2015-09-21, 16:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Förr kunde två förövare gå fria om man inte kunde bevisa vem av dem som var skyldig, tänker på Lindomefallet. Det skulle nog bli klurigt för åklagaren att döma någon för mord om båda bröderna skyllde på varann och frun tog makens parti och hävdade att han var hemma när mordet begicks, så att säga att så tvivel i beviskedjan. Om inga andra "tunga" bevis eller indicier än DNA och blod finns så är frågan om man kan döma MGM för mord "bortom rimligt tvivel"?

Om detta skulle inträffa får åklagaren helt enkelt förlita sig på bevisningen, och om så behövs åtala för att ha begått mordet i samförstånd (om det inte går att visa respektive persons skuld). Men då behövs nya, närmast sensationella uppgifter från MGM och/eller ett erkännande från brodern.

Ljuger frun ihop ett alibi (det har hon nog redan försökt) åker hon på den saken.
2015-09-21, 16:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om detta skulle inträffa får åklagaren helt enkelt förlita sig på bevisningen, och om så behövs åtala för att ha begått mordet i samförstånd (om det inte går att visa respektive persons skuld). Men då behövs nya, närmast sensationella uppgifter från MGM och/eller ett erkännande från brodern.

Ljuger frun ihop ett alibi (det har hon nog redan försökt) åker hon på den saken.

Kan man alltså dömas för skyddande av brottsling även om det avser falska uppgifter man lämnat i ett förhör där man själv var misstänkt?
2015-09-21, 16:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kanske återkommer personligen i tråden framöver?

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Håller faktiskt med dig. Förstår inte heller varför det var var så bråttom. Inget nytt framkom. Och inte ville personen spekulera ens.

Håller också med att det var inget nytt som framkom. Vi får väl se ifall h*n återkommer med inlägg i tråden och kanske även då kommer att spekulera.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-21 kl. 16:42.
2015-09-21, 17:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Kan man alltså dömas för skyddande av brottsling även om det avser falska uppgifter man lämnat i ett förhör där man själv var misstänkt?

Nej, men man kan fällas för mened om man vidhåller det i rätten.

Skyddande av brottsling handlar mer om att undanröja bevisning (städa, tvätta kläder etc) eller främja flykt.
2015-09-21, 17:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Skyddande av brottsling handlar mer om att undanröja bevisning (städa, tvätta kläder etc) eller främja flykt.

Jo det visste jag, jag tänkte att det kanske ändå fanns något ytterligare som inte direkt framgår av lagtexen, men slagits fast i praxis.

Men andra ord: Har fru B - om direkt eller först efter att ha överbevisats - erkänt att hon inte kan lämna alibi för sin man och sen ändå vill vittna om att han visst har det så tar hon en klar risk för åtal?

Jag kan däremot inte tänka mig att någon av brodern eller frun pekat ut den häktade som trolig GM. Däremot så misstänker jag starkt - vilket är tragiskt för dem - att de sagt en del saker i förhören som de inte vågat/orkat erkänna för mamma B. Som då lever i tron att de ska åka och vittna till NB:s oreserverade fördel. Det lär dock inte vara en fråga som FUP kommer att svara på.
2015-09-21, 17:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Hustrun kan vittna utan att vara edsvuren, och därmed begå mened.

Är inte falskt alibi skyddande av brottsling?
2015-09-21, 17:37
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissJaneMarple
Mycket bra skrivet FUP-12. Det kan mycket vara som du skrev att tystnaden bero på alltför hemska detaljer samt det Skaraborg 2 skrev, (Enligt lagen vara ju Lisa bara ett barn eftersom hon inte var myndig.) Och jag tror att polisen hade respekt för både föräldrarnas känslor och dess lidande och för pappans militära status och hans krets.

Vad det gäller att hon skulle hänga upp en nyckel i ladan det är jag lita skeptisk för, eftersom mopeds nyckeln var i tändningen en påse med tillhörigheter var bredvid och hjälmen hittats ej i närheten varför skulle hon ta med hjälmen när hon skulle bara hänga upp nyckeln och komma tillbaka? Jag tror att hon hade hjälmen på och en handske i jackets ficka för att skriva SMSet till sin pappa och just när hon la mobilen i byxfickan blev hon angripen av GM precis innan hon skulle dra i väg, och sen drog GM BO;en med sig till ladan för att utföra det han ville, då går det snett till och BO tappar medvetandet eller blir livlös. GM i chock tillstånd ringer efter hjälp, den som kom och hjälpte till bestämde att gömma kroppen och allt gick hastig och kaotisk till en handske glider från fickan vid biltransporten utan att de lägger märke till.

