2015-01-25, 09:53
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Tvivelaktig Sifo som vanligt. FI har gått från 1 till 3 % över en natt. SD har sjunkit från 16 (eller 20 som det troligtvis är) till 13.
Skräpundersökning som vanligt. Hoppas småpartierna gör sina egna undersökningar.

Jag tror Sifo försöker väcka uppmärksamhet genom att påstå att S kraftigt minskar. Var tog deras väljare vägen? Fi, V och Mp;s staplar ökande igen. Som en vågrörelse, normala svängningar på den vänstra planhalvan. Inget att fästa sig vid allt inom den statistiska felmarginalen, vänster som vänster skit samma.

Men det ger Svd chans till rubriker utan att det egentligen har hänt något. Nyhetsskapande

Sd ökar kraftigt i storstäderna oj oj. Men på totalen syns ingenting.

Sifo blir alltmer löjliga, deras trovärdighet är bland de lägsta. De verkar redovisa på ett sätt som tillfredsställer beställaren Svd;s behov av feta rubriker och samtidigt hålla sig till agendan att "Sd inte har ökat".
2015-01-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jag tror Sifo försöker väcka uppmärksamhet genom att påstå att S kraftigt minskar. Var tog deras väljare vägen? Fi, V och Mp;s staplar ökande igen. Som en vågrörelse, normala svängningar på den vänstra planhalvan. Inget att fästa sig vid allt inom den statistiska felmarginalen, vänster som vänster skit samma.

Men det ger Svd chans till rubriker utan att det egentligen har hänt något. Nyhetsskapande

Sd ökar kraftigt i storstäderna oj oj. Men på totalen syns ingenting.

Sifo blir alltmer löjliga, deras trovärdighet är bland de lägsta. De verkar redovisa på ett sätt som tillfredsställer beställaren Svd;s behov av feta rubriker och samtidigt hålla sig till agendan att "Sd inte har ökat".
Ja det är intressant att se hur Sifo med flera verkar lämna över siffror som passar just den som beställt undersökningen. Är det för att dom är rädda att tappa en kund annars el är det en 'PK' grej.... :-)
2015-01-25, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albypeter
Ja det är intressant att se hur Sifo med flera verkar lämna över siffror som passar just den som beställt undersökningen. Är det för att dom är rädda att tappa en kund annars el är det en 'PK' grej.... :-)
Har du mätt upp att beställare som är pro-Alliansen får höga siffror för Alliansen och låga för Svamp.
Och beställare som är pro-Svamp ger höga siffror för Svamp och låga för Alliansen?

Har du lust att dela med dig i tråden av ditt mätdata om detta.
2015-01-25, 13:47
Medlem
Gdanzigsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Tror du verkligen att Birgitta "knarkarhud" Ohlsson kan bära upp FP? Kärringen kan väl inte vara populär ens i sitt eget parti? Tror också hon tar över men några tio procent tror jag inte hon kommer i närheten utav. I bästa fall cementerar hon partiet runt 5% ett tag innan även hon sjunker ned under strecket. Bara hennes utseende lär skrämma bort rätt många då hon får Christer Pettersson att se vårdad och stilig ut.

Men ja siffrorna är oförståeliga för mig, M väljarna har verkligen grävt ur sina ögon med sked så som de ignorerar verkligheten numera.

MP är som vanligt i någon slags överskattnings dimma och ligger nog strax över 4-5 skulle jag tro.

Det kanske blir en ökning först då feminister och andra med extrema pk-åsikter från mittenpartiet skockar sig till partiet då de ser sin frälsare. Sedan hoppas jag att mer normala mittenväljare skräms bort av henne och FP hamnar under 4,0 %.
2015-01-25, 16:34
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
SvD/Sifo januari

”Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?”

S: 29,7 % (-3,6)

V: 6,9 % (+1,3)

MP: 7,4 % (+0,7)

M: 24,0 % (+0,9)

C: 5,8 % (-0,9)

FP: 5,1 % (+0,1)

KD: 3,7 % (+0,3)

SD: 13,3 % (-0,1)

Fi: 3,1 % (+1,4)

Övriga: 1,1 % (+- 0,0)

Blocken:

S, V och MP: 44,0 %

M, C FP och KD: 38,6 %

Källa: SvD/Sifo. Undersökningen är genomförd mellan 12 och 22 januari 2015 och bygger på 1939 intervjuer.

Interna ommöbleringar inom blocken - utan några större avtryck eller följdkomplikationer.

Trodde personligen att alliansen skulle förlora mer efter DÖ men det är väl spännande att invänta den handlingskraftiga Reinfeldtklonen AKBs omdaning av M och därefter fälla domen.

Efter DÖ så tycks Fi ha fått nytt liv. Och varför inte, genom DÖ så garanteras ju minoritetsregeringen Löfven fritt fram vad gäller budget och regeringsinnehav - så varför då inte gå tillbaka från att stödja den regeringen till att stödja FI när faran för nyval är över.

