2015-09-25, 10:05
  #40477
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Har inte mycket till övers för Aftonbladet. Det är uppenbart att de vinklar många artiklar för att det skall passa deras budskap.
Men Aftonbladet/Inzio har visat en enorm SD-ökning sedan juni. Dessutom ägnar Lena Melin en hel artikel under dagens publicerade opinionsundersökning där allt handlar om SD:s framgångar sedan valet och det faktum att de ökat 65% sedan valet.

Många i det här forumet blir vår sidas Arnstad och Pascalidou i motståndarnas och den någorlunda objektiva väljarskarans ögon. Ju fler av oss invandringskritiska som avviker från hårda fakta och spekulerar i konspiratoriska ordalag, desto lättare att avfärda oss och desto svårare att få över potentiella SD-väljare.
Nu är jag fullständigt övertygad om att opinionsinstituten bara har ett mål, nämligen att pricka så rätt som möjligt. Att vara så duktiga som möjligt på att mäta opinioner är vad som genererar deras intäkter och i slutändan deras överlevnad.
Men om man av någon anledning misstänker den judisk-negroida bildebergsinnuitiska folkfronten för att ligga bakom att SD backar med 0,3% i Inzio så bör man behålla den tanken för sig själv tills man kan bevisa att så är fallet.
Det finns hundratals verkliga lögner och vinklingar som MSM kan beslås med istället. SVT:s uteblivna redovisning av Yougov är ett exempel. Hundratals skärmdumpar av tidigare SVT-publiceringar från Yougov får effekt därför att det blir uppenbart att SVT-chefen antingen inte har koll på vad som tidigare publicerats alternativt mörkar det.

Sifo har ju själva sagt att de inte är intresserade av att mäta sd rätt. Läs bara novus nestor Sjöströms debattartikel om att han bjudit in flera oi för att se över metoderna att mäta sd. Sifo var ointresserade och sa att de tänker behålla samma viktning på sd, trots att deras hyllade metod i media gått käpprätt åt helvete flera val irad. Kan man då påstå att deras mål är att mäta rätt? Nej det kan man inte.
2015-09-25, 10:10
  #40478
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Jag vill bara påpeka att rekordmätningen i YouGov skedde efter Sifos mätning, om än med liten marginal.

YouGov uppger själva att intervjuerna genomförs jämnt fördelat över sin fältperiod, så "tyngdpunkten" på deras mätning var den 12:e september.

Sifos OU, som intervjuar via telefon, genomfördes 7 - 17 september. Telefonmetoder får inte samma jämna fördelning: en större andel utvalda anträffas tidigt i perioden, medan vissa personer måste sökas många gånger innan de svarar, vilket leder till en mindre svans av eftersläntrare. Baserat på SCBs detaljerade data från antalet ackumulerade intervjuer under deras fältperioder har jag räknat mig till att tyngdpunkten för telefon-OU bör ligga lite drygt 40% in i intervjuperioden.

Detta leder till att Sifos OU hade sin tyngpunkt den 11:e september.

I den meningen kom alltså Sifo före YouGov.

För övrig tycker jag att många i tråden drar alltför långtgående slutsatser från enstaka mätningar.
2015-09-25, 10:12
  #40479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Sifo har ju själva sagt att de inte är intresserade av att mäta sd rätt. Läs bara novus nestor Sjöströms debattartikel om att han bjudit in flera oi för att se över metoderna att mäta sd. Sifo var ointresserade och sa att de tänker behålla samma viktning på sd, trots att deras hyllade metod i media gått käpprätt åt helvete flera val irad. Kan man då påstå att deras mål är att mäta rätt? Nej det kan man inte.

