2015-09-22, 10:11
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Måste ni bo i Sverige då? Flytta någonstans där dina pengar är värda det dubbla.
Citera
2015-09-22, 10:14
Medlem
lfhs avatar
Kan tillägga att kostnaderna oftast sjunker för folk när dom väl tar tidig pension.

Du kommer även tröttna på att inte göra något heller, så du kommer säkert dra in lite pengar. Du kanske utvecklar ett intresse över att snickra/bygga hus? Då kan du tjäna en hacka på det lite då och då. Du kommer säkerligen hitta något som du gör endast för att du tycker om det, men som enda drar in åtminstånde lite pengar.

Pengamässigt behöver du inte oroa dig.
Citera
2015-09-22, 10:47
Medlem
@lfh
Tack för input. Ja att läsa litet varje kväll är nog en bra idé. Som det är nu vet jag vad jag vill bort från, men inte till. Skall se vad jag kan hitta. Har tittat en del på "get happy"-böcker men det är ganska få som behandlar min livssituation.

@PaloPaloPalo
Tack för input. Bil och Båt är väl ganska dåliga investeringar och kanske borde ses som förbrukningsvaror, lägenheten utomlands och huset går ju dock att sälja och med dagens priser realisera ~10 miljoner och fortfarande bo OK. Inget är belånat.

Det kanske hör hemma i livsstil, men jag tänkte att det kanske är större sannolikhet att någon med liknande erfarenheter svarar här än flummare. Om det var menat som konstruktivt och något som kan tänkas hjälpa mig med "omogen som man" får du gärna utveckla det, annars väljer jag nog att bortse från det.

Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Jag känner en person som är ekonomiskt oberoende, och han verkar inte sakna problem och han kämpar mot känslor av meningslöshet... finns inga mål, inget att kämpa för, inget att drömma om. Tomheten är antagligen påfrestande. Dessutom står man utanför samhället på ett sätt som är märkligt, vad svarar man på frågan om vad man gör när man träffar nya människor?

Tack för att du satte ord på en av mina största farhågor. Det är detta jag är rädd för. Om din polare skulle göra om beslutat att sluta jobba, skulle han då göra om det?

Citat:
Du skriver att du har dyra levnadsvanor. Snarare än att oroa dig för hur ditt barn påverkas av en livsstil som inte är beroende av förvärvsarbete, så borde du snarare oroa dig för hur ditt barn påverkas av dina dyra levnadsvanor och din livsstil som playboy. Detta är sannolikt en mycket mer betydelsefull faktor som påverkar ett barns uppväxt, värderingar, och syn på livet, tror jag. Dyra levnadsvanor för mig innebär lyxliv: att betala andra för sådant vi vanliga människor i mycket högre grad sköter själva, tvätt, städ, matlagning, underhållning och nöjen, service, osv. Sådant kan nog skapa "spoiled brats": en tro att det är onödigt och kanske rent av fult att skita ned händerna själv (när sanningen är precis den motsatta, det ger stolhet och tillfredsställelse att arbeta och skapa praktiskt, med händerna, i motsats till att bolla med abstrakta siffror som bara finns på dataskärmen...).
Jag håller med (och lfh som skrev samma sak). Jag hoppas att kunna förmedla det, men om man står och fördriver sin tid med det man tycker är kul och inte har ett "vanligt jobb". Vad ger det för signaler till ens barn? Är det möjligt att överföra en god arbetsmoral och sunda pengavärderingar när ens förälder valt att jobba för att jag inte behöver. De kommer inte minnas allt slit som vari i de första 15 åren av min karriär.

Citat:
Du verkar inte lycklig idag, så mer pengar förändrar sannolikt ingenting alls. Du verkar sakna substans, så mitt råd blir att du försöker skaffa mer sådant, då kommer ditt beslut bli lättare att fatta, på goda grunder. Det kan bli fel ändå förstås (man vet aldrig på förhand hur man reagerar i nya situationer), men risken minskar.

Är du trött på ditt jobb, och vantrivs, är väl ett bra första steg att byta jobb? Och lönen på det nya jobbet verkar ju inte vara av så stort intresse annat än för ditt ego?

Ja det stämmer, men som det är nu finns inte tid att få in mer substans, efter jobb och barn är jag slut. Men detta kanske är det bästa rådet hittils att byta till ett "vanligt" jobb och jobba 30-40 timmar vecka tills jag vet vad jag vill göra. Jag gillar nog egentligen jobb som är handfasta och har med människor att göra (vilket ironiskt nog är så långt ifrån vad jag pysslar med idag som möjligt).

