Citat:
Ursprungligen postat av
KokaGroda
SD får 17,7% av Sifo. Det är en
nedgång från 17,8% från augusti....
Tror vi på Sifo?
http://www.svd.se/svd-sifo-sd-storst-bland-manliga-valjare/om/opinionsmatningar-2015
Nja, själv har jag länge tvivlat på Sifos kompetens.
Vad Sifo visar i jämförelse med de 5 andra mätföretagen som har släppt mätningar den här månaden och dessutom specifikt jämfört med Yougovs (den mig veterligen internationellt sett mest framgångsrika och etablerade opinionsmätaren i Sverige) senaste mätning och valresultatet:
SD:
Valresultat: 12,9%
Sifo: 17,7%
5 andra: 23,1%
Yougov: 27,3%
S:
Valresultat: 31,0%
Sifo: 27,0%
5 andra: 24,5%
Yougov: 21,8%
M:
Valresultat: 23,3%
Sifo: 22,8%
5 andra: 21,4%
Yougov: 20,0%
MP:
Valresultat: 6.9%
Sifo: 7,2%
5 andra: 5,8%
Yougov: 5,0%
V:
Valresultat: 5,7%
Sifo: 7,3%
5 andra: 6,2%
Yougov: 6,5%
C:
Valresultat: 6,1%
Sifo: 6,7%
5 andra: 7,4%
Yougov: 7,5%
FP:
Valresultat: 5,4%
Sifo: 5,0%
5 andra: 4,6%
Yougov: 3,7%
KD:
Valresultat: 4,6%
Sifo: 3,7%
5 andra: 3,7%
Yougov: 4,9%
När det gäller de mindre allianspartierna, så skiljer sig Sifo inte så mycket (snarare skiljer sig Yougov genom att visa en större förlust av stöd för FP sedan valet och snarare lika stort/eventuellt större stöd för KD än vid valet). Samtidigt handlar det om väldigt små förändringar sett till det totala väljarstödet.
Dock visar Sifos mätning att S endast skulle ha förlorat några procentenheters stöd sedan valet och att M nästan har stått stilla på samma stöd. De andra visar däremot att S har tappat 1/5 av sina väljare, varav Yougov anger ett tapp på nästan 30%. För M visar de andra en viss minskning och ännu lite mer så i Yougovs mätning. De andra 5 mätningarna visar en klar ökning för C (drygt 20% sedan valet) och medan Sifo visar endast en hälften så stor ökning.
De 5 andra mätningarna visar en viss ökning för V (9%), men Sifo visar en avsevärt kraftigare ökat stöd sedan valet (28%). Ännu mer anmärkningsvärt är att de andra visar att MP har tappat märkbart sedan valet (16%), inte minst visar Yougovs mätning ett ras sedan valet (28%). Sifos mätning visar ingen nedgång för MP sedan valet (utan tvärtom t.o.m. några procents ökning).
Störst är dock skillnaden när det gäller SD. De andra 5 mätningarna visar i genomsnitt en ökning på 79% och Yougovs mätning i sig visade en ökning på 112%, medan Sifo visar en ökning på ynka 37% sedan valet. Sifo visar alltså en ökning som endast är knappt en tredjedel av den Yougov visar och knappt hälften av den som de 5 andra mätföretagen visar i genomsnitt.
Skulle man utföra en analys utifrån Sifos mätning, så skulle den bli ganska annorlunda än den utifrån genomsnittet från de andra (och än mer så i vissa fall om man analyserar endast utifrån Yougovs resultat):
1. Enligt Sifo skulle stödet för SD ha växt, men endast med en bråkdel av vad de andra visar.
2. Enligt Sifo har V inte bara ökat litegrann, utan haft ett växande stöd nästan i samma takt som SD.
3. Enligt Sifo har MP inte alls förlorat i stöd sedan valet som de andra visar och att de t.o.m. eventuellt har fått ökat stöd.
4. Enligt Sifo har M knappt förlorat på DÖ, till skillnad från det märkbara minskning som de andra pekar på.
5. Enligt Sifo har S endast tappat stöd i viss mån sedan de bildade regering, istället för att stödet för S skulle ha mer eller mindre rasat som de andra visar.
Notera skillnaden mellan förändring i procent och procentenheter.
Nu finns det redan från början lite grund för att misstänka att Sifo är ute och cyklar med sina mätningar:
1. Det är känt att telefonintervjuer underskattar SD och överskattar partier som MP.
2. När ett mätningsresultat skiljer sig drastiskt från en rad andra, så är det sannolikare att den är felaktig än att de andra är det. Detta brukar dock i första hand tillämpas när mätmetoden är en och samma.
3. De mätföretag som har visat sig kunna mest korrekt förutsäga det korrekta väljarstödet inför de senaste valen har ännu större diskrepans mot Sifos mätresultat än de 5 mätföretagen i genomsnitt. De använder även av internet istället för telefonintervjuer, samt telefonintervjuer förefaller som sagt dels ha större problem med systematiska mätfel och börjar i vilket fall närma sig sitt bäst före datum om den inte redan har passerats (då det är rätt sannolikt att folk inte lär använda internet mindre och telefonsamtal mer om 10 år än de gör idag).
Men även i övrigt skevar Sifos resultat mot det jag själv upplever i min vardag, då jag i vardagen och på sociala medier knappast har fått intrycket att MP skulle vara ännu mer populärt idag, att folk skulle endast i liten mån vore missnöjda med S och Löfvens regerande, att nästan alla M-väljare skulle vara nöjda med DÖ o.s.v. Redan rent intuitivt hade Sifos mätresultat känts som "överraskande" om jag hade förväntat mig att den stämmer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2014
http://status.st/
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2838209-analys-sd-star-och-stampar
http://www.metro.se/nyheter/yougov-flyktingfragan-viktigast-bland-svenskar-sd-storsta-parti/EVHoip!9x7k81NHsgoEM/
Edit: Sifo är landets mest hopplösa opinionsmätare, men förvisso ligger inte Ipsos (och SCB, men de publicerar en mätningen endast 2 ggr/år) långt efter.