2015-09-25, 00:06
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Intressant att veckans program fick över en miljon tittare... vanligtvis så brukar UG ligga kring 700-800 000 tittare, så det är uppenbart att detta känns angeläget för många eftersom det drog större publik än vanligt.

Wow, det var inga dåliga siffror med tanke på att många antagligen ser det tillsammans också.
Är inte 1 miljon tittare omkring vad finaler i melodifestivalen brukar få om jag minns rätt?
2015-09-25, 00:13
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag håller med på sista punkten. Rumänien och Bulgarien måste upprätthålla folkbokföring och allmän skolplikt. Barnen ska inte springa vind för våg i misär och leka på sophögar. Då kanske man kan bryta den destruktiva delen av zigensk kultur.
Du tror inte att det finns en motvilja hos zigenarna själva att låte barnen gå i skola?
De tar ofta sina barn ur skolan själva tidigt, utbildning och anpassning till majoritetssamhället år inte deras grej.
Det finns massor av jobb och yrken de inte kan arbeta med, inom vården t.ex.
Utanförskapet är högst självförvållat, de är så de lever, deras "kultur".
Offermentaliteten är deras signum, ständigt anklaga majoriteten för att vara rasister för att vinna sympati och fördelar.
Integrera zigenare = omöjligt, de vill inte.
2015-09-25, 00:25
Medlem
Jag vet faktiskt varken ut eller in efter att ha sett detta programmet. Det finns så många fel att nämna. Vi kan ju ta ett axplock såsom att skända den svenska fanan, att ockupera bebodd mark såväl som redan ägd fastighet via inbrott, att skräpa ned i den utsträckning som görs, att använda en kyrkogård till prostitution, avfall, avföring samt tvätt och vattenpåfyllning.. Listan kan göras lång.

Jag funderar starkt på varför ingen instans gör något? Jag förstår att det föreligger en hel del hinder i deras arbete men att hamna i ett moment 22 på detta viset kan jag inte se som annat än totalt oacceptabelt. Det måste väl för guds skull finnas viljestyrka? Precis som det talas om i programmet undrar man hur kort steget är till att folk faktiskt tar saken i egna händer. Jag tror inte vi vill det heller men snart ser inte ens en godhjärtat person som jag något annat val.

När det handlar om programmet måste jag dela med mig av min smärre chock som uppstod. Att SVT faktiskt väljer att sända detta (väldigt icke PK-istiska) inslag förbryllar mig. Det är förstås något bra och i rätt riktning, men hur tänkte dem där?

Sen är jag lite fundersam över Janne själv. Jag har alltid fått bilden av att Janne är en vänsterorienterad godhetsryttare i högsta rang men att han sedan avsnittet om "det goda våldet" svängt något i sitt hänförande i dylika sammanhang? Eller är det bara jag som är ute och cyklar?

Summa summarum, ett väldigt bra inslag och jag hoppas att detta väcker röster såväl som förståelse för hur kaotiskt det faktiskt har blivit i Sverige 2015.
2015-09-25, 00:30
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gröth
Asså när hon rev sönder sverigeflaggan...
Va fan! ?

Ja! Jag hoppade till av förskräckelse, blev rädd att hon skulle fortsätta att riva flaggan i mindre trasor, till blöjor eller skurdukar. Men hon tyckte att det räckte med ett riv tack och lov, innan hon hängde upp sin duk (var hade hon hittat den ..). Skulle inte tro att hon visste att det var den svenska flaggan hon hanterade så där.
Otroligt att SvT inte klippte bort detta mycket politiskt inkorrekta.
2015-09-25, 00:49
Medlem
yournotlikemes avatar
Fyfan vad äcklad man blir, hade någon "plundrat" mitt sommarboende och bosatt sig där olagligt för eget bruk hade jag med våld tagit tillbaka skiten, eftersom inte regeringen gör något förstår jag helt och blir faktiskt förvånad om inte medborgargarden kommer skapas snart, och då kommer regeringen ångra beslutet.

Lätt att vara efterklok!
2015-09-25, 00:54
Medlem
Det är kul att när zigenerskan i debatt som representerar "sitt folk" vid ett tillfälle konfronterar den svenske skalliga mannen och säger "varför ska vi bara prata om romer? det kommer ju hit alla möjliga människor?".

