2015-09-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Glöm inte heller att BNP/Capita står still eller till och med sjunker just nu, pga den massiva invandringen. Att BNP totalt ökar är inte så konstigt, då den privata och offentliga konsumtionen givetvis ökar med fler människor i landet. Största delen av denna konsumtion är emellertid skattefinansierad, så i längden är det absolut inte hållbart. Särskilt inte när inte ens hälften av invandrarna har kommit i jobb efter sju år i landet.

Räkna inte heller med att "Ola Schubert" ska svara på din uträkning. Hen försvinner alltid hastigt och lustigt från trådarna när hen blir överbevisad.

Det är såhär bra verklighetsuppfattningen är hos de som bestämmer i vårat land.

Okej, låt oss ta lite mer fakta. Tar vi in 400 000 per år måste vi bygga nya bostäder om vi ska hålla uppe standarden, detta kommer kosta minst 1 miljon per ny invånare, bara detta är ca 400 miljarder i investeringar per år! På det kommer behov av investeringar av nya sjukhus, mer infrastruktur som järnväg, vägar osv. Troligen behövs investeringar på minst 2 miljoner per capita för att upprätthålla dagens nivå på infrastruktur och boende. Det innebär att tar vi emot 400 000 per år så kräver dessa ca 800 miljarder i investeringar per år! ( så länge vi har dessa volymer )

Som ni förstår, finns inte det extra investeringsutrymmet i svensk ekonomi. Så standarden kommer sjunka. Oj, jag glömde. Ska ekonomin växa i samma takt är det investeringar i industrin, affärer, butiker, utrustning i privat sektor på X hundra miljarder till. Så svaret är givetvis, att standarden sjunker om befolkningen ökar med 4% per år. Det är självklart, för kapital krävs i mängder och dessa nybyggare kommer utan den typen av kapital.

Det är tält och ghetton som gäller om detta fortsätter.

ca 80 miljarder back i år räcker inte (Ja, regeringen räknar med 74 000 nybyggare i årets budget, vilket inte kommer stämma. Kostnaderna kommer öka och därmed förlusterna i budgeten.) Kostnaderna är dessutom stora i kommuner och landsting och där kommer vi få se skattehöjningar.
Senast redigerad av nyfikenskribent 2015-09-23 kl. 18:13.
Citera
2015-09-23, 18:36
Medlem
Iliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gp.se
Hittills i september är 46 personer i Danmark misstänkta för människosmuggling. Merparten av dem för att transportera flyktingar genom Danmark till Sverige.

Hur många har svensk polis tagit under samma period?
Citera
2015-09-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilium
Hur många har svensk polis tagit under samma period?

Inte många.
Här är förklaringen, från Polisen själv.

https://www.youtube.com/watch?v=SWBzlkQj-IQ
Senast redigerad av nyfikenskribent 2015-09-23 kl. 19:00.
Citera
2015-09-23, 19:32
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ge mig ett något som visar att flyktingströmmarna är på väg att minska.

Det finns en kraftig säsongskomponent i asylsökningarna som har sin topp nu på hösten. Jag garanterar att det snart kommer sjunka.

Säsongsjusterar man så är trenden dock explosionsartat stigande.

Att räkna ut årstakten lämnas som övning...
Citera
2015-09-23, 19:59
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det finns en kraftig säsongskomponent i asylsökningarna som har sin topp nu på hösten. Jag garanterar att det snart kommer sjunka.

Säsongsjusterar man så är trenden dock explosionsartat stigande.

Att räkna ut årstakten lämnas som övning...

Ok. Vad garanterar att det inte är annorlunda denna gång? Läget är exceptionellt. Och även om det sjunker en smula efter september så lär det fortfarande vara exeptionella siffror. Även om det skulle sjunka från senaste veckans toppar på nästan 2 000 per dag, till säg, 2 000 i veckan, så är det fortfarande en helt överväldigande mängd arga muslimska män i vapenför ålder som mer eller mindre kontrollerat väller in i landet.

Seriöst, var ska alla bo?
Citera
2015-09-23, 20:06
Medlem
6000 drygt på en vecka är extremt och kommer nog inte att fortsätta så en längre period, speciellt som vi går mot höst/vinter.

Men vi kan redan nu konstatera att statens och migrationsverkets budgetar spricker och att utgiftstaket kommer att höjas med ytterligare några miljarder.

Troligen kommer 2015 att bli ett nytt rekordår också.

En intressant tanke jag har, men inget svar på ännu, det är ju att vi har tagit emot flyktingar under många år.

Men har jag rätt i känslan att vi de senaste 7 åren tagit emot fler flyktingar än vad vi gjort 70 åren dessförinnan?

Således kom det fler till Sverige åren 1938-2008 än det kom 2008-2015?
Senast redigerad av endumbonde 2015-09-23 kl. 20:08.
Citera
2015-09-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ok. Vad garanterar att det inte är annorlunda denna gång? Läget är exceptionellt. Och även om det sjunker en smula efter september så lär det fortfarande vara exeptionella siffror. Även om det skulle sjunka från senaste veckans toppar på nästan 2 000 per dag, till säg, 2 000 i veckan, så är det fortfarande en helt överväldigande mängd arga muslimska män i vapenför ålder som mer eller mindre kontrollerat väller in i landet.

