2015-09-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat

Polisen intresserade sig tidigt för litauerna i Lisa Holm fallet

Men nu står det klart att Missing peoples fynd kanske inte var lika avgörande som det har framstått. Lars Johansson på polisens enhet för grova brott bekräftar att man i det skedet redan hade ögonen på de här tre personerna, och hade planerat att ta in dem på förhör under helgen.

– Dom var aktuella i och med att dom dök upp i den här ladan. Sedan dök dom upp på andra platser också. Så egentligen var det inte så konstigt att vi ville prata med dem, säger Johansson.

Så ni hade förmodligen fått korn på dem utan Missing peoples fynd?

– Jovisst, men det här snabbade upp det hela. Det gick väldigt fort under de där timmarna.

Exakt vad det var som upptäcktes på fredagskvällen och på vilken plats detta skedde, vill Johansson ännu inte berätta.

Intresserade sig tidigt, ja det har jag också trott, men det resulterade inte i att husrannsakan på gården skedde innan fynd hittades på gården, eller hur?
2015-09-22, 13:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket skarpsynt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, det fanns ögon i luften, på marken och - inte minst - han hade för stunden inga arbeten att utföra i Martorp. Det fanns grannar, vakande ögon lite varstans; alla visste att en tjej var spårlöst försvunnen; förmodligen våldtagen och mördad. Alla i hela området med omnejd var på sin fulla vakt. Det enda NB kunde hoppas på var att man inte skulle hitta hans temporära gömställe.

När han under torsdagen fått veta (eller se...) att 1400 MPS:are vällt in på området kan han ha fattat beslut om att flytta vissa tillhörigheter som han anade annars snart skulle komma att återfinnas. Hans enda möjlighet var då att flytta dessa grejer till redan avsökta områden. Tyvärr hade han inte uppfattat att vissa områden först sökts igenom av polis; därefter hade polisen gett MPS i uppdrag att genomsöka området ytterligare en gång (= mycket bra metod). Det var detta som kom att bli hans fall: När han såg att MPS närmade sig platsen för en av hans redan förflyttade saker kunde han inte längre hålla tillbaka sina aggressioner - vilket även kom att visa sig när han så småningom skulle hämtas till förhör. - Under de här förflyttningsturerna såg han till att inte vara ensam; han hade alltid AB och/eller IB i släptåg - dock utan att upplysa dem om sina verkliga avsikter. Säkert såg han till att kasta ut katten i ängsgräset för att få med sig IB på en liten privat söktur, osv.

Är verkligen imponerad av detta inlägg som jag anser vara ett bland de mest skarpsynta i den här tråden.

Exakt. Det finns en gammal svensktoppslåt vid namn "Natten har tusen ögon" med Jan Öijlers som var mycket populär 1968. Det var precis på samma sätt på Blomberg efter att LH hade försvunnit. Överallt fanns det vakande och spejande ögon. GM kunde därför inte göra något. Det var helt enkelt för riskfyllt. Risken fanns att någon kom att få se t. ex. sluttransporten. Därför fick LH ligga kvar på Martorp och sedan var det bara hoppas på det "bästa".

Långa ljusa sommarnätter bidrar också till att en "flytt" från Martorp försvåras.

En skribent skrev att två timmar inte är en överraskande snabb ankomst, samt ankomsten inte skedde till Martorp. Jag tycker däremot att dryga två timmar är en överraskande snabb ankomst. Även om pappans ankomst inte var Martorp så var det ändock i dess närhet.

Just det. En mycket bra metod att genomsöka ett redan genomsökt område ytterligare ett fall. Hade inte MGM agerat "trädgårdsmästare" så undrar jag hur det då hade gått?

Jag delar din uppfattning även i det sista fetstilsmarkerade avsnittet i din text - förutom att i a f AB visste vad det hela handlade om. Mycket möjligt att även IB kände till detta vad detta handlade om.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-22 kl. 13:37.
2015-09-22, 13:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Efter att litauerna hämtats med bojor till förhör, varav den ena släpptes, med angiven orsak att de uppträtt "aggressivt"? Då händer allt? Det verkar minst sagt märkligt.

Vi vet inte helt säkert att det varit ett "aggressivt" beteende i konfrontationen med Missing People-patrullen, men det var i varje fall något i konfrontationen som föranledde anledning för polisen att bedöma att litauerna direkt ska plockas med på förhör.
Förhör som troligtvis pga ej samstämmiga/giltiga anledningar - leder till anhållan av alla tre under natten, och beslut om häktning togs senare gällande alla tre.
Det var ingen som släpptes direkt, och alla tre är fortfarande misstänkta i olika grad, och för olika brott.

