2015-09-23, 22:33
Medlem
cacas avatar
Commitment hit och dit!
I Sverige gäller avtalslagen vilket gör att en sådan överenskommelse blir ogiltig!
Orsak till att avtalslagen gör att den ök är olaglig är att Downisen har en underlägsen ställning i avtalsförhållandet!

Men jag tror även man kan misstänka att i detta fallet handlar det om bedrägeri!

Så ge fan i teckna avtal eller sälja abonnemang eller annat skit med personer med underlägsen ställning, borde vara obligatorisk lobotomi med enkel slagborrmaskn på personer som gör sånt här!
Citera
2015-09-23, 22:44
Medlem
PrinceMaximillians avatar
Det är iranier som ligger bakom brottet, jag vet att ni så gärna vill lägga brottet på zigenare men så är inte fallet. Han ser ut som en iranier åxå (bilden från fria tider)

Iranier är ett smutsigt folk värre än zigenare och judar. De är bara mkt bättre på att förklä sig och infiltrera sig in bland folk jämfört med ziggisar och jews
Citera
2015-09-23, 22:52
Medlem
En av de två misstänkta gärningsmännen har identifierats av polisen och han är känd av polisen sedan tidigare, polisen har ännu inte lyckats hitta mannen men tror att de kommer att få tag i honom.
Citera
2015-09-24, 00:58
Bannlyst
Jo jävligt lågt gjort av ziggen,, ytterligare ett brott signerat av vänsterliberal ideologi.

Han såg förövrigt ut att vara i 40års ålder,,under kepsen dolde sig en kal skalle.
Citera
2015-09-24, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiproton
jag såg något klipp om händelsen. det kanske inte är frågan om rån. vi hör inte konversationen. den misstänkte förövaren kanske ville att mongot skulle skänka pengar till något projekt. kan nog kanske bli svårt att påvisa brott om den misstänkte väver ihop en bra story, men tills bergakungen svarar är det bara spekulationer från min sida

Det får nog betraktas som mer lutande åt rån än frivilligt frånlämnande, ändå, eftersom det framgår väldigt klart av artikeln att han blev pressad att taga ut pengar- inte 'övertalad' såsom i 'frivilligt', då han först nämligen vägrade ge några pengar alls och gick därifrån, varvid packet då följde efter:

Citat:
De försökte först få den unge mannen, som har Downs syndrom, att skriva på ett papper. När han vägrade och gick därifrån följde de efter och lyckades till slut övertala honom att gå till en bankomat och ta ut pengar till dem.

Männen krävde att han skulle ta ut 10.000 kronor åt dem, men han hade bara 1.000 kronor på kontot, som helt tömdes på pengar.
http://www.friatider.se/man-med-downs-syndrom-lurades-t-mma-sitt-konto

Uppenbarligen kände han sig alltså hotad och ansåg sig ej ha något annat val än att taga ut och överlämna sina pengar åt dem.
Citera
2015-09-24, 08:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Vad jag menar är huruvida de faktiskt behövde en underskrift eller ej. Varför kan de inte ljuga om det, liksom?

Frågan är tycker jag varför ljuga om det? Det är klart att jag inte tror att de har några moraliska betänkligheter, men jag tycker det är ganska troligt att underskriften skulle användas för att starta ett företag. Det är nog det mest rimliga.

Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
Jag antog att underskrifterna bara var en förevändning för att lura till sig pengar, inte att de faktiskt hade ambitionen att starta ett bluffbolag.

Jag vet inte, men är det inte ganska krångligt att lura åt sig pengar enbart genom en underskrift? Hur skulle det se ut rent konkret, liksom? "Härmed intygar jag att jag överlåter all min privata egendom till xxx...", och sedan tänkte bedragarna dra det inför domstol, eller vad?
Citera
2015-09-24, 09:27
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vet inte, men är det inte ganska krångligt att lura åt sig pengar enbart genom en underskrift? Hur skulle det se ut rent konkret, liksom? "Härmed intygar jag att jag överlåter all min privata egendom till xxx...", och sedan tänkte bedragarna dra det inför domstol, eller vad?

Mer i stil med "skriv på här och lämna ett bidrag, så kommer du få del av framtida avkastning". Riktat till svagbegåvade.
Citera
2015-09-24, 09:40
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
Mer i stil med "skriv på här och lämna ett bidrag, så kommer du få del av framtida avkastning". Riktat till svagbegåvade.

Okej, men enligt uppgifter i media så ska det ju handlat om att starta ett företag.

Citat:
Det var den 8 augusti mitt på dagen som två män sökte upp en man i 20-årsåldern med Downs syndrom i Varberg. De visade ett papper som de ville att han skulle skriva på. Där stod det att de behövde pengar för att starta ett företag.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2840316-man-med-downs-syndrom-lurad-att-tomma-sitt-kont

Eller menar du att det var ett papper för att starta ett företag som de ville att han skulle skriva på, men att de sa till honom att det handlar om framtida avkastning? Det är möjligt att det är så.
Citera
2015-09-24, 10:00
Medlem
När man trodde att personer inte kunde sjunka lägre
Citera
2015-09-24, 10:01
Medlem
BrownEyedBoys avatar
När jag blev rånad vid bankomat blev ingen utredning öht nu jobbar polisen plötsligt ihjäl sig för en eventuellt stulen tusenlapp

Tur för killen att han hade downs och att polisen ville utnyttja honom och hans case för att göra PR

Bara jag som upplever att polisen trappat upp propagandan? Väldigt mycket blogg/facebook-poliser osv som sitter och skriver om biffiga snutar som lipar? Jag tycker att det är ett jävla otyg.
Citera
2015-09-24, 10:55
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Eller menar du att det var ett papper för att starta ett företag som de ville att han skulle skriva på, men att de sa till honom att det handlar om framtida avkastning? Det är möjligt att det är så.

Ja, något i den stilen tänker jag mig.
Citera
2015-09-24, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMaximillian
. Han ser ut som en iranier åxå (bilden från fria tider)

Möjligt att han är iranier men ditt påstående är BS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in