2015-09-23, 00:05
Medlem
StephenStavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Hej!

Det va inget screenshot du hade tagit utan en väldigt dålig och suddig bild på någonting.
Jag ser också att det står 24 maj längst ut till höger, borde det inte stå dagens datum?
Det står 21 september på två ställen.
Citera
2015-09-23, 00:25
Medlem
Roddarens avatar
För som hänger upp er på lönen; lägg ner. Det delägarskap/promote man blir rik på. Vet ni inte det så är det inte TS:s fel.
Citera
2015-09-23, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinister2
Screenshot från en av mina portföljer http://imgbay.mobi/di/IMG5780-l6leu.jpg

Hur kan man jobba med/vara delägare i en hedgefond och samtidigt privat ligga 96% likvid och behöva gå in på flashback och ställa frågor om den egna ekonomin?

Om inte detta är en trolltråd är du nästan lite gulligt naiv för att vara så välutbildad och ha det så bra ställt.

Vad säger förresten din fru om dina planer? Har du kollat det? Du vet det kan hända en hel del med "kärleken" när du i stället för att dra in dina två mille/år sitter på vinden och målar tavlor.
Citera
2015-09-23, 03:49
Medlem
bajsfittkorvens avatar
Fly landet. Du behöver en ny miljö.
Dumpa kärringen o kidsen om det är vad du behöver, inget jag rekommenderar dock.
Citera
2015-09-23, 07:39
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
förstår verkligen inte ditt problem. TS!
du om någon med din kunskap och förutsättningar borde väl kunna säkra din framtid med det kapitalet i ryggen?
Jag har verkligen svårt att tro att en person med dina meriter och bakgrund behöver råd från flashbacksnollor att planera din framtid!

Finns nog alla sorters människor här. Även de vackra och rika.

Flashback är lätt-tillgängligt och brett. Man kan fråga vad som helst, när som helst. Klart det kan vara en lockelse även för en "framgångsrik person".

Vart ska denne vända sig istället? En präst (riktigt förnuftig, och som tror på den skäggige mannen uppe i himlen)? En terapeut, som tolkar ens drömmar om tåg genom tunnlar? En professionel livscoach, som är precis samma nolla som vi andra här på flashback, bara att denna nolla antagligen tar bra riktigt bra betalt?
Citera
2015-09-23, 07:43
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur kan man jobba med/vara delägare i en hedgefond och samtidigt privat ligga 96% likvid och behöva gå in på flashback och ställa frågor om den egna ekonomin?

Att man säljer en produkt framgångsrikt behöver väl inte betyda att man själv tror på den?

Dessutom är väl börserna nyckfulla numera. Jag önskar att jag hade legat likvid de senaste veckorna.

Nu frågar väl Ts inte heller primärt om ekonomiska råd? Möjligtvis frågan om 15 miljoner "räcker"... som är av karaktären "hur långt är ett snöre".
Citera
2015-09-23, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinister2
Jag tjänar bra (över 2 000 000 /år) Jobbar mycket (50-60 timmar veckan).

Imponerande.
Själv jobbar jag upp mot 60-70 timmar/vecka inom familjens restaurang. Älskar iofs arbetet, men blir som säkerligen många andra nyfiken på vilket yrke - dock ska jag skriva att om du inte vill (eventuellt upprepa dig) berätta så har jag respekt för det. Nu är ditt inlägg från 2010 så det kanske är lite sent att besvara/undra. Önskar dig hursomhelt lycka till med din familj och livet i övrigt.
Citera
2015-09-23, 09:19
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiedToChaines
Imponerande.
Själv jobbar jag upp mot 60-70 timmar/vecka inom familjens restaurang. Älskar iofs arbetet, men blir som säkerligen många andra nyfiken på vilket yrke - dock ska jag skriva att om du inte vill (eventuellt upprepa dig) berätta så har jag respekt för det. Nu är ditt inlägg från 2010 så det kanske är lite sent att besvara/undra. Önskar dig hursomhelt lycka till med din familj och livet i övrigt.

han jobbar på en hedgefond fond och är dessutom delägare i den och inläget är bara några dagar gammalt.
Citera
2015-09-23, 09:57
Medlem
Hej!

Tack för input från alla. En röd tråd för alla konstruktiva inlägg verkar vara att bryta dagens mönster och ta tillvara på den möjlighet som getts mig. Att bara glassa runt och göra ingenting leder till deppighet och utanförskap, så det blir inget bra. Att starta något eget verkar kul, speciellt när man kan göra det och inte behöver bli stressad av avkastningen. Tack! Grävskopan tror jag nog jag skippar dock!

Varför jag frågar på flashback? Jag känner ingen som har varit i samma situation och jag vill gärna diskutera det anonymt. Ingen förutom min familj vet att jag har möjligheten och jag vill ogärna diskutera det i jante-sverige;det kan lätt bli lite känsligt/avundsamt.

Som jag skrivit flera ggr, men kanske inte varit tydlig nog med. 0) var inte en "går ekavationen ihop" fråga utan hur ändras ens levnadsmönster, vilka oförutsedda utgifter kommer. Vill man ha mer pengar så man kan förse barnen med lägenhet när de blir stor? slippa studieskulder? etc etc. Kanske kommer det kommer fler utgifter som de som jag inte tänkt på som någon som faktiskt gjort samma sak kunde ge tips om. Det var sådana svar jag letade efter. Är det värt att jobba ihop ett par miljoner till för att kunna göra det där sista?

