2015-09-22, 16:38
Medlem
rakarnas avatar
har funderat några timmar på den här tråden nu och kommit fram till att du är en person som gillar utmaningar. allt ska inte va så jävla enkelt. lite granna derför du har kört på i 110% nu i 15 år och nått toppen. nu kanske du börjar känna dig färdig. lite granna som att du har klarat ut spelet och inte är sugen på å bara titta på.

Du behöver nog hitta nya utmaningar. sedan om det är möjligt på det jobbet du har nu vet jag inte. kanske du kan kuppa dina arbetskollegor och bli liksom överste Delägare? jag tänker lite game of thrones / Suits ifall det är något som du har sett.

annars kan du ju bytta branch helt. du har ju ett startkapital. investera i fastigheter då har du ju alltid lite pyssel med dem så får du välja själv hur mycket arbete du vill gö själv å va du vill leja bort. mycket praktiskt. du får ju även in en stabil inkomst där.
Citera
2015-09-22, 16:48
Medlem
Som rakarna skrev.
Investera! Säg upp dig från jobbet! Köp en grävmaskin, en fiskebåt eller vad som helst. Ha kul. Lär dig nya saker.
Kan absolut inte förstå hur man kan fortsätta att utsätta sig för något man inte mår bra av när man har alla medel i världen att ändra sin situation.
Hoppas du får ordning på dina funderingar snart!
Citera
2015-09-22, 18:35
Medlem
Om du är orolig över att pengarna inte kommer att räcka får du väl dra ner på levnadsstandarden lite. Livet handlar om prioriteringar, vill du jobba och slita för att finansiera din dyra levnadsstandard eller vill du vara fri och skära ner på den en aning?

Det kommer antagligen ge bra signaler till dina barn, du kommer kunna spendera mer tid med dom. Om du oroar dig över att det kommer att ge fel signaler förklara för dom att anledningen att du kan sluta jobba så ung är för att du har kämpat hårt.
Citera
2015-09-22, 19:41
Medlem
Slints avatar
Jag jobbar extremt lite, så jag har erfarenhet av det ljuva lediga livet. Om du inte har några intressen, hobbies eller andra meningsfulla saker du kan sysselsätta dig med är risken stor att du kommer bli olycklig och känna dig meningslös.
Nu har inte jag summorna du har men..
Citera
2015-09-22, 20:46
Medlem
Givetvis kan man inte bara "njuta av livet". Man måste göra något. Men med dina ekonomiska förutsättningar kan du ju utan vidare göra något som du faktiskt... njuter av. Exakt vad det är vet dock bara du. Och det är dessutom något som kräver en del eftertanke. Kanske starta ett företag som gör något spännande. Eller varför inte bara köpa en grävmaskin som någon föreslog och börja gräva. Helt klart något jag skulle göra om jag hade kapital.
Citera
2015-09-22, 21:45
Medlem
förstår verkligen inte ditt problem. TS!
du om någon med din kunskap och förutsättningar borde väl kunna säkra din framtid med det kapitalet i ryggen?
Jag har verkligen svårt att tro att en person med dina meriter och bakgrund behöver råd från flashbacksnollor att planera din framtid!
Citera
2015-09-22, 22:20
Medlem
Jag hade minskat arbetsinsatsen till ett minimum. Du lever en gång, varför slava för andra? Vem tackar dig för att du sliter ihjäl dig. Lev i frihet och njut.
Citera
2015-09-22, 23:13
Medlem
djuphavsdjungelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinister2
Hej!

Letar efter input från er som är ekonomiskt oberoende primärt men andra får gärna ge sina synpunkter också.

Jag är ekonomiskt oberoende nu vad jag tror (ca 30 miljoner intjänat varvid ca hälften är investerat i bil/båt/fastighet/utlandsboende).

Jag tjänar bra (över 2 000 000 /år) är mellan 30 och 40 år, har familj och barn. Jobbar mycket (50-60 timmar veckan).

