2015-09-25, 23:14
  #40513
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Är det ingen mer än jag som begripit att folkförrädarna skyndar på invandringen nu för att importera valboskap? De är panikslagna av SD:s framgångar och gör nu allt för att vända trenden. Om de lyckas få hit så många invandrare under kort tid som möjligt till nästa val, så finns chansen att svenskarna kommer att vara i minoritet/ utgöra kanske endast hälften av befiolkningen, och då kan SD inte få majoritet. Det är helt klart en utstuderad strategi. Jag är rädd att det är kört för all framtid.

Det är ju tyvärr en vanlig taktik blant svenska gammal-politiker. Att se till att eventuellt presentera en sorts låst politisk situation (~fait accompli) som en ändrat parlamentarisk situation får svårt att ändra.

Men denna gång blir det riskabellt ... det kanske i värsta fall leda till en parallel till det amerikanska inbördes-kriget.
2015-09-25, 23:31
  #40514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Sifo har ju själva sagt att de inte är intresserade av att mäta sd rätt. Läs bara novus nestor Sjöströms debattartikel om att han bjudit in flera oi för att se över metoderna att mäta sd. Sifo var ointresserade och sa att de tänker behålla samma viktning på sd, trots att deras hyllade metod i media gått käpprätt åt helvete flera val irad. Kan man då påstå att deras mål är att mäta rätt? Nej det kan man inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Tillskriv mig inte åsikter som jag varken sagt eller står för. Vad jiddrar du om egentligen?

Sifo har själva sagt att de inte är intresserade av att korrigera sina mätfel mot sd. Alltså är de inte intresserade av att mäta så bra som möjligt.


Enligt nedanstående länk så prickade Sifo det totala valresultatet bättre än såväl Sentio som Yougov. Att då som du påstå att deras mätningar gått käpprätt åt h-e flera val i rad är därmed fullständigt ologiskt. Det är sant att de har missat på SD två val i rad (vilket för övrigt är ett osedvanligt klent urval för att avgöra huruvida ett institut är rätt ute eller inte).

Sifo är inte intresserade av att ändra sitt "mätfel" på SD därför att de förmodligen inte anser att de har ett mätfel på SD. Och även om de skulle misstänka att de ligger för lågt på SD så antar jag att en eventuell omviktning kan göra att de istället bommar andra partier.
Med tanke på att Sifo hade en total avvikelse på 9,6%-enheter på samtliga partier mellan sista OU innan valet och valresultatet medan Yougov och Sentio hade 11 respektive 10,2 så kan jag förstå att Sifo inte är intresserade av att ändra viktningen.

Yougov och Sentio var väldigt fel ute på såväl S som V i valet men jag har inte sett någon i forumet som har varit intresserad av att helt förkasta dessa instituts trovärdighet. Däremot har begåvade damer som Ernman och Pascalidou gjort just det.
De som dömer ut Sifo och Ipsos är bara inverterade kopior av Ernman och Pascalidou.

Min personliga åsikt är att Sifo missar SD ganska grovt även i nuvarande undersökningar men jag skulle definitivt inte ta gift på det.

https://maktochpolitik.files.wordpress.com/2014/09/sistamc3a4tningen.png
2015-09-26, 00:11
  #40515
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Var det inte primärt förmågan/oförmågan att mäta SD som avhandlas?
2015-09-26, 00:58
  #40516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Var det inte primärt förmågan/oförmågan att mäta SD som avhandlas?

Kanske det. Och tydligen beror Sifos låga siffror för SD på:

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
De senaste siffrorna från Sifo, Ipsos och faktiskt även Inizio är för låga, alldeles för låga för att vara annat än styrning/manipulation i form av urval, viktning, frågeställning. Med en skitsnygg folihatt påsatt kanske t.om rent av lögner.
Säger nästkommande Sentio och Yougov minskning på 2-3% så skall jag överväga min åsikt.