Jag tog fotot igår på portföljrapporten, den 22a september som visade min portföljrapport, dvs hur portföljen såg ut dagen innan (efter stängning den 21a). de andra datumen som syns är från grafen ovanför som visar historisk utveckling.

Sedan (kanske mer passande för detta forum!) en fundering varför jag ligger så tungt likvid. Jag klev ur alla positioner vid 1680 efter en tydlig bulltrap, sen för några dagar sedan (när börsen studsade upp över 1500) plockade jag upp en del derivat för att korta OMX. (vilket har get en god avkastning)

Jag tror nog att börsen skall ner till 1350 inom kort, men jag vågar inte följa hela vägen (kudos till de som har balls att göra det). Jag plockade ut merparten efter gårdagens enorma ras men ligger fortfarande kort i OMX. flyttade över en del till (long) DAX istället, men det är en högrisk.

min andra portfölj innehar en rad högrisks-småbolag som jag tror på.

här är en screendump på portföljen idag (som visar hur det såg ut igårkväll efter stängning)
http://imgbay.mobi/di/portfolj-wij1u.jpg
Senast redigerad av Sinister2 2015-09-23 kl. 10:24.
Citera
2015-09-23, 10:26
Medlem
Puffes avatar
Nu tillhör jag ju en av de som tror att det här är en trolltråd.
Enbart pgav att du beskriver bil och båt som investeringar och samtidigt ska vara en form av ekonomisk analytiker...
Screenshoten bevisade inte heller något utan hade trott mer på dig utan den.

Men men gillar sådana här trådar så visst vi kör på.

15miljoner räcker långt och det räcker absolut så länge man anpassar utgifterna dvs sluta slösa.

Du pysslar ju med fonder när du jobbar så varför inte jobba privat för dig och din familj?
Välj ut tio fonder vilket borde vara enkelt med din expertis ;-)
Stoppa in 500,000 i vardera fond dvs totalt 5miljoner.
Vad tror du genomsnittliga avkastningen där blir? 7-8%?

Välj ut tio stycken dividend aristocrats som tex Coca cola med en avkastning på över 3%
Och investera fem miljoner, 500,000 per aktie.

Fem miljoner kvar? Är ingen matematisk analytiker men får det till den summan.

Passa på att köpa aktier i hm och investor nu när de är otroligt billiga för 500,000 per aktie och återinvestera utdelningen i tio år.

Ta två miljoner och visa upp dem för franchising verksamheten McDonalds och vips så har du en egen restaurang som de tränar upp dig i att sköta.(de lånar ut resten av pengarna)

Två miljoner kvar?
Köp en villa i ett storstadsområde för ca tre miljoner (ett lån på en miljon klarar du av)
Konvertera villan till två lägenheter och bli hyresvärd.

Tror du att du skulle kunna leva på intäkterna ifrån de här investeringarna?
Kanske även din fru?
Tror du att dina barn skulle växa upp och tycka att de har en driftig pappa som ändå haft mycket tid över för dem?
Citera
2015-09-23, 10:48
Medlem
Puffes avatar
Sluta försöka bevisa något med dina bilder...
Har familj och vänner inom finansbranschen och kan få fram bilder på alla möjliga storlekar på portföljer.

Antingen tror folk på dig eller inte.
Citera
2015-09-23, 10:53
Medlem
vasaduellers avatar
Jag tycker att TS skall bli ekobonde. Maximal känsla av mening, och att verkligen åstadkomma något.

Många gånger bättre än att falla för känslomässig propaganda (flyktingpojken etc.), och därigenom lockas in i "välgörenhets"-projekt, som allt som oftast visar sig gynna olika ekonomiska intressen, utöver de som de säger sig vilja hjälpa. Genom att bruka jorden i balans med naturen, så kan man göra största möjliga skillnad, i och med att man inte längre är beroende av att konsumera de produkter som förstör världen. Varför ge dina pengar till banker och Monsanto, om du säger dig vilja göra gott i världen?

Inget annat arbete ger så mycket mening och välbefinnande, som att få kombinera tanke med fysisk handling, i riktining mot ett meningsfullt mål. (Eller om du är deprimerad: Mindre meningslöst.)

Om jag vore du, så skulle jag köpa mark (gård) på landet, och gå en agronom- (eller vad man nu skall studera för att lära sig om ekologiskt naturbruk) utbildning . Köp sedan in den utrustning som behövs, och starta ett "drängkollektiv" där människor får bo och äta hos dig (samt eventuellt en blygsam lön), i utbyte mot att de hjälper till med det fysiska arbetet på gården. På några års sikt, så skulle du kunna bli ekonomiskt oberoende, i och med att dina kostnader för mat och energi mm skulle försvinna, och resten av din förmögenhet skulle räcka gott för att täcka övriga behov. Som bonus så blir du lyckligare, friskare och bidrar till en bättre värld. Som extra bonus så gäller det samma för din fru och era barn.

Om du hatar att vara på landet, och är ointresserad av natur, så är det såklart inte ett alternativ. Men om du gillar tanken, så torde du själv ha både hjärna, handlingskraft och medel, för att kunna nå ett liv liknande den danske "Bonderöven". Lite lustigt att det liv som de fattigaste levde för 150 år sedan, numera är en statussymbol, som endast de bäst bemedlade kan ha råd med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in