2015-09-27, 13:29
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvinkokos
Jodå, det fungerade för att få bort lägret i Pildammsparken, man erbjöd hemresa och ett par veckor senare revs lägret där och har inte kommit tillbaka. Det handlar inte om brist på vilja att göra något från någon obestämd "man", det handlar nog snarare om att polisen haft andra prioriteringar efter att polisanmälan slutligen gjordes och att fastighetsägaren (även tidigare) låtit tomten stå tillgänglig för skräpsamling, eldning av kopparledningar och boende de senaste tio åren. Man måste hantera varje situation för sig när det blir problem, det leder ingen vart att skylla på att just en tiggerilag saknas eller "så har zigenare alltid gjort osv".
Egenmäktigt förfarande och olaga intrång finns det redan lagar emot. Jag är säker på att tomten kommer att städas och lägret tas bort, låt polisen göra sin utredning.

Bosättningen i parken var betydligt mindre. Tror den omfattade ca 20 pers. Svensk lag satte käppar i hjulen vid den avhysningen med men den gruppen var kanske lättare att föra dialog med och var inte lika insatta i hur mycket det krävs för att få bort dom. Sen var det på kommunens mark, detta är privat mark så även där gäller lite olika lagar när det kommer till nobelvägen/industrivägen jämfört med parken.

Med facit i hand så skulle ägaren anmält detta samma vecka dom bosatte sig. Det hela gick väldigt snabbt och man såg rätt tidigt att dom var där för att stanna, något markägaren borde märkt av med och meddelat polisen.
Sen den dära pisselagen om ID vid avhysning borde skrotas eller aldrig ha existerat.
Och det kan mycket möjligt vara så att polisen inte lagt några större resurser på detta då dom vet att dom är bakbundna och kan inget göra dels för det är privat mark, dels för ingen har ID när det väl behövs visas upp eller så är personerna inte på plats när dom väl identifierat personerna.

Jag hoppas dom åker ut med huvudet före snarast möjligast och gärna utan förvarning. Dom behandlar tomten som sitt kök/toalett i ett.
Jag hade iaf inte velat ha massa avföring o skräp liggandes överallt där jag bor utan samlat ihopa det i en hörna organiserat. Men dessa människorna är omöjliga att förstå och dom verkar nästan trivas att bo i sin egen skit, bokstavligen talat.
Hoppas att lagen ändras snabbt så vi slipper ha dom där även om det är bättre att ha alla samlade än utspridda om man ska välja mellan pest eller kolera. Det ultimata hade varit att inte ha dom i landet alls men det är naivt att tro att det skulle hända inom snar framtid.
Dom är tyvärr här för att stanna och vi kommer aldrig att bli av med dom såvida inte lagar o regler ändras och gör Sverige så oattraktivt att bo i som det bara går, men det kommer aldrig att hända.

Bara att vänja sig vid synen på våra gator och torg dessvärre
2015-09-27, 18:53
Medlem
Pingvinkokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Bosättningen i parken var betydligt mindre. Tror den omfattade ca 20 pers. Svensk lag satte käppar i hjulen vid den avhysningen med men den gruppen var kanske lättare att föra dialog med och var inte lika insatta i hur mycket det krävs för att få bort dom. Sen var det på kommunens mark, detta är privat mark så även där gäller lite olika lagar när det kommer till nobelvägen/industrivägen jämfört med parken.

Med facit i hand så skulle ägaren anmält detta samma vecka dom bosatte sig. Det hela gick väldigt snabbt och man såg rätt tidigt att dom var där för att stanna, något markägaren borde märkt av med och meddelat polisen.
Sen den dära pisselagen om ID vid avhysning borde skrotas eller aldrig ha existerat.
Och det kan mycket möjligt vara så att polisen inte lagt några större resurser på detta då dom vet att dom är bakbundna och kan inget göra dels för det är privat mark, dels för ingen har ID när det väl behövs visas upp eller så är personerna inte på plats när dom väl identifierat personerna.

