2015-09-27, 12:38
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Villesson
Finns ingen anledning när vi inte vet ett dugg om hur vakten provocerat och redigerat.

Det enda säkra i det här fallet verkar vara att krogen överserverat en svensk skattebetalare och att väktaren stulit hennes telefon.

Det fanns tidigare en 38 minuter lång oklippt version, så jo det vet vi.
Citera
2015-09-27, 12:40
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Jag kan inte förstå hur någon arbetsgivare skulle få för sig att acceptera personal, som filmar och läger ut saker som sker under arbetsutövandet på näter.
skulle tro denne vakt, gjort sitt sista jobb.

Det må så vara. Tur i oturen för vakten dock att han gjorde något samhällsnyttigt med att visa detta klipp så kvinnan kan få gå från sin positon, hon klarar inte av det uppenbarligen.

Vakten får säkert jobb på något annat ställe, han har åtminstone inga studieskulder.
Citera
2015-09-27, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
1. Bryter mot lagen? Detta räknas väl inte som förtal (rätta mig om jag har fel). Hur som helst, alltså detta måste ju fram på ett eller annat sätt. Hon ska bli av med jobbet helt enkelt eller straffas på något sätt (jag ser det som ett brutalt moraliskt fel att bete sig sådär oprofessionellt då hon arbetar med utsatta personer, lite i stil med maktmissbruk hos poliser). Jag antar även att hon fick tillbaka sin mobil, svårt att se det som stöld. Jag ogillar ordningsvakter över lag, men han verkar inte betett sig olämpligt på något sätt.

2. Visst är det så.

3. Skönt.
Ibland kan det dock klassas som förtal även om något är sant, men vet inte i just detta fallet.

I vilket fall gissar jag att man inom vaktyrken har vissa regler när det gäller att filma folk och lägga ut på nätet, annars borde det väl oftare släppas den här typen av klipp? Det lär ju vara hundratals fylleidioter varje helg i Sverige. Är det annars något vi kan förvänta oss mer framöver?

Det räcker inte att hantera idioterna och exempelvis anmäla de som går över gränsen? Den rättsliga vägen, men det är kanske ett gammeldags tänk? Nu är det offentliga skampålar som gäller igen? (Angående att chefen borde få veta, skicka klippet dit då? De lär ju ha hennes personuppgifter)
Senast redigerad av sjelvefan 2015-09-27 kl. 12:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Vi måste nog ringa till socialkontoret inom stockholmsregionen och upplysa ansvariga om vad som sägs i klippet. Att en person i en sådan maktposition hotar en annan människa med sociala repressalier från sitt egna yrke kan inte ingiva en förtroenderoll i något sammanhang, vill socialkontoret ifråga tas på allvar så måste man hjälpa kvinnan med hennes uppenbara problem.

Har du något nummer jag kan ringa? Jag ska på en ganska lång tur imorgon efter vägen och du inspirerar mig faktiskt att höra mig för vart denna kvinna kan tänkas jobba.

Du menar på fullt allvar att denne vakt kännt sig hotad av fyllkärringens pladder?
jaha*skratt*, då är det nog ändå dags för denne att skaffa annat job.
Citera
Medlem
grimass avatar
Det är uppenbart att OV blir arg över det kvinnan säger. Det som händer är att hon pekar finger åt honom och då tar han chansen att bli fysisk med henne trots att hon inte varit våldsam. Kameran skakar uppenbarligen för att hon försöker slita sig loss när han blir vansinnig
Citera
2015-09-27, 12:42
Medlem
rejmans avatar
Citat:
1. "Om det är ordningsvakten som filmat och publicerat filmen så är det ett brott mot tystnadsplikten samt att det är ett brott mot 8:e paragrafen i lag om ordningsvakter."

Husrannsakan hos vakten är den enda rimliga åtgärden från en pigg åklagare.

Ok, där ser man. Dock är detta internet så kan tyvärr inte vara helt säker på att det stämmer. Om det nu stämmer så bör ju vakten anmälas.

Citat:
Finns ingen anledning när vi inte vet ett dugg om hur vakten provocerat och redigerat.

Det enda säkra i det här fallet verkar vara att krogen överserverat en svensk skattebetalare och att väktaren stulit hennes telefon.

Håller med om dethär med att han disco-redigerat klippet, vi har ingen aning vad som egentligen sker - om det är i kronologisk ordning etc. Vad vakten sagt till kvinnan/om han provocerat. MEN saken är fortfarande samma, hon har en fruktansvärd människosyn som inte är lämpligt för yrket.

