2015-09-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Och Lisas nyckel skulle hängas i ladan men inte de andras nycklar?

För mig är detta ganska osannolikt. Exempelvis ser jag det som inte troligt att extrajobbaren Lisa hade egen nyckel. Varför skulle hon ha det?

Klart det inte va hennes egen! hon skulle ju inte jobba nästa dag, utan återkomma nästa lördag!
Vad säger att det va låst o larmat? Då Lisa får till uppgift att hänga nyckeln i ladan!
2015-09-22, 21:36
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Byggboden där LH troligen hittades hade lås enligt tidigare inlägg i tråden och nyckeln dit ska hängt i närheten. Men anta att MGM hade den nyckeln i sina arbetskläder efter att han placerat BO där. Vid polisens husrannsakan på fredagskvällen när bröderna var intagna till förhör så kan nyckeln hittats i bostaden hos MGM. Därav den korta tid från litauerna hämtades in till förhör och att LH hittades.
...under förutsättninig att poliserna är j.vl.gt snabbtänkta när de hittar en nyckel i hans byxficka: Aha den går nog till en bod långt bort bakom ladan på Martorp! Dit åker vi och letar. Eller stog det: boden på Martorp, på en liten lapp på nyckelringen?
2015-09-22, 21:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Då kan du få något nytt att grubbla över.

Bilderna från fredagskvällen som visar teknikerna vid arbetsboden, började kablas ut till allmänheten ca 23.30. Om man studerar bilderna, går det att få fram ett händelseförlopp:

1. Fyra tekniker och en polis står och pratar utanför boden.
På en av bilderna böjer sig en tekniker ner och studerar marken där de står.
Bodens dörr är öppen, men det är mörkt där inne och ingen syns.
(Något ser ut som en öppen skåplucka.)
https://minfil.org/z3J8j3b9be/Martorp_1.jpg
https://minfil.org/2aJ2j9b1b5/Martorp_1_b.jpg

2. En polisbil har anlänt och lyser med sin strålkastare på marken som granskas av personerna på plats.
https://minfil.org/17J0jcb0b1/Martorp_2.jpg

3. Polisbilen har kört fram en liten bit och marken granskas nu några meter längre österut.
http://z.cdn-expressen.se/images/d0/b4/d0b44975da5d40ce80eefca82cc1e1bd/16x9/645@70.jpg

4. Polisbilen har kört fram ytterligare en bit, något snett, och står nu alldeles till höger om boden. (Parkerad?)
Nu lyser det inne i boden och man kan se någon där med en lampa i handen. (Sannolikt teknikerna, ingen av dem syns längre utanför boden, bara två poliser.) Två bilder finns när man lyser i hörnet mittemot "skåpluckan".
http://x.cdn-expressen.se/images/4e/ab/4eab9099e15441798cec4ceede4055a3/16x9/645@70.jpg

Då frågar jag mig varför man granskade marken innan boden? Om det nu var i boden som kroppen hittades borde ju den varit mer intressant. Och borde det dessutom inte ha varit fler på plats om kroppen funnits där och nyss hade hittats? Så det känns faktiskt som att det inte var där som kroppen hittades.

Sen undrar man ju visserligen varför "skåpluckan" varit öppen.

Boden är garanterat kollad av patrullpolis innan tekniker anländer.
Ofta lämnar även patrullpolis en första redogörelse till krimtekniker, eller svarar på frågor som tekniker har ang tex hur polisen kontaminerat platsen, och vad som finns var - genom dialog.
Det kan således vara krimteknikers bedömning att börja arbeta på marken utanför boden, baserat på patrullpolisens redogörelse.

Släp/dragmärken i marken, undansparkat grus eller däckspår?
Eller trist nog inga spår alls på marken?

Jag är långt ifrån övertygad att boden är kroppens fyndplats. Men det är sannolikt en slags fyndplats.

Snyggt ihopsatt händelseförlopp förresten!
Journalistens kamera var troligtvis med nästintill från start av undersökning av bod+mark, men vad som saknas är när patrullpolis gör en första koll.
Senast redigerad av rotesau 2015-09-22 kl. 21:46.
2015-09-22, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ledsen, men jag tror inte det eftersom den officiella beskrivningen är tydlig på den punkten.

Något sånt kan stämma.

Japp, men jag har nyss förklarat att jag tvivlar på huruvida kroppen hittades där.

