2015-09-23, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vilka man tror Ryssland siktar in sig på i Syrien, inte ISIS såklart:

http://www.thedailybeast.com/articles/2015/09/21/russia-to-start-bombing-in-syria-asap.html

Mer bra funderingar angående de ryska bevekelsegrunderna:

http://www.theguardian.com/world/2015/sep/22/syria-confirms-receipt-russian-jets-isis

Citat:
Analysts have noted that since the Russian buildup, the Syrian air force has moved from dropping barrel bombs on other rebel-held areas to attacking Isis in Raqqa and Palmyra.
Citera
2015-09-23, 01:29
Medlem
iamnotsures avatar
Yazidiska kvinnor slår tillbaka mot IS , en artikel som ger råg i ryggen :

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3244795/This-revenge-Yazidi-girls-three-brave-female-fighters-killing-10-ISIS-brutes-day-frontline-Iraq.html ?ITO=1490&ns_mchannel=rss&ns_campaign=1490

Tvärtom med denna bild med John McCain , usch ja :

http://i2.wp.com/quietmike.org/wp-content/uploads/2014/09/image8.jpg

Lite bakgrund till dagens kaos ( jag har mkt mkt mer om det skulle behövas bankas in vett ) :
LYSSNA :
https://www.youtube.com/watch?v=f7NsXFnzJGw
Citera
2015-09-23, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen

http://www.theguardian.com/world/2015/sep/22/syria-confirms-receipt-russian-jets-isis

Ägd, ja- vi som förstår världen inser att vi borde slå oss samman med Ryssland och bekämpa galenskapen. Väst har saboterat så mkt och nu saboterar man sina länder med en ohållbar invandring för att vi har dåligt samvete för Syrien. Sanningen är att Assad är den enda vettiga ledaren i Syrien och sekulär. Han må ha gjort misstag men jihadisterna är mkt värre. Enda lösningen på konflikten är sekulära Assad som samarbetar med vettiga krafter. Det kommer väst först inse försent. Men snart är inte ens väst sekulärt. Våra ledare är galna. För människor som jag som älskar upplysningens ideal lever vi i en mörk tid.

"Tolerans" är idag detsamma som att vi inte ska stå upp för ett rationellt, vetenskapligt sekulärt och upplyst samhälle. Bort med sagoböckerna och tolerera inte att sagoböcker styr vår värld! Om demokrati innebär islamister är jag för diktatur av en sekulär och upplyst diktator som kan reformera samhället.

För mig är en upplyst despot bättre än "demokrati" som innebär att sagoböckerna får makt.
Senast redigerad av nyfikenskribent 2015-09-23 kl. 05:42.
Citera
2015-09-23, 06:26
Medlem
BuzzMeekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Ägd, ja- vi som förstår världen inser att vi borde slå oss samman med Ryssland och bekämpa galenskapen. Väst har saboterat så mkt och nu saboterar man sina länder med en ohållbar invandring för att vi har dåligt samvete för Syrien. Sanningen är att Assad är den enda vettiga ledaren i Syrien och sekulär. Han må ha gjort misstag men jihadisterna är mkt värre. Enda lösningen på konflikten är sekulära Assad som samarbetar med vettiga krafter. Det kommer väst först inse försent. Men snart är inte ens väst sekulärt. Våra ledare är galna. För människor som jag som älskar upplysningens ideal lever vi i en mörk tid.

"Tolerans" är idag detsamma som att vi inte ska stå upp för ett rationellt, vetenskapligt sekulärt och upplyst samhälle. Bort med sagoböckerna och tolerera inte att sagoböcker styr vår värld! Om demokrati innebär islamister är jag för diktatur av en sekulär och upplyst diktator som kan reformera samhället.

För mig är en upplyst despot bättre än "demokrati" som innebär att sagoböckerna får makt.

