Citat:
Ursprungligen postat av
Valar.Morghulis
Sifo har ju själva sagt att de inte är intresserade av att mäta sd rätt. Läs bara novus nestor Sjöströms debattartikel om att han bjudit in flera oi för att se över metoderna att mäta sd. Sifo var ointresserade och sa att de tänker behålla samma viktning på sd, trots att deras hyllade metod i media gått käpprätt åt helvete flera val irad. Kan man då påstå att deras mål är att mäta rätt? Nej det kan man inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Valar.Morghulis
Tillskriv mig inte åsikter som jag varken sagt eller står för. Vad jiddrar du om egentligen?
Sifo har själva sagt att de inte är intresserade av att korrigera sina mätfel mot sd. Alltså är de inte intresserade av att mäta så bra som möjligt.
Enligt nedanstående länk så prickade Sifo det totala valresultatet bättre än såväl Sentio som Yougov. Att då som du påstå att deras mätningar gått käpprätt åt h-e flera val i rad är därmed fullständigt ologiskt. Det är sant att de har missat på SD två val i rad (vilket för övrigt är ett osedvanligt klent urval för att avgöra huruvida ett institut är rätt ute eller inte).
Sifo är inte intresserade av att ändra sitt "mätfel" på SD därför att de förmodligen inte anser att de har ett mätfel på SD. Och även om de skulle misstänka att de ligger för lågt på SD så antar jag att en eventuell omviktning kan göra att de istället bommar andra partier.
Med tanke på att Sifo hade en total avvikelse på 9,6%-enheter på samtliga partier mellan sista OU innan valet och valresultatet medan Yougov och Sentio hade 11 respektive 10,2 så kan jag förstå att Sifo inte är intresserade av att ändra viktningen.
Yougov och Sentio var väldigt fel ute på såväl S som V i valet men jag har inte sett någon i forumet som har varit intresserad av att helt förkasta dessa instituts trovärdighet. Däremot har begåvade damer som Ernman och Pascalidou gjort just det.
De som dömer ut Sifo och Ipsos är bara inverterade kopior av Ernman och Pascalidou.
Min personliga åsikt är att Sifo missar SD ganska grovt även i nuvarande undersökningar men jag skulle definitivt inte ta gift på det.
https://maktochpolitik.files.wordpress.com/2014/09/sistamc3a4tningen.png