2015-09-22, 21:01
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
När LH slutade så låste hon cafet
Ledsen, men jag tror inte det eftersom den officiella beskrivningen är tydlig på den punkten.
Citat:
Där inne är då GM, som gör närmanden mot LH, som hon försöker avfärda och tumult uppstår där LH försöker ropa på hjälp och där tappar hon hansken.

GM sätter troligen handen över munnen på LH för att få tyst på henne, och där spårar allt ur och hon avlider.
Han tar Lisa till mjölkboden på hörnet.
Något sånt kan stämma.
Citat:
Ang den bod som LH hittades i skall vara en liten bod på baksidan av byggnad Martorp. Foton har visats i media
Japp, men jag har nyss förklarat att jag tvivlar på huruvida kroppen hittades där.
2015-09-22, 21:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hoppas verkligen jag har fel!

Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Gästarbetaren kommer med all säkerhet inte att dömas eftersom att Sveriges rättsväsende är pinsamt.

Som jag har skrivit förut så finns det nog en viss risk att ingen kommer att kunna dömas för detta vidriga brott.

Helt riktigt är att vi vet i stort sett ingenting alls vad vice chefsåklagare Wennerholm har på fötterna. Förstår att polis/åklagare behöver ha så mycket som möjligt och att detta tar tid.

Hur mycket de har gentemot MGM vet vi inte. Helt klart är att en hel del har de eftersom han har suttit häktad i tre månader. Gentemot brodern och den häktades hustru verkar inget nytt ha framkommit.

Utan att veta något så känns det i a f för mig som så, åtminstone för närvarande, att det inte är så säkert att någon kommer att bli dömd. Hoppas verkligen att jag har fel.
2015-09-22, 21:15
Medlem
Tror fortfarande, att nyckeln, hängdes upp i ladan! LH va bara 17 år, o inte smart av LS att låta en omyndig arbetare, hänga upp nyckeln där!
Dessutom pratar LS mycket om sitt GODA SAMVETE? Vad menar hon med det?
Tjejerna hade bråttom, för att hinna till bussen, o va sent ute!
Detta med nyckeln, kom ju också upp tidigt i tråden.
2015-09-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det går inte att svara på den frågan därför att nyckeln i ladan är ett påhitt, en hypotes som snabbt blev en trådsanning. Inget vet nåt.

Men de två tjejerna som åkte bil hade bråttom och kanske ingen av de och inte heller LH skulle arbeta på måndagen.
Det kanske var en engångshändelse-nödlösning så att ägarinnan skulle hämta upp nyckeln på måndagsmorgon. Att inte nyckeln fanns där om pappan kollade kan vara att MGM tagit den?
Men som sagt låter konstigt gömma en nyckel och ha larm plus haft inbrott tidigare.
2015-09-22, 21:21
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Om man försöker tänka sig in i MGM:s situation, hur skulle ni själva agerat? När hans enda utväg - att hämta kroppen och dumpa den någon annanstans - försvinner mer och mer? När sökpådraget utökas till max, MP och poliser överallt och man börjar närma sig hans hemska hemlighet. När han själv börjar inse att han inte alls ens kan göra ett försök för han klarar inte av att se den döda kroppen, vill inte bli påmind om det hemska, vill inte ha den minnesbilden kvar på näthinnan, vågar inte. När han inser att allt är för sent, att det är kört för hans del att forsla bort kroppen, för det är folk överallt som kan se honom, vad har han då för alternativ? Finns det någon möjlighet att han tänkt att hans sista utväg är att tända eld på boden (om det nu var där hon hittades), försöka förstöra spåren efter sig? Att han setts med en bensindunk i handen? Men, så dum kan han väl inte vara? Men, samtidigt är det en sådan oerhörd press så det går liksom inte sätta sig in i hans situation, men panik kan "fördumma" de flesta.
Finns nog inget som talar för den teori jag här framförde, men man ska nog fundera lite i tankegångarna - vad trodde han själv att han hade för val, hade han något val alls?
Tycker absolut du har en del poänger, visst kan han varit dum nog att försöka sätta eld på boden, stress är en effektiv "fördumare". Men hur går det ihop med att de åkte och köpte pizza kort efter försvinnandet? Det är ju snarast iskallt. Och att delta på arbetsmötet i ladan, och studera LHs handske, tyder inte på att han är skärrad och har svårt med kontrollen. Samma gäller att han inte (?) erkänt, om han nu ertappats med bensindunk i handen. Jag undrar fortfarande varför de tre inte satte sig i sin bil, som för att handla, och stack i väg. Det vore klart lättare att gömma sig någon annanstans än på Blomberg.
2015-09-22, 21:22
Moderator
blomvattnares avatar
Så. Medan de andra två tjejerna slutförde låsningen av lokalen sade Lisa något i stil med "ni behöver inte mig längre, jag sticker" och så gick hon runt hörnet.

