2015-09-24, 09:15
Medlem
Durgas avatar
"Enligt en annan ny mätning, som Demoskop gjort på uppdrag av Centerpartiet, är Centerpartiets ledare Annie Lööf den partieldare med högst förtroende bland väljarna, skriver TT." *

och sedan gör Demoskop en mätning beställd av DN !

Känns tillrättalagd för att W inte helt ska tappa ansiktet inför cheferna efter den senaste kampanjen.

*(avslutar Afabladet notisen om Demoskopmätningen, fin sågning av Demoskop)
2015-09-24, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Jag har min teori och det är inte att det är ett beställningsjobb av den fina och goda agendasättaren Wolodarski. Att fejka skulle vara förenat med för stor risk om det skulle komma fram. Uppsidan väger inte upp nedsidan vid ett eventuellt avslöjande. Jag tror inte heller på någon Kasselstrandseffekt.

Jag tror snarare som vi diskuterat tidigare att den huvudsakliga anledningen är att Bradley effekten för kvinnor i telefonintervju (där man måste prata med en främling) har varit extra stark under pågående Ardenneroffensiv och att snåriga och felaktiga viktningsmultiplikatorer gör detta märkliga resultat.

Jag är fullständigt övertygad om att den underliggande trenden med ett växande SD är obruten. Som vi tidigare lärt oss så är ändringar i opinionen seg som sirap givet att det inte är någon katastrof som ligger bakom. Trender är inte som en vattenkran där man bara slår av på.

Det är naturligtvis så här det gått till. Gammelmedierna beställer inte ett specifikt resultat. Men det råder en tyst överenskommelse om vad man vill ha och sedan använder institutet legitima sätt för att styra OUn i den riktningen. Genom intervjumetod, frågor, etc etc.

Några påhittade undersökningar där de väljer lämpliga siffror finns inte och det är dags att alla i denna tråd förstår det då dessa inlägg sänker kvaliteten på tråden.
2015-09-24, 09:35
Medlem
Man kan ju undra hur mycket Sifo/Ipsos har viktat ner SD:s stöd under sommaren när de har stormat framåt. Det måste ju handla om x antal procent varje månad. Det skulle inte förvåna mig det minsta om vi i framtiden får höra att detta var samkoordinerat mellan några institut och vissa aktörer inom svensk media för invandringspropagandans kölvatten.

Novus ska ändå ha lite cred här för att de höll sig utanför en så ohelig allians.
2015-09-24, 09:38
Medlem
Månsans avatar
A
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
det råder en tyst överenskommelse om vad man vill ha och sedan använder institutet legitima sätt för att styra OUn i den riktningen. Genom intervjumetod, frågor, etc etc.

B
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Några påhittade undersökningar där de väljer lämpliga siffror finns inte

Vad är skillnaden på ovanstående två utsagor? Ett fel är ett fel oavsett hur man tråcklar sig fram till felet. Några "legitima" metoder för att uppnå en lögn existerar självfallet inte.
2015-09-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad är skillnaden på ovanstående två utsagor? Ett fel är ett fel oavsett hur man tråcklar sig fram till felet. Några "legitima" metoder för att uppnå en lögn existerar självfallet inte.

Skillanden är väl ungefär som skillnaden mellan korruption och ren stöld d.v.s en "gradskillnad" även om resultatet oftast är detsamma.

Det känns helt klart värre att bara hitta på ett antal opinionssiffror ur sitt egen huvud än det är att trixa och fixa med viktningar och frågeställningar som leder resultatet dit man vill, precis som det känns värre att stjäla något rakt av jämfört med att få en "liten privat gåva" vid sidan av en större affär man håller i t.ex.
2015-09-24, 09:45
Medlem
Powergirls avatar
Konstigt.
Alla opinionsinstitut som har låga siffror för sverigedemokraterna har fel medan de son har höga siffror har rätt om man får tolka experterna på denna sida.
Oavsett det är även de låga siffrorna alldeles åt helvete för höga
2015-09-24, 09:47
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag arbetar på en synnerligen PK-infekterad arbetsplats, och jag upplever att efter "Yougov-debaclet" med DN rubriken "SD är inte störst" så vet även de mest PK-indoktrinerade individerna hur det egentligen ligger till. Jag förstår på riktigt inte vem Wolodarski tror sig lura.

