2015-09-24, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Möjligt att han är iranier men ditt påstående är BS.
Typisk nordafrikan still o utseende , Libyen , Algeriet ...
Varför diskuteras Godman elle starta företag ? Han är en tjuv och av den värsta sorten . In i fängelse och sen ut till stallet idioten kommer ifrån .
Citera
2015-09-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Svenskar kanske ska sluta avla fram retards? Ursäkta, men får alltså såna saker ha hand om pengar? Har de ingen god man eller liknande som förvaltar dessa?

Det var ju inget tvång överhuvudtaget, man ser ju att killen ger pengarna till honom.

Jo många handikappade har en form av god man eller ekonomisk hjälpare av något slag. Kan ej komma ihåg det korrekta namnet. I alla fall så ja men det är inte precis så att dom ska göra allt. Dom skall hjälpa till men försöker ändå se till så att dessa som behöver hjälp ändå ska ha någon form av självständighet. Man måste ju ändå försöka respektera individen men hjälpa utan att vara för mycket av en mamma/pappa.
Har ett boende med kanske 12-15 personer med någon form av mentalt handikapp och dom handlar själva. På sin höjd så följer någon icke mentalt handikappad med och hjälper dom. Jämt så glada så det gör mig så illa att se den här typen av utnyttjande.
Citera
2015-09-24, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Även om det inte var tvång så är det olagligt att utnyttja en handikappad persons oförstånd.

Således "han är retard så det är klart han blev lurad, han är för dum för att få ha en egen åsikt men inte för dum för att ha hand om pengar tydligen" ?

Uppenbart fall av "fan en person med downs gav alla sina pengar till en blatte, han måste ha blivit lurad även om han ville ge bort sina pengar, han är efterbliven och får inte ha en egen åsikt eller förvalta sina egna pengar."
Senast redigerad av peterj76 2015-09-24 kl. 13:25.
Citera
2015-09-24, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ja, det ligger i "commitment-consistency"-strategin att offret i efterhand skall rationalisera sitt handlingssätt (resultat av kognitiv dissonans) och tycka att det var ok. "Det är jag".

Vad folk säger efter att ha blivit manipulerade är inte värt ett skit. Från wikipedia-artikeln ovan

Men jisses killen har downs.
Citera
2015-09-24, 13:26
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Uppfattade de dig som utvecklingsstörd?

Jag vet inte om du attackerar mig eller försöker vara rolig. Nej, jag har ingen utvecklingsstörning
Citera
2015-09-24, 14:14
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Downs är lika med utvecklingsstörd. Läs på lite.
Många med Downs sätts i särskola och retaderas av omgivningen.
Citera
2015-09-24, 16:59
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Eh, inte ens den normalstörde går fri från sånt här och självklart är det ännu svårare för en funktionshandikappad.

Jag svarade alltså någon som tyckte att det kunde vara ok om killen i efterhand tyckte det var ok. Vilket det är tveksamt om det är det ens för normalstörda alltså.
Citera
2015-09-24, 18:59
Medlem
hksnismos avatar
Ja då var dagens bra dag, förstörd då kan ingen bara råka köra över kaos blatten så mår vi alla bättre..

I sann flashback anda borde vi samla i hop 1000kr till killen
Citera
2015-09-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Downs är lika med utvecklingsstörd. Läs på lite.
Många med Downs sätts i särskola och retaderas av omgivningen.
Jag tror inte att retarderas betyder vad du tror att det betyder.
Citera
2015-09-24, 22:12
Medlem
En har blivit gripen enligt Länstidningen.

http://lt.se/nyheter/nyheter/1.3171164-efterlyst-pa-tv-gripen-i-moraberg
Citera
2015-09-24, 22:54
Medlem
Geggamojas avatar
Då är frågan om det leder till åtal.
Citera
2015-09-25, 10:55
Medlem
Grim_Reapers avatar
Två gripna enligt Aftonbladet:

Citat:
Två män gav sig på en yngre man med Downs syndrom och lurade honom att ta ut pengar i en bankomat.
I veckan gick polisen ut med en övervakningsfilm som visade händelsen i ett försök att få fast bedragarna.
Nu har två misstänkta anhållits.

Händelsen inträffade i Varberg den 8 augusti och för att få in vittnesuppgifter valde polisen att gå ut med bilder från en övervakningsfilm som Aftonbladets tv-program ”Brottscentralen” kunde visa tidigare i veckan.
Där ses en av de misstänkta vid en bankomat med offret som är i 20-årsåldern. De två männen ska innan dess ha velat att offret skulle skriva under papper åt dem, men han gick då därifrån. De misstänkte följde efter och bad om pengar till ett företag de skulle starta. De lyckades få honom att ta ut pengar och räcka över.
Nu har två misstänkta alltså gripits.
Carl Svane på Varbergspolisen uppger att männen greps i Södertälje på torsdagseftermiddagen tack vare uppmärksamma väktare. De anhölls senare samma dag, skäligen misstänkta för brottet, den lägre misstankegraden.
De två misstänkta transporteras till Varberg för vidare förhör.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21473727.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in