2015-09-22, 14:49
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Hej!

Vet att det finns några riktigt vassa medlemmar här.
Är lite nyfiken på vad ni tror Volkswagen har gjort?
1. Kört med helt annan kalibrering under certifieringen?
Riktigt riktigt illa isf.
2. Mjukvara som identifierar certifieriengscykel.
Detta alternativ borde innebära att bosch/siemens/annan leverantör av styrsystem har haft ett finger med i spelet också.

Lite övriga funderingar:
Är detta verkligen en nyhet egentligen?
Är det dessutom verkligen fusk?
Samma mjukvara och kalibrering som används vid cert säljs ju också med bilen.

Är det ens möjighet att fixa till i efterhand? Effekt, förbrukning och emissioner är ju nästan alltid en trade-off mot varandra. Hur ska dom kunna klara kraven utan att justera effektsifffor eller förbrukningssiffror.
Citera
2015-09-22, 15:08
Medlem
Carbuncles avatar
Jag har haft körkort och bilar i 30 år nu, men har absolut ingen aning om vad som avhandlas i trådstarten. Jag vill absolut inte vara nedlåtande på något sätt, men kan bara konstatera att utvecklingen på bilområdet sprungit ifrån mig och att det finns mycket som döljer sig under motorhuven.

Det ska bli spännande att se vad du får för svar. Jag är säker på att "cycle beating" är ett intressant område inom bilvetenskapen, även om det uppenbart är alltför invecklat för mig.
Citera
2015-09-22, 15:13
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Skulle tro de kört med extremt mkt egr vilket sänker utsläppen av kväveoxid (som jag uppfattat det att saken gäller) men istället sotar igen efter ett tag och dessutom sänker effektuttaget avsevärt, svårt att tro de är ensamma om det, de är nog bara först i raden och får springa först i gatloppet

Edit: underleverantörerna tror jag går fria, de levererar mest bara hårdvara och eventuellt en grundmapp i de fall vi talar sttrdon och styrsystem, som sedan modifieras av tillverkaren
Senast redigerad av Dr.Jan.Itor 2015-09-22 kl. 15:19.
Citera
2015-09-22, 15:19
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Jag har haft körkort och bilar i 30 år nu, men har absolut ingen aning om vad som avhandlas i trådstarten. Jag vill absolut inte vara nedlåtande på något sätt, men kan bara konstatera att utvecklingen på bilområdet sprungit ifrån mig och att det finns mycket som döljer sig under motorhuven.

Det ska bli spännande att se vad du får för svar. Jag är säker på att "cycle beating" är ett intressant område inom bilvetenskapen, även om det uppenbart är alltför invecklat för mig.

Om man läst nyheter de senaste dagarna så vet man att VW erkänt att de fuskat med programvaran på sina bilar så att den ger felaktiga förbruknings- och utsläppsvärden i certifieringstester av de sakerna.

Cycle beating är ju ingen nyhet, men däremot som det verkar i det här fallet, att låta motorn gå med en annan map vid certifiering är väl det.

Såvitt jag vet så utvecklar biltillverkarna sina programvaror själva så att Bosch och Siemens skulle vara inblandade är väl långt ifrån säkert.
Citera
2015-09-22, 15:59
Medlem
lobstoks avatar
Vem golade?

De som ligger bakom det kommer iaf bli befodrade
Citera
2015-09-22, 16:15
Medlem
Alla bilar måste klara ett test. Bilen identifierar att den blir testad då bara drivhjulen snurrar. Under testförhållanden mappar bilen utsläppsvänligt men effektsnålt (och kanske andra, vanligtvis, negativa egenskaper)
Ganska så smart!
Senast redigerad av Neida 2015-09-22 kl. 16:19.
Citera
2015-09-22, 16:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Om man läst nyheter de senaste dagarna så vet man att VW erkänt att de fuskat med programvaran på sina bilar så att den ger felaktiga förbruknings- och utsläppsvärden i certifieringstester av de sakerna.

Cycle beating är ju ingen nyhet, men däremot som det verkar i det här fallet, att låta motorn gå med en annan map vid certifiering är väl det.

Såvitt jag vet så utvecklar biltillverkarna sina programvaror själva så att Bosch och Siemens skulle vara inblandade är väl långt ifrån säkert.