Tjejerna låste och åkte.

Lisa gick till mopeden för att sedan gå till ladan och gömma nyckeln.

Hur låste då tjejerna lokalen om Lisa hade nyckeln?
2015-09-22, 21:24
Medlem
Grandiosos avatar
Det hade tittats nog på bilder nu. Spelats nog med spel. Det räckte inte längre.
Nu behövde han lägga vantarna på en sån där förtrollande sötnos i själva verkligheten.
Och på söndagsförmiddagen den 7 juni kom en sån susande förbi på sin moped där han stod vid husknuten och blossade på dagens första cigg.
Den där helgjobbande unga servitrisen som han redan spanat in några gånger.
Nu började somliga tankar ta form och det var riktigt skönt upphetsande att hänge sig åt.
Risker skulle tas men skitsamma. Livet blir inte mer spännande än vad man gör det till.
Och nu var han ute efter en särskild sorts spänning.
Utled så in i helsicke på vardagens tristess, så förbannat trött på det enahanda livet
som han framlevde på denna svenska landsbygd. Nä, han behövde unna sig något
alldeles särskilt, det hade han förtjänat vid det här laget.

Det hade länge funnits en riktigt mörk sida inom honom men den hade han hitintills lyckats
undertrycka väl. Saker som han ville göra. Saker som nog någon gång blev nödvändiga
att åstadkomma. För hur länge som helst skulle han förmodligen inte förmå tygla de krafter som
ville ut och verka. Det slet på honom att hålla tillbaka det som ville fram.
Nu denna försommarsöndag gav han efter. Han varken ville eller kunde stå emot längre.
Han måste få bli hel, sitt sanna jag. Till vilket pris som helst.

Stunderna i avskildhet framför dataskärmen med alla dessa bystiga läckerbitar i yngre åldrar
var över. Nu var det dags att pröva på lite handfast verklighet.

Det krävdes en del tur på vägen onekligen för allt skulle gå i lås.
Hans drömflicka måste bli ensam kvar, det var det viktigaste.
Och timmarna började räknas ner. Och han började förbereda sig inför detta fantastiska
äventyr han nu till slut skulle tillåta sig.
Plötsligt kändes livet av i honom på allvar. Nu var det puls och spänning. Och han log för sig
själv medan han drog det sista blosset på dagens första cigg. Ett förväntansfullt leende.

Och sen lite läsning om mäns och kvinnors sexualitet:

Citat:
Det är inte likadant för mannen. Det sexuella livet ligger närmare aggressionen. Detta är begripligt ur neuropsykologiskt synpunkt: testosteron fungerar helt enkelt så. I en studie (Malamuth, 1980) av universitetsutbildade normala män visade sig en överraskande stor andel -- 35 % -- ha fantiserat om våldtäkt och inte bara fantiserat utan verkligen önskat få genomföra en våldtäkt om det kunde arrangeras och genomföras utan risk för arrestering. I en annan studie (Murnen, Wright och Kaluzny, 2002) av normala universitetsutbildade män, påstod mer än hälften att de skulle verkligen våldta en kvinna om de var säkra på att inte bli upptäckta.

Dessa män är inte Neanderthalare eller odjur. Tvärtom finns det ett samband mellan mäns liberala eller "upplysta" föreställningar om kön och lusten till att utföra våldtäkt. Vissa män med starka jämlihetsideal för kvinnors rättigheter i samhället påstår i dessa undersökningar att de gärna skulle våldta en kvinna om det var riskfritt för dem. Inte heller finns en negativ relatione mellan mäns intelligens och sannolikheten för upphetsning inför bilder eller filmer av våldtäkt. Högt intelligenta män fantiserar inte i lägre utsträckning om våldtäkt än mindre intelligenta män. Den vanligaste sexuella fantasin hos män är våldtäkt och/eller bondage med en ung kvinna/flicka.

Motivationspsykologin kan alltså se olika motiv för flickor och pojkar i människans sexualitet. Den sexuella motivationen för pojkar och män är att tillfredsställa det sexuella begäret. Det är hjärnbasen, thalamus och hypothalamus som är den aktiva delen av hjärnan. Det sexuella behovet är inte långt ifrån behovet att tömma tarmen när behovet tränger på. Många unga män kan intyga att behovet är ytterst påträngande.
http://harnostudier.com/motivationspsykologi.html
Senast redigerad av Grandioso 2015-09-22 kl. 22:22.
2015-09-22, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Då kan du få något nytt att grubbla över.

