH avled snabbt, och innan frakten till Martorp? (En obduktion borde ej kunna klargöra om LH avled kl 18.30 eller 22.30).

- Hur kan polisen veta att mordplatsen inte är fyndplatsen?

- Om (de osäkra) uppgifterna i media stämmer om att mordplatsen är i någon av ladubyggnaderna - varför upptäcktes inte detta förrän långt långt senare? (Kadaverin etc)

- Hur kan NB inte lämnat några spår (dator/internettrafik) på sina sexuella/avvikande böjelser, vilket skulle kunna klargöra motivbilden? (Har NB lyckats radera allt?)

- Menas med ´avsaknad av spår från sexuella övergrepp´ endast spermier?

- Har kadaverin hittats i litauernas bil? I Blombergs Egendom 10? I Bäckatorpet? I ladan? (Dvs man gjorde ett gravt misstag första veckan). Var, eventuellt, förutom på fyndplatsen har man, sent omsider, hittat kadaverin?

De undersöker ju kroppen och om man hittat spår av jord, växtrester, damm o.s.v då så kan de genom analyser få vetskap om att en kropp flyttats, sen gäller att spåra resterna till rätt plats/område.
Så, det är nog inte jättesvårt med just bedömningen att en kropp flyttats.

Vad det gäller spår av LH:s döda kropp har de inte gått ut med någon information. Vad jag vet så har de i alla fall fortfarande litauernas bil i beslag så det kanske kan ge en hint.

Avsaknad av spår från sexuella övergrepp - den informationen har ej utredarna gått ut med, men stämmer det så gäller det inte endast avsaknad av spår av spermier utan också genom undersökningar av LH:s kropp.

Vad det gäller MGM:s eventuella sexuellt avvikande beteende - det har vi faktiskt ingen som helst aning om, han kanske är helt "normal". Att han skulle vara avvikande på något vis har man här i tråden försökt att visa, men jag har inte sett något av detta som verkar seriöst. Så, ännu vet vi inget om det.

Att de kan veta att LH dog snabbt och innan frakten till Martorp kan bero på t.ex att man funnit spår av hennes döda kropp i litauernas bil. Sen kan de förmodligen genom olika tecken på kroppen bedöma att hon dödats strax innan kroppen fraktades iväg, d.v.s sker ju förändringar i kroppen efter dödsögonblicket och genom olika undersökningar kan man se om kroppen rörts, ändrats läge, efter döden, man utgår från hur förändringarna ska se ut i ett bestämt tidsförlopp och kan sen göra bedömningen att kroppen har flyttats kort efter döden, då dessa förändringar påverkar hur kroppen sen ser ut. Är absolut ingen expert på detta men har läst en del om hur sådana undersökningar går till, hur rättsläkarna arbetar o.s.v.

Sen så har vi ju faktiskt ingen aning om hur utredningen ser ut, hur starka bevis de har och hur de har bedömt hela händelseförloppet. Detta påverkar så klart alla frågetecken vi har!
Jag hoppas att alla frågetecken reds ut, tids nog
Senast redigerad av blackmolly123 2015-09-27 kl. 13:37. Anledning: tillägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in