Väldigt få tillvekare utvecklar styrsystemen själva. Funktionaliteten står leveratören för ofta i samarbete med tillverkaren. Kalibrering görs oftast av tillverkaren.
Citera
2015-09-22, 16:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Skulle tro de kört med extremt mkt egr vilket sänker utsläppen av kväveoxid (som jag uppfattat det att saken gäller) men istället sotar igen efter ett tag och dessutom sänker effektuttaget avsevärt, svårt att tro de är ensamma om det, de är nog bara först i raden och får springa först i gatloppet

Edit: underleverantörerna tror jag går fria, de levererar mest bara hårdvara och eventuellt en grundmapp i de fall vi talar sttrdon och styrsystem, som sedan modifieras av tillverkaren

Hur de gjort det är väl ganska enkelt på en dieselmotor.
Räcker med att senarelägga förbränningen för att få ner NOx:en

Detta gör dock att du tappar verkningsgrad direkt (förbrukning om du ska bibehålla effekten).

Skilj på data och funktioner.
Data fixar tillverkaren, dvs mappar och tabeller.
Funktioner, tex för att identifiera en certifieringscykel
måste finnas i mjukvara. Den utvecklingen sker mig veterligen av de som tillhandahåller styrsystemen. Typ Borsch, Siemens, Denso, osv.

Frågan är om biltillverkarna beordar fram dessa funktioner eller om de haft möjlighet att själv tillföra funktionalitet i systemen.
Jag tror tyvärr att de som sålt styrsystemen till dessa bilar vetat om detta sen länge.
Citera
2015-09-22, 17:08
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur de gjort det är väl ganska enkelt på en dieselmotor.
Räcker med att senarelägga förbränningen för att få ner NOx:en

Detta gör dock att du tappar verkningsgrad direkt (förbrukning om du ska bibehålla effekten).

Skilj på data och funktioner.
Data fixar tillverkaren, dvs mappar och tabeller.
Funktioner, tex för att identifiera en certifieringscykel
måste finnas i mjukvara. Den utvecklingen sker mig veterligen av de som tillhandahåller styrsystemen. Typ Borsch, Siemens, Denso, osv.

Frågan är om biltillverkarna beordar fram dessa funktioner eller om de haft möjlighet att själv tillföra funktionalitet i systemen.
Jag tror tyvärr att de som sålt styrsystemen till dessa bilar vetat om detta sen länge.
Det kan nog stämma men oavsett är det ju inget brottsligt i att leverera identifieringsfunktionen, vw kan ju hävdat de skulle använda det för att trigga dataloggning tex. Sen vilken väg de valt för ayt sänka förbränningstemperaturen lär vi nog inte få veta även om de lovat full insyn
Citera
2015-09-22, 17:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Det kan nog stämma men oavsett är det ju inget brottsligt i att leverera identifieringsfunktionen, vw kan ju hävdat de skulle använda det för att trigga dataloggning tex. Sen vilken väg de valt för ayt sänka förbränningstemperaturen lär vi nog inte få veta även om de lovat full insyn

Brottsligt är det nog inte, moraliskt tveksamt däremot.

Kan inte se något uppenbart syfte med en funktion som
identifierar speciella körcykler (ur körbarhetssyfte eller liknande). Den måste dessutom vara ganska exakt för att inte triggas i onödan.
Citera
2015-09-22, 17:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Alla bilar måste klara ett test. Bilen identifierar att den blir testad då bara drivhjulen snurrar. Under testförhållanden mappar bilen utsläppsvänligt men effektsnålt (och kanske andra, vanligtvis, negativa egenskaper)
Ganska så smart!

Testerna utförs på väg för att luftmotstånd etc skall påverka resultatet. Men testerna körs med generatorn urkopplad så det är ganska enkelt att detektera om motorn skall gå i lågutsläpps limp mode. Det går alltså inte att få dessa låga utsläppsvärden vid normal körning så länge som generatorn funkar.
Citera
2015-09-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Ganska så smart!

Jag har redan förklarat hur det gått till.... I en laboratoriumtest så snurrar bara drivhjulen
...

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Brottsligt är det nog inte, moraliskt tveksamt däremot.

Kan inte se något uppenbart syfte med en funktion som
identifierar speciella körcykler (ur körbarhetssyfte eller liknande). Den måste dessutom vara ganska exakt för att inte triggas i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in