• 4
  • 5
2015-09-23, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinister2
Tack för svar också! Och det är inte meningen att låta otacksam till er som gav tips på hur jag skall göra med pengarna eller om ekvationen går ihop idag. Frågan om pengarna räcker är snarare om ens levnadsvanor ändras mycket av att sluta jobba. Känns 50' i månaden lite (idag känns det som jag lever obegränsat, på gränsen till slösigt och ger mig dåligt samvete). Jag tänker på de man läser om som vinner massor av pengar eller kändisar som tjänat massor och sedan några år senare lever på gatan. Är det droger bara då eller (vilket aldrig kommer hända mig).
Tycker inte du ska ha dåligt samvete för att du använder dina pengar.
Citera
2015-09-23, 11:52
Medlem
Intressant tråd, hoppas att jag får skriva en egen sån i framtiden!

Jag vet många saker jag skulle ta upp ifall pengar inte var ett problem. Sådana där saker som kräver stora arbetsinsatser men sällan ger några pengar tillbaka. Jag har alltid varit en sucker för arkeologi. Läste en termin på universitetet men vågade inte hänge mig åt en så bräcklig karriär. Ifall jag hade finansieringen klar skulle jag försöka ta mig in i de kretsarna och på något sätt jobba i utgrävningarna. Jag vet att Svenskar forskare ofta är och gräver i Pompeji, och det måste vara en dröm. Att gräva i jorden med sina händer och hitta föremål som skapats, använts och vördats av människor för ofattbart lång tid sedan sedan. Att få pussla ihop människors liv, samhällstrukturer och tro genom de få ledtrådar som finns bevarade.

Precis som jag så verkar du ha läst teknisk fysik. Det är inget som lockar dig där, då?
Citera
2015-09-23, 12:00
Medlem
Citat:
Jag jobbar för en hedgefond...

Men klarar ändå inte av att räkna ut hur länge dina pengar räcker? Är du anställd som pilkastande apa?
Citera
2015-09-23, 13:33
Medlem
Jag tolkar det som att TS främst ville ha vägledning till hur han skulle resonera och leva ett liv men med det förbehållet att han till skillnad från de flesta andra har ca 15M i likvida medel. Jag tror inte han behöver investeringstips eller hjälp att räkna ut hur lång tid det tar att förbruka 15M med en månatlig utgift på 50k.

Sedan att han lade in tråden under just privatekonomi har han ju redan förklarat tidigare.

Till Sinister2:
Det är inte ett helt lätt dilemma du ställts inför. Från många ses det nog som en guldsits men jag kan förstå din vånda där du har ett rejält kapital och en fantastisk årsinkomst som du nu eventuellt är beredd att offra för att få till en förändring i ditt liv. Det är lätt som utomstående att bara se det som ett lyproblem men jag förstår att det bubblar mycket känslor i dig kring dessa valen.

Jag tror likt majoriteten att du bör hitta något som känns mer meningsfullt och ger dig mervärde i livet, om än inte ekonomiskt men kanske mer stimulerande och för dig intressanta arbetsuppgifter.

Att hantera stora summor i sin privatekonomi kan kännas som ett ok och det är inte ovanligt att man blir nedstämd eller känner dåligt samvete när det tjänas/förloras summor som ligger i slängarna av medelinkomsttagares årsinkomster. Samtidigt finns det säkert ett behov av att förvalta dessa på bästa sätt. Desto mer pengar du har desto fler val kommer realiseras och kombinerar du allt detta blir det lätt för mycket fokus på just pengar.

Fundera först och främst vad du glädjes åt i livet och hur du kan få mer av detta. Att ta ett vanligt jobb med knegarlön är kanske inte så glamoröst men ger dig sysselsättning och täckning av vanlig driftskostnad.
Citera
2015-09-23, 13:59
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Dock en del funderingar som ni gärna får ge input på
0) tror ni 15 miljoner räcker? Jag har en ganska dyr levnadsvana (drar nog 50' i månaden i snitt på mat/resor/kläder/presenter)

50 000 kr * 12 mån = 600 000
600 000 kr * 40 år = 24 000 000

Förutsatt att du blir åttio och och har 5 % avkastning på dina 15 mille så har du en avkastning på
750 000 / år vilket innebär att räntan på dina pengar är större än dina utgifter per år, vilket i sin tur leder till att du faktiskt tjänar marginellt på det.

