Citat:
Men så går ju de flesta OU till. Till exempel Novus:Såg det här om Inizio-undersökningen
Att slå ihop
Jag ska rösta på...
Jag kan tänka mig att slänga iväg en röst på...
Jag hatar alla men minst hatar jag...
torde ju statistiskt introducera en felkälla då man inte redovisar hur många svar som härletts från varje fråga. Vi vet ju att Skop hamnar helt åt helvete när dom inte ställer frågan korrekt, utan kör nånting som "vilket parti tycker du bäst om i rikspolitiken?". Nu gör Inzio samma sak om dom inte får svar på första frågan.
Pajasar.
Att slå ihop
Jag ska rösta på...
Jag kan tänka mig att slänga iväg en röst på...
Jag hatar alla men minst hatar jag...
torde ju statistiskt introducera en felkälla då man inte redovisar hur många svar som härletts från varje fråga. Vi vet ju att Skop hamnar helt åt helvete när dom inte ställer frågan korrekt, utan kör nånting som "vilket parti tycker du bäst om i rikspolitiken?". Nu gör Inzio samma sak om dom inte får svar på första frågan.
Pajasar.
Citat:
De ställer inte dessa följdfrågor för att de tycker det är roligt utan för att många inte vill svara på första frågan. Vad är alternativet? Göra 20.000 intervjuer tills man skrapar ihop 3.000 som både svarar på första frågan och stämmer med det önskade urvalet?
Vi ställer först frågan: – Hur skulle du rösta om det vore val till riksdagen idag?
Om intervjupersonen inte uppger ett parti får de följdfrågan: – Vilket håll lutar det åt att du skulle rösta om det vore riksdagsval idag?
Om de fortfarande inte har uppgett ett parti får de följdfrågan: – Vilket parti tycker du är minst dåligt i rikspolitiken?
I redovisningen slås dessa tre frågor samman för att få fram fördelningen av partisympatierna om det vore val till riksdagen idag.
Om intervjupersonen inte uppger ett parti får de följdfrågan: – Vilket håll lutar det åt att du skulle rösta om det vore riksdagsval idag?
Om de fortfarande inte har uppgett ett parti får de följdfrågan: – Vilket parti tycker du är minst dåligt i rikspolitiken?
I redovisningen slås dessa tre frågor samman för att få fram fördelningen av partisympatierna om det vore val till riksdagen idag.
Nu har det här förfallit till att man angriper själva fundamenten för opinionsmätningar när resultaten inte är de önskade.