@lfh
Tack för input. Ja att läsa litet varje kväll är nog en bra idé. Som det är nu vet jag vad jag vill bort från, men inte till. Skall se vad jag kan hitta. 

Har tittat en del på "get happy"-böcker men det är ganska få som behandlar min livssituation.
@PaloPaloPalo
Tack för input. Bil och Båt är väl ganska dåliga investeringar och kanske borde ses som förbrukningsvaror, lägenheten utomlands och huset går ju dock att sälja och med dagens priser realisera ~10 miljoner och fortfarande bo OK. Inget är belånat.
Det kanske hör hemma i livsstil, men jag tänkte att det kanske är större sannolikhet att någon med liknande erfarenheter svarar här än flummare. Om det var menat som konstruktivt och något som kan tänkas hjälpa mig med "omogen som man" får du gärna utveckla det, annars väljer jag nog att bortse från det.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
PaloPaloPalo

Jag känner en person som är ekonomiskt oberoende, och han verkar inte sakna problem och han kämpar mot känslor av meningslöshet... finns inga mål, inget att kämpa för, inget att drömma om. Tomheten är antagligen påfrestande. Dessutom står man utanför samhället på ett sätt som är märkligt, vad svarar man på frågan om vad man gör när man träffar nya människor?

Tack för att du satte ord på en av mina största farhågor. Det är detta jag är rädd för. Om din polare skulle göra om beslutat att sluta jobba, skulle han då göra om det?
	Citat:

Ursprungligen postat av 
PaloPaloPalo

Du skriver att du har dyra levnadsvanor. Snarare än att oroa dig för hur ditt barn påverkas av en livsstil som inte är beroende av förvärvsarbete, så borde du snarare oroa dig för hur ditt barn påverkas av dina dyra levnadsvanor och din livsstil som playboy. Detta är sannolikt en mycket mer betydelsefull faktor som påverkar ett barns uppväxt, värderingar, och syn på livet, tror jag. Dyra levnadsvanor för mig innebär lyxliv: att betala andra för sådant vi vanliga människor i mycket högre grad sköter själva, tvätt, städ, matlagning, underhållning och nöjen, service, osv. Sådant kan nog skapa "spoiled brats": en tro att det är onödigt och kanske rent av fult att skita ned händerna själv (när sanningen är precis den motsatta, det ger stolhet och tillfredsställelse att arbeta och skapa praktiskt, med händerna, i motsats till att bolla med abstrakta siffror som bara finns på dataskärmen...).

Jag håller med (och lfh som skrev samma sak). Jag hoppas att kunna förmedla det, men om man står och fördriver sin tid med det man tycker är kul och inte har ett "vanligt jobb". Vad ger det för signaler till ens barn? Är det möjligt att överföra en god arbetsmoral och sunda pengavärderingar när ens förälder valt att jobba för att jag inte behöver. De kommer inte minnas allt slit som vari i de första 15 åren av min karriär.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
PaloPaloPalo

Du verkar inte lycklig idag, så mer pengar förändrar sannolikt ingenting alls. Du verkar sakna substans, så mitt råd blir att du försöker skaffa mer sådant, då kommer ditt beslut bli lättare att fatta, på goda grunder. Det kan bli fel ändå förstås (man vet aldrig på förhand hur man reagerar i nya situationer), men risken minskar.
Är du trött på ditt jobb, och vantrivs, är väl ett bra första steg att byta jobb? Och lönen på det nya jobbet verkar ju inte vara av så stort intresse annat än för ditt ego? 

Ja det stämmer, men som det är nu finns inte tid att få in mer substans, efter jobb och barn är jag slut. Men detta kanske är det bästa rådet hittils att byta till ett "vanligt" jobb och jobba 30-40 timmar vecka tills jag vet vad jag vill göra. Jag gillar nog egentligen jobb som är handfasta och har med människor att göra (vilket ironiskt nog är så långt ifrån vad jag pysslar med idag som möjligt). 
Dock ger jag ju upp mitt idag välbetalda jobb som jag slitit väldigt hårt för om jag skulle göra detta. Antar att det är det som är svårt att ta steget att göra och rätt läskigt. Antar att det är lite som ett förhållande där sexet är bra men personen är en idiot och då är ju valet ganska självklart...