Men huvudtrenderna fortsätter:

Den rödgröna regeringens stöd inkl V är kontinuerligt större en den DÖende alliansen
Två allianspartier ligger under sina valresultat och med utröstningssnararan kring halsen
Ledarskapsdebatt rasar i FP och Hägglund är general över just ingenting

Sd har vågmästarställning och ligger något över sitt valresultat.

undersökningen eller rättare sagt artikeln om undersökningen påstår att Sd växer snabbt i Stockholm men då väljarstödet totalt sett i princip är oförändrat vs den förra undersökningen så borde det innebära att Sds stöd sjunker i andra landsdelar.
Rådata saknas som visar hur fördelningen är ute i landet för Sd väljare.

Spännande dock inför framtiden om SD kan etablera sig kring + 10 i Stockholms stad / län, landets största valdistrikt. Det ger mer mandat och inflytande än 20 % i glesbyggdsdistrikt.
Med komplikationen att alliansens kassako har alltid varit Stockholms län,stad och Skåne, om Sd erövrar M:S väljare i dessa distrikt och trenden ute landet, med ett Sd som närmar sig eller blir större än M i södra Sveriges mellanstora städer består, så är det kört för alliansen i nästa val.

Men alliansens väljare behöver inte vara oroliga, DÖ garanterar ju att S kan fortsätta styra landet så att en stark regering kan bildas
Senast redigerad av medelklassman 2015-01-25 kl. 16:39.
2015-01-25, 23:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
SvD/Sifo januari

”Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?”

S: 29,7 % (-3,6)
V: 6,9 % (+1,3)
MP: 7,4 % (+0,7)

M: 24,0 % (+0,9)
C: 5,8 % (-0,9)
FP: 5,1 % (+0,1)
KD: 3,7 % (+0,3)

SD: 13,3 % (-0,1)

Fi: 3,1 % (+1,4)

Övriga: 1,1 % (+- 0,0)

Blocken:

S, V och MP: 44,0 %

M, C FP och KD: 38,6 %

Källa: SvD/Sifo. Undersökningen är genomförd mellan 12 och 22 januari 2015 och bygger på 1939 intervjuer.

Fast kollar vi på samma undersökning? Siffrorna för mig är följande:

S: 29,7 % (-1,3)
V: 6,9 % (+1,0)
MP: 7,4 % (+/- 0)

M: 24,0 % (-0,5)
C: 5,8 % (-0,3)
FP: 5,1 % (-0,6)
KD: 3,7 % (+/- 0)

SD: 13,3 % (+0,4)

Fi: 3,1 % (+0,7)

Övriga: 1,1 % (+- 0,6)

Är det SvD som inte kan hålla koll på föregående månads opinionsundersökningar?
2015-01-26, 01:29
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Tvivelaktig Sifo som vanligt. FI har gått från 1 till 3 % över en natt. SD har sjunkit från 16 (eller 20 som det troligtvis är) till 13.
Skräpundersökning som vanligt. Hoppas småpartierna gör sina egna undersökningar.

Skillnaderna är alla inom felmarginalerna för samtliga partier och Sifo till skillnad från många andra redovisar inte ens felmarginalen. Jag förstår inte hur ni tillskriver enskilda opinionsundersökningar så stor betydelse.

Känns som alla har gått på hypen som massmedia har skapat kring sina egna opinionsundersökningar. "Rekordlågt eller rekord högt" är väl bra rubriker. Väldigt sällan visar opinionsundersökningarna någon dramatisk förändring. Inte heller vill tidningarna visa de mer översiktliga trenderna eller felstaplar, vilket inte känns så trovärdigt. Dessa opinionsundersökningar visar mer på trenderna än en nivåläggning av de enskilda partierna om huruvida de ligger på 7 eller 8,5.
2015-01-26, 08:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Skillnaderna är alla inom felmarginalerna för samtliga partier och Sifo till skillnad från många andra redovisar inte ens felmarginalen. Jag förstår inte hur ni tillskriver enskilda opinionsundersökningar så stor betydelse.

Känns som alla har gått på hypen som massmedia har skapat kring sina egna opinionsundersökningar. "Rekordlågt eller rekord högt" är väl bra rubriker. Väldigt sällan visar opinionsundersökningarna någon dramatisk förändring. Inte heller vill tidningarna visa de mer översiktliga trenderna eller felstaplar, vilket inte känns så trovärdigt. Dessa opinionsundersökningar visar mer på trenderna än en nivåläggning av de enskilda partierna om huruvida de ligger på 7 eller 8,5.

Håller med, man bör inte överdriva betydelsen av enskilda oi. Värt att tänka på är att de ofta frågar runt 1000 personer och då blir en person 0,1 procentenhet.