Citat:
Ursprungligen postat av E259
Tycker det låter som betydligt troligare att hon inte kan sköta sitt drickande och inte haft vett att dra ned på sitt alkoholintag då hon känner att hon börjar blir för berusad.

Vad antyder ens att vakten stulit telefonen? Låter det ens trovärdigt? Nej. Att någon annan gäst inne på krogen stulit den, ja kanske. Troligaste är dock att hon själv " supit bort" den.

Det är nog garanterat så. Men eftersom vakten har redigerat klippet kan man inte bortse från det faktum att han kan ha vinklat klippet brutalt till sin fördel. Troligtvis är kvinnan boven i dramat och bör inte arbeta kvar på sin arbetsplats.
Citera
2015-09-27, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grimas
Det är uppenbart att OV blir arg över det kvinnan säger. Det som händer är att hon pekar finger åt honom och då tar han chansen att bli fysisk med henne trots att hon inte varit våldsam. Kameran skakar uppenbarligen för att hon försöker slita sig loss när han blir vansinnig

Nej han avvisar henne pga att hon är en ordningsstörning. Det är man nämligen då man är full och säger sådana saker till andra som hon gör och dessutom inte hörsammar OV:s tillsägelse.

"Fysisk" skall en ov bli när han skall utföra en tjänsteåtgärd och då andra metoder/medel är otillräckliga. Något som framgår klart och tydligt i det här fallet.
Citera
2015-09-27, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Det är nog garanterat så. Men eftersom vakten har redigerat klippet kan man inte bortse från det faktum att han kan ha vinklat klippet brutalt till sin fördel. Troligtvis är kvinnan boven i dramat och bör inte arbeta kvar på sin arbetsplats.

Visst är det så. Detta gör ju att det är såpass dumt att lägga ut klippet också, dess bevisvärde kan ju bli ifrågasatt, han som person kommer ju att bli ifrågasatta under rättegång.

Dock är det man kan se på klippet beträffande kvinnan ett solklart beteende av en person som både kan, bör och skall bli föremål för LOB/ PL 13§.
Citera
2015-09-27, 12:48
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Du menar på fullt allvar att denne vakt kännt sig hotad av fyllkärringens pladder?
jaha*skratt*, då är det nog ändå dags för denne att skaffa annat job.

Jag tror du missar poängen om du tror att vakten kännt sig hotad.

Visste du vilket nummer det gällde?
Citera
2015-09-27, 13:04
Medlem
grimass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Nej han avvisar henne pga att hon är en ordningsstörning. Det är man nämligen då man är full och säger sådana saker till andra som hon gör och dessutom inte hörsammar OV:s tillsägelse.

"Fysisk" skall en ov bli när han skall utföra en tjänsteåtgärd och då andra metoder/medel är otillräckliga. Något som framgår klart och tydligt i det här fallet.
Tillsägelsen att avlägsna sig från platsen kommer inte förens efter OV börjat misshandla kvinnan och det oavsett faktumet att han inte har särskilda befogenheter utanför sin arbetsplats.

Jag har också jobbat som OV men jag skulle aldrig ursäkta det han gör. Jag har hört värre saker utan att låta mig provoceras. Det är EN sak OV ska göra och det är att upprätthålla ordningen. Den här vakten gör raka motsatsen
Citera
2015-09-27, 13:07
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimas
Tillsägelsen att avlägsna sig från platsen kommer inte förens efter OV börjat misshandla kvinnan och det oavsett faktumet att han inte har särskilda befogenheter utanför sin arbetsplats.

Jag har också jobbat som OV men jag skulle aldrig ursäkta det han gör. Jag har hört värre saker utan att låta mig provoceras. Det är EN sak OV ska göra och det är att upprätthålla ordningen. Den här vakten gör raka motsatsen

Japp, beteendet är inte bara märkligt och oproffsigt, det är dessutom ett under att han gangsterklipper inlägget och behåller bitar där han begår flera flagranta tjänstefel.

Denna väktare har satt sin sista potatis och får börja köra svarttaxi eller något som passar hans intelligens bättre.
Citera
2015-09-27, 13:13
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Man kan hoppas att detta blir en väckarklocka för henne så att människan börjar ta det lugnt ute på krogen.
Man är så jävla trött på alla odrägliga idioter så att jag har slutat helt att vistas på dom där ställerna på helgerna.
Känns ju som att tjejerna numera har gått om oss killar i att bete sig som fulla, skrikande mongon på stan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in