2015-09-25, 17:13
  #40501
Medlem
Aftonbladet/Inizio frågor

"Frågan som ställdes var:
”Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval i dag?”

Om respondenten inte uppger parti får de följdfrågan:
”Vilket parti lutar det mot?”
och de som inte svarar på denna heller får följdfrågan:
”Vilket parti tycker du är minst dåligt?”.
I redovisningen slås dessa tre frågor samman för att visa resultatet av partisympatierna om det vore val till riksdagen idag."

Huvudfrågan är korrekt och ger riktiga resultat nära en riktig valsituation.

De felaktiga följdfrågorna däremot ändrar de riktiga resultaten annars hade de inte ställts.
Internationella professionella institut som Sentio och YouGov har inga följdfrågor.
Inizio är amatörer och har kopierat svenska telefoninstituts felaktiga följdfrågor.

Upskattningsvis innebär följdfrågorna att SD sänks uppemot 4 procentenheter.
__________________
Senast redigerad av amalrik 2015-09-25 kl. 17:18.
2015-09-25, 17:21
  #40502
Medlem
S.Kandals avatar
Det tråkiga med dessa upp och nedgångar i diverse opinionsmätningar är ju att vi inte får något facit.
Om jag får tippa hade sd snuddat vid 30% om det vore val idag, möjligen även en bit över. Inte undra på att man då personligen blir något dyster över att valet inte står för dörren. Det hade varit så makalöst underbart att få uppleva alla belackares reaktioner över resultatet.

Hoppet är nu att moderaterna bryter DÖ. Känns tyvärr tveksamt att detta kommer att ske men hoppet är det sista som överger en.
2015-09-25, 17:28
  #40503
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
De ställer inte dessa följdfrågor för att de tycker det är roligt utan för att många inte vill svara på första frågan. Vad är alternativet? Göra 20.000 intervjuer tills man skrapar ihop 3.000 som både svarar på första frågan och stämmer med det önskade urvalet?
Man analyserar varje svarsalternativ för sig och

1) testar OM samplen från de olika svarsalternativen kan antas vara dragen ur en identisk fördelning

2) Om inte (vilket är högst sannolikt HEPP!) så får man (mycket förenklat) helt enkelt bygga en form av regressionsmodell så man kan få en uppfattning om hur dessa olika svarsalternativ förhåller sig till varandra samt det faktiska valresultatet och sedan bara hoppas att modellen är tidskonsistent.
2015-09-25, 17:49
  #40504
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Är det ingen mer än jag som begripit att folkförrädarna skyndar på invandringen nu för att importera valboskap? De är panikslagna av SD:s framgångar och gör nu allt för att vända trenden. Om de lyckas få hit så många invandrare under kort tid som möjligt till nästa val, så finns chansen att svenskarna kommer att vara i minoritet/ utgöra kanske endast hälften av befiolkningen, och då kan SD inte få majoritet. Det är helt klart en utstuderad strategi. Jag är rädd att det är kört för all framtid.



Dina farhågor delas av många och strategin bakom massinvällningen förefaller överensstämma med dina förmodanden - med eller utan medvetande hos våra motståndare...

Svenskarna förefaller tyvärr sakna tillräcklig självbevarelsedrift - SD undantaget, givetvis.

Tankarna går till Nordamerikas indianer som tyvärr inte hade förmåga att försvara sitt land!
2015-09-25, 17:54
  #40505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Är det ingen mer än jag som begripit att folkförrädarna skyndar på invandringen nu för att importera valboskap? De är panikslagna av SD:s framgångar och gör nu allt för att vända trenden. Om de lyckas få hit så många invandrare under kort tid som möjligt till nästa val, så finns chansen att svenskarna kommer att vara i minoritet/ utgöra kanske endast hälften av befiolkningen, och då kan SD inte få majoritet. Det är helt klart en utstuderad strategi. Jag är rädd att det är kört för all framtid.

Det kan förvisso stämma att det långsiktiga tänket är sådant. Men det är bara svenska medborgare som får rösta i riksdagsval - se t.ex.
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/vanliga_fragor/#tema_1
för mer detaljer.

För att bli svensk medborgare måste man stadigvarande bott i Sverige i 5 år. Är man flykting gäller 4 år från det man fick till uppehållstillstånd. Se
http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Tid-i-Sverige.html

Dvs de som anlänt sedan förra valet hinner inte bli medborgare innan valet 2018. Men väl till valet därefter. Om de anlänt under det senaste året (dvs innan mitten av sept 2015) har de bott i landet i 3 år och får då rösta i landstings/kommunal-val.