Funderat på att lägga av och bara njuta av livet (vet inte vad jag skulle göra riktigt dock!). Väldigt trött på mitt jobb, trivs inte alls. Att jobba halvtid eller ta en paus är inget alternativ i mitt jobb.

Dock en del funderingar som ni gärna får ge input på
0) tror ni 15 miljoner räcker? Jag har en ganska dyr levnadsvana (drar nog 50' i månaden i snitt på mat/resor/kläder/presenter)
1) Om jag slutar, vad skickar det för signaler till mina barn? Kommer de bli spoiled brats? Det är ju inte tillräckligt mycket för att de skall kunna leva som dagdrömmare.
2) Bör jag jobba 10 år till så min fru också blir ekonomiskt oberoende?
3) Om jag hoppar av mitt jobb kan jag nog tacka min karriär ajöss iaf att komma tillbaka dit jag är nu. Är jag bara inne i en svacka och skall kämpa vidare eller är det dags att kasta in handuken?
4) Är jag puckad som ger upp ett så välbetalt jobb och blir jag lyckligare av mer pengar än det jag redan har?
5) Allmänna tips erfarenheter?

Vad jobbar du med som kräver så lite tankeverksamhet att du måste ställa den frågan?
Citera
2015-09-22, 23:15
Bannlyst
Ta bort.
Senast redigerad av butterflykniv 2015-09-22 kl. 23:23.
Citera
2015-09-22, 23:20
Medlem
Hitta ett nytt jobb du trivs med. Fråga dig själv..."vad vill jag göra?". Jag har stått mellan valet att fortsätta jobba där jag är nu, eller klättra. Klättra ger mer cash, men att stanna kvar mår JAG bättre av. Pengar är inte allt i livet.

Kärlek är allt min vän

Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig

MVH
Citera
2015-09-22, 23:30
Medlem
Roddarens avatar
Jobbar själv med fastigheter med ett liknande upplägg även om jag inte är där ännu på ett par år. Jag tycker att det viktigaste i livet är att man gör något meningsfullt. Om dina barn inte träffar dig pga att du är på ett jobb du är trött på för pengar du inte behöver kommer de förakta dig inte beundra dig..

Jag håller på att etablera hobbies nu så att det inte blir så abrupt utan mer naturligt när man väl tar språnget. Du behöver som du antyder fundera ut vad du vill göra. Vad säger din bättre hälft?
Citera
2015-09-23, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinister2
@rattvisaebra
Jag tjänar 2 000 000 /år efter skatt. Min lön är minimal, merparten av min inkomst är från delägandet. En ganska stor del (merparten) av min förmögenhet kommer från eget spekulerande som pågått sedan 2008. Jag har ca 16m i likvida medel och 14m i fastigheter och 0.5m i bil/båt. Om inte en bild på en av mina depåer räcker får det vara upp till dig, jag vet inte vad som skulle kunna bevisa det mer (annat än lämna ut min identitet vilket jag inte vill). Har du ett förslag som inte röjer min identitet (eller är allt för omständligt) gör jag det gärna. Om du inte har något förslag eller tror att bilden är photoshoppad får du väl helt enkelt låta bli att tro mig.

@trollnation
Vad jobbar han med idag? Om det inte är ett önskejobb som han hade gjort gratis, känns det meningsfullt att arbeta för 1/10 av sin lön? Om jag tog ett lön där jag fick ut 25' efter skatt och jag inte älskar jobbet tror jag nog att det skulle kännas som att köra i 30km/h på motorvägen... Att löneförhandla om 1000 mer i månaden skulle bara vara konstigt.

Hej!

Det va inget screenshot du hade tagit utan en väldigt dålig och suddig bild på någonting.
Jag ser också att det står 24 maj längst ut till höger, borde det inte stå dagens datum?

Vad du kan göra för att bevisa att du inte ljuger utan att röja din identitet är enkelt, jag ber dig ta ett screenshot på din portfölj, eventuellt klicka på "likvida medel" där det kommer stå exakt samma siffra som på den bilden du tagit.

Gör det så röjs inte din identitet och då kommer jag tro på dig och därav också ge dig ett ärligt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in