Finns det hjärterum så finns det stjärterum. Varenda svenskt hushåll kan få in minst en inneboende i synnerhet om staten betalar. Folk som har tomter kan bygga Attefallshus. Pengar kan tas från biståndet till exempel och staten lånar dessutom pengar. Jag tror säkert att vi kan ligga på 500.000 per år.
Citera
2015-09-23, 22:26
Medlem
madchances avatar
Citat:

Skulle gissa att det är kylan som sätter stopp. Toppen är i september, 9976 förra året, botten är feb-april på runt 4000, alltså cirka 40% av toppen.

Och ja, det är exceptionella siffror och slår alla tidigare rekord med råge i migrationsverkets statistik som går 30 år tillbaka. Tror man får gå tillbaka till andra världskriget för att hitta något liknande.

Boendet är det stora problemet. Vad jag förstår så har försvaret inte några tält kvar i beredskap så då blir det väl att vända sig till UNHCR eller någon liknande organisation?
Citera
2015-09-23, 23:47
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Även om jag också tror att siffran 450 000 är överdriven så tror jag inte själv på argumentet att "vi har inte legat nära den siffran så det kommer aldrig hända".
Om vi kollar på hur statistiken har sett ut de senare åren med antalet asylsökande.

2011: 29 648
2012: 43 887 (+48.03%)
2013: 54 259 (+23.63%)
2014: 81 301 (+49.84%)
Jag skulle nog säga att ditt argument om att vi aldrig har legat på de nivåerna tidigare skulle mycket väl kunna appliceras på även de tidigare årtalen. Om någon hade sagt 2012 att vi skulle få 50% mer asylsökande det här året jämfört med förra, hur hade det blivit bemött då?
Eller om någon hade sagt att vi skulle få samma ökning mellan 2013 till 2014 också? Att vi slår 55 000 asylsökande med råge och landar på över 80 000?

Jag sade för fem år sedan att med nuvarande ökningstakt (då alltså) så skulle vi i början på 20-talet dela ut 200 000 PUT per år. SCB har som motsats konstant förutspått att invandringen ska minska i sina framtidsprojektioner. Som konsekvens är deras befolkningsprognoser helt väck, jag bedömer att runt 2030 kommer vi att ha 3-4 miljoner människor från tredje världen i Riket. Det är bara 15 år kvar tills dess. Jag bedömer då att gängen har övergått från att skjuta på varandra till att skjuta på polisen. Att vara snut i Storstaden kommer att vara som att vara amerikansk soldat på patrull i Baghdad. Det kommer att vara polisbrist eftersom nervositeten när man riskerar att dödas varje sekund man är ute på patrull med tiden kommer att bryta ner patrullpoliserna.
Citera
2015-09-24, 00:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
6000 drygt på en vecka är extremt och kommer nog inte att fortsätta så en längre period, speciellt som vi går mot höst/vinter.

Men vi kan redan nu konstatera att statens och migrationsverkets budgetar spricker och att utgiftstaket kommer att höjas med ytterligare några miljarder.

Troligen kommer 2015 att bli ett nytt rekordår också.

En intressant tanke jag har, men inget svar på ännu, det är ju att vi har tagit emot flyktingar under många år.

Men har jag rätt i känslan att vi de senaste 7 åren tagit emot fler flyktingar än vad vi gjort 70 åren dessförinnan?

Således kom det fler till Sverige åren 1938-2008 än det kom 2008-2015?

Det kan ju dock bli mer än vanligt även under kallare klimat om det blir mer beslut om omfördelningar av de flyktingar som redan befinner sig inom Europas gränser.

Här kan man se lite historiskt fram till 2007. Även sett till den amerikanska utvandringen är alltså kurvan uppåt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_invandringspolitik#/media/File:Invandrare_utvandrare_Sverige_1850-2007.svg

Från 2008 är det grovt räknat 100000 per år i överskott och om vi nu med bakgrund om den extrema ökning vi sett nu att vi hanmnar då på ca drygt 200000 i år i överskott så är ju ytterligare en barriär bruten. För 50 år sedan var ungefär en av 30 utrikesfödd nu börjar den siffran närma sig 1 av 5. Då har vi alltså inte ens räknat med andra, tredje osv generationen invandrare.
Citera
2015-09-24, 07:10
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Närmare 300.000 är män och alla vill garanterat knulla, ja de har väl nästan blivit lovade det i reklamen. Det här kommer att få katastrofala följder för våra svenska kvinnor.
Citera
2015-09-24, 08:38
Medlem
Glauciuss avatar
Vecka 39
Måndag 21/9: 1 038
Tisdag 22/9: 1 245
Onsdag 23/9: 1 275

Det lutar mer och mer åt att vi faktiskt slår förra veckans rekord. Vågar man gissa på en rekorddag idag med över 1 300 asylsökande?
Vecka 38
Måndag 14/9: 1 027
Tisdag 15/9: 1 012
Onsdag 16/9: 1 201
Torsdag 17/9: 1 289
Fredag 18/9: 912
Lördag 19/9: 813
Söndag 20/9: 649

Fortsatt stort antal asylsökande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera