2015-09-23, 18:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Men oj Aftonbladet är nya avpixlat... Ni SD:are som hatar Aftonbladet bör nog tänka om en vända.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21462049.ab
Citera
2015-09-23, 19:21
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Det beror på hur polisens utredning går. Man vill alltid undvika att gå ut med bild (fantombild inräknat) för när den misstänka brottslingens utseende blir allmänt känt så förstör det vittnesuppgifterna.
Då ska man väl heller inte be om medborgarnas hjälp. Låt fallet gå i stå - det gör jobbet enklare för poliser och åklagare, och säkert ingenting dom har nåt emot.

Säg att du får in en massa tips om vem som eftersöks, då måste dom ju JOBBA! Så det är nog inte enbart vänstermedia som gärna döljer gärningsmän - det gäller nog även poliserna. Deras arbetsbelastning är hög nog utan en massa jobbiga tips att bearbeta.

Så man går ut och säger att man söker nån .. utan att ge nån en chans att hjälpa till. Win/win, lixom.
Citera
2015-09-23, 19:59
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad tror du att de skulle ha en eventuell underskrift till? Antagligen skulle de väl ha den till något.
Vad jag menar är huruvida de faktiskt behövde en underskrift eller ej. Varför kan de inte ljuga om det, liksom?
Citera
2015-09-23, 20:16
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Därför att det tar ett tag att starta ett företag, och hinna dra vinning av det. Dessutom tror jag att BO och GM kommunicerade med varandra på svenska, vilket också tyder på att GM vistas här långvarigt.

Jag antog att underskrifterna bara var en förevändning för att lura till sig pengar, inte att de faktiskt hade ambitionen att starta ett bluffbolag.
Citera
2015-09-23, 20:20
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Vad jag menar är huruvida de faktiskt behövde en underskrift eller ej. Varför kan de inte ljuga om det, liksom?

Fast varför skulle de be om underskrift om det inte skulle användas till något? Det är ju bara att komplicera till det i onödan.

Det går förmodligen att lura till sig pengar från en med Downs Syndrom utan att begära en underskrift.
Citera
2015-09-23, 20:31
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Fast varför skulle de be om underskrift om det inte skulle användas till något? Det är ju bara att komplicera till det i onödan.

Det går förmodligen att lura till sig pengar från en med Downs Syndrom utan att begära en underskrift.

Varför ska bedragarna resonera som du? Dom kanske tycker att kravet på underskrift ger ett trovärdigt intryck vid just den här typen av lurendrejerier? Dom kanske är osäkra på hur den där stackars killen tänker? Osäkra på hur korkad han är egentligen?

I vilket fall, jag hoppas verkligen att svinen åker fast.
Citera
2015-09-23, 20:35
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Det kom fram en gubbe med en pärm om något projekt i Iran. Jag trodde att det var en namninsamling, så jag skrev ett falskt namn och adress. Sedan började han följa efter mig och ville att vi skulle gå till en bankomat. Dom kan vara ganska påstridiga. Lågt av dom att ge sig på en down-unge
Uppfattade de dig som utvecklingsstörd?
Citera
2015-09-23, 20:43
Medlem
Antiprotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Svenskar kanske ska sluta avla fram retards? Ursäkta, men får alltså såna saker ha hand om pengar? Har de ingen god man eller liknande som förvaltar dessa?

Det var ju inget tvång överhuvudtaget, man ser ju att killen ger pengarna till honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Vilken skithög du är!
jag såg något klipp om händelsen. det kanske inte är frågan om rån. vi hör inte konversationen. den misstänkte förövaren kanske ville att mongot skulle skänka pengar till något projekt. kan nog kanske bli svårt att påvisa brott om den misstänkte väver ihop en bra story, men tills bergakungen svarar är det bara spekulationer från min sida
Citera
2015-09-23, 21:50
Medlem
Visst var det dåligt? JA men killen har säkert fått det i bidrag. Ingen jättestor summa.

Men detta sker hela tiden, fast då lägger polisen ner undersökningen DIREKT trots att kamerabevis från bank finns. Nu har detta blivit en mediegrejj så då ska alla ta de på allvar. Nej man är inte lika inför lagen enligt snuten.
Citera
2015-09-23, 21:53
Medlem
L.C.Ns avatar
Så lågt gjort av detta kryp! nåja kommer han till östkusten ska han skratta utan tänder för polisen lär ju inte göra ett skit om man fångar honom åt dom.
Citera
2015-09-23, 21:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Om uppgiften att de ville ha en underskrift för att starta ett företag stämmer, så är jag benägen att tro att GM vistas i Sverige mer långvarigt, och antagligen har han väl också koppling till Varberg.

Nja, som jag skrev innan, är just handlingen att skriva, egentligen vad som helst, till för att det tilltänkta offret skall göra något ("commitment") för en "sak", och sedan när "commitment" för denna sak infogats i offrets självbild kan man "föreslå" något som är helt i linje med denna "sak" och som då blir svårare för offret att säga nej till för att man då framstår som inkonsekvent ("consistency").

Det är alltså den aktiva handlingen att skriva, som ger rovdjuret en "edge" och bundsförvant i offrets egen självbild när det kommer till att casha in degen. Storyn som sådan är ointressant, så därför ser jag inte att de måste ha någon koppling till Varberg, eller någon särskild plats alls.

Det funkar bra på alla som inte förstår att de pantsätter sin personlighet när de "bara" skriver på, eller som har så svag integritet att de inte vågar vara inkonsekventa. Livets hårda skola har lärt mig att "bara skriva på" aldrig är "bara" och att inkonsekvens är något positivt (Do I contradict myself? Very well, then I contradict myself, I am large, I contain multitudes" (Walt Whitman))

Se "key principle 2" för influence

Citat:
If people commit, orally or in writing, to an idea or goal, they are more likely to honor that commitment because of establishing that idea or goal as being congruent with their self-image.

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Cialdini#Six_key_principles_of_influence
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2015-09-23 kl. 22:06.
Citera
2015-09-23, 22:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Ber om ursäkt för ordvalen i den kommentaren. Dock undrar jag om det är någon som i själva verket frågat killen om han verkligen blev lurad? Frågar man honom kanske han säger att han VILLE ge pengarna till mannen, men bara för att han har downs syndrom tar man inte hans åsikt seriöst.

Ja, det ligger i "commitment-consistency"-strategin att offret i efterhand skall rationalisera sitt handlingssätt (resultat av kognitiv dissonans) och tycka att det var ok. "Det är jag".

Vad folk säger efter att ha blivit manipulerade är inte värt ett skit. Från wikipedia-artikeln ovan

Citat:
Even if the original incentive or motivation is removed after they have already agreed, they will continue to honor the agreement. Cialdini notes Chinese brainwashing on American prisoners of war to rewrite their self-image and gain automatic unenforced compliance. See cognitive dissonance.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in