• 4
  • 5
2015-09-23, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinister2
Tack fr svar ocks! Och det r inte meningen att lta otacksam till er som gav tips p hur jag skall gra med pengarna eller om ekvationen gr ihop idag. Frgan om pengarna rcker r snarare om ens levnadsvanor ndras mycket av att sluta jobba. Knns 50' i mnaden lite (idag knns det som jag lever obegrnsat, p grnsen till slsigt och ger mig dligt samvete). Jag tnker p de man lser om som vinner massor av pengar eller kndisar som tjnat massor och sedan ngra r senare lever p gatan. r det droger bara d eller (vilket aldrig kommer hnda mig).
Tycker inte du ska ha dligt samvete fr att du anvnder dina pengar.
Citera
2015-09-23, 11:52
Medlem
Intressant trd, hoppas att jag fr skriva en egen sn i framtiden!

Jag vet mnga saker jag skulle ta upp ifall pengar inte var ett problem. Sdana dr saker som krver stora arbetsinsatser men sllan ger ngra pengar tillbaka. Jag har alltid varit en sucker fr arkeologi. Lste en termin p universitetet men vgade inte hnge mig t en s brcklig karrir. Ifall jag hade finansieringen klar skulle jag frska ta mig in i de kretsarna och p ngot stt jobba i utgrvningarna. Jag vet att Svenskar forskare ofta r och grver i Pompeji, och det mste vara en drm. Att grva i jorden med sina hnder och hitta freml som skapats, anvnts och vrdats av mnniskor fr ofattbart lng tid sedan sedan. Att f pussla ihop mnniskors liv, samhllstrukturer och tro genom de f ledtrdar som finns bevarade.

Precis som jag s verkar du ha lst teknisk fysik. Det r inget som lockar dig dr, d?
Citera
2015-09-23, 12:00
Medlem
Citat:
Jag jobbar fr en hedgefond...

Men klarar nd inte av att rkna ut hur lnge dina pengar rcker? r du anstlld som pilkastande apa?
Citera
2015-09-23, 13:33
Medlem
Jag tolkar det som att TS frmst ville ha vgledning till hur han skulle resonera och leva ett liv men med det frbehllet att han till skillnad frn de flesta andra har ca 15M i likvida medel. Jag tror inte han behver investeringstips eller hjlp att rkna ut hur lng tid det tar att frbruka 15M med en mnatlig utgift p 50k.

Sedan att han lade in trden under just privatekonomi har han ju redan frklarat tidigare.

Till Sinister2:
Det r inte ett helt ltt dilemma du stllts infr. Frn mnga ses det nog som en guldsits men jag kan frst din vnda dr du har ett rejlt kapital och en fantastisk rsinkomst som du nu eventuellt r beredd att offra fr att f till en frndring i ditt liv. Det r ltt som utomstende att bara se det som ett lyproblem men jag frstr att det bubblar mycket knslor i dig kring dessa valen.

Jag tror likt majoriteten att du br hitta ngot som knns mer meningsfullt och ger dig mervrde i livet, om n inte ekonomiskt men kanske mer stimulerande och fr dig intressanta arbetsuppgifter.

Att hantera stora summor i sin privatekonomi kan knnas som ett ok och det r inte ovanligt att man blir nedstmd eller knner dligt samvete nr det tjnas/frloras summor som ligger i slngarna av medelinkomsttagares rsinkomster. Samtidigt finns det skert ett behov av att frvalta dessa p bsta stt. Desto mer pengar du har desto fler val kommer realiseras och kombinerar du allt detta blir det ltt fr mycket fokus p just pengar.

Fundera frst och frmst vad du gldjes t i livet och hur du kan f mer av detta. Att ta ett vanligt jobb med knegarln r kanske inte s glamorst men ger dig sysselsttning och tckning av vanlig driftskostnad.
Citera
2015-09-23, 13:59
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Dock en del funderingar som ni grna fr ge input p
0) tror ni 15 miljoner rcker? Jag har en ganska dyr levnadsvana (drar nog 50' i mnaden i snitt p mat/resor/klder/presenter)

50 000 kr * 12 mn = 600 000
600 000 kr * 40 r = 24 000 000

Frutsatt att du blir ttio och och har 5 % avkastning p dina 15 mille s har du en avkastning p
750 000 / r vilket innebr att rntan p dina pengar r strre n dina utgifter per r, vilket i sin tur leder till att du faktiskt tjnar marginellt p det.

