2015-09-25, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Såg det här om Inizio-undersökningen

Att slå ihop
Jag ska rösta på...
Jag kan tänka mig att slänga iväg en röst på...
Jag hatar alla men minst hatar jag...

torde ju statistiskt introducera en felkälla då man inte redovisar hur många svar som härletts från varje fråga. Vi vet ju att Skop hamnar helt åt helvete när dom inte ställer frågan korrekt, utan kör nånting som "vilket parti tycker du bäst om i rikspolitiken?". Nu gör Inzio samma sak om dom inte får svar på första frågan.

Pajasar.
Men så går ju de flesta OU till. Till exempel Novus:

Citat:
Vi ställer först frågan: – Hur skulle du rösta om det vore val till riksdagen idag?

Om intervjupersonen inte uppger ett parti får de följdfrågan: – Vilket håll lutar det åt att du skulle rösta om det vore riksdagsval idag?

Om de fortfarande inte har uppgett ett parti får de följdfrågan: – Vilket parti tycker du är minst dåligt i rikspolitiken?

I redovisningen slås dessa tre frågor samman för att få fram fördelningen av partisympatierna om det vore val till riksdagen idag.
De ställer inte dessa följdfrågor för att de tycker det är roligt utan för att många inte vill svara på första frågan. Vad är alternativet? Göra 20.000 intervjuer tills man skrapar ihop 3.000 som både svarar på första frågan och stämmer med det önskade urvalet?

Nu har det här förfallit till att man angriper själva fundamenten för opinionsmätningar när resultaten inte är de önskade.
2015-09-25, 08:48
Medlem
Först upp, upp, upp sedan ner ner. Det är inget vi behöver oroa oss för. Med ett inflöde på 1000 ingenjörer varje dag, kommer vi se fler skolor, hotell och äldreboende omvandlas till asylboende. Flödet är så pass att det inte går att hantera längre. Vi kommer se helt vanliga oskyldiga människor mördas och granater kommer kastas.

SD kommer fortsätta gå som tåget i opinionen. Jag ska ge er ett råd: ta bilen, åk till Systembolaget, köp några kalla goda öl. Åk sedan till en välsorterad matbutik och köp lite delikatesser; marinerad parmesanost, parmaskinka, goda ostar, korv och en påse chips med någon god dipp. Åk sedan till en möbelaffär och köp en skön fotölj. Sedan är det bara till att luta sig tillbaka och titta på.
2015-09-25, 08:58
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
De ställer inte dessa följdfrågor för att de tycker det är roligt utan för att många inte vill svara på första frågan. Vad är alternativet?

Jag angriper inte fundamentet. Jag påpekar att det är väldigt osäkert och att det riskerar att bli pajasresultat när man gör såhär. Du nämner att Novus gör också såhär. Jag vet att Torbjörn Sjöström har stoltserat med att dom "fångar upp" SD:are som inte vill svara på första frågan och slagit sig för bröstet om hur himla vetenskapligt allting är. Han är, trots att du hävdar att han är en yrkesstolt siffernörd, också en pajas. Han är både och.

Angående önskade resultat så har jag egentligen inte så mycket att önska, vi har sett en helt bisarr tillväxtstakt efter valet och "trendbrott" hit och "trendbrott" dit spelar inte så stor roll för mig. Jag kan konstatera att ändringarna är så små ändå. Det är knappast ett chockras, trots att det beskrivs nästan så.

Men problemet med OU är ju i grund och botten att folk inte litar på den som frågar och ju mer polarisering vi ser desto mer varianser kommer vi att se mellan instituten. Det blir till slut en tillitsmatch mellan instituten, om deras panelrespondenter vågar svara uppriktigt eller ej.

Något för regimmedia och deras "hemtjänst" att tänka på. Regimmedias pressetik med uthängningar av oliktänkande smittar av sig på de institut som dom samarbetar med. Sen får Torbjörn och dom andra grina bäst dom vill att det är svårt att få folk att svara. Tacka fan för det.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-09-25 kl. 09:17.
2015-09-25, 09:10
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Facebook likes känns väl däremot inte extremt relevant. Väldigt många organisationer som köper likes. F! har väl blivit påkomna med att köpa MINST 45000 likes till exempel, och de är nog inte unika. Måste inte vara partiet själv som köper, kan vara någon eldsjäl som brinner för partiet.

Om man kollar på facebook så känns väl genomsnittliga delningar/likes/kommenterar på inlägg som en bättre fingervisning.

Nu ser det inte ut som att SD har köpt likes, i alla fall inte till någon större utsträckning.
Med sina 99500 likes så deras populäraste inlägg de senaste dagarna 4500 likes, 1800 delningar och 370 kommentarer. Jämför man det med F! som har 139000 likes, deras populäraste inlägg de senaste dagarna fick 400 likes, 17 delningar och 9 kommentarer. Ganska sjuk skillnad egentligen.