Dock ger jag ju upp mitt idag välbetalda jobb som jag slitit väldigt hårt för om jag skulle göra detta. Antar att det är det som är svårt att ta steget att göra och rätt läskigt. Antar att det är lite som ett förhållande där sexet är bra men personen är en idiot och då är ju valet ganska självklart...
Citera
2015-09-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschlaffse
Måste ni bo i Sverige då? Flytta någonstans där dina pengar är värda det dubbla.

Vi har redan ett boende utomlands och brukar det ganska lite. Släkt, vänner etc finns ju här. Min frus jobb är dessutom bundet till Sverige och går inte att flytta utomlands. Om det är att jag behöver mer pengar (för att min fru eller barn inte skall behöva jobba t.ex.) är det bättre att jobba vidare här tror jag.
Citera
2015-09-22, 11:30
Bannlyst
du tjänar 2 millar/år, spenderar 50k i månaden, har 30 miljoner, och är 30-40år

enligt min kalkyl så bör du ha haft 160k+ i månadslön sen du var i 20 års åldern, det låter föga troligt, troll, välkommen till flashback. Här kommer du trivas som handen i handsken.
Citera
2015-09-22, 12:14
Medlem
Vekrusets avatar
Det är ju ganska enkelt för dig att räkna på själv. Om du inte vill lägga om dina vanor, så vet du exakt hur långt dina pengar räcker (bortsett från att framtida inflation är faktor X). Är det hela familjen som gör av med 50 000:- per månad, eller är det vad du bränner ensam?

Din fru kan säkert bli sur om du vill löka omkring utan syfte hela dagarna, medan hon fortsätter jobba. Barnen blir inte bortskämda, om du inte skämmer bort dem.

Mina egna vanor är inte så dyra, så jag skulle vara ekonomiskt oberoende långt före dig. Jag har massor av viktiga saker som jag vill göra istället för att jobba åt andra, så jag skulle ha valt egen tid, alla gånger. Men om du inte har några intressen eller andra viktiga insatser som drar, så kan det förstås bli segt, eller demoraliserande, med all ledig tid.
Citera
2015-09-22, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
du tjänar 2 millar/år, spenderar 50k i månaden, har 30 miljoner, och är 30-40år

enligt min kalkyl så bör du ha haft 160k+ i månadslön sen du var i 20 års åldern, det låter föga troligt, troll, välkommen till flashback. Här kommer du trivas som handen i handsken.

Screenshot från en av mina portföljer http://imgbay.mobi/di/IMG5780-l6leu.jpg
Senast redigerad av Sinister2 2015-09-22 kl. 12:30.
Citera
2015-09-22, 13:16
Medlem
Har en släkting som jobbar inom finans och var i exakt din sits (samma ålder, har barn osv). Hans kapital är ungefär lika mycket ($4m), men lönen dubbla din (utomlands btw). Han valde att fortsätta jobba, men bytte jobb som ger ungefär 10% av han det tjänade innan. Var det värt? Enligt honom har han tid för ett vanligt liv nu, 8-16. Han är aldrig trött när han kommer hem längre, kan ta ut sin fru på middag, hämta barnen från träningen och har även tid att träffa sina egna föräldrar mycket oftare.

Uppoffringar? Absolut, men enligt honom har han aldrig haft det bättre sen han levde livet som student egentligen.

Att inte jobba skulle jag aldrig säga är något bra i längden. Människor behöver sysselsättas, som någon nämnde innan så hamnar man säkert i en utanförskap om man inte gör någonting vettigt på dagarna. Jag vill dock minnas att analytiker-tjänster är rätt slitiga också? Eller är det bara för dom unga nyanställda måntro?
Citera
2015-09-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinister2
Hej!

Letar efter input från er som är ekonomiskt oberoende primärt men andra får gärna ge sina synpunkter också.

Jag är ekonomiskt oberoende nu vad jag tror (ca 30 miljoner intjänat varvid ca hälften är investerat i bil/båt/fastighet/utlandsboende).

Jag tjänar bra (över 2 000 000 /år) är mellan 30 och 40 år, har familj och barn. Jobbar mycket (50-60 timmar veckan).

Funderat på att lägga av och bara njuta av livet (vet inte vad jag skulle göra riktigt dock!). Väldigt trött på mitt jobb, trivs inte alls. Att jobba halvtid eller ta en paus är inget alternativ i mitt jobb.