Allt detta frstss baserat p att du lyckas hlla en 5%ig avkastning

Knns dessutom orimligt att du skulle ha allt detta du pstr och tjna det du gr utan att kunna gra den enkla utrkningen ovan ^.
Citera
2015-09-23, 17:17
Medlem
godhetsapostelns avatar
Investerat i bil/bt/bostder....hmm. Bilar och btar r sannerligen inga investeringar utan kostnads-tgaganden.
Citera
2015-09-23, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Fundera frst och frmst vad du gldjes t i livet och hur du kan f mer av detta. Att ta ett vanligt jobb med knegarln r kanske inte s glamorst men ger dig sysselsttning och tckning av vanlig driftskostnad.

Det dr resonemanget frstr jag inte riktigt. Om TS bara vill ha sysselsttning s kan ju hen i princip lika grna jobba vidare med sitt nuvarande jobb. Nej, med de mjligheter som TS har s br man helt klart fokusera p att gra ngot konstruktivt, ngot som r omjligt fr oss ddliga. Visst kan det vara ett arbete, men d tycker jag att det ska vara ett arbete som skapar ett mervrde som annars inte hade skapats. Noblesse oblige! (Fr att ge TS ytterligare lite beslutsvnda.)
Citera
2015-09-23, 18:53
Medlem
Grattis!!!

Tycker absolut du ska sadla om. Rensa bort de fasta kostnader du inte mste ha. Men fortstt att jobba med ngot. Det fina r ju att du kan strunta i vilken inkomst du fr. Vill du testa att vara konstnr r det ju bara att kra... r du bra och folk vill kpa dina grejor r det toppen men samtidigt finns ju ingen nersida.

Barnen blir INTE brats av detta det r helt andra saker som orsakar snt (vilket du frsts pverkar).
Citera
2015-09-23, 19:04
Medlem
Troll-trd?

OnT: Beror sjlvklart p hur du investerar dina pengar vilket du borde veta om du pysslar med hedgefonder p dagarna. Antar att du har majoriteten av dina 15milj bundna i den hedgefond du jobbar p? Det r vll bara att rkna p vilken avkastning ni frvntar er och se om du klarar det eller ej.
Citera
2015-09-24, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
han jobbar p en hedgefond fond och r dessutom delgare i den och inlget r bara ngra dagar gammalt.

Detta bevisar att jag ska hlla mig ifrn ntet nr jag r spass full..
Tusen Tack fr svaret iallafall.
Citera
2015-09-24, 20:08
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
r det vrt att jobba ihop ett par miljoner till fr att kunna gra det dr sista?

Fast resonerar man sdr kommer man ju aldrig ta klivet ut ur ekorrhjulet... finns alltid lite mer pengar att tjna ihop.

Sjlv har jag inte ntt mitt ml nnu, som r betydligt blygsammare n ditt, men redan nu har jag brjat skjuta mlet framfr mig, hja det, och fr min egen del tror jag det r ett misstag. Jag knner redan nu att det svra blir att kliva ur, och st fast vid det beslutet. Sedan att inrtta sig i ett liv utanfr ekorrhjulet blir ju som sagt ven det en utmaning (man vill ju inte som Hugh Heffner strosa runt i badrock och tofflor resten av sitt liv, ens om man fick sllskap av en massa bikinibrudar...).

S du fr vl sjlv fundera vilket belopp du behver, samt ev marginal.

Fr vrigt hade det varit kul att verkligen f facit p om du r kta vara eller ett sofistikerat och elegant troll, men samtidigt r det ju fantasieggande att inte veta med skerhet.
Citera
2015-09-24, 20:10
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Fisher Investment har en lsvrd skrift p sin hemsida som lttfattligt frklarar hur lnge pengar rcker vid olika strategier.

Lnk?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in