Citat:
Ursprungligen postat av
criztal
Stort tack för denna redogörelse, men blir ändå lite förvirrad. Vilken produkt hade du använt själv i och med att Renomat gissningsvis går bort då det inte löddrar?
Följdfråga; du skriver om mildare alternativ. Innebär de också att vax-/polishlagren försvinner vid användning av dessa alternativ som löddrar och det behövs en återfuktning och/eller ny kräm efteråt?
Har i nuläget Renomat, galltvål och Renovateur hemma. Försökt få tag på Saphirs leather cleaning soap och Lexol Leather Cleaner men hittade ingen återförsäljare i Sverige, förutom Ekol Skinn & Lädertvål och sadeltvålar hos div. hästaffärer.
Ber om ursäkt om blev lite rörigt. Renomat går inte bort, även om den inte löddrar så är det en som tvättar på djupet. Mildare alternativ är Saphir Leather Cleaning Soap (den jag menade när skrev leather cleaner som är en ny produkt i MDO-serien), Lexol Leather Cleaner, olika varianter av sadelsåpa etc. Men som nämns ovan, vid alla tvättar förutom riktigt milda varianter som renovateur bör du köra kräm och ev. polish efteråt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChiLLon
Som du kan läsa ovan är saphir renomat och saphir leather cleaner samma produkt. Löddrar som du gissade inte, men ser ingen anledning att räkna bort den bara för det. Ifall dina skor är i läder som har en naturlig färg, alltså exempelvis brun färg då huden kom från en brun kalv, så är renomat en bra produkt för ditt ändamål. Har du skor där färgen skapats av exempelvis skokräm eller på annat sätt för hand så får du använda alla dessa produkter på egen risk, då jag ej har koll på vilket färgningssätt som står emot dessa produkter.
Vid både lädershampoo och produkter såsom renomat kommer du att behöva återfukta skon efteråt, till exempel med renovatör som du har, samt att lägga på skokräm. Använder du lädershampoo kommer du också behöva vänta tills skon torkar, vilket lär ta runt ett dygn, medan renomat torkar på en halvtimma eller så, vilket skulle göra hela denna procedur kortare och lättare.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChiLLon
Jag ville bara vara övertydlig för att inte få Mr Shoegazings onda öga. Han poängterade ju ovan att olika färgningsmetoder reagerar olika med olika produkter och då jag ej har koll på detta samt att skriva "originalfärg" inte var tillräckligt utförligt får jag väl skriva så att en femåring förstår.
Hade skorna i fråga varit blåa som dina derbys hade kanske "originalfärg" räckt, då blå uppenbarligen inte är en originalfärg när det kommer till läder.
Nu har det väl framgått av andras inlägg ovan, men ursprungsfärgen på djuret har absolut ingenting att göra med vilken färg djuret har haft. Den färgen ryker all världens väg i garvningen, sedan färgas lädret in igen.
Och jag menade inte att bara originalfärg inte var tillräckligt utförligt, utan att det var ett oklart begrepp som du använde märkligt, och som inte används normalt. Därav min användning av citattecken kring "originalfärg" i mitt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
girouf
Väldigt förenklat:
Kalv skinn färgas i samband med garvning, huden doppas i färg och poleras sedan.
Påverkas inte eller minimalt av rengöring typ kemiskren bensin eller dylikt. Har en blank slät yta och används i skor i låg ända upp till det övre mellansegmentet.
Aniline kalv skinn färgas inte eller färgas mycket lite. Ytan(färgen) läggs på med oljor och vax, ibland färgade ibland neutrala. Ett behandlat skinn har oftast en slät och blank yta. Ett icke behandlat skinn alternativt tvättat skinn har en matt och sträv yta som nästan kan påminna om nubuck, dvs ett slipat skinn.
Dessa är känsliga för tvätt med stark rengörande effekt, t ex kemiskren bensin.
Återfinns oftast i det övre prissegmentet.
Vet inte riktigt hur du menar här, om du blandar ihop saker eller om det bara blev för förenklat eller så. Men huruvida det är kalvläder eller inte är inte relevant för hur färgningen är, kalvläder kan färgas på massa sätt, precis som att känguruläder kan färgas på massa sätt.
Så här skulle jag göra en generell sammanfattning snabbt och förhoppningsvis enkelt, och bara gå igenom processerna inte egenskaper eller så:
Garvning - De två vanligaste metoderna för garvning av kalvläder (som är vanligaste materialet för kvalitetsskor) är kromgarvning och vegetabilisk garvning. I båda fallen tillbringar de preparerade hudarna tid i olika bad, där kromgarvningen har en viss del trevärt krom i badet som ger en snabb garvningsprocess och mjukt smidigt läder (krom dock giftigt, därför bra använda läder från europeiska, hårt kontrollerade garverier som tar tillvara på allt och inte släpper ut i naturen och där personal är skyddade. Sedan ska man källsortera skor med kromgarvat läder (alltså typ alla) som miljöfarligt avfall, då det trevärda kromet blir sexvärt betydligt farligare krom vid förbränning). Vegetabiliskt garvning är i regel med olika barksorter och andra naturliga ämnen. Kromgarvat läder blir blågrått, vegetabiliskt garvat ljusbrunt (i regel). Nästan allt vanligt läder tumlas, slätpressas och/eller poleras på olika vis.
Färgning: De tre vanligaste metoderna för infärgning av läder är anilinfärgat läder, semi-anilinfärgat läder och crustläder som målas med narvsvärta (läderfärg).
Anilinfärgat läder ligger i färgbad (förr användes giftiga ämnet anilin vid färgningen, inte längre, men heter så fortfarande) och färgen tränger in i lädret, dock inte alltid helt genomfärgat då det tar lång tid så ganska ofta är det bara yttre lagren som är färgade även på anilinfärgat läder (ej att förväxla med billiga garvningar där lädret inte är helt genomgarvat, då är det ofta blått och ser nästan blött ut i mitten vid genomkärning).
Semi-anilinfärgat läder (buntas ofta ihop med anilinfärgat) är läder som görs precis som anilinfärgat läder först, men för att få en jämnare färg och lite tåligare yta läggs sedan ett lager narvsvärta och viss ytbehandling görs ovanpå lädret (ej att förväxla med täckfärgat läder, där man sprutar på tjockare lager färg för täcka lädret vilket också döljer olika skavanker).
Crustläder är när man har de ofärgade hudarna (oftast då blågrå kromgarvade hudar, i vissa fall ljusbrunt vegetabiliskt garvat) och målar med narvsvärta bara på ytan av lädret. Det kan göras i olika steg av tillverkningen, ibland målas hela hudarna redan hos garveriet (de kan alltså se ut typ som anilinfärgade hudar när skorna görs, men är ändå crustläder) eller av tillverkaren, det kan vara ofärgat som målas efter att man skurit ut skons delar (inte så vanligt, görs främst vid bespoke eller småskaligt där man vill lägga grundfärg först för att underlätta fortsatta målningen på ställen som är svåra komma åt, som sulkant), eller så görs hela skon i ofärgat läder och de målas när skon är färdigbyggd.