2015-09-23, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
Ja, så uppfattade jag det utifrån artikeln i the guardian också. Även Al-masdar news beskriver det så. Jag kan personligen för lite om stridsplan för att kunna säga något om skillnaden mellan de här omtalade planen och de som SAAF tidigare haft i sin arsenal. Antar att piloterna behöver tränas för att fullt ut kunna manövrera dessa (mer avancerade?) plan. Den aspekten skulle väl i så fall tala för att det inte är syriska piloter som flyger?

Fast i Guardian så står det så här

Citat:
The Syrian air force has “taken delivery of at least five fighter planes from Moscow, as well as reconnaissance aircraft which allow us to identify targets with great accuracy,” a senior military official told the AFP news agency on Tuesday. Russia has also sent other “sophisticated military equipment” to fight Isis.

Och sedan står det

Citat:
US officials have reported that Russia now has 28 fighter aircraft in Syria, and plans to send 2,000 personnel to an airbase south of the coastal city of Latakia. Russia has started to fly unmanned aircraft over Syria in what appears to be surveillance operations.

Min fetning ovan
Så det kan ju handla om olika plan varav en del är levererade till Syriska flygvapnet

Edit. Det pratas ju om 24 plan men på Basen vid Latakia har jag bara sett 12 SU25? + 4 SU30 tror jag. Var är de andra planen?

Detta är även riktat till X mannen
Senast redigerad av micks 2015-09-23 kl. 16:27.
Citera
2015-09-23, 17:07
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Känns snarare som en medveten taktik av amerikanerna. De måste ha varit medvetna med att chansen för att dessa soldater ska övergå till terroristorganisationer är relativt stora, med tanke på tidigare erfarenheter. Att sedan just alla övergår till Al-Nusra är ett för brutalt stort misslyckande för att det ska vara helt oavsiktligt, spekulerar jag i alla fall.
Det känns ju väldigt lustigt att svensk media är så tysta om detta. Hände ju samma sak för 2 år sen när ca 3000 FSA medlemmar gick över till IS, då var det också knäpptyst i svensk media.
http://www.almasdarnews.com/article/3000-fsa-fighters-defect-isis-qalamoun-mountains/
Vid den tiden tänkte jag att man bara vill sopa allting under mattan med tanke på Reinfelts generösa bidrag till rebellerna http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-ger-150-miljoner-i-akutbistand-till-syrien.

Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
Ja, så uppfattade jag det utifrån artikeln i the guardian också. Även Al-masdar news beskriver det så. Jag kan personligen för lite om stridsplan för att kunna säga något om skillnaden mellan de här omtalade planen och de som SAAF tidigare haft i sin arsenal. Antar att piloterna behöver tränas för att fullt ut kunna manövrera dessa (mer avancerade?) plan. Den aspekten skulle väl i så fall tala för att det inte är syriska piloter som flyger?
De äldre planen var inte fy skam heller
http://www.liveleak.com/view?i=04b_1443013872
MIG-23 flygattack av SAA i Daraya sydväst om Damaskus
Citera
2015-09-23, 17:33
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Ryska försvaret kan ju ha tränat SAAF-piloter i Ryssland sedan en tid tillbaka? Å andra sidan kanske SAAF anställer ryska piloter så att det på pappret är SAAF som opererar flygen.

Så gjorde Sovjet både i Korea och Vietnam så det är ett tänkbart scenario.
Citera
2015-09-23, 18:06
Medlem
Citat:
Ryska försvaret kan ju ha tränat SAAF-piloter i Ryssland sedan en tid tillbaka? Å andra sidan kanske SAAF anställer ryska piloter så att det på pappret är SAAF som opererar flygen.
Kan stämma det du säger: "A group of Russian contract soldiers have refused to go on “an assignment,” as their army command referred to it in the papers they received about their secret deployment. The document did not have any return date. To their astonishment, the soldiers learned, nearly at the last minute, the country for their final destination was Syria. The scandalous case is now being investigated. The soldiers were threatened with severe punishment for their disobedience—a charge of state treason, their lawyer Ivan Pavlov told The Daily Beast, punishable by up to 20 years in prison in Russia."

Russian Soldiers: Don’t Send Me to Syria
Citera
2015-09-23, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Fast i Guardian så står det så här

Och sedan står det

Min fetning ovan
Så det kan ju handla om olika plan varav en del är levererade till Syriska flygvapnet

Edit. Det pratas ju om 24 plan men på Basen vid Latakia har jag bara sett 12 SU25? + 4 SU30 tror jag. Var är de andra planen?