På allmän platsmark, som tex Pildammsparken, är det bara för gatukontoret att plocka bort saker som inte ska vara där. Det krävdes väl ingenting för att få bort dem, eller? Kommunen har ju ett ansvar för renhållningen där, de är skyldiga att ta bort skräp. Dock har man rutiner när det gäller boplatser där hemlösa verkar bo då socialtjänsten kopplas in först. Det var en fråga om att de styrande partierna hade olika mening om man skulle erbjuda någon hjälp i det här fallet och i så fall vad som gjorde att det tog tid.
En privat fastighetsägare har ju ansvar för att hålla sin tomt i vårdat skick.
Jag fick köra 40 mil i somras bara för att slå gräs vid en gammal stuga som något dödsbo i släkten äger som ligger i utkanten i ett halvt utdött samhälle, för att den kommunen klagade på att det var ovårdat. Självklart är det vårt ansvar. Hade några idioter flyttat in i stugan hade jag åkt dit, dokumenterat, polisanmält, kört idioternas skräp till tippen och spikat igen dörrar och fönster.

Varför ska jag sen behöva betala skatt i Malmö för att kommunen ska behöva hålla på med jurister för att detta fastighetsbolag i Stockholm inte håller reda på sin mångmiljonerstomt i centrala Malmö, som sett förjävlig ut i många år.
2015-09-27, 22:53
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
OK så när kameran är i närheten så städar de för att försöka lura oss att de alltid brukar försöka hålla rent? lol lycka till med det försöket.
Tiggeriet är ju inte organiserat, som vi ju alla är 100% överens om, men städningen av campingen var fan i mig välorganiserat. Här har jag gått och haft fördomar om att romer skräpar ner mer än andra, och så av en ren tillfällighet så är SVT där den dagen i veckan då lägrets alla romer tar upp sina latexhandskar ur fickan och gör en gemensam insats för hela grannskapet(Läs: för alla medborgare i den Romska Republiken i Malmö Stad).

Handlingsförlamade gnäll-pellar varenda jävla människa som syntes och hördes i detta inslag. Det är ju tragikomiskt när stjärnadvokaten till "fastighetsskötare", som den yrkesman han är, "visar förståelse" för andras synpunkter, när han avsäger sig själv och de boende från allt ansvar över deras handlingar, utan att brista ut i skratt en enda gång, över hur mycket svårare det hade varit att stjäla godis från en nyfödd, jämfört med att bli fastighetsmagnat med diplomatisk immunitet i det nya Sverige. Skulle lägren upprättats utanför Rosenbad så skulle man nog hittat de lagar man behöver för att stoppa den rikstäckande epedemin av ansvarsflykt som råder.
2015-09-28, 00:01
Medlem
intramusculars avatar
Två juridiska frågor.

1. Varför avlägsnar man inte alla m.h.a. PL 13?
2. De som bodde i stugan som de brutit sig in i, är inte det hemfridsbrott? Dvs. att det är tillåtet att använda det våld som nöden kräver för att avlägsna dem.
2015-09-28, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intramuscular
Två juridiska frågor.

1. Varför avlägsnar man inte alla m.h.a. PL 13?
2. De som bodde i stugan som de brutit sig in i, är inte det hemfridsbrott? Dvs. att det är tillåtet att använda det våld som nöden kräver för att avlägsna dem.

2. Det stämmer, hemfridsbrott ger rätt till envarsgripande som det så vackert heter.

1. Ville jag egentligen inte svara på men det handlar om politisk ovilja.
2015-09-28, 05:02
Medlem
Citat:
Jodå, det fungerade för att få bort lägret i Pildammsparken, man erbjöd hemresa och ett par veckor senare revs lägret där och har inte kommit tillbaka. Det handlar inte om brist på vilja att göra något från någon obestämd "man", det handlar nog snarare om att polisen haft andra prioriteringar efter att polisanmälan slutligen gjordes och att fastighetsägaren (även tidigare) låtit tomten stå tillgänglig för skräpsamling, eldning av kopparledningar och boende de senaste tio åren. Man måste hantera varje situation för sig när det blir problem, det leder ingen vart att skylla på att just en tiggerilag saknas eller "så har zigenare alltid gjort osv".
Egenmäktigt förfarande och olaga intrång finns det redan lagar emot. Jag är säker på att tomten kommer att städas och lägret tas bort, låt polisen göra sin utredning.