Efter sommarens stök och Yougov och nu senast EUs och Tysklands "hjälp i närområdet"-utspel i den av Erdogan regisserade lycksökarfolkvandringen från Syrien har SD-kritiken i det närmaste upphört i sin helhet. Under de inledande dagarna av "lycksökarfolkvandringskrisen" så hördes föraktfulla "SD vill ju egentligen inte hjälpa, bara på plats pfffffhh!"-kommentarer, men dom lyser nu helt med sin frånvaro; likaså är det en sanning att om SD inte är störst, så är dom iallafall näst störst.

Vi har sett samma mönster som när 20%-nivån passerades. Inzio, Yougov och Sentio är de som driver dom andra institutet uppåt sakta men säkert. Samma mönster kommer att ses nu när SD är eller är på väg att etablera sig som största parti.

DN fungerar som vi alla vet, efter Wolodarskis inträde, bäst som kontraindikator. Läser man något i Wolodarskis DN så vet man iallafall att så kan det ändå inte vara.

Business as usual således.
Wolodarski tror sig kunna lura alla som bara har DN och SVT som nyheteskällor, vilket är väldigt många.

Att det skiljer 10 procentenheter mellan två olika undersökningar är enormt. Eftersom det skrivs i DN att S och M inte ens har hälften av rösterna så undrar man kanske var dessa borde tagit vägen. C går ju framåt!!! Nej kanske inte C...

KANSKE ETT NAZIPARTI! Men dessa onda tankegångar går inte ut i artikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Konstigt.
Alla opinionsinstitut som har låga siffror för sverigedemokraterna har fel medan de son har höga siffror har rätt om man får tolka experterna på denna sida.
När ska du äta din hatt? Väntar fortfarande.
2015-09-24, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Siffrorna är ju genomgående helt orimliga. Att MP skulle öka är absurt. Folkpartiet gör ett jätteryck uppåt. SD tappar trots totalt asylkaos.

Det tål att upprepas, skojarna som gjort det till sin uppgift att ljuga ihop påhittade miljardvinster tack vare invandringen har absolut noll trovärdighet i alla sammanhang. Inklusive opinionsundersökningar.

Vad tycks om denna (agendasättande) formulering?:
"Det råder ingen tvekan om att SD ökat ett par procentenheter och nått en ny nivå sedan valet"

Bra DN. Ett par procent sedan valet. Då vet vi det.

Sedan Wolodarski tillträdde DN. Keyword: agendasättande journalistik.

DN är m.a.o nu fullständigt opålitliga att betrakta som objektiv nyhetsrapportering. Det är häpnadsväckande att morgontidningen DN tagit det steget. Förtroende kan ta åratal eller decennier att bygga men det kan raseras i en mening. Jag tror inte DN kommer åtnjuta medborgarnas förtroende igen under min livstid. Sannolikt går de sotdöden till mötes.

Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
DN och Peter W ljuger värre än en hästhandlare så se det för vad det är. Peter W är tillsatt enbart för att motarbeta SD så inget annat än lögner och manipulerad statistik är att vänta.
Desto mer SD växer desto mer måste DN ljuga för att hålla skenet uppe. Slasktratten DN är på fallrepet och kommer på grund av sina uppenbara lögner få stora problem efter nästa val när JÅ utan någon tvekan kommer att ta över rodret.
SD ligger på minst 30% idag så ta DNs manipulerade statistik med en klackspark.

Det är jag helt övertygad om. Han sitter där av EN anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Jag tror inte alls att SD ligger på minst 30 procent nu, däremot på över 20. Att både Sifo och Ipsos har SD på 17-18 procent och att inget institut har partiet över 30 procent denna månad, gör att 30 procent i nuläget bara är ett önsketänkande.

