Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Nej, det fanns ögon i luften, på marken och - inte minst - han hade för stunden inga arbeten att utföra i Martorp. Det fanns grannar, vakande ögon lite varstans; alla visste att en tjej var spårlöst försvunnen; förmodligen våldtagen och mördad. Alla i hela området med omnejd var på sin fulla vakt. Det enda NB kunde hoppas på var att man inte skulle hitta hans temporära gömställe.
När han under torsdagen fått veta (eller se...) att 1400 MPS:are vällt in på området kan han ha fattat beslut om att flytta vissa tillhörigheter som han anade annars snart skulle komma att återfinnas. Hans enda möjlighet var då att flytta dessa grejer till redan avsökta områden. Tyvärr hade han inte uppfattat att vissa områden först sökts igenom av polis; därefter hade polisen gett MPS i uppdrag att genomsöka området ytterligare en gång (= mycket bra metod). Det var detta som kom att bli hans fall: När han såg att MPS närmade sig platsen för en av hans redan förflyttade saker kunde han inte längre hålla tillbaka sina aggressioner - vilket även kom att visa sig när han så småningom skulle hämtas till förhör. - Under de här förflyttningsturerna såg han till att inte vara ensam; han hade alltid AB och/eller IB i släptåg - dock utan att upplysa dem om sina verkliga avsikter. Säkert såg han till att kasta ut katten i ängsgräset för att få med sig IB på en liten privat söktur, osv.
Är verkligen imponerad av detta inlägg som jag anser vara ett bland de mest skarpsynta i den här tråden.
Exakt. Det finns en gammal svensktoppslåt vid namn "Natten har tusen ögon" med Jan Öijlers som var mycket populär 1968. Det var precis på samma sätt på Blomberg efter att LH hade försvunnit. Överallt fanns det vakande och spejande ögon. GM kunde därför inte göra något. Det var helt enkelt för riskfyllt. Risken fanns att någon kom att få se t. ex. sluttransporten. Därför fick LH ligga kvar på Martorp och sedan var det bara hoppas på det "bästa".
Långa ljusa sommarnätter bidrar också till att en "flytt" från Martorp försvåras.
En skribent skrev att två timmar inte är en överraskande snabb ankomst, samt ankomsten inte skedde till Martorp. Jag tycker däremot att dryga två timmar är en överraskande snabb ankomst. Även om pappans ankomst inte var Martorp så var det ändock i dess närhet.
Just det. En mycket bra metod att genomsöka ett redan genomsökt område ytterligare ett fall. Hade inte MGM agerat "trädgårdsmästare" så undrar jag hur det då hade gått?
Jag delar din uppfattning även i det sista fetstilsmarkerade avsnittet i din text - förutom att i a f AB visste vad det hela handlade om. Mycket möjligt att även IB kände till detta vad detta handlade om.