Citat:
Ursprungligen postat av
kejsarinnakanel
Tycker absolut du har en del poänger, visst kan han varit dum nog att försöka sätta eld på boden, stress är en effektiv "fördumare". Men hur går det ihop med att de åkte och köpte pizza kort efter försvinnandet? Det är ju snarast iskallt. Och att delta på arbetsmötet i ladan, och studera LHs handske, tyder inte på att han är skärrad och har svårt med kontrollen. Samma gäller att han inte (?) erkänt, om han nu ertappats med bensindunk i handen. Jag undrar fortfarande varför de tre inte satte sig i sin bil, som för att handla, och stack i väg. Det vore klart lättare att gömma sig någon annanstans än på Blomberg.
Det jag tänker är att hans "skärpa" avtar i takt med att snaran dras åt. Mordet och det som föranledde det, gav nog en GM "påtänd" av adrenalin och självbevarelsedrift, här gällde det att så snabbt som möjligt fixa undan kroppen från mordplatsen, bara "tillsvidare", för att sen återgå till sina normala kvällssysslor med familjen, så ingen skulle fatta misstankar (om/hur brodern och frun har någon vetskap/är inblandade låter jag vara osagt). Han agerar iskallt för situationen får honom till det, är hans överlevnadsinstinkt, tänker ej framåt, utan försöker rädda situationen tillfälligt. Tror hjärnan kan "lura" oss att klara det mesta vid katastrof, åtminstone ett tag, just då. Man gör det man måste. Den känslan har han fortfarande kvar lite under måndagen och han känner att han måste ha lite kontroll, ha lite vetskap om vad som händer, för att sen kunna fullfölja sin plan. Han klarar av att agera iskallt så länge som han känner han har någon slags kontroll över händelseförloppet. När sen verkligheten börjar komma ikapp, drastiskt, försvinner hans kontroll och han blir plötsligt utlämnad åt sitt öde, man börjar närma sig hans temporära gömställe för kroppen och alla hans utvägar tycks försvinna. Logik och förmåga att agera iskallt har då försvunnit och övergått i ren panik. Att han fortfarande nekar behöver ju inte bara tyda på att han är speciellt iskall. Han kan ju "blockerat" händelsen i hjärnan, förnekar för sig själv, vill ej kännas vid det hemska. Kan också vara så att han nekar in i det sista, i hopp om att det ska finnas en utväg, i hopp om att advokaten ska hjälpa honom, i hopp om att bevisen inte riktigt ska räcka för fällande dom och då vill han inte ha erkänt för då försvinner den chansen. Eller, så är allt precis tvärtom hehe