2015-09-27, 16:05
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag prövar alltid olika hypoteser och då företrädesvis med ledning av kända fakta. – I det här fallet ingick blod-DNA:t som en bland många okända komponenter. - Vi vet betr. blod, urin mm inte vilka åtgärder som vidtagits under själva utredningen. – Att GM skulle ha skaffat sig tillgång till NB:s DNA före brottet anser jag helt uteslutet. – En hypotes kan också ställas upp för att visa i vilken utsträckning den kan komma att halta i förhållande till andra hypoteser. – Det har alltså ingenting att göra med vad jag själv ”tror” om saken; det är i sig är skäligen ointressant.

Nej, jag har inte skrivit vad du tror, endast att hypotesen var svag.
2015-09-27, 16:06
Medlem
Att ha alibi från två personer, om än närstående, tycker jag personligen ger ett relativt starkt alibi.
Vem har ett starkare alibi än så en vanlig söndag kväll?
Jag säger naturligtvis inte att MGM är oskyldig, jag har ingen aning om han är oskyldig eller inte.
Men jag undrar ibland om man lika lätt bortsett från ett alibi från en ostraffad fru Svensson och en ostraffad bror Svensson?
2015-09-27, 16:07
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Två bra inlägg, instämmer i allt, information, fakta, verklighetsförankrat! Dock kan säkert åtal dröja något längre än till 4 mån på dagen då brottet ägde rum p.g.a utredningens omfattning. Åklagaren är mycket seriös och gör ett noggrant jobb, ska inte finnas tvivel eller spår, ledtrådar och tips som inte följts upp till 100%. Det är min uppfattning och känsla i det hela.

Ja, delar dina åsikter.

Jag tycker åklagaren framstår som mycket seriös. Han kommer till rättegång med ett väl underbyggt åtal.
Skulle det dröja ytterligare tid till att åtal väcks beror det snarast på teknikaliteter än att han desperat griper efter det som tänkas kan.
2015-09-27, 16:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Vittnen som sett kaffedrickningen har ju inte identifierats. En annan felkälla är ju språket - mamman kan väl antas inte kunna svenska och inga litauiska grannar finns vad jag vet. De hade ju svårigheter att kommunicera med grannarna, det blev mest kroppsspråk och nickningar.
Det kan vara förbipasserande som såg dem. Fikaplatsen syns utmärkt från vägen: https://goo.gl/maps/kAEYER2h3zG2.
2015-09-27, 16:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Att ha alibi från två personer, om än närstående, tycker jag personligen ger ett relativt starkt alibi.
Jag säger naturligtvis inte att MGM är oskyldig, jag har ingen aning om han är oskyldig eller inte.
Men jag undrar ibland om man lika lätt bortsett från ett alibi från en ostraffad fru Svensson och en ostraffad bror Svensson?
Vatchareeyas svenske karatetränare i Boden ansågs ha alibi. Det var hans likaledes svenska fru som gav det.
2015-09-27, 16:14
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Det är i sig kanske ett starkt alibi trots att närstående kan misstänkas att skydda en familjemedlem.

Om det inte fanns något annat som gjorde NB misstänkt så hade man godtagit hans alibi. Men om vittnen och teknisk bevisning motsäger detta av närstående givet alibi så ligger det ju annorlunda till.

Om det gör skillnad i början av en utredning att litauerna är " främmande fåglar" och misstänks lättare vet jag inte.
2015-09-27, 16:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Nej, jag har inte skrivit vad du tror, endast att hypotesen var svag.
Ja, det är en svag hypotes. - Alla hypoteser på nuvarande stadium är mer eller mindre haltande eftersom yppandeförbudet effektivt skymmer sikten. - En annan försvårande omständighet är att det betr. MTG saknas mycket bakgrundsmaterial; personutredningen vittnar till viss del också om att han är väldigt förtegen betr. vad han tidigare sysslat med; det enda han i den vägen fört fram tycks vara ett mindre bråk som egentligen varit ett missförstånd. Vill man läsa in något i detta så skulle det kunna vittna om att MTG i en given situation vet hur en slipsten ska dras.
2015-09-27, 16:18
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kan vara förbipasserande som såg dem. Fikaplatsen syns utmärkt från vägen: https://goo.gl/maps/kAEYER2h3zG2.

Ja det gör den verkligen. Men ff måste vittnen ändå vara någon med förnämliga språkkunskaper för att informera mamman. Om det inte var litauer som körde på vägen - enda anledningen att köra på den vägen vore väl för att besöka de misstänkta och det har ju inte skett.