Till skillnad från dig så antar jag att hela Sifos verksamhet inte snurrar kring att mäta just SD rätt utan att mäta ALLA partier så korrekt som möjligt

https://maktochpolitik.files.wordpress.com/2014/09/sistamc3a4tningen.png
2015-09-25, 10:22
  #40480
Medlem
Powergirls avatar
På tal om viktningar och mätmetoder.
Varje opinionsinstitut tror givetvis på att deras viktning och metod är det som är bäst. Deras affärside är sälja så många opinionsundersökningar som möjligt. Ju närmare man kommer verkligheten desto bättre reklam får man. Det är tämligen fånigt att påstå något annat.
Sedan till det eviga tjatet i denna tråd att Yougov och Inizo har varit bäst på att mäta sverigedemokraterna så stämmer det för det mesta. Däremot är de inte bättre på att sin träffsäkerhet angående övriga partier. Av det kan man dra slutsatsen att så länge sverigedemokraterna ökar så kommer dessa institut närmast men vad händer vid en stagnation eller en nedgång. Tänker inte utveckla detta närmare utan var och en får dra sina egna slutsatser.
2015-09-25, 10:35
  #40481
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Dina påstående och överdrifter är ännu vansinnigare än kvällstidningarnas överdrivna och felaktigt dragna slutsatser av en enskild mätning. Finns ingen konspiration alls bakom dessa siffrorutan är möjligen en bekräftelse på att SD ligger still men även den slutsatsen av en enskild mätning, är att övertolka ett instituts möjlighet och förmåga att mäta opinionen.



Ditt första påstående verkar för ovanlighetens skull fullt plausibelt!

Beträffande konspiration/manipulation - vad vet du om den saken?

När det gäller skojarinstituten Sifo, Ipsos och Skop är det dock fullständigt uppenbart, att de presenterade mätresultaten inte enbart kan härledas från enkel och simpel inkompetens!
2015-09-25, 10:35
  #40482
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
På tal om viktningar och mätmetoder.
Varje opinionsinstitut tror givetvis på att deras viktning och metod är det som är bäst. Deras affärside är sälja så många opinionsundersökningar som möjligt. Ju närmare man kommer verkligheten desto bättre reklam får man. Det är tämligen fånigt att påstå något annat.
Sedan till det eviga tjatet i denna tråd att Yougov och Inizo har varit bäst på att mäta sverigedemokraterna så stämmer det för det mesta. Däremot är de inte bättre på att sin träffsäkerhet angående övriga partier. Av det kan man dra slutsatsen att så länge sverigedemokraterna ökar så kommer dessa institut närmast men vad händer vid en stagnation eller en nedgång. Tänker inte utveckla detta närmare utan var och en får dra sina egna slutsatser.

Du menar att Yougov och Sentio(?) tycks bättre på att mäta uppgångar för SD men går inte SD upp så kan dessa antas bli markant sämre på att mäta SD?

Varför skulle modellernas träffsäkerhet minska just vid en stagnation eller nedgång?

Klart träffsäkerheten varierar med tiden, men att man skulle kunna dra några slutsatser om den baserat på trender köper jag inte.
2015-09-25, 10:43
  #40483
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
1. SD minskar inte nu. De är 1%-enhet upp i september
2. Kasselstrand uteslöts i april. SD har inte minskat någon månad sedan april utan har haft större ökningar än någonsin.
3. När du säger att SD tappat så antar jag att du endast refererar till två mätningar (Ipsos och Sifo). Där ökade S och MP medan alternativet övriga partier såvitt jag kommer ihåg stod still. Frågan är fortfarande då vart de som valt bort SD i september tog vägen. Till S? MP? upp i rök?
Hur troligt är det att folk som är missnöjda med SD p.g.a SDU-affären väljer ett parti inom 7-klövern istället?
Det är väl inte helt otänkbart. SDU-affären handlar inte om ideologi utan bara om SD-ledningens märkliga agerande. Då kan någon som funderar på SD men har betänkligheter om personerna inom partiet dra sig tillbaka. "Jaså, de var primitiva järnrörsdårar trots allt". Det är såklart en chimär men många ser ändå Sossarnas och Moderaternas partiapparater som nån sorts garant för kompetens.
2015-09-25, 10:53
  #40484
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ju närmare man kommer verkligheten desto bättre reklam får man. Det är tämligen fånigt att påstå något annat.

Tyvärr fel. Vi vet väldigt lite om verkligheten under de långa tider som förflyter mellan valen.