Dock en del funderingar som ni gärna får ge input på
0) tror ni 15 miljoner räcker? Jag har en ganska dyr levnadsvana (drar nog 50' i månaden i snitt på mat/resor/kläder/presenter)
1) Om jag slutar, vad skickar det för signaler till mina barn? Kommer de bli spoiled brats? Det är ju inte tillräckligt mycket för att de skall kunna leva som dagdrömmare.
2) Bör jag jobba 10 år till så min fru också blir ekonomiskt oberoende?
3) Om jag hoppar av mitt jobb kan jag nog tacka min karriär ajöss iaf att komma tillbaka dit jag är nu. Är jag bara inne i en svacka och skall kämpa vidare eller är det dags att kasta in handuken?
4) Är jag puckad som ger upp ett så välbetalt jobb och blir jag lyckligare av mer pengar än det jag redan har?
5) Allmänna tips erfarenheter?
Sorry men trots din screenshot, vilket inte bevisar ett skit, får jag inte ihop dina siffror. Har du
2 000 000 i lön får du ut cirka 1 000 000 efter skatt, vilket innebär att du har 83 000 kronor per månad att leva av. Om du dessutom lever för 50 000 kronor per månad har du 33 000 kronor per månad efter levnadskostnader. Då skulle du kunna spara 396 000 kronor per år. Har du jobbat i 15 år skulle du max kunna sparat ihop 5 940 000 kronor. Dessutom har du investerat i fastigheter och bilar, vilket antagligen inte är inräknat i dessa 50 000 kronor per månad.
Av de 30 000 000 som du säger dig ha jobbat in är det 15 000 000 kronor kvar efter skatten är dragen, minus 50 000 kronor per månad i omkostnader vilket blir 9 000 000 kronor. Kvar blir alltså runt 6 000 000 kronor som max.
Vet inte om jag missat något väsentligt i din redogörelse, men jag tror alltså att du ljuger.
Du har alltså lyckats köpa fastigheter, bilar och båtar kontant och ändå lyckas spara ihop så mycket som 30 000 000 kronor?
Citera
2015-09-22, 13:46
Medlem
@rattvisaebra
Jag tjänar 2 000 000 /år efter skatt. Min lön är minimal, merparten av min inkomst är från delägandet. En ganska stor del (merparten) av min förmögenhet kommer från eget spekulerande som pågått sedan 2008. Jag har ca 16m i likvida medel och 14m i fastigheter och 0.5m i bil/båt. Om inte en bild på en av mina depåer räcker får det vara upp till dig, jag vet inte vad som skulle kunna bevisa det mer (annat än lämna ut min identitet vilket jag inte vill). Har du ett förslag som inte röjer min identitet (eller är allt för omständligt) gör jag det gärna. Om du inte har något förslag eller tror att bilden är photoshoppad får du väl helt enkelt låta bli att tro mig.

@trollnation
Vad jobbar han med idag? Om det inte är ett önskejobb som han hade gjort gratis, känns det meningsfullt att arbeta för 1/10 av sin lön? Om jag tog ett lön där jag fick ut 25' efter skatt och jag inte älskar jobbet tror jag nog att det skulle kännas som att köra i 30km/h på motorvägen... Att löneförhandla om 1000 mer i månaden skulle bara vara konstigt.
Citera
2015-09-22, 14:25
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag funderar på det där ibland och tänker att jag skulle fundera på om jag kommer på nåt jobb som verkar riktigt kul och se till att jobba med det. Eventuellt bara för mig själv.

Jag är t.ex. väldigt intresserad av allt som har en motor och brummar, och bland annat skulle jag vilja testa att köra skogsmaskin eller grävmaskin, men har idag inte valt nån av de vägarna. Med tillräckligt mycket pengar skulle jag t.ex. kunna köpa en bit skog och en skogsmaskin och gå loss där inne.

Jag tror det skulle bli fruktansvärt tråkigt att bara sitta och "göra ingenting".

Har du lite entreprenöriell ådra har du ju enorma möjligheter med det kapitalet att dra igång en verksamhet, eller flera. Skulle jag iaf tycka kändes inspirerande, samtidigt som det förhoppningsvis kan ge mer vinst som sen kan gå till fler nya företag osv.
Citera
2015-09-22, 14:50
Medlem
Du har inget intresse som skulle kunna omvandlas till en verksamhet?
Tänker att det kanske skulle ge dig mer att bygga upp något som involverar ett genuint intresse snarare än något som enbart går ut på att tjäna pengar.

Då har du sysselsättning och hamnar inte "utanför samhället" samtidigt som du förhoppningsvis mår betydligt bätte.

Edit: Tji får man när man inte läser alla inlägg ordentligt.. HelgeBuk hade ju skrivit samma sak.
Senast redigerad av _MrPink 2015-09-22 kl. 14:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in