Svar
Hur skulle det vara om du läser vad media skriver där dom också har gett ut bilder som talar sitt tydliga språk.
Många på den här tråden sitter bara och fantiserar utan att följa vad som skrivs i media.
Men Kalle Anka kanske är roligare att läsa.
2015-09-22, 21:50
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
För det första, boden är garanterat kollad av patrullpolis innan tekniker anländer.
Javisst.
Citat:
Ofta lämnar även patrullpolis en första redogörelse till krimtekniker, eller svarar på frågor som tekniker har ang tex hur polisen kontaminerat platsen, och vad som finns vad - genom dialog.
Det kan således vara krimteknikers bedömning att börja arbeta på marken utanför boden, baserat på patrullpolisens redogörelse.
Alldeles släckt där man skulle ha funnit kroppen?
Citat:
Jag är långt ifrån övertygad att boden är kroppens fyndplats. Men det är sannolikt en slags fyndplats.
Det skulle kunna vara mordplatsen, men det är nog större chans att mordet skedde borta vid kaféet.
Det kan ha funnits vissa redskap eller kemikalier där, för "efterarbetet".
Kanske bröderna hade boden som tillfälligt krypin. AJ?
Citat:
Snyggt ihopsatt händelseförlopp förresten!
Journalistens kamera var troligtvis med nästintill från start av undersökning av bod+mark, men vad som saknas är när patrullpolis gör en första koll.
Jo, det är lite konstigt att de missade det. De tog ju bilder från samma håll när poliserna höll på med ladan, när det var ljusare ute. Ont om folk kanske.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-09-22 kl. 22:00.
2015-09-22, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
...under förutsättninig att poliserna är j.vl.gt snabbtänkta när de hittar en nyckel i hans byxficka: Aha den går nog till en bod långt bort bakom ladan på Martorp! Dit åker vi och letar. Eller stog det: boden på Martorp, på en liten lapp på nyckelringen?

Hittade polisen nyckeln i arbetskläder så kanske arbetsboden var nära till hands att fundera över. Sedan visste nog polisen att bröderna hade vissa uppdrag runt det område Martorp med viss skötsel av djuren.
Kan vara därför bröderna var ovilliga följa med poliserna eftersom de fick information om husrannsakan, kan funnits även annat i bostaden som de inte ville skulle upptäckas.
2015-09-22, 21:54
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Nyckelhistorien verkar ha kommit för att stanna.
Inget är väl omöjligt men skulle caféägarinnan verkligen låta nyckeln hänga på en krok i ladan med tanke på försäkringen. Hon skulle väl inte få ut ett korvöre vid inbrott, stöld och skadegörelse i caféet. Försäkringsbolaget skulle nog åberopa (grov) oaktsamhet.
Rent logiskt är det inte omöjligt att en nyckel förvarats i ladan mitt emot, förutsatt att man måste gå in i ladan, utom synhåll, för att placera den på ett "hemligt ställe". Det skulle onekligen kunna förklara hur LH hamnade där, OM hon gjorde det. Det som talar emot nyckeln är dels att LS uppger i intervju (minns inte vilken) att hon kände sig iakttagen av männen på taket och ett visst obehag. Dels nyckeln i låset på Lisas moppe, som pekar mot att hon var klar och beredd att åka.
Tänk om handsken bara är en tillfällighet, den kan ha legat där längre än någon vet.
2015-09-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det kan hon ju ha gjort. Utan att hennes kollegor såg det. Men nyckeln i mopeden med påsen bredvid antyder att hon gått dit innan hon gick till andra sidan vägen. Mopeden kan ha stått så att hon såg vägen och att hon syntes därifrån.

Men det är inte omöjligt att hon på väg mot moppen hör någon ropa från vägen, vänder om, pratar en stund och går eller springer därefter till mopeden, sätter i nyckeln och blir överraskad av att den hon pratat med följt efter henne. Hon springer runt huset och över vägen mot mjölkrummet...
2015-09-22, 22:00
Medlem
Citat:
Rent logiskt är det inte omöjligt att en nyckel förvarats i ladan mitt emot, förutsatt att man måste gå in i ladan, utom synhåll, för att placera den på ett "hemligt ställe". Det skulle onekligen kunna förklara hur LH hamnade där, OM hon gjorde det. Det som talar emot nyckeln är dels att LS uppger i intervju (minns inte vilken) att hon kände sig iakttagen av männen på taket och ett visst obehag. Dels nyckeln i låset på Lisas moppe, som pekar mot att hon var klar och beredd att åka.
Tänk om handsken bara är en tillfällighet, den kan ha legat där längre än någon vet.

Men det ska vara en mopedhandske och hon hade inte åkt moped tidigare till caféet och pappan har kännt igen den som LH:s handske.
2015-09-22, 22:02
Medlem
Citat:

Vad jag har hört, så har LS, utalat att hon inte alls kände sig iakttagen, av dom på taket, då hon säger att hon hörde att dom hade radion på, då hon anlände till cafet på mornarna!
Det skulle inte varit något obehag!
Senast redigerad av LA-B 2015-09-22 kl. 22:05.
2015-09-22, 22:06
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Då kan du få något nytt att grubbla över.

