Citat:
Ursprungligen postat av
Xelious
Nej, Putin hotar hotar dessa länder, inte Obama. Hot genom att han säger att ISIS kommer ta över deras länder om inte Ryssland erbjuder beskydd.
Kremlin Talks Up ISIS Threat To Central Asia, Russia
Okej men min ursprungliga fråga var ju om talet som Obama höll, och om den innehöll fördolda hot gentemot ryssen? Du är rolig, du lyckades ändå att vända på min fråga och inflika med en källa om hur dålig ryssen är istället. Helt meningslöst.
Citat:
Ryssland använder ISIS som ett hot mot de som vill bli fria från de ryska tentaklerna, samtidigt som Kreml påstår att man bekämpar ISIS någonstans vilket man inte gör. ISIS är Rysslands lilla gullebarn som kämpar mot USA och demokratiska länder i koalitionen. Ryssland vill inte hjälpa USA och någon att förgöra ISIS i Syrien eller i Irak.
Realpolitik, givetvis så hjälper inte ryssen till med att döda dom som håller sin fiende upptagen. Har Usa någon gång gjort detsamma för ryssen? Jag är medveten om det globala spelet Usa och Ryssland spelar och förstår utifrån den synvinkel givetvis att ryssen inte hjälper till i Usa´s kamp gentemot IS. Fast ryssen är i Syrien för att hjälpa Assad, och i dagsläget så är det inte IS som är problemet utan alla andra islamister/rebellgrupper och det är dessa man bekämpar och skulle IS komma i vägen så tror jag inte att man låter dessa vara. Eller vad tror du?
Jag håller med dig om ryssens tentakler och ser likt alla normalt funtade vilken skitregering Putin och co är, och jag håller på demokratiska länder före länder såsom Ryssland och Kina, men jag blundar heller inte för det våra demokratiska länder gör runtom i världen. Som det är i dagsläget i Syrien och såsom Väst har spelat sina kort så kan jag inte undgå att heja på ryssen. Ryssen har valt rätt häst här medans Väst vill förstöra Syrien likt Libyen. Som min kära vän här nere påtalar så ser jag hellre en sekulär Assad framför Väststödda islamister och står därför bakom ryssen i denna fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
nyfikenskribent
Ägd, ja- vi som förstår världen inser att vi borde slå oss samman med Ryssland och bekämpa galenskapen. Väst har saboterat så mkt och nu saboterar man sina länder med en ohållbar invandring för att vi har dåligt samvete för Syrien. Sanningen är att Assad är den enda vettiga ledaren i Syrien och sekulär. Han må ha gjort misstag men jihadisterna är mkt värre. Enda lösningen på konflikten är sekulära Assad som samarbetar med vettiga krafter. Det kommer väst först inse försent. Men snart är inte ens väst sekulärt. Våra ledare är galna. För människor som jag som älskar upplysningens ideal lever vi i en mörk tid.
"Tolerans" är idag detsamma som att vi inte ska stå upp för ett rationellt, vetenskapligt sekulärt och upplyst samhälle. Bort med sagoböckerna och tolerera inte att sagoböcker styr vår värld! Om demokrati innebär islamister är jag för diktatur av en sekulär och upplyst diktator som kan reformera samhället.
För mig är en upplyst despot bättre än "demokrati" som innebär att sagoböckerna får makt.
Väl skrivet min vän! Helt korrekt rätt igenom.