2015-09-22, 23:13
  #71017
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Efter att ha läst tidningar och en del poster idag (fick inte tid till alla nu) så är magkänslan just nu att NB släpps den 7:e. Han bryr sig tydligen heller inte om att överklaga omhäktningen som han tidigare gjort. Det blir alltså ingen FUP i så fall och det vore ju snopet och jag hoppas jag har fel.

Kan det sista fyndet MP gjorde på Mantorp vara hjälmen? I så fall är det ju ännu mer korkat av MGM, varför inte åka dit senare och göra sig av med den delen åtminstone om han nu inte vågade hantera kroppen.

Platsen för försvinnandet, mopeden med nyckel i, handsken i ladan, mjölkrummet, utspridda tillhörigheter hela vägen till Mantorp förbi MGMs hem, fyndplatsen, avsaknad av motiv. Allt är så underligt, klumpigt och korkat att det är svårt att greppa och detsamma måste ju polisen tycka kan man tro.

Jag tror fortfarande att det hela var oplanerat. Alla korkade delar i historien ser ut att vara stundens infall om NB är GM och då i berusat (och galet) tillstånd. Avsaknad av allt konsekvenstänkande och logik kan det tyckas. Hade han fått panik så vore det troligast att han bara lämnat kroppen där mordet skett och gått och lagt sig för kvällen istället för att bli sugen på pizza. Han tyckte nog då att han handlade smart där i sitt berusade tillstånd. Fast han dök ju upp där till synes oberörd på måndagen med sin bror och AJ (även i affären dagen före), det är svårt att få ihop det här, minnesförlust om full, korkad psykopat om nykter?

Skulle det vara planerat så faller NB bort åtminstone för mig (om han nu inte tog fel tjej). Han har för lite tid att tråna efter Lisa och det är inte ens säkert att han överhuvudtaget träffat eller sett den stackars tösen. Då går en jäkligt otäck människa lös som dels lustmördar och dessutom försöker sätta dit andra för det (bröderna eller AJ), då baserat på att alla spår leder till dom.

Alternativet är en kidnappning som gått snett och där målet inte var LH utan caféägarens dotter. Den familjen verkar ha lite pengar då hon verkar äga flera cafféer. Då känner kidnapparna också till Blomberg eftersom dom väljer boden i Mantorp för slutstation. Dom skickar ingen lösen där dom kräver tystnad och att polisen hålls utanför då dom upptäcker att det är fel tjej. Detta kan ju vara de litauiska bröderna även om jag tycker risken är hög för några hundra tusen eller vad dom skulle ha kunnat kräva, dom hade det ju som synes ett gott och ordnat liv.

Sen finns det väl mer att skriva men det räcker så ... hoppas det blir ett FUP snart så man kan fylla i mer och utesluta mycket annat.

Flummigt case, men allt pekar åt dessa byggarbetare. Som har för mycket på spel om dom erkände. Kallt sinne samt tankar på sina egna liv. Om det skulle vara någon annan, så är det någon som bor där eller någon som känner till allt, inte sannolikt för att det skulle vara någon i nära anknytning till ägaren av marken och allt där som har insyn i sånt fall.
2015-09-22, 23:14
  #71018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men då trodde man ju att Lisa levde och bedömde att det var viktigast att söka fort och "överallt". Man skulle inte släppt in MP om man i första hand avsåg att säkra tekniska bevis.

MP släpptes in på onsdag.

Det är dessutom irrelevant då spår hade varit synliga om strid utkämpats vid moppen på söndag kväll. Egentligen en fullständigt meningslös diskussion då det är ytterst osannolikt.
2015-09-22, 23:14
  #71019
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bagaren lär vara först på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Noningra


Tror nog bagarn är före serveringspersonal.

Det har blivit fel i citeringen här. Det inlägg du citerade har inte jag skrivit.

Ja bagaren brukar vara den som kommer först av personalen.
2015-09-22, 23:16
  #71020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Hur du än vrider och vänder på det så hade du undrat samma sak om hon hade hittats någon annanstans på hans ägor där han inte tipsat. Det finns många platser på hans ägor.

Självklart hade jag undrat det. Det kallas spekulationer. Förutsättningslösa och befriade från "kurdspår".
2015-09-22, 23:16
  #71021
Medlem
[quote=nopomil|54793341]
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel

Bestämde alltså LH redan på lördagen att hon skulle ta moppen? Varför då i så fall?

Trots alla dessa sidor och mängder av spekulationer om ditten och datten finns ingen spekulation om varför hon inte åkte med pappa Holm till jobbet.
Fem gånger åkte hon med mamman. Sista och sjätte gången åkte hon moped - dagen då mamman inte kunde skjutsa.