Dessvärre är det då fritt för instituten/media som vill tumma lite på seriositeten att göra detta, utan att någon kan bevisa en eventuell bluff. Ser man sedan till att korrigera sina fejkade siffror när valet närmar sig så undgår man att avslöjas som usla yrkesmän. Man kan ju alltid hävda att, exempelvis SD, gjort en remarkabel spurt den sista månaden. I själva verket kanske SD i flera år legat på en avsevärt högre nivå än redovisat.
2015-09-25, 11:11
  #40485
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Tyvärr fel. Vi vet väldigt lite om verkligheten under de långa tider som förflyter mellan valen.

Dessvärre är det då fritt för instituten/media som vill tumma lite på seriositeten att göra detta, utan att någon kan bevisa en eventuell bluff. Ser man sedan till att korrigera sina fejkade siffror när valet närmar sig så undgår man att avslöjas som usla yrkesmän. Man kan ju alltid hävda att, exempelvis SD, gjort en remarkabel spurt den sista månaden. I själva verket kanske SD i flera år legat på en avsevärt högre nivå än redovisat.

Hittills har väl inget OI redovisat en högre siffra mellan val n-1 och n än i val n, medan motsatsen är vanlig för en del 7K-partier.
2015-09-25, 11:16
  #40486
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Hittills har väl inget OI redovisat en högre siffra mellan val n-1 och n än i val n, medan motsatsen är vanlig för en del 7K-partier.
Jo, om jag inte missförstår dig. Sentio var uppe på 13-14 % ett tag, men det var långt innan sommaren/hösten 2014.
2015-09-25, 11:34
  #40487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
På tal om viktningar och mätmetoder.
Varje opinionsinstitut tror givetvis på att deras viktning och metod är det som är bäst. Deras affärside är sälja så många opinionsundersökningar som möjligt. Ju närmare man kommer verkligheten desto bättre reklam får man. Det är tämligen fånigt att påstå något annat.
Sedan till det eviga tjatet i denna tråd att Yougov och Inizo har varit bäst på att mäta sverigedemokraterna så stämmer det för det mesta. Däremot är de inte bättre på att sin träffsäkerhet angående övriga partier. Av det kan man dra slutsatsen att så länge sverigedemokraterna ökar så kommer dessa institut närmast men vad händer vid en stagnation eller en nedgång. Tänker inte utveckla detta närmare utan var och en får dra sina egna slutsatser.

Under normala omständigheter stämmer detta, men nu lever vi i tider som är allt annat än normala. Det måste väl ändå du hålla med om?

Yougov och Inizo är inte bäst att mäta SD. Sentio har visat sig bäst under tre val. Då har man sagt det du nu säger, att de inte är bättre att mäta andra partier än övriga OI. Jag vill minnas att någon kanske Franz undersökte saken och kom fram till att Sentio tveklöst träffade SD bäst och dessutom låg i toppskiktet att mäta de övriga. På det hela taget alltså, Sentio bäst eller i toppskiktet. Nu är tråden heller inte särskilt intresserade av att mäta pe rätt eller fel på övriga partier bortsett från de som riskerar åka ur, utan det stora intresset är SD och relationen SD/7K och även kanske SD/M/S.

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Tyvärr fel. Vi vet väldigt lite om verkligheten under de långa tider som förflyter mellan valen.

Dessvärre är det då fritt för instituten/media som vill tumma lite på seriositeten att göra detta, utan att någon kan bevisa en eventuell bluff. Ser man sedan till att korrigera sina fejkade siffror när valet närmar sig så undgår man att avslöjas som usla yrkesmän. Man kan ju alltid hävda att, exempelvis SD, gjort en remarkabel spurt den sista månaden. I själva verket kanske SD i flera år legat på en avsevärt högre nivå än redovisat.

...eller som PK-propagandaverktyg.
2015-09-25, 11:41
  #40488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapple-
Jag är 1 av dessa sju personer, mobilen krånglade när jag skulle rösta. Såg efteråt att jag hade klickat I S och inte SD.


Sånt händer...inte bara dig. Därför brukar man tala om felmarginaler. 0,3 % kan inte sägas statistiskt säkerställt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in