Allt detta förståss baserat på att du lyckas hålla en 5%ig avkastning

Känns dessutom orimligt att du skulle ha allt detta du påstår och tjäna det du gör utan att kunna göra den enkla uträkningen ovan ^.
Citera
2015-09-23, 17:17
Medlem
godhetsapostelns avatar
Investerat i bil/båt/bostäder....hmm. Bilar och båtar är sannerligen inga investeringar utan kostnads-åtgaganden.
Citera
2015-09-23, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Fundera först och främst vad du glädjes åt i livet och hur du kan få mer av detta. Att ta ett vanligt jobb med knegarlön är kanske inte så glamoröst men ger dig sysselsättning och täckning av vanlig driftskostnad.

Det där resonemanget förstår jag inte riktigt. Om TS bara vill ha sysselsättning så kan ju hen i princip lika gärna jobba vidare med sitt nuvarande jobb. Nej, med de möjligheter som TS har så bör man helt klart fokusera på att göra något konstruktivt, något som är omöjligt för oss dödliga. Visst kan det vara ett arbete, men då tycker jag att det ska vara ett arbete som skapar ett mervärde som annars inte hade skapats. Noblesse oblige! (För att ge TS ytterligare lite beslutsvånda.)
Citera
2015-09-23, 18:53
Medlem
Grattis!!!

Tycker absolut du ska sadla om. Rensa bort de fasta kostnader du inte måste ha. Men fortsätt att jobba med något. Det fina är ju att du kan strunta i vilken inkomst du får. Vill du testa att vara konstnär är det ju bara att köra... Är du bra och folk vill köpa dina grejor är det toppen men samtidigt finns ju ingen nersida.

Barnen blir INTE brats av detta det är helt andra saker som orsakar sånt (vilket du förstås påverkar).
Citera
2015-09-23, 19:04
Medlem
Troll-tråd?

OnT: Beror självklart på hur du investerar dina pengar vilket du borde veta om du pysslar med hedgefonder på dagarna. Antar att du har majoriteten av dina 15milj bundna i den hedgefond du jobbar på? Det är väll bara att räkna på vilken avkastning ni förväntar er och se om du klarar det eller ej.
Citera
2015-09-24, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
han jobbar på en hedgefond fond och är dessutom delägare i den och inläget är bara några dagar gammalt.

Detta bevisar att jag ska hålla mig ifrån nätet när jag är såpass full..
Tusen Tack för svaret iallafall.
Citera
2015-09-24, 20:08
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Är det värt att jobba ihop ett par miljoner till för att kunna göra det där sista?

Fast resonerar man sådär kommer man ju aldrig ta klivet ut ur ekorrhjulet... finns alltid lite mer pengar att tjäna ihop.

Själv har jag inte nått mitt mål ännu, som är betydligt blygsammare än ditt, men redan nu har jag börjat skjuta målet framför mig, höja det, och för min egen del tror jag det är ett misstag. Jag känner redan nu att det svåra blir att kliva ur, och stå fast vid det beslutet. Sedan att inrätta sig i ett liv utanför ekorrhjulet blir ju som sagt även det en utmaning (man vill ju inte som Hugh Heffner strosa runt i badrock och tofflor resten av sitt liv, ens om man fick sällskap av en massa bikinibrudar...).

Så du får väl själv fundera vilket belopp du behöver, samt ev marginal.

För övrigt hade det varit kul att verkligen få facit på om du är äkta vara eller ett sofistikerat och elegant troll, men samtidigt är det ju fantasieggande att inte veta med säkerhet.
Citera
2015-09-24, 20:10
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Fisher Investment har en läsvärd skrift på sin hemsida som lättfattligt förklarar hur länge pengar räcker vid olika strategier.

Länk?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in