Citat:
Ursprungligen postat av
grimas
Tillsägelsen att avlägsna sig från platsen kommer inte förens efter OV börjat misshandla kvinnan och det oavsett faktumet att han inte har särskilda befogenheter utanför sin arbetsplats.
Jag har också jobbat som OV men jag skulle aldrig ursäkta det han gör. Jag har hört värre saker utan att låta mig provoceras. Det är EN sak OV ska göra och det är att upprätthålla ordningen. Den här vakten gör raka motsatsen
Om du nu jobbat som OV så hade ju du vetat att det knappast är misshandel att använda fysiskt våld för att tex avlägsna en person från ett område. Det är vad som kallas laga befogenhet och något som en ov både kan, har rätt till och i vissa lägen tom skall använda sig av.
Nej han göra inte raka motsatsen. Kvinnan är en uppenbar ordningsstörning som det helt klart inte går att prata vett med. Alltså är det precis vad han gör och inget annat.
" Utanför sin arbetsplats"? Hade du nu faktiskt jobbat som OV på riktigt så hade du också vetat att det inte funkar så, en ordningsstörning kan uppstå inne på krogen och fortsätta strax utanför. Där han har sina befogenheter att använda sig av PL 13§ kan alltså flytta sig beroende på vart ordningsstörningen är. Som i det här fallet.
Envarsgripande behöver dessutom inte vara knutet till något förordnade området, det har OV rätt att göra varthelst han än befinner sig. Precis som du, och jag, i egenskap av privatpersoner.