En bra beskrivning av inte bara Syrien-konflikten utan ramberättelsen är densamma i Libyen, Ukraina och Irak - med tillhörande beskrivningar av de vansinniga konsekvenser som detta nu har fått för Europa. Tyvärr har du helt rätt i din analys.
Citera
2015-09-23, 08:38
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Nej, Putin hotar hotar dessa länder, inte Obama. Hot genom att han säger att ISIS kommer ta över deras länder om inte Ryssland erbjuder beskydd.
Kremlin Talks Up ISIS Threat To Central Asia, Russia
Okej men min ursprungliga fråga var ju om talet som Obama höll, och om den innehöll fördolda hot gentemot ryssen? Du är rolig, du lyckades ändå att vända på min fråga och inflika med en källa om hur dålig ryssen är istället. Helt meningslöst.

Citat:
Ryssland använder ISIS som ett hot mot de som vill bli fria från de ryska tentaklerna, samtidigt som Kreml påstår att man bekämpar ISIS någonstans vilket man inte gör. ISIS är Rysslands lilla gullebarn som kämpar mot USA och demokratiska länder i koalitionen. Ryssland vill inte hjälpa USA och någon att förgöra ISIS i Syrien eller i Irak.

Realpolitik, givetvis så hjälper inte ryssen till med att döda dom som håller sin fiende upptagen. Har Usa någon gång gjort detsamma för ryssen? Jag är medveten om det globala spelet Usa och Ryssland spelar och förstår utifrån den synvinkel givetvis att ryssen inte hjälper till i Usa´s kamp gentemot IS. Fast ryssen är i Syrien för att hjälpa Assad, och i dagsläget så är det inte IS som är problemet utan alla andra islamister/rebellgrupper och det är dessa man bekämpar och skulle IS komma i vägen så tror jag inte att man låter dessa vara. Eller vad tror du?

Jag håller med dig om ryssens tentakler och ser likt alla normalt funtade vilken skitregering Putin och co är, och jag håller på demokratiska länder före länder såsom Ryssland och Kina, men jag blundar heller inte för det våra demokratiska länder gör runtom i världen. Som det är i dagsläget i Syrien och såsom Väst har spelat sina kort så kan jag inte undgå att heja på ryssen. Ryssen har valt rätt häst här medans Väst vill förstöra Syrien likt Libyen. Som min kära vän här nere påtalar så ser jag hellre en sekulär Assad framför Väststödda islamister och står därför bakom ryssen i denna fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent

Väl skrivet min vän! Helt korrekt rätt igenom.
Citera
2015-09-23, 10:33
Medlem
Osmanvallos avatar
Aleppo snart rensat på jihadråttor som flyr staden

Citat:
Units of the army and armed forces carried out intensive operations against dens and hotbeds of the ISIS terrorists and other Takfiri organizations in the northern Aleppo province.

Army units defending Air Force Academy destroyed a number of the ISIS vehicles and killed a number of them in operations against their hotbeds in the surroundings of the Academy.

In Aleppo city, many terrorists were killed in operations carried out by the army against the hotbeds of the so-called “al-Tawhid Brigade,” “Arhar al-Sham Islamic Movement,” “Soqour al-Sham Brigades,” “Jaish al-Islam,” and other Takfiri organizations in the neighborhoods of Bostan al-Basha, Karm al-Jabal, al-Kallasa, al-Sheikh Said, Qadi Askar, al-Mashhad, al-Rashidin 4, al-Salihin,Bani Zaid, Karm al-Qatrji and al-Sha’ar.

To the southwest of Aleppo City, units of the army killed scores of terrorists and injured others and destroyed a number of their vehicles and their ammunition in concentrated operations against their positions in Khan al-Asal, Khawabi al-Asal and al-Mansoura, 10 km to the west of Aleppo City.