Det finns en anledning till att en misstänkt person just omskrivs med ordet Misstänkt.
Vad är märkligt?
2015-09-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men syftet kan även vara att LH ska hittas. Och att hon ska hittas vid en viss tid/dag. I så måtto har ju mördaren lyckats helt.

Tvivlar på att så är fallet, med tanke på att hon ska ha hittats i väldigt dåligt skick. (eller är det en trådsanning?).

Om det nu rör sig om att hon hittats i ett skåp i boden eller under gödsel i en lada (som det spekulerats om) så kan vi också avfärda att en mördare "velat" att hon skulle finnas.
Så tänker jag iaf.
2015-09-22, 13:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror inte han har gjort det.

Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Balten kanske har erkänt så ingen förhandling behövs utan de kan koncentrera sig på de andra två istället.

Tror du det? Vi får hoppas det men personligen tror jag inte att han har gjort det. Hoppas att jag har fel.
2015-09-22, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tror du det? Vi får hoppas det men personligen tror jag inte att han har gjort det. Hoppas att jag har fel.

Tror inte det heller.
Utredarna borde kunna få fram ett erkännande om de har bevis som skrämmer NB, tyvärr verkar de inte ha det, utifrån vad vi vet.
2015-09-22, 13:41
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Polisen intresserade sig tidigt för litauerna i Lisa Holm fallet

Men nu står det klart att Missing peoples fynd kanske inte var lika avgörande som det har framstått. Lars Johansson på polisens enhet för grova brott bekräftar att man i det skedet redan hade ögonen på de här tre personerna, och hade planerat att ta in dem på förhör under helgen.

Dom var aktuella i och med att dom dök upp i den här ladan. Sedan dök dom upp på andra platser också. Så egentligen var det inte så konstigt att vi ville prata med dem, säger Johansson.

Så ni hade förmodligen fått korn på dem utan Missing peoples fynd?

– Jovisst, men det här snabbade upp det hela. Det gick väldigt fort under de där timmarna.

Exakt vad det var som upptäcktes på fredagskvällen och på vilken plats detta skedde, vill Johansson ännu inte berätta.

Jag har inte tänkt närmare på detta förrän nu. Jag antar att det är ladan där arbetsmötet hölls som åsyftas? Nu kan det i och för sig vara en slarvig formulering av Johansson också, men kanske går det att tolka som att bröderna egentligen inte var tänkta att vara med på arbetsmötet, men att de dök upp ändå? Att det ändå inte var så märkligt att AJ och den andre hoppade högt, bara lite halvkonstigt. Och att AJ senare vid samtal med polisen har nämnt brödernas lite oväntade närvaro vid arbetsmötet.

Varför då närvara vid arbetsmötet om det inte är meningen att man ska det? Kanske för att tappa en handske? Kanske för att man vill hålla lite utkik kring fiket och polisens verksamhet där?
2015-09-22, 13:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har inte tänkt närmare på detta förrän nu. Jag antar att det är ladan där arbetsmötet hölls som åsyftas? Nu kan det i och för sig vara en slarvig formulering av Johansson också, men kanske går det att tolka som att bröderna egentligen inte var tänkta att vara med på arbetsmötet, men att de dök upp ändå? Att det ändå inte var så märkligt att AJ och den andre hoppade högt, bara lite halvkonstigt. Och att AJ senare vid samtal med polisen har nämnt brödernas lite oväntade närvaro vid arbetsmötet.

Varför då närvara vid arbetsmötet om det inte är meningen att man ska det? Kanske för att tappa en handske? Kanske för att man vill hålla lite utkik kring fiket och polisens verksamhet där?

Legitimt pga den naturliga nyfikenheten som säkerligen följt var och varannan Blomberg-bo?

Självklart kan det vara så, men i första hand tolkar jag Johansson att polisens sammanlagda/inledande uppfattning och arbetsmetoder bygger på att Lisa fortfarande kan finnas i närområdet, med granskande blick fallande på dom som överhuvudtaget närvarar när handsken "påträffas".
Senast redigerad av rotesau 2015-09-22 kl. 13:50.
2015-09-22, 13:47
Medlem
Citat:

Mja, de höll väl på med arbete i ladan (lägga tak har nämnts), så inte så konstigt att de befann sig på mötet.
2015-09-22, 13:59
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Legitimt pga den naturliga nyfikenheten som säkerligen följt var och varannan Blomberg-bo?

