Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Om uppgiften att de ville ha en underskrift för att starta ett företag stämmer, så är jag benägen att tro att GM vistas i Sverige mer långvarigt, och antagligen har han väl också koppling till Varberg.
Nja, som jag skrev innan, är just
handlingen att skriva, egentligen vad som helst, till för att det tilltänkta offret skall
göra något ("commitment") för en "sak", och sedan när "commitment" för denna sak infogats i offrets självbild kan man "föreslå" något som är helt i linje med denna "sak" och som då blir svårare för offret att säga nej till för att man då framstår som inkonsekvent ("consistency").
Det är alltså den aktiva handlingen att skriva, som ger rovdjuret en "edge" och bundsförvant i offrets egen självbild när det kommer till att casha in degen. Storyn som sådan är ointressant, så därför ser jag inte att de måste ha någon koppling till Varberg, eller någon särskild plats alls.
Det funkar bra på alla som inte förstår att de pantsätter sin personlighet när de "bara" skriver på, eller som har så svag integritet att de inte vågar vara inkonsekventa. Livets hårda skola har lärt mig att "bara skriva på" aldrig är "bara" och att inkonsekvens är något positivt (
Do I contradict myself? Very well, then I contradict myself, I am large, I contain multitudes" (Walt Whitman))
Se "key principle 2" för influence
Citat:
If people commit, orally or in writing, to an idea or goal, they are more likely to honor that commitment because of establishing that idea or goal as being congruent with their self-image.
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Cialdini#Six_key_principles_of_influence