2015-09-24, 01:02
  #40333
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Ja, glöm inte att Wolodarskis Ipsos är näst ut. Ska vi gissa på 17,3 och SD TAPPAR!

Fast i verkligheten tror jag att bara den långhårige rasta-kommunisten ensam drar 0,5% extra till SD

Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
SD: 16,7% (-1,1)
http://www.dn.se/nyheter/s-och-m-har-inte-ens-stod-av-halften/
HAHAHAHAHAHAHAAA! Wolodarski förnekar sig aldrig. Så j-a förutsägbart
2015-09-24, 01:03
  #40334
Medlem
Nivovics avatar
Det uppstår en rätt så absurd situation när ett opinionsinstitut ger SD omkring 10 procentenheter mer än ett annat OI.
Vi vet redan hur media kommer att hantera detta, de sätter sin egen agenda utifrån journalisternas marxistiska tankegångar.
Herr Wolodarski har självklart haft ett finger med i spelet han med. Han skulle aldrig acceptera - efter denna känslokampanj från MSM - att SD ökar i opinionen.

Det är ett översitteri och har gått på tok för långt. Men på något sätt är jag glad över att MSM skämmer ut sig gång efter annan, det sker så ofta nu att det blivit transparent.
De flesta förstår nu vad det mediala etablissemanget har för sig och kommer straffa dem hårt för detta.

Ska bli intressant att följa framtida Ipsos-mätningar samt andra pajas-institut. Hur långt kan de gå? Kommer SD fortsätta backa eller ligga still ett par månader?
Hur kommer det se ut när Ipsos ligger upp mot 15, kanske t.o.m. 20 procentenheter, under de mer seriösa opinionsinstitutens opinionsundersökningar?
2015-09-24, 01:50
  #40335
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Det uppstår en rätt så absurd situation när ett opinionsinstitut ger SD omkring 10 procentenheter mer än ett annat OI.
Vi vet redan hur media kommer att hantera detta, de sätter sin egen agenda utifrån journalisternas marxistiska tankegångar.
Herr Wolodarski har självklart haft ett finger med i spelet han med. Han skulle aldrig acceptera - efter denna känslokampanj från MSM - att SD ökar i opinionen.

Det är ett översitteri och har gått på tok för långt. Men på något sätt är jag glad över att MSM skämmer ut sig gång efter annan, det sker så ofta nu att det blivit transparent.
De flesta förstår nu vad det mediala etablissemanget har för sig och kommer straffa dem hårt för detta.

Ska bli intressant att följa framtida Ipsos-mätningar samt andra pajas-institut. Hur långt kan de gå? Kommer SD fortsätta backa eller ligga still ett par månader?
Hur kommer det se ut när Ipsos ligger upp mot 15, kanske t.o.m. 20 procentenheter, under de mer seriösa opinionsinstitutens opinionsundersökningar?


Nä jag tror inte alls att DN/Ipsos kan mörka sin undersökning, det är för många involverade för att dölja ett sådant mygel. Däremot blir det ju lite märkligt att SD kan få +-10% i mätningar så tätt inpå varandra.

Problemet är att SD inte är lätta att mäta. Telefonintervjuer är inte lika träffsäkra som webbaserade undersökningar. Av naturliga orsaker så är SD-sympatisören misstänksam mot undersökningar. När sedan DN/Ipsos endast har 1201 deltagare i undersökningen så kan det slå ganska mycket. Man kan gissa att en hel del av de 13.9% osäkra väljarna i undersökningen tillhör SD.

Visst, 1201 deltagare hade varit tillräckligt om nu inte politiken hade varit så polariserad och det fanns en stigmatastämpel på SD. Men som det är nu så är jag något skeptisk.

Det spelar ingen större roll, dagens Uppdrag Granskning gav några procent extra till SD
2015-09-24, 01:51
  #40336
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw

Ipsos imorgon eller på fredag.

2015-06-25 15,9 5-15 jun
2015-05-28 14,0 12-25 maj
2015-05-01 14,6 16-27 apr

Gör de en Sifo och släpper 15,8 tro
Nej. De kommer att ta i från tårna och släppa en 16,8!!!

Detta skrev jag igår tidig kväll. Infon är från status.st där senaste från dom är 15,9% släppt 25/6.
Efter en del letande hittar jag nu att status.st glömt att lägga upp den senaste (Aug) från Ipsos i spalten längst ned.
Men undersökningen finns med i lilla listan under grafen 2014-2018.
Ser fortfarande så ut om någon vill kika.
Förlåt, my bad.

Då sjunker alltså SD med -1,1%.
Med vår felfaktor/omräkningskoefficient från valet på 1,37 så blir det 22,9%.
Låtsassiffror i deras låtsasvärld. Ni som sitter med prenumeration på DN, säg upp den, de blåljuger er rakt i ansiktet.


Nu fattas bara att Skop släpper en i helgen på 12,7%
Rubrik: SD RASAR! Nu nere under valresultatet!



Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Siffrorna är ju genomgående helt orimliga. Att MP skulle öka är absurt. Folkpartiet gör ett jätteryck uppåt. SD tappar trots totalt asylkaos.

Det tål att upprepas, skojarna som gjort det till sin uppgift att ljuga ihop påhittade miljardvinster tack vare invandringen har absolut noll trovärdighet i alla sammanhang. Inklusive opinionsundersökningar.

