Hej!
Tack för input från alla. En röd tråd för alla konstruktiva inlägg verkar vara att bryta dagens mönster och ta tillvara på den möjlighet som getts mig. Att bara glassa runt och göra ingenting leder till deppighet och utanförskap, så det blir inget bra. Att starta något eget verkar kul, speciellt när man kan göra det och inte behöver bli stressad av avkastningen. Tack! Grävskopan tror jag nog jag skippar dock!
Varför jag frågar på flashback? Jag känner ingen som har varit i samma situation och jag vill gärna diskutera det anonymt. Ingen förutom min familj vet att jag har möjligheten och jag vill ogärna diskutera det i jante-sverige;det kan lätt bli lite känsligt/avundsamt.
Som jag skrivit flera ggr, men kanske inte varit tydlig nog med. 0) var inte en "går ekavationen ihop" fråga utan hur ändras ens levnadsmönster, vilka oförutsedda utgifter kommer. Vill man ha mer pengar så man kan förse barnen med lägenhet när de blir stor? slippa studieskulder? etc etc. Kanske kommer det kommer fler utgifter som de som jag inte tänkt på som någon som faktiskt gjort samma sak kunde ge tips om. Det var sådana svar jag letade efter. Är det värt att jobba ihop ett par miljoner till för att kunna göra det där sista?
Jag tog fotot igår på portföljrapporten, den 22a september som visade min portföljrapport, dvs hur portföljen såg ut dagen innan (efter stängning den 21a). de andra datumen som syns är från grafen ovanför som visar historisk utveckling.
Sedan (kanske mer passande för detta forum!) en fundering varför jag ligger så tungt likvid. Jag klev ur alla positioner vid 1680 efter en tydlig bulltrap, sen för några dagar sedan (när börsen studsade upp över 1500) plockade jag upp en del derivat för att korta OMX. (vilket har get en god avkastning)
Jag tror nog att börsen skall ner till 1350 inom kort, men jag vågar inte följa hela vägen (kudos till de som har balls att göra det). Jag plockade ut merparten efter gårdagens enorma ras men ligger fortfarande kort i OMX. flyttade över en del till (long) DAX istället, men det är en högrisk.
min andra portfölj innehar en rad högrisks-småbolag som jag tror på.
här är en screendump på portföljen idag (som visar hur det såg ut igårkväll efter stängning)
http://imgbay.mobi/di/portfolj-wij1u.jpg