Viktigt att belysa att tomten med sin ÖPPENHET också har varit en positiv plats för tex skateboardåkare som fortfarande har en liten bowl i en hörna ut mot Nobelvägen. För några veckor sedan såg jag att de städat ur den(från vad?!) och var där och åkte vilket gjorde mig varm inombords. En sommar satt någon varje em och höll på med något stenhuggningsprojekt och där har varit vandringar och kulturkvällar.
Visserligen, under flera år, har ett fåtal hemlösa då och då bott i tält i en liten hörna på tomten, men de har ALDRIG utnyttjat situationen så absurt som den nuvarande gruppen gör! Definitivt inte heller förorenat, byggt hus OCH parkerat sina bilar där eftersom de som bodde i tält garanterat inte hade några bilar av olika skäl!
Markägaren har, antagligen av helt logiska skäl, aldrig kunnat föreställa sig denna galna händelseutveckling. Detta är trots allt är ett nytt fenomen i vår demokrati som bygger på lagar från då befolkningen hade en hyfsat gemensam grundsyn på ditt och mitt.
De som för 18 månader sedan började att ockupera tomten är alltså de som INTE har kunnat hantera frihet under ansvar med att vistas på öppen tomtmark.
Håller med tidigare inlägg om att fattigdom inte är synonymt med att leva i skit o sopor så den offer-ursäkten håller inte!
2015-09-28, 10:28
Medlem
Drapåtrissors avatar
Nu har mark och miljödomstolen beslutat att lägret ska få vara kvar. Någon som blir förvånad längre i världens värsta låt gå land?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6265602
2015-09-28, 13:01
Medlem
GulaGetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Nu har mark och miljödomstolen beslutat att lägret ska få vara kvar. Någon som blir förvånad längre i världens värsta låt gå land?

Ska man skratta eller gråta? Vilken jävla fars. En sinnessjuk parodi. Tydligen är målet att förvandla Sverige till nåt slags laglöst Mad Max-land. Bra jobbat.
2015-09-28, 13:27
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
På allmän platsmark, som tex Pildammsparken, är det bara för gatukontoret att plocka bort saker som inte ska vara där. Det krävdes väl ingenting för att få bort dem, eller? Kommunen har ju ett ansvar för renhållningen där, de är skyldiga att ta bort skräp. Dock har man rutiner när det gäller boplatser där hemlösa verkar bo då socialtjänsten kopplas in först. Det var en fråga om att de styrande partierna hade olika mening om man skulle erbjuda någon hjälp i det här fallet och i så fall vad som gjorde att det tog tid.
En privat fastighetsägare har ju ansvar för att hålla sin tomt i vårdat skick.
Jag fick köra 40 mil i somras bara för att slå gräs vid en gammal stuga som något dödsbo i släkten äger som ligger i utkanten i ett halvt utdött samhälle, för att den kommunen klagade på att det var ovårdat. Självklart är det vårt ansvar. Hade några idioter flyttat in i stugan hade jag åkt dit, dokumenterat, polisanmält, kört idioternas skräp till tippen och spikat igen dörrar och fönster.

Varför ska jag sen behöva betala skatt i Malmö för att kommunen ska behöva hålla på med jurister för att detta fastighetsbolag i Stockholm inte håller reda på sin mångmiljonerstomt i centrala Malmö, som sett förjävlig ut i många år.

Ilskan ska kanske vändas dit också… vilka äger tomten?
2015-09-28, 13:30
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Detta betyder väl inte att zigenarlägret får vara kvar va? Det betyder väl egentligen bara att dom inte kan motas bort med hjälp av miljödomstolens "lagar", utan att polisen får luta sig mot andra lagar för att få väck dom?
2015-09-28, 13:33
Medlem
Danieloss avatar
Hur kan man motivera ett sådant beslut? Jag förstår att EU-migranterna behöver tak över huvudet men de har ju faktiskt ockuperat privat mark som de dessutom skräpar ner något oerhört. Att vara fattig ger ingen rätt att vara laglös och respektlös anarkist!
2015-09-28, 13:33
Medlem
IQ130s avatar
Citat:

Nej, det tyder på låg insikt av Malmö stad att ens driva den här processen när det återigen landar i att man inte vet vilka som vistas där. Sakfrågan är inget problem däremot, det är ohälosamt på platsen. Jag förstår inte domslutet. Måste domstolen ta hänsyn till att man inte kan identifiera folk? Fritt fram att plocka in radioaktiva stavar med andra ord, eller förstöra marken på vilket sätt de vill. Så länge de inte har några papir på sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in