Detta är även riktat till X mannen

På bilden i länken, som sägs vara den senast tagna över flygbasen i Latakia, räknar jag till 28 plan, vilket styrker de amerikanska uppgifterna i artikeln. Sen är det ju som sagt osäkert om dessa överhuvud taget varit aktiva i några stridsuppdrag i Syrien ännu. Men som du säger utesluter ju inte det att det finns andra plan i Syrien som anses vara levererade till SAAF och att dessa nu används mot IS i Palmyra.

https://www.reddit.com/r/syriancivilwar/comments/3lynpw/the_latest_satellite_photo_of_the_bassel_alassad/
Senast redigerad av R.Ravmundsen 2015-09-23 kl. 18:41.
Citera
2015-09-23, 19:11
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Nu väntar vi på motdraget. Ska Turkiet, shejkerna, CIA och vilka fler det nu må vara som stöttar rebellerna våga sprida ut avancerad AA? Det kitet kanske dyker upp på annat håll senare.

Undrar också om det kommer eskalera, hur reagerar Ryssen på en rostad pilot i en stor gallerbur i HD?
Citera
2015-09-23, 19:34
Medlem
Citat:

Lär vara kontraktsanställda ryssar som är där på sin "fritid" (likt i Ukraina) om de skall flyga något mera modernt. Piloter är ju heller inte "boots on the ground".
Citera
2015-09-23, 19:51
Medlem
BuzzMeekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiro
Oj vad jag hoppas att det här stämmer http://www.liveleak.com/view?i=2fb_1443019375

Nu är det bara IRAN kvar och några länder från Europa så får man hoppas att USA´s planera fallerar fullständigt.

Såg den där nyheten och hoppas att den är sann. En kinesisk militär hjälpintervention är ett härligt karateslag över adamsäpplet på globalisterna som backat upp islamistrebellerna.
Citera
2015-09-23, 19:55
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzMeeks
Såg den där nyheten och hoppas att den är sann. En kinesisk militär hjälpintervention är ett härligt karateslag över adamsäpplet på globalisterna som backat upp islamistrebellerna.
Superkapitalisterna i Kina gör inget de inte tjänar pengar på, vad nu länken handlar om. (klickar inte på länkar utan beskrivning!) Kineserna har inte brytt sig ett skit om Syrien förutom att de levererat vapen till terrorister och alla som velat köpa som vanligt, rättare sagt är det militärer och vapensmugglare som gripits och dömts för detta även.
Citera
2015-09-23, 20:11
Medlem
Om det skulle visa sig ligga sanning att Kineserna vill vara med i Syrien och strida är det nog mest för att de vill stoppa/förhindra de islamister ifrån deras eget land som strider i landet att återvända etc, ha ihjäl dem där innan de kan återvända och utföra terrordåd.

Samt även såklart att i skarpa läge testa sin militär, dels personalen samt sin utrustning.
Citera
2015-09-23, 20:14
Medlem
Whiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Superkapitalisterna i Kina gör inget de inte tjänar pengar på, vad nu länken handlar om. (klickar inte på länkar utan beskrivning!) Kineserna har inte brytt sig ett skit om Syrien förutom att de levererat vapen till terrorister och alla som velat köpa som vanligt, rättare sagt är det militärer och vapensmugglare som gripits och dömts för detta även.

Men för bövelen människa, har du aldrig hört talas om Liveleak ?

Men men, det handlar om det här: On Tuesday morning, a Chinese naval vessel reportedly traveled through Egypt’s Suez Canal to enter the Mediterranean Sea; its destination was not confirmed.

However, according to a senior officer in the Syrian Arab Army (SAA) that is stationed inside the Syrian coastal city of Latakia, Chinese military personnel and aerial assets are scheduled to arrive in the coming weeks (6 weeks) to the port-city of Tartous – he could not provide anymore detail.

Sen skulle jag gärna vilja veta vad det är för vapen som Kina har sålt till terroristerna som du påpekar. Länkar hade varit uppskattat
Citera
2015-09-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Om det skulle visa sig ligga sanning att Kineserna vill vara med i Syrien och strida är det nog mest för att de vill stoppa/förhindra de islamister ifrån deras eget land som strider i landet att återvända etc, ha ihjäl dem där innan de kan återvända och utföra terrordåd.

Samt även såklart att i skarpa läge testa sin militär, dels personalen samt sin utrustning.

SOC, dvs fjärranöststaternas svar på NATO (Kina, Ryssland, Indien, Pakistan och några små Sovjetrepubliker) har börjar visa intresse så det är inte alls otroligt att Kineserna följer efter ryssarna.
Kineserna har ju själva sagt att man organiserar om sin militär till att även dem göra utlandsinsatser (skulle stationeras massa soldater i Afrika).
Kan tillomed vara så att det kommer Indier också, hittar tyvärr inte tillbaka till källan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in