Jag undrar också, varför inte pappan körde henne? Då mamman va upptagen, med frisyrer.
Sen att fam, Pappan ev systern, va där o lämnade kläder till LH ett par tim, innan hon slutade!
2015-09-22, 23:17
  #71022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Mycket intressant frågeställning.
Var hamnar då det sk vittnesmålet om hur mgm:s vittnesmål rört sig? Det kanske är villospår.

Kanske, kanske inte ?
Kanske inte helt fel att läsa lite förhörsmetodik när tråden ändå går runt runt och återkommer till samma frågeställning om och om igen.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:276301/FULLTEXT01.pdf
2015-09-22, 23:19
  #71023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja detta borde ha kommit fram för då fanns ännu inte yppandeförbudet tycker man, men det gjorde det aldrig.

Nej jag har mycket svårt ett se att LH hade någon egen nyckel till caféet. Dessa sparades säkert till dem som arbetade oftare.

För andra gången, frågar jag!
Vem har påstått att LH hade en egen nyckel?
2015-09-22, 23:21
  #71024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Självklart hade jag undrat det. Det kallas spekulationer. Förutsättningslösa och befriade från "kurdspår".

Ställt frågor till just dig för en liten stund sen som du inte svarar på.
"Kurdspår"?...tss.. Människor som alla andra som kan bli misstänka.
2015-09-22, 23:21
  #71025
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men det gjorde de inte. Vad säger det om professionaliteten hos polisen? Densamma som går på "polisiär intuition" och som tidigt bestämmer sig för vilken mgm är? Vad säger det om risken för tunnelseende och ett fastlåst tidigt "kurdspår"?
En förklaring kan vara att poliser anlände rel. sent på söndagskvällen; sedan var det ett tidigt arbetsmöte i ladan morgonen därpå. - "Polisiär intuition" grundar sig på mångårig erfarenhet och är mycket användbar i olika situationer; ungefär som att i vissa nödsituationer agera med ryggmärgen: man kan både rädda liv och styra upp en hotfull situation. - Intuitionen ledde tydligen till ett antal DNA-träffar.
2015-09-22, 23:22
  #71026
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Efter att ha läst tidningar och en del poster idag (fick inte tid till alla nu) så är magkänslan just nu att NB släpps den 7:e. Han bryr sig tydligen heller inte om att överklaga omhäktningen som han tidigare gjort. Det blir alltså ingen FUP i så fall och det vore ju snopet och jag hoppas jag har fel.


Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Skulle det vara planerat så faller NB bort åtminstone för mig (om han nu inte tog fel tjej). Han har för lite tid att tråna efter Lisa och det är inte ens säkert att han överhuvudtaget träffat eller sett den stackars tösen. Då går en jäkligt otäck människa lös som dels lustmördar och dessutom försöker sätta dit andra för det (bröderna eller AJ), då baserat på att alla spår leder till dom.


Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Sen finns det väl mer att skriva men det räcker så ... hoppas det blir ett FUP snart så man kan fylla i mer och utesluta mycket annat.

Visst, det kan mycket väl bli så att det inte ens leder till åtal. Det kan även vara så, att t.ex. IB erkänner dådet imorgon.
Vi kan väl bara hålla tummarna (liksom kanske utredarna gör) för att det löser sig till slut, så länge.
2015-09-22, 23:23
  #71027
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
OK. Har de egen bagare som bakar på plats, före öppningstiden? Eller gör de i ordning smörgåsar o annat av färdiginköpta grejer?
https://m.facebook.com/profile.php?id=138910449570492
Kolla på bilderna. Ser ut att vara ett fantastiskt ställe. Och de måste nog börja tidigt för att hinna göra alla dessa godsaker. Ser otroligt gott ut. Synd att man inte kände till detta ställe innan - nu skulle jag bara känna mig nyfiken om jag besökte detta fina café.

(Detta är ingen reklam även om man kan tro det.)
2015-09-22, 23:25
  #71028
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen fel i citeringen.

Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

Bestämde alltså LH redan på lördagen att hon skulle ta moppen? Varför då i så fall?

Trots alla dessa sidor och mängder av spekulationer om ditten och datten finns ingen spekulation om varför hon inte åkte med pappa Holm till jobbet.
Fem gånger åkte hon med mamman. Sista och sjätte gången åkte hon moped - dagen då mamman inte kunde skjutsa.

Här har det åter blivit fel i citeringen. Jag har inte skrivit det inlägg du citerar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in