Bilderna från fredagskvällen som visar teknikerna vid arbetsboden, började kablas ut till allmänheten ca 23.30. Om man studerar bilderna, går det att få fram ett händelseförlopp:

1. Fyra tekniker och en polis står och pratar utanför boden.
På en av bilderna böjer sig en tekniker ner och studerar marken där de står.
Bodens dörr är öppen, men det är mörkt där inne och ingen syns.
(Något ser ut som en öppen skåplucka.)
https://minfil.org/z3J8j3b9be/Martorp_1.jpg
https://minfil.org/2aJ2j9b1b5/Martorp_1_b.jpg

2. En polisbil har anlänt och lyser med sin strålkastare på marken som granskas av personerna på plats.
https://minfil.org/17J0jcb0b1/Martorp_2.jpg

3. Polisbilen har kört fram en liten bit och marken granskas nu några meter längre österut.
http://z.cdn-expressen.se/images/d0/b4/d0b44975da5d40ce80eefca82cc1e1bd/16x9/645@70.jpg

4. Polisbilen har kört fram ytterligare en bit, något snett, och står nu alldeles till höger om boden. (Parkerad?)
Nu lyser det inne i boden och man kan se någon där med en lampa i handen. (Sannolikt teknikerna, ingen av dem syns längre utanför boden, bara två poliser.) Två bilder finns när man lyser i hörnet mittemot "skåpluckan".
http://x.cdn-expressen.se/images/4e/ab/4eab9099e15441798cec4ceede4055a3/16x9/645@70.jpg

Då frågar jag mig varför man granskade marken innan boden? Om det nu var i boden som kroppen hittades borde ju den varit mer intressant. Och borde det dessutom inte ha varit fler på plats om kroppen funnits där och nyss hade hittats? Så det känns faktiskt som att det inte var där som kroppen hittades.

Sen undrar man ju visserligen varför "skåpluckan" varit öppen.

Du är rolig du! Först kommer du med en mycket intressant iakttagelse, svår dock att bedöma utan att veta mer om när bilderna togs, i vilken följd etc. Men inte alls omöjligt att de råkade hitta avgörande saker där.
Men sen drar du själv slutsatsen att det därför nog inte var där LH hittades! ?
Visst ville de hitta kroppen men spår efter mördaren är ännu viktigare för dem att säkra, därför intresset för något på marken. Och alla kan inte gå in o boden samtidigt. Jag tror du har hittat både fyndplatsen och tecken på att MGM lämnat något spår efter sig utanför.
2015-09-22, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Är det verkligen vederlagt att båda åkte och att det var kort därefter och samma dag?

Känns som Ingo22 är rätt ute, kanske har lite inside info?

Tror dock inte på nyckelteorin, snarare att hon gått dit av annan anledning, kattunge tex.

Svar till Snowsmile

Själv misstänker jag följande: Nyckel och Ladan.

När LH slutade så låste hon cafet, därefter går LH till mopeden och sätter i nycklar och hänger någon påse på styret på moppen.
Sen om det var någon bil som hon kanske talade med den omtalade bilen SUV som tydligen sågs där.
Därefter kan LH gått för att gömma nyckel innan hon skulle åka hem.
Därefter gå LH till ladan mittemot cafet för stt gömma nyckeln som dom brukar göra.
Cafe ägarinnan har bekräfftad att dom brukar gömma nyckeln där.

Men hon råkade troligen ut för gärningsmannen i ladan då hon skulle gömma nyckeln.
Där inne är då GM, som gör närmanden mot LH, som hon försöker avfärda och tumult uppstår där LH försöker ropa på hjälp och där tappar hon hansken.

GM sätter troligen handen över munnen på LH för att få tyst på henne, och där spårar allt ur och hon avlider.
Han tar Lisa till mjölkboden på hörnet. Vad han gör där kan man bara fantisera om.
GM lastar in LH i bilen och kör snabbt mot Martorp Gård, och på vägen dit slänger han ut mobilfodral och andra mobildelar ex;batteri.
Gärningsmannen hade troligen sin bil på baksidan av ladan, där han lastade in LH och for iväg snabbt till Martorp gård. och gömde kroppen i den omtalade boden. Sedan fick han inte tid att göra sig av med kroppen.

Det är vittnen som har sett de misstänkta köra i hög fart mot Martorps Gård vid lämplig tid.

Ang den bod som LH hittades i skall vara en liten bod på baksidan av byggnad Martorp. Foton har visats i media

GM känner väl till alla byggnader och vet att han kan gömma henne i boden där LH hittades.
Därefter uppstår aktivitet av polis och många ur missingpeople som hindrar GM att göra sig av med LH´s kropp.

Jag har läst många inlägg, men alla tycks ha missat att Nyckel till Cafet brukade gömmas i ladan mitt emot cafet.

Det är min teori.
Det är också den enklaste förklaringen till hela förloppet.

Ang den bod som LH hittades i skall vara en liten bod på baksidan av byggnader. Foton har visats i media och den har fraktats bort av polisen.

Det som starkast pekar på boden som fyndplats , är det som Poliskvinnan skrev på deras hemsida , och som senare togs bort .
Hon beskriver en gråtande Polis och en tagen Tekniker utanför BODEN där Lisa hittades .
Det var där gasmaskerna togs på....

Hur många personer känner till den lilla boden bakom Martorp där Lisa hittades. ???
Det är inte många.
Och hur ska en helt främmande bil kunna åka in på ett område som bara några har tillgång till.
GM känner mycket väl till hela området.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in