2015-09-20, 09:06
Medlem
Tror att Aftonbladet kör en mätning i morgon
2015-09-20, 09:33
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vad gammelmedias kommentarer beträffar, så är det ju faktiskt ett steg framåt att de kommenterar på olika sätt. Annars framstår ju de fyra drakarna som gråa klonade alliansmegafoner, som närmast är identiska.

Positivt tänkande, det gillar jag!
Nu har i alla fall Expressen inte rubriken kvar. Nu följer man de andra medierna med följande rubriksättning. Sifo: SD största parti bland män (Ja, förutom Aftonbladet då).
Man insåg väl hur illa det såg ut när man hade SD står stilla! som förstasida stoff. Man vet att läget är illa när man måste belysa att Sverigedemokraterna har gått +- noll i troligen den enda undersökningen den här månaden.
2015-09-20, 20:56
Medlem
Det skulle vara intressant med en regional undersökning. Jag tänker speciellt på Skåne. Hur är stödet för SD i Skåne idag? Vid valet 2014 röstade skåningarna ca 19-20% på SD. Hade för övrigt släktmiddag idag. Många diskuterade invandringen och ingen var positiv. Vad man mest reagerar på är att regeringen inte har någon plan. Det finns inget tänk. I min släkt röstar i princip alla på SD idag. Så var det inte för några år sedan. I släkten finns allt från lågutbildade till relativt högutbildade, samt stenrika entreprenörer.
2015-09-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
YouGov: SD 27,3%
SIFO: SD 17,7%

Differensen är på tok för stor för att detta undersökning ska gå att ta på allvar. Pajasmätning.
Antagligen mäter dom upp snarlik rådata. Så just mätningarna är det nog inget större fel på.

Det som skiljer är hur de olika instituten sedan gissar påslagen.

Rådatat för SD har antagligen ökat sedan valet. Men vad beror det på?

a) Har SD nu blivit så stora att folk ljuger mindre?

b) Eller ljuger folk lika mycket som tidigare?

Yougov gissar antagligen att b) gäller fullt ut.
Medan Sifo troligen gissar att a) gäller i någon mån.

Den som anser att instituten inte behöver gissa kan ju få berätta hur dom ska gå tillväga för att mäta upp uppviktningen av rådatat.
2015-09-20, 22:31
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Antagligen mäter dom upp snarlik rådata. Så just mätningarna är det nog inget större fel på.

Nej. Yougov och Sifo har helt olika mätmetoder, så dom får in helt olika rådata.
Yougov har sedan vad jag vet inga politiska ambisioner utan verkar vilja försöka leverera så riktiga undersökningar som dom kan med det material dom har.

Sifo är en politisk organsiation som framför allt prioriterar S och övrig vänster. Som redan nämts i tården så justerade man i efetrhand siffrorna som man fick ut från sin viktningsmodell om resultetet inte passade den vänsterpolitiska agendan.
Sifo ger alltid, utan några som helst undantag, S för höga siffror.

Man brukar tala om "Kalle-Anka-undersöknigar" men i Sifos fall lutar det nog mer åt "Arne Anka" med tanke på hur helt galet det är.
2015-09-20, 22:35
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nej. Yougov och Sifo har helt olika mätmetoder, så dom får in helt olika rådata.
Yougov har sedan vad jag vet inga politiska ambisioner utan verkar vilja försöka leverera så riktiga undersökningar som dom kan med det material dom har.

Sifo är en politisk organsiation som framför allt prioriterar S och övrig vänster. Som redan nämts i tården så justerade man i efetrhand siffrorna som man fick ut från sin viktningsmodell om resultetet inte passade den vänsterpolitiska agendan.

Man brukar tala om "Kalle-Anka-undersöknigar" men i Sifos fall lutar det nog mer åt "Arne Anka" med tanke på hur helt galet det är.
Tack för ytligare en sömnlös natt
2015-09-22, 20:31
Medlem
Citat:
Det är väl lika mätmetod så tillvida att dom frågar folk.
(Sedan finns det proceduriella skillnader. Och visst kan väl de ge lite skillnad. Men den skillnaden borde de ha kalibrerat vid det här laget. Så om jag formulerar om mig och säger att rådata justerat för procedureilla skillnader borde vara tämligen lika.

Då har vi den fråga jag ställde kvar.
Citat:

Att "fuska" är inte så populärt. Hur poppis är Volkswagen idag?

Vidare är det inte särskilt lönsamt att att göra dåligt ifrån sig publikt. Att gissa bland de sämsta vid valen gör inte direkt att man måste bilda kö för kundtillströmningen.
Och väljarundersökningarna är något man göra publikt. Det är reklam för hur duktig man är på att leverera bra beslutsunderlag till de andra riktiga kunderna.

* Du har inget svar på min huvudfråga. Om du har det får du gärna komma med det.

* Om det finns någon fakta på att Sifo försämrar sin prognos de publicerar (så dom gör sämre ifrån sig på den offentliga scenen) får du gärna länka till det. (Men rena spekulationer klarar jag mig utan).
2015-09-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det är väl lika mätmetod så tillvida att dom frågar folk.
(Sedan finns det proceduriella skillnader. Och visst kan väl de ge lite skillnad. Men den skillnaden borde de ha kalibrerat vid det här laget. Så om jag formulerar om mig och säger att rådata justerat för procedureilla skillnader borde vara tämligen lika.

Då har vi den fråga jag ställde kvar.

Att "fuska" är inte så populärt. Hur poppis är Volkswagen idag?

Vidare är det inte särskilt lönsamt att att göra dåligt ifrån sig publikt. Att gissa bland de sämsta vid valen gör inte direkt att man måste bilda kö för kundtillströmningen.
Och väljarundersökningarna är något man göra publikt. Det är reklam för hur duktig man är på att leverera bra beslutsunderlag till de andra riktiga kunderna.