En intressantare sak att kolla på facebook är "pratar om detta"-värdet, som mäter likes, delningar etc.
Kollar man på alla partier så ser deras värde ut så här

V - 8 579
F! - 2 420
MP - 3 078
S - 13 976

M - 14 838
C - 2 289
FP - 1 467
KD - 1 204

SD - 29 828

Nu är fördelningen kanske inte extremt konstig heller. Partier med äldre väljare har mindre aktivitet. Partier som starkt kopplas med aktivism som F!, V, MP och SD tjänar nog även på detta också.

Instämmer med 100%. Hade själv planer på att skriva ett liknande inlägg men nu behöver jag inte. SD har helt enkelt flest aktiva personer på Facebook. Helt klart.
2015-09-25, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Det är knappast en slump att SD minskar både nu när de bryter med SDU och för något halvår sen då Kasselstrand blev utesluten. Det är möjligt att de endå kommer att gå och rösta SD men det krävs inte mycket för att säga att man är osäker och inte uppger parti eller något liknande när en OU ringer. Det är snarare troligt att det finns människor som vill markera mot SD efter såna här beslut. Sen när det väl är val kanske de går och röstar SD, eller så är de kvar i soffan eller så går de och röstar på något nytt parti. SDU har ju talat om att de eventuellt tänker ställa upp nästa val.

1. SD minskar inte nu. De är 1%-enhet upp i september
2. Kasselstrand uteslöts i april. SD har inte minskat någon månad sedan april utan har haft större ökningar än någonsin.
3. När du säger att SD tappat så antar jag att du endast refererar till två mätningar (Ipsos och Sifo). Där ökade S och MP medan alternativet övriga partier såvitt jag kommer ihåg stod still. Frågan är fortfarande då vart de som valt bort SD i september tog vägen. Till S? MP? upp i rök?
Hur troligt är det att folk som är missnöjda med SD p.g.a SDU-affären väljer ett parti inom 7-klövern istället?
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2015-09-25 kl. 10:05.
2015-09-25, 09:42
Avslutad
Återigen väldigt skumma resultat. Det luktar Nordkorea och DDR lång väg.

Det är en fullständig omöjlighet att SD skulle minskat, iaf efter Danmarksdebatten. Att S i sin tur skulle ha ökat efter budgeten stärker synnerligen den tesen.

SD ökar, och de gör det varje månad. Allt annat är antingen lögn eller förvrängt.

Den som tror något annat är naiv, väldigt naiv.
2015-09-25, 09:46
Medlem
Powergirls avatar
Sverigedemokraternas så kallade nedgång i Inizios mätning är bara trams.
Varenda enskild undersökning med resultat inom felmarginalen är helt ointressanta. Vilket jag påpekat åtskilliga gånger.Att kvällsposten slår upp dem som trendbrott etc är bara för att få sälja lösnummer och ge möjlighet till sina egna besserwissers att uttala sig.
Kort o gott. Sverigedemokraterna ligger kvar oförändrat som tidigare och av det kan man inte dra en enda slutsats rent generellt utom att det gäller för just Inizio.
Senast redigerad av Powergirl 2015-09-25 kl. 09:58.
2015-09-25, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
1. SD minskar inte nu. De är 1%-enhet upp i september
2. Kasselstrand uteslöts i april. SD har inte minskat någon månad sedan april utan har haft större ökningar än någonsin.
3. När du säger att SD tappat så antar jag att du endast refererar till två mätningar (Ipsos och Inzio). I Ipsos så ökade S och MP medan alternativet övriga partier såvitt jag kommer ihåg stod still. Frågan är fortfarande då vart de som valt bort SD i september tog vägen. Till S? MP? upp i rök?
Hur troligt är det att folk som är missnöjda med SD p.g.a SDU-affären väljer ett parti inom 7-klövern istället?

SDU bråket når bara en lite ovetydlig del av de mest insatta i sverigdemokraternas politik och att de skulle svika den invandringskritiska linjen av det skälet är inte realistiskt. Att påstå det är ett litet nålstick från vänsterpropagandister. Ingen att bry sig om.

Efter en exempellös uppgång är det rimligt att det blr en lugnare fas men Sd går aldrig bakåt. Dock tror jag det mest är instituten som inte hänger med. Det är väl kännt att de har en bromsfaktor.
Partier som ökar mycket dras från och de som minskar mycket läggs på.
2015-09-25, 09:51
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Sverigedemokraternas så kallade nedgång i Inizios mätning är bara trams.
Varenda enskild undersökning med resultat inom felmarginalen är helt ointressanta. Vilket jag påpekat åtskilliga gånger.Att kvällsposten slår upp dem som trendbrott etc är bara för att få sälja lösnummer och ge möjlighet till sona egna besserwissers att uttala sig.
Kort o gott. Sverigedemokraterna ligger kvar oförändrat som tidigare och av det kan man inte dra en enda slutsats rent generellt utom att det gäller för just Inizio.