Låt mig ställa denna motfråga. Vi har EU-medborgare och flyktingar i detta nu. Ser du några från något annat jävla land en bulgarisk bulgar, en rumänsk rumän, en syrier, en polack.....ser du någon annan som flyr eller åker hit men som väljer att sjunka så lågt som zigenare gör? NEJ!!

Inte fan har de syriska flyktingarna det bättre än zigenarna men ändå ser du de inte sittandes och tiggandes utanför någon jävla butik. Inte heller ser du de skitandes utanför i skogen. Zigenare kan ärligt talat inte bete sig. Säg vad fan du vill om ditt folk, men det är ett faktum.

Helt ärligt, zigenare är ett speciellt folkslag.

Det är bara att sluta ge pengar till de så kommer de att försvinna. Detta i kombination med större press på deras hemländer. Bara fortsätta avhysa.
2015-09-25, 00:59
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivinaCommedia
Jag vet faktiskt varken ut eller in efter att ha sett detta programmet. Det finns så många fel att nämna. Vi kan ju ta ett axplock såsom att skända den svenska fanan, att ockupera bebodd mark såväl som redan ägd fastighet via inbrott, att skräpa ned i den utsträckning som görs, att använda en kyrkogård till prostitution, avfall, avföring samt tvätt och vattenpåfyllning.. Listan kan göras lång.

Jag funderar starkt på varför ingen instans gör något? Jag förstår att det föreligger en hel del hinder i deras arbete men att hamna i ett moment 22 på detta viset kan jag inte se som annat än totalt oacceptabelt. Det måste väl för guds skull finnas viljestyrka? Precis som det talas om i programmet undrar man hur kort steget är till att folk faktiskt tar saken i egna händer. Jag tror inte vi vill det heller men snart ser inte ens en godhjärtat person som jag något annat val.

När det handlar om programmet måste jag dela med mig av min smärre chock som uppstod. Att SVT faktiskt väljer att sända detta (väldigt icke PK-istiska) inslag förbryllar mig. Det är förstås något bra och i rätt riktning, men hur tänkte dem där?

Sen är jag lite fundersam över Janne själv. Jag har alltid fått bilden av att Janne är en vänsterorienterad godhetsryttare i högsta rang men att han sedan avsnittet om "det goda våldet" svängt något i sitt hänförande i dylika sammanhang? Eller är det bara jag som är ute och cyklar?

Summa summarum, ett väldigt bra inslag och jag hoppas att detta väcker röster såväl som förståelse för hur kaotiskt det faktiskt har blivit i Sverige 2015.

Bra skrivet! Vill bara påpeka att Janne Josefsson är en av de få journalisterna som bevarat sin yrkesmässiga heder och vägrat vika för grupptrycket bland kollegor. Det är inte första gången han vågar gå utanför åsiktskorridoren men han gör det genom att vara objektiv och neutral. Jag tycker programmet var balanserat och tror att SVT därför lät det visas. Sedan börjar nog SVT och andra medier att förstå att uppenbara problem blir bara större om man försöker sopa dem under mattan. Faktum är att sådana balanserade reportage som detta är det bästa sättet att minska främlingsfientligheten och polariseringen i samhället.
Senast redigerad av DickeFix 2015-09-25 kl. 01:02.
2015-09-25, 00:59
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivinaCommedia
Jag funderar starkt på varför ingen instans gör något?

Problemet är samma sak som man ofta ser med psykiskt sjuka missbrukare - socialen hänvisar till psykiatrin, psykiatrin hänvisar till missbruksvården, missbruksvården hänvisar till socialen, och så vidare. Instanserna skjuter ifrån sig ansvaret så att ingen kan specifikt peka på dom och fråga varför dom inte gör något - sanningen är ju att detta beteende har totalt havererat. Tanken har ju alltid varit att instanserna ska samarbeta, men det verkar helt ha glömts bort och varje instans verkar leva i sin egen lilla bubbla där man hellre ger någon annan ansvaret.

Parodiskt, men så är det i byråkrati-Sverige...
2015-09-25, 01:16
Medlem
Beatriceaurores avatar
Ja det är verkligen skrämmande att behöva se myndigheter och polis stå handfallna och till synes hjälplösa.
"För att kunna avhysa personer måste man känna till deras identitet" sas det som förklaring. Uppenbarligen har ingen enda av immigranterna velat tala om vad de heter, födelseår eller varifrån de kommer.