Det hon gjorde mellan att hon skildes från arbetskamraterna och att hon messade hem, stod och pratat med ngn i en svart SUV om denna iakttagelsen som nämnts förr stämmer.
En extra tanke och OBS! en hypotes:
Om hon faktiskt pratade med någon/några som satt i en suv där på andra sidan vägen vid siloladan och om dessa suv-åkare kanske åkte iväg kanske Lisa sms:ade där innan hon skulle gå tillbaka till mopeden där den stod på andra sidan bakom cafeet- gm kanske befann sig inne i ladan. Och "slog till". Eller kanske Lisa om hon sms:ade där tyckte det var kallt och för blåsigt och klev närmare ladan eller rent av gick in för lite skydd. Och kom inte längre.

Funderar också på hur (om det här med att hon pratade med någon i en suv stämmer vilket väl inte är helt orimligt) hon kom att gå över till denna suv. Ropade de på henne? Hur gick det till isåfall om hon stod vid sin moped? Eller var hon på väg över dit i alla fall och träffade på den/de i suven då? Stannade de i så fall bilen när hon kom eller stod de still där redan? Vet att ingen här kan svara på det men ställer frågorna ändå.
2015-09-21, 17:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Intressanta frågor du ställer i ditt inlägg.

Angående vem som finns med på bilden du tillfogade så tror jag att det är AJs son GJ som står vid den svarta bilen med en gul labrador, är dock inte 100% säker.
Jag är inte överens med dig. Mannen vid bilen har plattare hjässa och litet skägg eller spetsig haka. https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/480771_10151751879203839_290083664_n.jpg?oh=542932 62ea4fb61ebb3c0d25cd86554b&oe=56A1BA7B
2015-09-21, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Östra långsidan, osynligt från vägen.

Betyder det att om mopeden stod parkerad där så kan inte LH sett bilen, SUV:en som en del påstår hon stått vid, när hon kom fram till mopeden för att åka hem. Hon måste i så fall fått info via mobil eller på annat sätt.
2015-09-21, 18:05
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Jag håller med dig i detta med nyckeln, att den skulle hängas upp i ladan!
Dom andra tjejerna hade bråttom, o det blev Lisa, som skulle göra detta, tror ev att hon tappade hansken då också, men vem som befann sig i ladan då, det vet inte jag?
Men vi vet vilka som visste om, att Lisa åkte moppe till jobbet själv denna dag.
PS: mitt inlägg kom lite sent här!
Verkar hjärndött att hänga upp nyckeln i ladan, så det tror jag inte på.
Visst skulle man kunna gömma en nyckel men inte så att man måste gå över öppna platser och vägar fullt synliga för alla möjliga, och definitivt inte i en lada som inte alls hör till kafeet.
Antar ändå att det är olika personer som låser upp nästan alla dagar så en lösning behövs, och den antar jag är som på många ställen där alla(eller nästan alla där timjobbarna får klara sig utan ) har en egen nyckel och efter att de låst upp dörren får de slå in en hemlig avlarmningskod. En kod som med fördel är personlig men lika kod för alla kan väl gå det också.

Om lisa varit i ladan har det andra orsaker.
Senast redigerad av Pre 1914 2015-09-21 kl. 18:07. Anledning: Stavfel
2015-09-21, 18:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Betyder det att om mopeden stod parkerad där så kan inte LH sett bilen, SUV:en som en del påstår hon stått vid, när hon kom fram till mopeden för att åka hem. Hon måste i så fall fått info via mobil eller på annat sätt.
Eller så fick hon syn på SUV:en innan hon vek runt sista hörnet.
2015-09-21, 18:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
[b]/.../ Jag har rippat och renderat ut ett par bilder ur en video, med så hög kvalitet det varit möjligt att åstadkomma. Här håller LS och AJ bokstavligen varandra om ryggen. /.../ http://www.mediafire.com/download/o6yss6836x3erqu/AJ%26LS+1.jpg

http://www.mediafire.com/download/j8c52kxa08acz9m/AJ%26LS+2.jpg

@
Det ser inte ut att vara AJ på bilderna: Den här gråhårige (ej vithårige) mannen är mer reslig, något magerlagd, har längre ben, en annat hår- och nackbild (mycket kortklippt; en nackgrop kan skönjas), ser ut att bära glasögon (på annan del av videoinslaget) samt ett kroppsspråk och en klädstil (byxor med benfickor) som på det hela taget ger vid handen att det är fråga om en helt annan person.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in