Så då frågar jag dig. Är Sentios och Yougovs senaste siffror för S alldeles för låga för att vara annat än styrning/manipulation i form av urval, viktning, frågeställning. Med en skitsnygg folihatt påsatt kanske t.om rent av lögner?
2015-09-26, 01:48
  #40517
Medlem
Frågar om råd här lite snabbt eftersom jag har svårt att sålla bland alla undersökningar. Vad kan ni rekommendera för källa/källor man kan hålla konstant koll på? Det har ju kommit en del skoj-undersökningar, och i senaste AB-undersökningar minskade SD och S ökade. Vad bör man hålla koll på om man vill ha seriösa undersökningar? (dvs INTE avpixlat och annat patrask)
2015-09-26, 01:54
  #40518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av representerar
Frågar om råd här lite snabbt eftersom jag har svårt att sålla bland alla undersökningar. Vad kan ni rekommendera för källa/källor man kan hålla konstant koll på? Det har ju kommit en del skoj-undersökningar, och i senaste AB-undersökningar minskade SD och S ökade. Vad bör man hålla koll på om man vill ha seriösa undersökningar? (dvs INTE avpixlat och annat patrask)
Dagens Samhälle http://www.dagenssamhalle.se/dagens-samhaelle-poll-of-polls
och http://status.st

Båda sammanställer alla undersökningar och räknar ut medel, men på olika sätt.
2015-09-26, 01:54
  #40519
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av representerar
Frågar om råd här lite snabbt eftersom jag har svårt att sålla bland alla undersökningar. Vad kan ni rekommendera för källa/källor man kan hålla konstant koll på? Det har ju kommit en del skoj-undersökningar, och i senaste AB-undersökningar minskade SD och S ökade. Vad bör man hålla koll på om man vill ha seriösa undersökningar? (dvs INTE avpixlat och annat patrask)

status.st
2015-09-26, 03:00
  #40520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av representerar
Frågar om råd här lite snabbt eftersom jag har svårt att sålla bland alla undersökningar. Vad kan ni rekommendera för källa/källor man kan hålla konstant koll på? Det har ju kommit en del skoj-undersökningar, och i senaste AB-undersökningar minskade SD och S ökade. Vad bör man hålla koll på om man vill ha seriösa undersökningar? (dvs INTE avpixlat och annat patrask)

Jag skulle rekommendera partimodellen av Franz

Där kan du lätt jämföra olika institut och se mer realistiska resultat.

Om du vill titta på enskilda institut så är det svårt att säga att ett är rätt att kolla på. Olika institut är bra på att mäta olika saker.


Generellt så är YouGov, Sentio, Inizio och Novus helt okej institut med ett par undantag.
Inizio och Novus underskattar SD
Alla överskattar V, MP
YouGov och Sentio överskattar F!
YouGov och Inizio överskattar KD
2015-09-26, 10:11
  #40521
Medlem
Storus Pittuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Däremot har begåvade damer som Ernman och Pascalidou gjort just det.
https://maktochpolitik.files.wordpress.com/2014/09/sistamc3a4tningen.png
Ditt inlägg har viss relevans, tills man når den meningen. Dock håller jag med om att det förmodligen inte är helt lätt att vikta om för att rätta till en metod som slår fel på ett parti utan att orsaka felutslag på andra håll. Vad man kan använda Sentio till, med rätt hög konfidens, är att slå fast att sd har x% och summan av övriga är (100-x)%. Hur dessa 100-x är fördelade kanske Sentio inte är lika säkra på att mäta.

/SP
2015-09-26, 11:08
  #40522
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Enligt nedanstående länk så prickade Sifo det totala valresultatet bättre än såväl Sentio som Yougov. Att då som du påstå att deras mätningar gått käpprätt åt h-e flera val i rad är därmed fullständigt ologiskt. Det är sant att de har missat på SD två val i rad (vilket för övrigt är ett osedvanligt klent urval för att avgöra huruvida ett institut är rätt ute eller inte).

Sifo är inte intresserade av att ändra sitt "mätfel" på SD därför att de förmodligen inte anser att de har ett mätfel på SD. Och även om de skulle misstänka att de ligger för lågt på SD så antar jag att en eventuell omviktning kan göra att de istället bommar andra partier.
Med tanke på att Sifo hade en total avvikelse på 9,6%-enheter på samtliga partier mellan sista OU innan valet och valresultatet medan Yougov och Sentio hade 11 respektive 10,2 så kan jag förstå att Sifo inte är intresserade av att ändra viktningen.

Yougov och Sentio var väldigt fel ute på såväl S som V i valet men jag har inte sett någon i forumet som har varit intresserad av att helt förkasta dessa instituts trovärdighet. Däremot har begåvade damer som Ernman och Pascalidou gjort just det.
De som dömer ut Sifo och Ipsos är bara inverterade kopior av Ernman och Pascalidou.