Det räcker alltså med 5 personer för att stödet ska ändras med en halv procentenhet. Självklart kommer då slumpen göra att man får en viss felmarginal.

Ännu värre blir det när de bryter ned resultatet på olika grupper som tex pensionärer, unga män eller liknande. Då kan gruppen komma att bestå av så få som 100 personer. Dvs en person utgör då en procentenhet. Detta är rent oseriöst att ägna sig åt men det var inte länge sedan vi såg detta.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-01-26 kl. 08:14.
2015-01-26, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Tror du verkligen att Birgitta "knarkarhud" Ohlsson kan bära upp FP? Kärringen kan väl inte vara populär ens i sitt eget parti? Tror också hon tar över men några tio procent tror jag inte hon kommer i närheten utav. I bästa fall cementerar hon partiet runt 5% ett tag innan även hon sjunker ned under strecket. Bara hennes utseende lär skrämma bort rätt många då hon får Christer Pettersson att se vårdad och stilig ut.

Men ja siffrorna är oförståeliga för mig, M väljarna har verkligen grävt ur sina ögon med sked så som de ignorerar verkligheten numera.

MP är som vanligt i någon slags överskattnings dimma och ligger nog strax över 4-5 skulle jag tro.

Ja, det tror jag faktiskt.
Svetsarn och Lööf är ju två andra som Flashbackhögern har skrivit ner i gazilioner av trådar, så Flashbackhögerns analyser är inte särskilt pålitliga vad gäller partiledare. Birgitta Ohlsson har fått liknande omdömen.

Jag tror där finns en spelplan för en politiker som Birgitta Ohlsson i resterna av regnbågsallahiansens domäner. Hon kan även ta från F!, V, och MP, men mest blir det kannibalisering från Allahiansens diverse falanger av tokliberaler. Den som inte inser potentialen i BO lever i förgången syn på den svenska borgerligheten.

Däremot Erik Ullenhag är redan utspelad. Han har gjort bort sig totalt i likhet med Bagdad Bob. Jag hoppas nog mest på Erik som ny FP-ledare, han är ett säkert sänke. Men vem vet säkert...

Men ja, det här med Batra fattar nog ingen. Reinfeldtismen har duperat alla gråmoderater till total underkastelse.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2015-01-26 kl. 20:20.
2015-01-27, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Ja, det tror jag faktiskt.
Svetsarn och Lööf är ju två andra som Flashbackhögern har skrivit ner i gazilioner av trådar, så Flashbackhögerns analyser är inte särskilt pålitliga vad gäller partiledare. Birgitta Ohlsson har fått liknande omdömen.

Jag tror där finns en spelplan för en politiker som Birgitta Ohlsson i resterna av regnbågsallahiansens domäner. Hon kan även ta från F!, V, och MP, men mest blir det kannibalisering från Allahiansens diverse falanger av tokliberaler. Den som inte inser potentialen i BO lever i förgången syn på den svenska borgerligheten.

Däremot Erik Ullenhag är redan utspelad. Han har gjort bort sig totalt i likhet med Bagdad Bob. Jag hoppas nog mest på Erik som ny FP-ledare, han är ett säkert sänke. Men vem vet säkert...

Men ja, det här med Batra fattar nog ingen. Reinfeldtismen har duperat alla gråmoderater till total underkastelse.

Vad är det som får dig att tro BO skulle vända skutan? Du anger inte varför du tror det. Jag tror för egen del att det kommer krävas en mer invandringskritisk röst som partiledare i Fp, det är just här deras (och hela Alliansens) problem ligger: de gör inget i den fråga som seglat upp bland de mest angelägna för väljarna. Det avspeglas tydligt i deras opinionssiffror.
2015-01-27, 11:30
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Vad är det som får dig att tro BO skulle vända skutan? Du anger inte varför du tror det. Jag tror för egen del att det kommer krävas en mer invandringskritisk röst som partiledare i Fp, det är just här deras (och hela Alliansens) problem ligger: de gör inget i den fråga som seglat upp bland de mest angelägna för väljarna. Det avspeglas tydligt i deras opinionssiffror.
Hon går nog hem bland verklighetsfrånvända kärringar som överväger att rösta på F! eller MP annars. Och FP kan ju alltid ta upp sitt falska gamla löfte om språkkrav igen, om någon ännu låter sig luras av det igen efter att de regerat 8 år utan att lyfta ett finger i den saken. Det råder redan hård konkurrens om de mest lättlurade väljargrupperna.
2015-01-28, 13:46
Medlem
Fris avatar
Opinionsmätningsinstitutchef beskriver på DN Debatt problem med opinionsmätningar numera när färre än hälften väljer att delta, resultaten är upp till "knådande" av data i efterhand:
http://www.dn.se/debatt/det-ar-i-justeringen-av-siffrorna-som-opinionen-kommer-fram/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in