On the road leading to al-Nairab Airport, a unit of the army killed a number of terrorists and destroyed their arms and vehicles in a precise operation against their dens and positions in Aziza village, 4 km to the southeast of Aleppo City.

http://sana.sy/en/?p=55657
Citera
2015-09-23, 11:56
Medlem
Researchgruppen101s avatar
Snart är det inte så mycket folk kvar inne i Syrien

Kanske lättare att få någon ordning där till slut

Så att folk kan åka hem igen...
Citera
2015-09-23, 14:24
Medlem
Här är en mycket läsvärd text av exilsyriern Abdo Roumani, han har spenderat 3 av 4,5 år i krigets Syrien innan han slutligen flydde.

http://fee.org/freeman/what-war-and-terror-do-to-principles/

Citat:
I lived in Syria for three out of the four and half years of war. I’ve never been physically harmed, even though there were several close calls. In another sense, though, I’ve come to realize this war has killed so much in me that I’ve turned into something completely unfamiliar; something that often works like a calculator.
Citera
2015-09-23, 15:35
Medlem
IS tar mycket stryk i och kring Palmyra just nu. Det rapporteras från flera håll om stora förluster åsamkade av SAAF:

http://www.svt.se/svttext/web/pages/134.html

http://www.almasdarnews.com/article/syrian-army-surrounds-palmyra-while-russian-satellite-imagery-boosts-the-air-forces-efficiency/

SAA har den senaste tiden avancerat utanför Palmyra och återtagit bl.a. Jazal och nu senast kullen med TV-tornet strax utanför Palmyra. Har SAA kraft att lansera en ordentlig offensiv för att återta staden? De hade verkligen behövt en stor framgång nu efter ett halvår av mycket motgångar.
Citera
2015-09-23, 15:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
IS tar mycket stryk i och kring Palmyra just nu. Det rapporteras från flera håll om stora förluster åsamkade av SAAF:

http://www.svt.se/svttext/web/pages/134.html

http://www.almasdarnews.com/article/syrian-army-surrounds-palmyra-while-russian-satellite-imagery-boosts-the-air-forces-efficiency/

SAA har den senaste tiden avancerat utanför Palmyra och återtagit bl.a. Jazal och nu senast kullen med TV-tornet strax utanför Palmyra. Har SAA kraft att lansera en ordentlig offensiv för att återta staden? De hade verkligen behövt en stor framgång nu efter ett halvår av mycket motgångar.
Man kan notera att det står att de 28 stridsflygplan som ryssland flygit över nu sägs tillhöra SAF:
Citat:
Enligt amerikanska myndighetskällor ska regimen ha fått 28 stridsflygplan.
(texttv)
Vet inte om detta är korrekt dock. Det skulle alltså betyda att det inte är ryska piloter utan SAF.
Senast redigerad av Xelious 2015-09-23 kl. 15:45.
Citera
2015-09-23, 15:59
Medlem
Citat:
Man kan notera att det står att de 28 stridsflygplan som ryssland flygit över nu sägs tillhöra SAF:

(texttv)
Vet inte om detta är korrekt dock. Det skulle alltså betyda att det inte är ryska piloter utan SAF.

Ja, så uppfattade jag det utifrån artikeln i the guardian också. Även Al-masdar news beskriver det så. Jag kan personligen för lite om stridsplan för att kunna säga något om skillnaden mellan de här omtalade planen och de som SAAF tidigare haft i sin arsenal. Antar att piloterna behöver tränas för att fullt ut kunna manövrera dessa (mer avancerade?) plan. Den aspekten skulle väl i så fall tala för att det inte är syriska piloter som flyger?
Citera
2015-09-23, 16:15
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ja, så uppfattade jag det utifrån artikeln i the guardian också. Även Al-masdar news beskriver det så. Jag kan personligen för lite om stridsplan för att kunna säga något om skillnaden mellan de här omtalade planen och de som SAAF tidigare haft i sin arsenal. Antar att piloterna behöver tränas för att fullt ut kunna manövrera dessa (mer avancerade?) plan. Den aspekten skulle väl i så fall tala för att det inte är syriska piloter som flyger?

Ryska försvaret kan ju ha tränat SAAF-piloter i Ryssland sedan en tid tillbaka? Å andra sidan kanske SAAF anställer ryska piloter så att det på pappret är SAAF som opererar flygen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in