Citat:
Jodå, det fungerade för att få bort lägret i Pildammsparken, man erbjöd hemresa och ett par veckor senare revs lägret där och har inte kommit tillbaka. Det handlar inte om brist på vilja att göra något från någon obestämd "man", det handlar nog snarare om att polisen haft andra prioriteringar efter att polisanmälan slutligen gjordes och att fastighetsägaren (även tidigare) låtit tomten stå tillgänglig för skräpsamling, eldning av kopparledningar och boende de senaste tio åren. Man måste hantera varje situation för sig när det blir problem, det leder ingen vart att skylla på att just en tiggerilag saknas eller "så har zigenare alltid gjort osv".
Egenmäktigt förfarande och olaga intrång finns det redan lagar emot. Jag är säker på att tomten kommer att städas och lägret tas bort, låt polisen göra sin utredning.
Egenmäktigt förfarande och olaga intrång finns det redan lagar emot. Jag är säker på att tomten kommer att städas och lägret tas bort, låt polisen göra sin utredning.
Bosättningen i parken var betydligt mindre. Tror den omfattade ca 20 pers. Svensk lag satte käppar i hjulen vid den avhysningen med men den gruppen var kanske lättare att föra dialog med och var inte lika insatta i hur mycket det krävs för att få bort dom. Sen var det på kommunens mark, detta är privat mark så även där gäller lite olika lagar när det kommer till nobelvägen/industrivägen jämfört med parken.
Med facit i hand så skulle ägaren anmält detta samma vecka dom bosatte sig. Det hela gick väldigt snabbt och man såg rätt tidigt att dom var där för att stanna, något markägaren borde märkt av med och meddelat polisen.
Sen den dära pisselagen om ID vid avhysning borde skrotas eller aldrig ha existerat.
Och det kan mycket möjligt vara så att polisen inte lagt några större resurser på detta då dom vet att dom är bakbundna och kan inget göra dels för det är privat mark, dels för ingen har ID när det väl behövs visas upp eller så är personerna inte på plats när dom väl identifierat personerna.
Jag hoppas dom åker ut med huvudet före snarast möjligast och gärna utan förvarning. Dom behandlar tomten som sitt kök/toalett i ett.
Jag hade iaf inte velat ha massa avföring o skräp liggandes överallt där jag bor utan samlat ihopa det i en hörna organiserat. Men dessa människorna är omöjliga att förstå och dom verkar nästan trivas att bo i sin egen skit, bokstavligen talat.
Hoppas att lagen ändras snabbt så vi slipper ha dom där även om det är bättre att ha alla samlade än utspridda om man ska välja mellan pest eller kolera. Det ultimata hade varit att inte ha dom i landet alls men det är naivt att tro att det skulle hända inom snar framtid.
Dom är tyvärr här för att stanna och vi kommer aldrig att bli av med dom såvida inte lagar o regler ändras och gör Sverige så oattraktivt att bo i som det bara går, men det kommer aldrig att hända.
Bara att vänja sig vid synen på våra gator och torg dessvärre