Bilderna från fredagskvällen som visar teknikerna vid arbetsboden, började kablas ut till allmänheten ca 23.30. Om man studerar bilderna, går det att få fram ett händelseförlopp:

1. Fyra tekniker och en polis står och pratar utanför boden.
På en av bilderna böjer sig en tekniker ner och studerar marken där de står.
Bodens dörr är öppen, men det är mörkt där inne och ingen syns.
(Något ser ut som en öppen skåplucka.)
https://minfil.org/z3J8j3b9be/Martorp_1.jpg

2. En polisbil har anlänt och lyser med sin strålkastare på marken som granskas av personerna på plats.

3. Polisbilen har kört fram en liten bit och marken granskas nu några meter längre österut.
http://z.cdn-expressen.se/images/d0/b4/d0b44975da5d40ce80eefca82cc1e1bd/16x9/645@70.jpg

4. Polisbilen har kört fram ytterligare en bit, något snett, och står nu alldeles till höger om boden. (Parkerad?)
Nu lyser det inne i boden och man kan se någon där med en lampa i handen. (Sannolikt teknikerna, ingen av dem syns längre utanför boden, bara två poliser.) Två bilder finns när man lyser i hörnet mittemot "skåpluckan".
http://x.cdn-expressen.se/images/4e/ab/4eab9099e15441798cec4ceede4055a3/16x9/645@70.jpg

Då frågar jag mig varför man granskade marken innan boden? Om det nu var i boden som kroppen hittades borde ju den varit mer intressant. Och borde det dessutom inte ha varit fler på plats om kroppen funnits där och nyss hade hittats? Så det känns faktiskt som att det inte var där som kroppen hittades.

Sen undrar man ju visserligen varför "skåpluckan" varit öppen.
Hmm intressant, Oscar Forsbergs klocka verkar ju vara inställd på en annan tidsson än den svenska.

https://twitter.com/oskar_forsberg/status/609469007440281601

"Polisen körde bort mig och min norske kollega @davidbach från VG. Tillbaka på ruta ett
14:15 - 12 juni 2015
Götene, Sverige"
Han blir bortkörd av polisen klockan 14,15 egen tid... men vad är klockan då egentligen? någon som har bättre pejl på det än jag?

"14:01 - 12 juni 2015
Man hör hur poliserna diskuterar fram och tillbaka hur de ska göra"

Här verkar något strategiskt viktigt ha inträffat. Vilket föranleder diskussionen.
2015-09-22, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Så. Medan de andra två tjejerna slutförde låsningen av lokalen sade Lisa något i stil med "ni behöver inte mig längre, jag sticker" och så gick hon runt hörnet.

Tjejerna låste och åkte.

Lisa gick till mopeden för att sedan gå till ladan och gömma nyckeln.

Hur låste då tjejerna lokalen om Lisa hade nyckeln?

Kan finnas flera nycklar!
2015-09-22, 21:30
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Kan finnas flera nycklar!
Och Lisas nyckel skulle hängas i ladan men inte de andras nycklar?

För mig är detta ganska osannolikt. Exempelvis ser jag det som inte troligt att extrajobbaren Lisa hade egen nyckel. Varför skulle hon ha det?
2015-09-22, 21:31
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Tycker absolut du har en del poänger, visst kan han varit dum nog att försöka sätta eld på boden, stress är en effektiv "fördumare". Men hur går det ihop med att de åkte och köpte pizza kort efter försvinnandet? Det är ju snarast iskallt. Och att delta på arbetsmötet i ladan, och studera LHs handske, tyder inte på att han är skärrad och har svårt med kontrollen. Samma gäller att han inte (?) erkänt, om han nu ertappats med bensindunk i handen. Jag undrar fortfarande varför de tre inte satte sig i sin bil, som för att handla, och stack i väg. Det vore klart lättare att gömma sig någon annanstans än på Blomberg.

Är det verkligen vederlagt att båda åkte och att det var kort därefter och samma dag?

Känns som Ingo22 är rätt ute, kanske har lite inside info?

Tror dock inte på nyckelteorin, snarare att hon gått dit av annan anledning, kattunge tex.
2015-09-22, 21:32
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad jag minns var det en svart SUV på västra sidan av vägen, och Lisa stod och pratade med föraren. Den unge mannen är avförd i tråden som sannolikt någon i kavalleriet, han sågs för sent för att ha något med försvinnandet att göra.
...och vad jag minns var vittnet en person på en veranda, som inte finns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in