SÅ, den tsunami vi nu bevittnar kommer inte ha ngn röstmässig effekt förrän 2022 (förutom att det kaos de för med sig kommer påverka opinionen ytterligare... ).
2015-09-25, 18:14
  #40506
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Är det ingen mer än jag som begripit att folkförrädarna skyndar på invandringen nu för att importera valboskap? De är panikslagna av SD:s framgångar och gör nu allt för att vända trenden. Om de lyckas få hit så många invandrare under kort tid som möjligt till nästa val, så finns chansen att svenskarna kommer att vara i minoritet/ utgöra kanske endast hälften av befiolkningen, och då kan SD inte få majoritet.
S med V & MP ser antagligen sin chans att säkra regeringsmakten för lång tid framöver. På så sätt obegripligt att Alliansen tror att DÖ ska leda till något gott. Längtar tills M är tillbaka på Bosse Lundgren-nivåer vilket inte bör dröja länge. Det har man förtjänat så som man bedragit sina väljare.

Jag tolkar M:s utveckling som att man med Batra vill överge alla typer av konservativa idéer i ett slags försök till modernisering (vilket man uppenbarligen av någon outgrundlig anledning tror mer på). Sverige kan därför numera sägas ha endast två konservativa riksdagspartier, SD och KD.
__________________
Senast redigerad av lakritc 2015-09-25 kl. 18:45.
2015-09-25, 18:32
  #40507
Medlem
Novachss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Det kan förvisso stämma att det långsiktiga tänket är sådant. Men det är bara svenska medborgare som får rösta i riksdagsval - se t.ex.
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/vanliga_fragor/#tema_1
för mer detaljer.

För att bli svensk medborgare måste man stadigvarande bott i Sverige i 5 år. Är man flykting gäller 4 år från det man fick till uppehållstillstånd. Se
http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Tid-i-Sverige.html

Dvs de som anlänt sedan förra valet hinner inte bli medborgare innan valet 2018. Men väl till valet därefter. Om de anlänt under det senaste året (dvs innan mitten av sept 2015) har de bott i landet i 3 år och får då rösta i landstings/kommunal-val.

SÅ, den tsunami vi nu bevittnar kommer inte ha ngn röstmässig effekt förrän 2022 (förutom att det kaos de för med sig kommer påverka opinionen ytterligare... ).

Då förstår jag plötsligt varför man bestämde att DÖ skulle gälla till valet 2022
2015-09-25, 18:58
  #40508
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Det tråkiga med dessa upp och nedgångar i diverse opinionsmätningar är ju att vi inte får något facit.
Om jag får tippa hade sd snuddat vid 30% om det vore val idag, möjligen även en bit över. Inte undra på att man då personligen blir något dyster över att valet inte står för dörren. Det hade varit så makalöst underbart att få uppleva alla belackares reaktioner över resultatet.

Hoppet är nu att moderaterna bryter DÖ. Känns tyvärr tveksamt att detta kommer att ske men hoppet är det sista som överger en.

Detta är även min tro. Aldrig har ett nyval varit så viktigt som nu. 1000+ Iphoneflyktingar per DYGN väller in. Detta är farligt på riktigt. Fortsätter detta något år till och på detta anhörighetsinvandringen på 3 ggr antalet är total systemkollaps faktum inom kort.
Då blir det kravaller, upplopp i stor skala och inte omöjligt inbördeskrig i förlängningen.
Folkomröstning om invandringen eller nyval nu!
Som Pung (vars senaste inlägg är halvt på briljant) beskrivit så väl så måste vi ut på gatorna nu. Om bara ett par år ÄR det för sent.

De senaste siffrorna från Sifo, Ipsos och faktiskt även Inizio är för låga, alldeles för låga för att vara annat än styrning/manipulation i form av urval, viktning, frågeställning. Med en skitsnygg folihatt påsatt kanske t.om rent av lögner.
Säger nästkommande Sentio och Yougov minskning på 2-3% så skall jag överväga min åsikt.
__________________
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-09-25 kl. 19:24.
2015-09-25, 19:24
  #40509
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Det kan förvisso stämma att det långsiktiga tänket är sådant. Men det är bara svenska medborgare som får rösta i riksdagsval - se t.ex.
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/vanliga_fragor/#tema_1
för mer detaljer.

För att bli svensk medborgare måste man stadigvarande bott i Sverige i 5 år. Är man flykting gäller 4 år från det man fick till uppehållstillstånd. Se
http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Tid-i-Sverige.html

Dvs de som anlänt sedan förra valet hinner inte bli medborgare innan valet 2018. Men väl till valet därefter. Om de anlänt under det senaste året (dvs innan mitten av sept 2015) har de bott i landet i 3 år och får då rösta i landstings/kommunal-val.