Trodde aldrig detta skulle hända, men jag håller med powergirl i allt han säger.
2015-09-25, 09:56
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside

Det är en fullständig omöjlighet att SD skulle minskat, iaf efter Danmarksdebatten. Att S i sin tur skulle ha ökat efter budgeten stärker synnerligen den tesen.

SD ökar, och de gör det varje månad. Allt annat är antingen lögn eller förvrängt.

Dina påstående och överdrifter är ännu vansinnigare än kvällstidningarnas överdrivna och felaktigt dragna slutsatser av en enskild mätning. Finns ingen konspiration alls bakom dessa siffror utan är möjligen en bekräftelse på att SD ligger still men även den slutsatsen av en enskild mätning, är att övertolka ett instituts möjlighet och förmåga att mäta opinionen.
2015-09-25, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Vad hatmedia, såsom Aftonbladet, publicerar för siffror är inte intressant. De ljuger i övrigt journalistiskt material och drar sig inte för att ljuga med siffror heller. Sverige är under en massiv attack av berikning av kaosfolk och SD är motpolen. Det kommer ingen minskning.

Har inte mycket till övers för Aftonbladet. Det är uppenbart att de vinklar många artiklar för att det skall passa deras budskap.
Men Aftonbladet/Inzio har visat en enorm SD-ökning sedan juni. Dessutom ägnar Lena Melin en hel artikel under dagens publicerade opinionsundersökning där allt handlar om SD:s framgångar sedan valet och det faktum att de ökat 65% sedan valet.

Många i det här forumet blir vår sidas Arnstad och Pascalidou i motståndarnas och den någorlunda objektiva väljarskarans ögon. Ju fler av oss invandringskritiska som avviker från hårda fakta och spekulerar i konspiratoriska ordalag, desto lättare att avfärda oss och desto svårare att få över potentiella SD-väljare.
Nu är jag fullständigt övertygad om att opinionsinstituten bara har ett mål, nämligen att pricka så rätt som möjligt. Att vara så duktiga som möjligt på att mäta opinioner är vad som genererar deras intäkter och i slutändan deras överlevnad.
Men om man av någon anledning misstänker den judisk-negroida bildebergsinnuitiska folkfronten för att ligga bakom att SD backar med 0,3% i Inzio så bör man behålla den tanken för sig själv tills man kan bevisa att så är fallet.
Det finns hundratals verkliga lögner och vinklingar som MSM kan beslås med istället. SVT:s uteblivna redovisning av Yougov är ett exempel. Hundratals skärmdumpar av tidigare SVT-publiceringar från Yougov får effekt därför att det blir uppenbart att SVT-chefen antingen inte har koll på vad som tidigare publicerats alternativt mörkar det.
2015-09-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag angriper inte fundamentet. Jag påpekar att det är väldigt osäkert och att det riskerar att bli pajasresultat när man gör såhär. Du nämner att Novus gör också såhär. Jag vet att Torbjörn Sjöström har stoltserat med att dom "fångar upp" SD:are som inte vill svara på första frågan och slagit sig för bröstet om hur himla vetenskapligt allting är. Han är, trots att du hävdar att han är en yrkesstolt siffernörd, också en pajas. Han är både och.

Angående önskade resultat så har jag egentligen inte så mycket att önska, vi har sett en helt bisarr tillväxtstakt efter valet och "trendbrott" hit och "trendbrott" dit spelar inte så stor roll för mig. Jag kan konstatera att ändringarna är så små ändå. Det är knappast ett chockras, trots att det beskrivs nästan så.

Men problemet med OU är ju i grund och botten att folk inte litar på den som frågar och ju mer polarisering vi ser desto mer varianser kommer vi att se mellan instituten. Det blir till slut en tillitsmatch mellan instituten, om deras panelrespondenter vågar svara uppriktigt eller ej.

Något för regimmedia och deras "hemtjänst" att tänka på. Regimmedias pressetik med uthängningar av oliktänkande smittar av sig på de institut som dom samarbetar med. Sen får Torbjörn och dom andra grina bäst dom vill att det är svårt att få folk att svara. Tacka fan för det.

Håller helt med dig. Utländska instituten är inte överhuvudtaget kopplade till uthängningar eller propaganda. De förefaller också visa mest korrekt enligt de flesta av oss som är intresserade och följer opinionen.

Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside

Visst är det så. Har man en gång vaknat och begripit vad det är som håller på att hända så ser jag det som helt otänkbart att man går tillbaka till 7K.

När SVT skriver så här och det väller in 1000 invandrare per dag samt att det är tre år kvar till valet så känns det som tre oerhört långa år. Snart brister det...
http://www.svt.se/ug/varningen-folk-beredda-att-ta-till-vapen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in