2015-09-24, 07:26
  #40345
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Även om Ipsos har på tok för låga siffror och Sentio, Yougov är mest trovärdiga får man ändå fundera lite över varför SD inte ökat i de två OU som kommit i veckan, när treprocentiga ökningar kom för två veckor sedan i YG o Sentio.

Har splittringen i partiet släppt iväg några pe till Kasselstrand?

Tveksam faktisk, visserligen såg jag ett stort missnöje på SD:s facebook sida i samband med att dom lanserade sitt nya ungdomsförbund. Dock så brukar ju skandaler sällan påverka SD i OU.

Sedan finns det ju knappast något alternativ för missnöjda SD-sympatisörer i dagsläget. Har man liksom gått från sjuklövern till SD en gång i tiden, så går man ju knappast tillbaka till vansinnet.
__________________
Senast redigerad av Tubleros 2015-09-24 kl. 07:37.
2015-09-24, 07:39
  #40346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas

Jag tror snarare som vi diskuterat tidigare att den huvudsakliga anledningen är Bradley effekten för kvinnor i telefonintervju (där man måste prata med en främling) har varit extra stark under pågående Ardenneroffensiv och att snåriga och felaktiga viktningsmultiplikatorer gör detta märkliga resultat.

Jag är fullständigt övertygad om att den underliggande trenden med ett växande SD är obruten. Som vi tidigare lärt oss så är ändringar i opinionen seg som sirap givet att det inte är någon katastrof som ligger bakom. Trender är inte som en vattenkran där man bara slår av på.

Ja, extra Bradley är trolig. Kvinnorna tycks ju ha stått för minskningen, stämmer det? Tyvärr tror jag att denna Bradleyeffekt mot kvinnor gör fortsatta uppgångar lite segare om det är så. SD:s väg uppåt är ju i hög grad beroende av mun-till-mun metoden och att i fikarum propagera mnot invandringen kan kännas lite svårt för några ett tag nu. Men om så är fallet är det övergående. Ta det lugnt nu i tråden, SD kan inte gå tre procent upp varje månad


Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Tveksam faktisk, visserligen såg jag ett stort missnöje på SD:s facebook sida i samband med att dom lanserade sitt nya ungdomsförbund. Dock så brukar ju skandaler sällan påverka SD i OU.

Sedan finns det ju knappast något alternativ för missnöjda SD-sympatisörer i dagsläget. Har man dessutom gått från sjuklövern till SD en gång i tiden, så går man ju knappast tillbaka till vansinnet.

Nej, tillbaka till de sjus gäng går ingen. Men kanske några SD pga den interna striden vägrar svara OI eller säger sig i protest vara "osäkra".
2015-09-24, 07:46
  #40347
Medlem
Sonnenwendes avatar
Intressant att Mp växer och Fp? På vilka grunder kan man undra?

Ipsos ser att ökningen " avstannat" för SD herregud PK media strutsar vidare.
2015-09-24, 07:52
  #40348
Medlem
Glorkass avatar
Intressant att DN kunde förmå sig att inte använda rubrik om SD. Är det för att inte reta upp folk eller är det passivt aggressivt?
2015-09-24, 08:06
  #40349
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Intressant att DN kunde förmå sig att inte använda rubrik om SD. Är det för att inte reta upp folk eller är det passivt aggressivt?

Det hade blivit för uppenbart, även för den mest bortkollrade prenumeranten, om DN hade vräkt på med "SD rasar". Nu låtsas man istället att 16,7 ("ett par procent över valresultatet") är helt normalt och inget att hojta högt om.

En intressant fråga inställer sig, hur lågt kan dessa bedragare sätta SDs siffror innan gemene man börjar misstänka falsariet? I nivå med valresultatet? 10%? Hade de som försvarar Ipsos låtit 8% passera som troligt?
2015-09-24, 08:13
  #40350
Medlem
Storus Pittuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Jag har min teori och det är inte att det är ett beställningsjobb av den fina och goda agendasättaren Wolodarski. Att fejka skulle vara förenat med för stor risk om det skulle komma fram. Uppsidan väger inte upp nedsidan vid ett eventuellt avslöjande. Jag tror inte heller på någon Kasselstrandseffekt.

Jag tror snarare som vi diskuterat tidigare att den huvudsakliga anledningen är att Bradley effekten för kvinnor i telefonintervju (där man måste prata med en främling) har varit extra stark under pågående Ardenneroffensiv och att snåriga och felaktiga viktningsmultiplikatorer gör detta märkliga resultat.

Jag är fullständigt övertygad om att den underliggande trenden med ett växande SD är obruten. Som vi tidigare lärt oss så är ändringar i opinionen seg som sirap givet att det inte är någon katastrof som ligger bakom. Trender är inte som en vattenkran där man bara slår av på.
Har en mätpunkt som stöder ditt antagande. När jag berättade för min fru att Ipsos sökt henne var hennes kommentar "De kan ju glömma att jag säger att jag skulle rösta på sd." Då har hon ändå ingen i familjen hon behöver hemlighålla det för.