Jag vet som sagt inte om det bor andra litauer i området.
2015-09-27, 16:23
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Heder åt dig som orkar besvara okunskap och även diverse påhopp om och om igen.
Och, du beskriver noggrant hur allting egentligen fungerar - i verkligheten, skall tilläggas.
Är bra med redig och seriös information - tack för det! - men sen att vissa ändå besvarar med obstinat och aggressiv argumentationstaktik beror nog snarare på problem hos dem själva, att man inte vill ta in faktabaserad information, för man har något annat syfte än bara ett normalt kritiskt tänkande och tvivel. Många har ställt sig frågande till varför utredningen tar sådan tid, men i själva verket har den ju inte alls tagit speciellt lång tid, med tanke på omfattningen i utredningen.
Du belyser väldigt bra här varför man måste ha tålamod, vad det är som tar tid.
Och - det fetade - är en mycket bra sammanfattning av läget nu och också de problem vissa har med att inse och acceptera fakta. Inte därmed sagt att man inte ska tänka kritiskt, tvivla eller spekulera - det är bara sunt och riktigt, men att använda lite sunt förnuft och logik skadar inte.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21465931.ab

Chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm har beskrivit dna-fyndet som en ”bindande bevisning”:
– Vi har bland annat fått svar på dna-fynd – det rör sig om fynd av den misstänktes blod på Lisa Holms tillhörigheter, sa han i samband med svaren från NFC (Nationellt forensiskt centrum).

Den enda konkreta bevisning som presenterats är att 35-åringens dna har anträffats på några av Lisa Holms tillhörigheter som hittats iområdet.

De fåtaliga uppgifterna har lett till spekulationer om att bevisläget är mycket svagt i ärendet. Bland annat har Leif GW Persson uppgett att han känner en oro kring bevisningen.
– Dna kan vara väldigt svårtolkat. Enligt åklagaren har man säkrat blod på offrets tillhörigheter, men vad visar det? Att den misstänkte har befattat sig med de här tillhörigheterna, ja, men det är inte ett så kallat konklusivt bevis som binder den här personen till gärningen. Jag har sett rättegångar som har stupat på sådant, sa polisprofessorn till Aftonbladet i samband med att dna-fyndet blivit känt.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/811306-gw-persson-kritisk-till-utredningen-inte-han-som-gjort-det
Leif G.W. Persson: – Jag vet vilka utredare som har det här ärendet, och jag är inte övertygad om deras kompetens. Det är lokala förmågor som inte ska tillåtas sköta så här pass allvarliga ärenden, för det bli ofta en jävla massa fel. Men jag hoppas att de har tagit rätt person, att de har rätt och jag har fel.

Du tror säkert att professorn har ingen kunskap och absolut ingen logik i hans uttalanden??
tur att det finns några som skriver vettigt här.
2015-09-27, 16:24
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är en svag hypotes. - Alla hypoteser på nuvarande stadium är mer eller mindre haltande eftersom yppandeförbudet effektivt skymmer sikten. - En annan försvårande omständighet är att det betr. MTG saknas mycket bakgrundsmaterial; personutredningen vittnar till viss del också om att han är väldigt förtegen betr. vad han tidigare sysslat med; det enda han i den vägen fört fram tycks vara ett mindre bråk som egentligen varit ett missförstånd. Vill man läsa in något i detta så skulle det kunna vittna om att MTG i en given situation vet hur en slipsten ska dras.

Det där bråket kan ju vara värre än han uppger. Det borde finnas dokumenterat på nåt sätt eftersom han överhuvudtaget nämner det.

Antingen är han väldigt ärlig eller så vet han att det kommer att komma fram förr eller senare.
2015-09-27, 16:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Det kan i alla fall vara ett suspekt alibi i mitt tycke då det finns viss vinning i att justera sanningen.
Har nyss skett i Uddevalla-fallet (häktades flickvän).*

Att pressa med befintlig bevisning handlar nog om att "vädja" till samvetet. Det nog mer "lätt" att ljuga skulle jag tro via en sorts förnekelse (vill inte tro) innan den tekniska bevisningen presenterats.
Sen ska man orka leva med lögnen framöver också. Intern intressekonflikt kanske man kan kalla det.

Edit: * Hon sågades med fotknölarna tidigt (allmänt uttal ÅK i media) med ett svenskt namn som slutar på -lund. Inte ett dugg intressant med nationalitet är andemeningen.
Senast redigerad av develi 2015-09-27 kl. 16:43.
2015-09-27, 16:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Är det ens troligt att de fått frågan och tillfälle att försöka ge honom alibi, de greps samtidigt, misstänkta för inblandning i samma brott?

Sannolikheten för att de fått frågan är väl ungefär den samma som för man förmodligen blir blöt om man badar ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in