Vad tycks om denna (agendasättande) formulering?:
"Det råder ingen tvekan om att SD ökat ett par procentenheter och nått en ny nivå sedan valet"

Bra DN. Ett par procent sedan valet. Då vet vi det
.
"Ett par % =) 12,87 till ca 27%. Det är ju typ "ett par"....

Håller i övrigt med. Inte en chans att MP och FP gör några stora ryck uppåt.
De har helt enkelt gått runt och frågat med papper och penna i Stockholms innerstad.
__________________
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-09-24 kl. 02:03.
2015-09-24, 03:16
  #40337
Medlem
Tubleross avatar
Lite smått fascinerande att det skiljer över 10% mellan två OU som gjorts under samma tidsperiod.

Är det möjligtvis någon slags kupp vi ser från DN:s medarbetare?
__________________
Senast redigerad av Tubleros 2015-09-24 kl. 03:19.
2015-09-24, 06:09
  #40338
Moderator
v50s avatar
Jag har svårt att ta den här mätningen på allvar faktiskt med tanke på vad SD har fått i andra webbaserade mätningar, brukar Ipsos lägga ut rådata på nätet som ligger till grund för sina opinionsundersökningar så man kan se hur de har viktat m.m?
2015-09-24, 06:44
  #40339
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
SD: 16,7% (-1,1)
http://www.dn.se/nyheter/s-och-m-har-inte-ens-stod-av-halften/

DN. Att en tidning som förr hade så högt anseende kunde sjunka så långt ner i ljugerifällan. De borde istället publicera sina sjunkande prenumerationssiffror; deras ljugande i samband med OU spiller över på all deras journalistik. Vem vill betala för dylikt skräp? Nåja, det bli desto mer pinsamt för dem när nästa riktiga OU kommer.
2015-09-24, 06:54
  #40340
Medlem
madchances avatar
Varför är mätningen inte med på SVT, Aftonbladet eller ens DNs förstasida? Blev det för pinsamt?
2015-09-24, 06:58
  #40341
Bannlyst
Varje mätning där de som vill minska invandringen minskar är en bra läsning för oss i Alliansen eftersom det gör utökade möjligheter till fri invandring.
2015-09-24, 06:58
  #40342
Medlem
Även om Ipsos har på tok för låga siffror och Sentio, Yougov är mest trovärdiga får man ändå fundera lite över varför SD inte ökat i de två OU som kommit i veckan, när treprocentiga ökningar kom för två veckor sedan i YG o Sentio.

Har splittringen i partiet släppt iväg några pe till Kasselstrand?

Jag säger varken bu eller bä förrän en trovärdig OU från webpanel kommer o det är väl några veckor dit.
2015-09-24, 07:16
  #40343
Medlem
Lost-Souls avatar
Månadens OU-sammanfattning: I Demoskop,YouGov,Inizio,Sentio och Novus hade vi inte bara rejäla ökningar utan även all-time-high-rekord för SD, i SIFO och Ipsos minskar besynnerligt nog SD.

Vi har alltså med all önskvärd tydlighet två institut som medvetet manipulerar ner siffrorna för SD, om någon fortfarande mot förmodan hävdar motsatsen vill jag se goda argument för det?

Det håller inte att säga att problemet beror på att de använder sig av telefon-intervjuer då även Demoskop och Novus gör det. Minns ni då Torbjörn Sjöström försökte få med sig andra telefoninstitut att ha en gemensam uppviktning för SD för att komma tillrätta med Bradley-effekten? SIFO och Ipsos var inte så sugna på det, undrar varför?

Det enda rimliga är att vi åtminstone här i tråden helt ignorerar Ipsos och SIFO och inte räknar med dessa ploj-institut då tex månadens medel-värde ska beräknas.

Bland de seriösa instituten får vi:

19,5+21,5+26,5+20,8+27,3 / 5 = 23,12% (SD)

23,0+19,8+21,1+20,0+23,1 / 5 = 21,4% (M)

25,2+21,8+24,9+24,1+26,5 / 5 = 24,5% (S)

Sverigevänner, för första gången någonsin så är SD Sveriges andra största parti i polls of polls och bara 1,4% från att bli största parti, nästa månad är vi störst.

2015-09-24, 07:26
  #40344
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Även om Ipsos har på tok för låga siffror och Sentio, Yougov är mest trovärdiga får man ändå fundera lite över varför SD inte ökat i de två OU som kommit i veckan, när treprocentiga ökningar kom för två veckor sedan i YG o Sentio.

Har splittringen i partiet släppt iväg några pe till Kasselstrand?

Jag säger varken bu eller bä förrän en trovärdig OU från webpanel kommer o det är väl några veckor dit.


Jag har min teori och det är inte att det är ett beställningsjobb av den fina och goda agendasättaren Wolodarski. Att fejka skulle vara förenat med för stor risk om det skulle komma fram. Uppsidan väger inte upp nedsidan vid ett eventuellt avslöjande. Jag tror inte heller på någon Kasselstrandseffekt.

Jag tror snarare som vi diskuterat tidigare att den huvudsakliga anledningen är att Bradley effekten för kvinnor i telefonintervju (där man måste prata med en främling) har varit extra stark under pågående Ardenneroffensiv och att snåriga och felaktiga viktningsmultiplikatorer gör detta märkliga resultat.

Jag är fullständigt övertygad om att den underliggande trenden med ett växande SD är obruten. Som vi tidigare lärt oss så är ändringar i opinionen seg som sirap givet att det inte är någon katastrof som ligger bakom. Trender är inte som en vattenkran där man bara slår av på.
__________________
Senast redigerad av FruLibertas 2015-09-24 kl. 07:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in