/SP
2015-09-24, 08:30
  #40351
Medlem
von.Durchfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus
Har en mätpunkt som stöder ditt antagande. När jag berättade för min fru att Ipsos sökt henne var hennes kommentar "De kan ju glömma att jag säger att jag skulle rösta på sd." Då har hon ändå ingen i familjen hon behöver hemlighålla det för.

/SP
Du som vet hur de går till väga när de frågar; är det möjligtvis så att de ställer en del andra frågor först innan de frågar om partisympati? Angående flyktingar, värdegrund etc?

Exv: Har du hört talas om flyktingkatastrofen? Har du sett bilden på det döda barnet? Tycker du att det är viktigt att hjälpa folk som flyr för sina liv? Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag?

Kan tänka mig att en sådan serie av frågor kan leda till att fler än vanligt inte vågar svara SD på telefon.
2015-09-24, 08:30
  #40352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det hade blivit för uppenbart, även för den mest bortkollrade prenumeranten, om DN hade vräkt på med "SD rasar". Nu låtsas man istället att 16,7 ("ett par procent över valresultatet") är helt normalt och inget att hojta högt om.

En intressant fråga inställer sig, hur lågt kan dessa bedragare sätta SDs siffror innan gemene man börjar misstänka falsariet? I nivå med valresultatet? 10%? Hade de som försvarar Ipsos låtit 8% passera som troligt?
DN och Peter W ljuger värre än en hästhandlare så se det för vad det är. Peter W är tillsatt enbart för att motarbeta SD så inget annat än lögner och manipulerad statistik är att vänta.
Desto mer SD växer desto mer måste DN ljuga för att hålla skenet uppe. Slasktratten DN är på fallrepet och kommer på grund av sina uppenbara lögner få stora problem efter nästa val när JÅ utan någon tvekan kommer att ta över rodret.
SD ligger på minst 30% idag så ta DNs manipulerade statistik med en klackspark.
2015-09-24, 08:45
  #40353
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
DN och Peter W ljuger värre än en hästhandlare så se det för vad det är. Peter W är tillsatt enbart för att motarbeta SD så inget annat än lögner och manipulerad statistik är att vänta.
Desto mer SD växer desto mer måste DN ljuga för att hålla skenet uppe. Slasktratten DN är på fallrepet och kommer på grund av sina uppenbara lögner få stora problem efter nästa val när JÅ utan någon tvekan kommer att ta över rodret.
SD ligger på minst 30% idag så ta DNs manipulerade statistik med en klackspark.
Jag tror inte alls att SD ligger på minst 30 procent nu, däremot på över 20. Att både Sifo och Ipsos har SD på 17-18 procent och att inget institut har partiet över 30 procent denna månad, gör att 30 procent i nuläget bara är ett önsketänkande.
2015-09-24, 08:48
  #40354
Medlem
Varför ser vi inte fler webbundersökningsinstitut? Att inte alla fattar att det är den bästa mätningsmetoden?
2015-09-24, 08:51
  #40355
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Hade de som försvarar Ipsos låtit 8% passera som troligt?

Jag arbetar på en synnerligen PK-infekterad arbetsplats, och jag upplever att efter "Yougov-debaclet" med DN rubriken "SD är inte störst" så vet även de mest PK-indoktrinerade individerna hur det egentligen ligger till. Jag förstår på riktigt inte vem Wolodarski tror sig lura.

Efter sommarens stök och Yougov och nu senast EUs och Tysklands "hjälp i närområdet"-utspel i den av Erdogan regisserade lycksökarfolkvandringen från Syrien har SD-kritiken i det närmaste upphört i sin helhet. Under de inledande dagarna av "lycksökarfolkvandringskrisen" så hördes föraktfulla "SD vill ju egentligen inte hjälpa, bara på plats pfffffhh!"-kommentarer, men dom lyser nu helt med sin frånvaro; likaså är det en sanning att om SD inte är störst, så är dom iallafall näst störst.

Vi har sett samma mönster som när 20%-nivån passerades. Inzio, Yougov och Sentio är de som driver dom andra institutet uppåt sakta men säkert. Samma mönster kommer att ses nu när SD är eller är på väg att etablera sig som största parti.

DN fungerar som vi alla vet, efter Wolodarskis inträde, bäst som kontraindikator. Läser man något i Wolodarskis DN så vet man iallafall att så kan det ändå inte vara.

Business as usual således.
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-09-24 kl. 08:58.
2015-09-24, 09:12
  #40356
Medlem
Floragatans avatar
Min uppfattning är att dom flesta DN-läsare tillhör den del av befolkningen som fortfarande är mest negativa till SD. Nästan oavsett anledningen till Ipsos märkliga siffror, så tror jag att den typiska DN-läsaren anser att det är ansvarigt och av godo att presentera så dämpade SD-siffror som möjligt. Då är man inte benägen att ifrågasätta resultatet, för det söver det gnagande obehaget, om än bara för ytterligare en dag. Alla vettiga människor jag känner gav upp DN för länge sen, långt före vårt absurda tidevarv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in