Självklart kan det vara så, men i första hand tolkar jag Johansson att polisens sammanlagda/inledande uppfattning och arbetsmetoder bygger på att Lisa fortfarande kan finnas i närområdet, med granskande blick fallande på dom som överhuvudtaget närvarar när handsken "påträffas".

Visst kan det ha varit naturlig nyfikenhet. Och visst kan det vara en slarvig formulering av Johansson.

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Mja, de höll väl på med arbete i ladan (lägga tak har nämnts), så inte så konstigt att de befann sig på mötet.
Nej, men om Johansson inte uttryckte sig slarvigt utan verkligen menade att deras närvaro där var konstig så är det ju lite intressant.

Men vi får se. Det kommer nog att framgå i FUP hur det ligger till med den saken.
2015-09-22, 14:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under stor psykisk press.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det som har betydelse är inte främst huruvida vi i efterhand kan konstatera att han hade kunnat jobba ostört på söndagskvällen. Det är vad han själv trott. Letsdoit har pekat på flera goda skäl som - oavsett om en polishelikopter siktats i området eller ej på söndagskvällen - bör ha stressat upp honom och fått honom att tveka och tvivla på möjligheterna att flytta kroppen.

Öht - vilket vi diskuterat tidigare också - så anser jag att det är fel att förutsätta rationalitet i varje steg i beslutsfattandet. Jag har inga problem att ur ett psykologiskt perspektiv konstruera exempelvis följande scenario:

1) Konfrontation (hur den nu gick till) och mord
2) GM - extremt uppjagad och adrenalinfylld - försöker tänka ut en plan för att undgå upptäckt i det korta perspektivet. Den resulterar i att någon form av transportmedel hämtas (om inte redan på plats) i vilket kroppen körs till Martorp där den mer eller mindre slängs in i någon form av skåp där GM bedömer att den kommer att kunna döljas nödtorftigt. GM gör sig också av med diverse av offrets tillhörigheter
3) GM återvänder så snabbt som möjligt till familjen och försöker lugna ner sig
4) Under kvällen blir GM medveten om att eftersök redan pågår (likgiltigt på vilket vis)
5) GM - som nu tappat mycket av adrenalinpåslaget - tappar också därmed sin handlingskraft. Han blir obeslutsam, tvekande. Tanken på att konfrontera sig själv med den döda kroppen och den risk det kan innebära är skrämmande och motbjudande. Han beslutar sig att skjuta upp saken till senare och avvakta vad som händer
6) Obeslutsamheten kvarstår och i takt med att uppmärksamheten "på byn" ökar blir han bara mer och mer rädd att göra något. Till slut är det också i praktiken omöjligt med alla poliser och MPS-folk som far omkring i området.

Ett välgenomtänkt och mycket vettigt och högst intressant inlägg.

Absolut. Det är vad han själv upplever som är det mest betydelsefulla. I o m med att pappan dyker upp på scenen så snabbt så måste detta både ha stressat och skrämt upp honom något otroligt. Han lär på ett tidigt stadium fått reda på detta. Kanske fick han själv syn på pappan?

Det du tar upp under punkt 2 är precis vad jag själv har tänkt mig hur det kan ha gått till. Ett fullt möjligt händelseförlopp.

Det fetstilsmarkerade under punkt 5 är också något som jag själv har tänkt på och tror att detta mycket väl kan ha varit fallet. Han är nu under en otrolig psykisk stress. Man skulle kunna säga att vid den här tidpunkten så har luften helt gått ur MGM. Han har tappat handlingskraften och låter därför LH bli kvar på Martorp medans han ser tiden an. Med tiden inser han att det är omöjligt att flytta kroppen därifrån. På så sätt kom Martorp att bli "slutdestinationen" även om detta aldrig var menat att bli det från början.
2015-09-22, 14:07
Medlem
Citat:
Nej, men om Johansson inte uttryckte sig slarvigt utan verkligen menade att deras närvaro där var konstig så är det ju lite intressant.

Men vi får se. Det kommer nog att framgå i FUP hur det ligger till med den saken.

De var med när handsken hittades, självklart blir de då föremål för utredning, inget konstigt.
Och som jag sa, de jobbade i ladan, det verkar inte konstigt att de är med på ett arbetsmöte då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in