Jag anser fortfarande att tills annat bevisas i skarpt läge så är Sentio facit. Det sagt så öppnar jag fortfarande dörren lite att SD mycket väl kan ligga över 30%. Precis som Franz tidigare sagt så är det oerhört svårt/omöjligt att träffa rätt när det sker stora och snabba förändringar i opinionen. Utvecklingen sedan maj visar på enorma förändringar, kanske historiskt oöverträffade rent av. Beroende på vad Sentio fått i rådata utesluter jag inte alls möjligheten att SD har över 30%. Yougovs andra snabba OU kan mycket väl indikera att de fick värden på SD som fick dem att rycka till.

Efter valet 2014 har Yougov viktat om och de följer Sentio rätt bra. Skulle Yougov avvika alltför mycket från Sentio håller jag tills vidare Sentio som mest trovärdiga.

Dessutom säger lex Roffe att Sentio och Yougov ligger närmast verkligheten.
2015-09-24, 09:50
Medlem
Karmans avatar
Hur tror ni EU:s uppgörelse om stärkta yttre gränser, "hot spots", mer pengar till Syriens grannländer och fördelning av flyktingar till EU-länder kommer påverka SD:s opinionssiffror?

Om uppgörelsen nu blir verklighet och fungerar, vilket jag i och för sig är skeptisk till, men om, så har ju hela flyktingfrågan förflyttat sig till en ny nivå, på sätt och vis utanför Sveriges kontroll. Sverige sköter inte själva den första bedömningen av flyktingskäl, utan den görs av EU. Och strömmen av asylsökande till Sverige kan tänkas minska.

Är detta Löfvens plan? Att utåt sett fortfarande vara positiv till en "generös flyktingpolitik", men i själva verket låta EU göra grovjobbet och i praktiken via EU realisera det SD hela tiden har sagt?

Som sagt, om det här fungerar, kan det då inte i ett slag ta SD:s viktigaste och mest vinnande argument från dem och i stort sett neutralisera hela flyktingfrågan? I så fall kan SD ha en tuff period framför sig i mätningarna.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-motet-over
2015-09-24, 09:53
Medlem
Citat:
Konstigt.

Hade de instituten som hamnade helt käpprätt åt h-vete fel till valet sept-2014 redovisat vad som gick fel då och hur de justerat sin model för att i fortsättningen leverera mer trovärdiga resultat, så hade jag faktiskt varit realistisk nog att ta hänsyn till dem på liknande sätt som de OU-institut som mätte SD nästan rätt (d.v.s webpanelerna).

Nu har ju ingen sådan självinsikt materialiserat sig bland beröra institut och man har inte ens erkännt att siffrorna är helt fuckade mer än ett halvhjärtat "SD är svåra att mäta".

Ja men om SD är så svåra att mäta för exempelvis Sifo, så är det väl rätt av oss att ta Sifos SD-% med en rejäl skopa salt?
2015-09-24, 09:54
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Ja tycker det är intressant att det är så jäkla stor skillnad mellan opinionsinstituten. Jag ser mig själv som optimist men jag hade aldrig trott att SD skulle växa så helsike snabbt på så kort tid. Men kollar man på vilka som har haft fel om SD siffror i tidigare val så äre ju dom som har haft låga siffror. Jag tror iallafall SD är över 20%!
2015-09-24, 09:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Konstigt.
Det kan väl till stor del förklaras av hur nära respektive institut prickade valresultatet. Och där var Yougov och Sentio betydligt bättre att bedöma SD än Sifo och DN:s institut (vad de nu heter).

Är det inte det rimligaste sättet att bedöma frågan även enligt dig? Eller är du bara tvärtom och tror främst på de institut som ger SD de sämsta siffrorna, bara för att det passar din åsikt. Inte heller särskilt seriöst, i så fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in