Min personliga åsikt är att Sifo missar SD ganska grovt även i nuvarande undersökningar men jag skulle definitivt inte ta gift på det.

https://maktochpolitik.files.wordpress.com/2014/09/sistamc3a4tningen.png

Generellt sett tycker jag du resonerar mycket sunt i dina senaste inlägg. Denna tråd behöver mer av det.

Med det sagt så finns det stora osäkerheter förknippat med att jämföra OI på det sätt du beskriver, vilket jag skrivit om innan:

Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Jag ser två problem med att enbart använda sista mätningen.

1. Vilket mått ska man använda på vad som är nära valresultatet? I denna jämförelse tittade man på summan av absolutbeloppen av skillnader, partivis, mellan OU och valet. Är det måttet bäst?

2. När man bestämt sig för ett mått, hur ska man kvantifiera osäkerheten? Sista mätningen är, som alla mätningar, påverkad av slump. Om man hypotetiskt tänker sig att man återupprepade den sista mätningen många gånger och gjorde en samling rankingar enligt sitt mått, skulle man alltid få samma ordning eller är det slumpen som styr vilket OI som vi rankar bättre än ett annat?


Jag testade själv att ranka OI enligt länkens metod. Det är inte helt självklart hur osäkerheten ska beräknas, men jag tror mig ha hittat undre och övre gränser på standardavvikelsen för måttet (sigma).

Resultat på formen: Mått | OI | Undre gräns sigma | Övre gräns sigma

5.6 United Minds 1.5 1.8
8.2 Novus 1.1 1.4
9.6 Sifo 1.1 1.6
10.0 Skop 1.6 2.0
10.0 Sentio 1.7 2.4
10.8 YouGov 1.4 2.1
13.5 Demoskop 1.2 1.9
15.8 Ipsos 1.4 2.1

Höga osäkerheter alltså. Om vi jämför OI parvis är det förmodligen ganska få par vi kan vara säkra skiljer sig åt.

Ett kanske bättre mått kan fås genom att utgå från ett tänkt OI utan bias. Vi vet då att felet enbart är slumpmässigt och bör för varje parti vara approximativt normalfördelat med varians proportionell mot p(1-p), där p är valresultatet. Vi väljer då summan av, partivis, (sistaOU - p)^2 / (p (100-p)) som mått. Motsvarande tabell för detta mått ger istället

99.0 United Minds 31.4 63.3
178.0 YouGov 27.7 73.7
181.0 Sifo 17.4 57.1
188.0 Sentio 41.0 93.4
204.0 Novus 17.6 60.8
281.0 Skop 35.4 104.0
311.0 Demoskop 21.4 82.1
454.0 Ipsos 27.4 112.0

Ett enligt mig bättre mått som ger en lite annan ordning. Men fortfarande höga osäkerheter.
2015-09-26, 11:18
  #40523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus
Ditt inlägg har viss relevans, tills man når den meningen. Dock håller jag med om att det förmodligen inte är helt lätt att vikta om för att rätta till en metod som slår fel på ett parti utan att orsaka felutslag på andra håll. Vad man kan använda Sentio till, med rätt hög konfidens, är att slå fast att sd har x% och summan av övriga är (100-x)%. Hur dessa 100-x är fördelade kanske Sentio inte är lika säkra på att mäta.

/SP

Exakt. Det är väl skiljelinjen i svensk inrikespolitik just nu, stoppad eller fortsatt invandringen.

Utöver det tillkommer intresset om något/några partier håller på att inte klara 4 % spärren. Dessutom kan det finnas ett intresse på de hittills stora partierna S och M.

KD och Fp riskerar åka ur. MP är på gränsen att riskera åka ur
V och C rätt ointressanta.
S och M i sig rätt ointressanta att mäta exakt, men mer intressant att se hur de ligger i förhållande till SD. Fördelningen av väljarna mellan SD, S och M kan också vara intressant.
__________________
Senast redigerad av in84ever 2015-09-26 kl. 11:23.
2015-09-26, 11:23
  #40524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Generellt sett tycker jag du resonerar mycket sunt i dina senaste inlägg. Denna tråd behöver mer av det.

Med det sagt så finns det stora osäkerheter förknippat med att jämföra OI på det sätt du beskriver, vilket jag skrivit om innan:
SD är ju solen vilken alla de andra partierna (seven shades of grey) numera snurrar och jämförs med. Kan man som opinionsinstitut inte korrekt mäta SD, samt inte ens har ambitionen att göra det, är man som opinionsinstitut fullständigt irrelevant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in