Men så här är det: Ockupanterna äger en mängd bilar, vilket syns tydligt i inslagen. För att få köra bil i Sverige måste man kunna visa upp giltigt körkort, som också är ett identitetskort som ger upplysning om vad man heter, vem man är.
Alltså måste en stor del av immigranterna/ockupanterna/bilförarna kunna identifiera sig. Dessa kan då avhysas, eftersom man har nu namn och andra uppgifter. Protesterar bilförarna och hänvisar till sin familj i lägret, ska dessa naturligtvis få följa med vid avhysningen.

De immigranter som hävdar att de inte äger någon av bilarna och säger sig inte har körkort, bör inte ha någon åsikt om att körförbud utfärdas för de bilar "utan ägare" som står på området. I tevereportaget pratades det om att många av ockupanternas bilar var oskattade (alla?), jag gissar att de inte heller skulle klara en bilbesiktining.
De bilar som står på det ockuperade området som "ägs av ingen" bör enkelt med lagens rätt (och den privata markägarens) kunna fraktas bort från platsen, till en skrot, eller möjligen till polisens uppställningsplats. Där man kan få tillbaka sin bil - men bara när man legitimerar sig.

Obegripligt svår strategi? Inte alls.
2015-09-25, 01:33
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Bra skrivet! Vill bara påpeka att Janne Josefsson är en av de få journalisterna som bevarat sin yrkesmässiga heder och vägrat vika för grupptrycket bland kollegor. Det är inte första gången han vågar gå utanför åsiktskorridoren men han gör det genom att vara objektiv och neutral. Jag tycker programmet var balanserat och tror att SVT därför lät det visas. Sedan börjar nog SVT och andra medier att förstå att uppenbara problem blir bara större om man försöker sopa dem under mattan. Faktum är att sådana balanserade reportage som detta är det bästa sättet att minska främlingsfientligheten och polariseringen i samhället.

Janne J. är en av de ytterst få i hans position som har ryggrad. Att programmet visades så avslöjande och jämförelsevis öppet och ärligt chockerande måste bero på att han har pondus och tyngd, och att en liten förkrympt hemlig klick "icke politiskt korrekta" tillåter honom att agera relativt fritt.
Heja Janne J, du är ett hoppets ljus i mörkret!
2015-09-25, 01:33
Det känns inte bra när folk slänger sig med uttrycket "främlingsfientlighet" hela tiden i denna typen av debatter. Jag tycker inte att det är så enkelt som att "dom hatar dom" och "ni hatar dom". Tittar man på det ökade våldet, den grova brottsligheten, våldtäktsvågen som har sköljt över Sverige under lång tid, en ny typ av våld som svenskar inte är så vana vid, kvinnoförtryck i förorterna o.s.v., är det inte konstigt om folket i Sverige börjar titta snett på alla "annorlunda". Det blir lite av en naturlig motreaktion.

Alla invandrare är naturligtvis inte kriminella eller våldtäktsmän, men en tillräckligt stor del är. Då funkar det inte att skylla på svenskarnas främlingsfientlighet, utan man måste som land och myndigheter visa att det ställs krav på människor som vill bo och verka här. Än så länge är det en pinsam flathet att både agera och prata om det som följer i tiggarnas (och invandringens) spår. Om man som kommun, regering, polis inte gör något alls måste man ha förståelse för att folk tröttnar och blir misstänksamma mot invandring i stort. Vad ska befolkningen göra egentligen, de får inte ta lagen i egna händer och klagar de stämplas de som onda rasister. Det är exakt sådant beteende som föder ett enormt politiker- och journalistförakt.

Ett bra program, men JJ borde tagit upp all brottslighet som följer med dessa läger.
Och sexköp på en kyrkogård?! Har aldrig sett på maken till något så smaklöst och sjukt som får fortgå med samhällets tysta godkännande.
2015-09-25, 01:38
Medlem
Alltid känt att jag lutade åt vänstern...men efter man såg representanterna från Solidaritetsgruppen så börjar jag ifrågasätta min politiska ställning. Högern kallar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in