* Du har inget svar på min huvudfråga. Om du har det får du gärna komma med det.

* Om det finns någon fakta på att Sifo försämrar sin prognos de publicerar (så dom gör sämre ifrån sig på den offentliga scenen) får du gärna länka till det. (Men rena spekulationer klarar jag mig utan).
Du har rätt i att ett presenterande av missvisande siffror borde minska tillströmningen utav kunder som vill ha riktiga siffror att använda.

Men om kunderna vill ha tillrättalagda (felaktiga)siffror så gör det inte så mycket om man missar på valresultatet då det är ganska ointressant för ändamålet. Man vill ha opinionsundersökningar som påverkar innan val och i det här fallet innan man tar stora politiska beslut.

Notera att i den senaste sifo så var alla resultat inom "felmarginalen" och då behöver man inte ta ansvar om det ser lite fel ut jämfört med andra undersökningar.

Dock påverkar det fårskockar som inte har egna åsikter. Och kunderna är glada.

Kunderna vill inte ha korrekta siffror utan siffror som passar deras agenda.
2015-09-22, 21:42
Medlem
von.Durchfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Sifos septembermätning, 1916 personer intervjuades via telefon mellan 7-17/9

S 27,0% (+0,7)
V 7,3% (+0,8)
MP 7,2% (-0,4)

SD 17,7% (-0,1)

M 22,8% (-1,7)
C 6,7% (+0,6)
FP 5,0% (+0,3)
KD 3,7% (-0,3)

FI 2,4% (+0,7)
Övriga partier 0,4% (-0,5)

S+V+MP 41,5% (+1,1)
M+C+FP+KD 38,2 (-1,1)

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2838213-sd-storsta-parti-bland-mannen

Trots minskningen i denna undersökning, imponerande höga siffror för M med tanke på vilken ledare de har och att de har slutat agera opposition. Hur länge kan de hålla sig över 20% tro?
2015-09-22, 21:47
Medlem
sinewaves avatar
För er som missat det har Demoskop gjort en egen undersökning för att se i vilken utsträckning folk vågar prata öppet om sina åsikter inom olika politiska områden.

Precis som många tror eller starkt hävdar visar undersökningen att det finns en åsiktskorridor och t ex att folk som har mer konservativa eller nationalistiska värderingar i väldigt stor grad inte pratar om sina åsikter utanför familj och vänner. Något som givetvis gör att opinionsundersökningar gällande vad folk röstar på konsekvent kommer att ge partier som utgör dessa konservativa eller nationalistiska idéer ett märkbart lägre resultat.

Demoskop skriver också "Majoriteter riskerar att framstå som minoriteter" då effekten av det hela blir att en minoritets åsikter i många frågor kan upplevas som majoritet trots att det inte alls föreligger så.

Läsvärt:
http://www.demoskop.se/vem-vagar-prata
2015-09-22, 22:20
Medlem
Citat:
Jaha? Hur vet man det förutom när det är val?

Sifos sista mätningar innan val, kontra valresultat:

2002
Sifo 37,1 > Val 39,8 (-2,7)

2006
Sifo 34,8 > Val 35,0 (-0,2)

2010
Sifo 30,3 > Val 30,7 (-0,4)

2014
Sifo 31,1 > Val 31,0 (+0,1)

Skulle säga att de 3 sista är nästan perfekta mätningar av S. 2002 var en fiaskomässig underskattning, inte över.

När det gäller MP/V har det sett ut så här:

2002
Sifo 4,6/9,7 > Val 4,6/8,4 - Perfekt på MP, +1,3 på V

2006
Sifo 5,3/5,8 > Val 5,2/5,8 - perfekt så när som på 0,1 för lågt på MP

2010
Sifo 9,7/5,3 > Val 7,3/5,6 - här blev det +2,4 för högt på MP, 0,3 för lågt på V.

2014
Sifo 8,3/6,3 > Val 6,9/5,7 - +1,4 på MP, +0.6 på V

Hur låg då Sifo till i förhållande till genomsnittet av mätningar?

S / MP / V

2002
MäMä 36,8 / 4,6 / 10,0
Sifo 37,1 / 4,6 / 9,7
Val 39,8 / 4,6 / 8,4

Alla låg alltså alldeles för lågt på S, perfekt på MP, för högt på V. Sifo var något bättre än genomsnittet.

2006
MäMä 35,0 / 5,4 / 6,0
Sifo 34,8 / 5,3 / 5,8
Val 35,0 / 5,2 / 5,8

Förstklassigt både från Sifo och övriga. Märk väl att telefonmätningar var det enda som fanns 2002 och 2006. Temo (Ipsos), Ruab, Sifo och Demoskop.

2010
MäMä 28,6 / 8,5 / 5,9
Sifo 30,3 / 9,7 / 5,3
Val 30,7 / 7,3 / 5,6

Sifo låg alltså betydligt mer rätt på S. Lite bättre på V. Dåligt på MP.

2014
MäMä 30,3 / 8,6 / 6,6
Sifo 31,1 / 8,3 / 6,3
Val 31,0 / 6,9 / 5,7

Återigen var Sifo mer pricksäkra på S, och låg lägre på MP och V än snittet.

Så berätta igen hur Sifo är en politisk vänsterorganisation som utan några som helst undantag ger S för höga siffror?
2015-09-22, 23:19
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så berätta igen hur Sifo är en politisk vänsterorganisation som utan några som helst undantag ger S för höga siffror?

Hur då? Det går ju inte nu efter ditt inlägg. I alla fall inte med någon form av trovärdighet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in