SÅ, den tsunami vi nu bevittnar kommer inte ha ngn röstmässig effekt förrän 2022 (förutom att det kaos de för med sig kommer påverka opinionen ytterligare... ).
4 år alltså. Får en invandrare uppehållstillstånd direkt när den kommer till Sverige?

SD skulle alltså i teorin om de vinner valet 2018. Kunna neka en väldigt stor majoritet av dem flyktingar som kommit/kommer hit från mellan åren 2014-2018 medborgarskap? Och därmed skicka hem dem? Tänk vilket kaos det hade blivit om minst 500 000(men i denna taken 1 500 000) människor plötsligt blev nekade medborgarskap när de väntat i flertalet år.
__________________
Senast redigerad av Mellbergan 2015-09-25 kl. 19:35.
2015-09-25, 20:36
  #40510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
4 år alltså. Får en invandrare uppehållstillstånd direkt när den kommer till Sverige?

SD skulle alltså i teorin om de vinner valet 2018. Kunna neka en väldigt stor majoritet av dem flyktingar som kommit/kommer hit från mellan åren 2014-2018 medborgarskap? Och därmed skicka hem dem? Tänk vilket kaos det hade blivit om minst 500 000(men i denna taken 1 500 000) människor plötsligt blev nekade medborgarskap när de väntat i flertalet år.

Om jag inte helt missminner mig tar det idag ca 10 månader att få sin asylansökan behandlad. Syrier (och kanske en del andra) får PUT då det är krig i (delar av) landet. Däremot räknas tiden de vistats i landet som från den dag de lämnat in ansökan om uppehållstillstånd. Dvs när de får PUTen har de redan 10 mån avbetade.
För att få hit anhöriga tar det, återigen om inte minnet sviktar alldeles, ytterligare ca 15 månader.
Så, ja, det kommer gå snabbt framöver...
Man kan - i dagens system - neka medborgarskap om en person misskött sig (typ kriminell); står en del i mina länkar ovan.
2015-09-25, 20:41
  #40511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
S med V & MP ser antagligen sin chans att säkra regeringsmakten för lång tid framöver. På så sätt obegripligt att Alliansen tror att DÖ ska leda till något gott. Längtar tills M är tillbaka på Bosse Lundgren-nivåer vilket inte bör dröja länge. Det har man förtjänat så som man bedragit sina väljare.

Jag tolkar M:s utveckling som att man med Batra vill överge alla typer av konservativa idéer i ett slags försök till modernisering (vilket man uppenbarligen av någon outgrundlig anledning tror mer på). Sverige kan därför numera sägas ha endast två konservativa riksdagspartier, SD och KD.


Frågan är hur M tänker.
Ett scenario är att M är nöjda efter 8 år...och inte vill regera vidare.......man vill att vänstern ska röja upp i kaoset. M kan då t o m tänkas vara nöjda med DÖ och att låta vänsterns budgetar passera i ytterligare sju år. Allt medan kaoset blir värre. Under tiden urholkas alla välfärdssystem vi har.....precis på det sätt som M önskat.
2015-09-25, 20:56
  #40512
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Om jag inte helt missminner mig tar det idag ca 10 månader att få sin asylansökan behandlad. Syrier (och kanske en del andra) får PUT då det är krig i (delar av) landet. Däremot räknas tiden de vistats i landet som från den dag de lämnat in ansökan om uppehållstillstånd. Dvs när de får PUTen har de redan 10 mån avbetade.
För att få hit anhöriga tar det, återigen om inte minnet sviktar alldeles, ytterligare ca 15 månader.
Så, ja, det kommer gå snabbt framöver...
Man kan - i dagens system - neka medborgarskap om en person misskött sig (typ kriminell); står en del i mina länkar ovan.
Okej. Men redan idag nekas många människor medborgarskap. För att bedömarna inom migrationsverket inte anser dem ha riktiga flyktingskäl. Jag kan inte statistiken kring exakt hur många procent som nekas, men det är redan idag en betydande del. Och det är inte för att flyktingarna i fråga skulle vara kriminellt belagda.

Frågar igen: Ändrar SD lagarna lagstiftningen så att t ex syrier inte automatiskt får uppehållstillstånd och medborgarskap etc etc. Kan SD då slänga ut en betydande del(avslå medborgarskap) av dem människor som då sökt asyl i Sverige 2014-2018?

Då det tar 4 år att få medborgarskap för flyktingar enligt svensk lag.
__________________
Senast redigerad av Mellbergan 2015-09-25 kl. 21:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in